Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 697 751
  • 5 913

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kannattaa varmaan lueskella niitä tilastoja, sieltä löytyy ne faktat.
Pakolaisten ja turvisten työllisyys alle 40% millä laskutavalla tahansa (todelliset kaiketi 30% nurkilla), rikollisuusprosentit useampikertaisia kantasuomalaisiin verrattuna. Laita nyt ne vastakkaiset faktat kun näin väitit.

Nythän oli kyse Suomessa syntyneestä ja sitä seuraavista sukupolvista, kun kyselit että kauanko pitää odottaa. Katso mitä lainasit kun tämän kiistellyn väitteesi täräytit. Ikävästi vetoat nyt ulkomailla syntyneiden tilastoihin (kyllä, esim. somalit ovat työllistyneet heikosti), kun katselet tulevaisuuteen ja leimaat heidän lapsiaan. Aika hemmetin tärkeää olisi heihin panostaa.
 

Kyle

Jäsen
Jos tuon PSG-Istanbul ottelusta katsoo esim. mtv:n klipin, missä on koko 10 minuuttinen. Niin onhan tilanne ihan erilainen kuin 10 sekunnin klippi, jossa Istanbulin valmentaja raivoaa "miksi kutsut minua mustaksi".
- Kyseinen valmentaja tekee tai sanoo jotain penkiltä ja romanialainen neljästuomari pyytää omalla kielellään päätuomaria kiinnittävän huomion "negru:uun tuolla vaihtopenkillä".
- Kyseinen apuvalmentaja saa punaisen kortin ja raivoaa ensiksi muutaman minuutin "miksi sanot minua negroksi".
- Tämän jälkeen tuomari selittää että negru on romaniaksi tummaihoinen/musta ihminen, eikä hän ole sanonut negro.
- Tämän jälkeen uhriudutaan ja aletaan kysymään miksi sanot minua mustaksi.

Ymmärrän Istanbulin koutsin suuttumuksen jos häntä kutsutaan negru:ksi, mistä helvetistä hän voi tietää mitä se tarkoittaa? Jos se olisi ollut tarkoittanut että tuo toppatakkinen 185 cm mies tuolla vaihtopenkillä, niin aivan varmasti hän olisi ymmärtänyt negru sanan silloinkin väärin ja ilmaissut suuttumuksen.

Kuten edellisessä viestissä mainitsin niin onhan tuo nykymailmassa, jopa länsimaissa häilyvää saako ihon värillä tunnistaa ihmisiä. Kuten tässäkin ketjussa on hyvin tuotu esiin. On ihan selvää että kansainvälisessä yliopistotason (työ)yhteisössä on omat kirjoittamattomat lainalaisuutensa, kuin vastaavasti monessa kansallisessa (työ)yhteisössä.
Kuten @Sanainen arkku sanoi niin täydellisessä maailmassa neljäserotuomari olisi nimennyt valmentajan penkillä. Kuitenkin epätäydellisessä maailmassa tulee lapsuksia, moni äiti/isä, ellei kaikki kutsuu omia lapsiaankin vahingossa väärällä nimellä. Jos syke on siellä 100 yläpuolella ja pitäisi tehdä sekunnin sisään ratkaisuita, kaikilla tulee ajatuskatkoksi. Mielestäni tärkeintä on tuomaroinnissa ja heidän välisessä kommunikoinnissa on, että pystyy osoittamaan kuka on tehnyt virheen. Oli se sitten nimeltä, pelinumerolta, pituudelta, kengännumerolta, tukan väriltä, hauiksen ympärysmitalta. Onko oikeasti nyt ihan painavaa faktaa että ihonväriin ei saa viitata?

Ennen kuin tässä aletaan syyttämään neljättä erotuomaria rasistiksi, niin pitää tehdä selväksi seuraavat asiat:
- Kuinka rasistinen sana negru on romaniaksi. Onko se siinä maassa ihan ns. media- ja salonkikelpoinen sana.
- Saavatko kentällä erotuomarit keskustella omalla kielellään kentällä (Saavat)
- Tässä vaiheessa jos ensimmäiseen on vastaus: Ei ole rasistinen sana ja toiseen vastaus on Kyllä, meillä on ongelma jota ei pystytä ratkaisemaan ellei jalkapalloa aleta viemään yhden kielimuurin taakse.

Se on ihan sama kuinka kansainväliset tavat pitää olla kaikille samat, mutta jos sinä omalla äidinkielellä keskustelet asiasta salonkikelpoisesti(ei rasistisesti) toisen samaa äidinkieltä omaavan kanssa ja toisen korvaan se kuulostaa rasistisesta. Niin se ei ole rasistista silloin. Rasismi on sitä että arvostetaan esimerkiksi ihonvärin perusteella toinen ihminen alempi arvoiseksi tai syrjitään koska on eri värinen. N-sana on viittaus orjaan, tässä ei ollut siitä kyse, vaikka "uhri" näin aluksi luuli.
Tässä ei ole kyse mistään muusta kuin siitä saako ihmisen tunnistaa ihonvärin perusteella. Ja olen ihan varma, että oli se väri mikä vaan, niin ylivoimaisesti suurin enemmistö vähemmistönkin edustajistakaan ei halua kieltää sitä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
enkä ole väittänyt mitään niiden laittomuudesta. Sen sijaan sellaisten tarpeen perustelu positiivisella syrjinnällä, "joka tulee ihan laista", on ihan puutaheinää.
En ole kyllä minkään missikisojen tarpeellisuutta millään perustellut, ihme olkiukkoiluahan tämä edelleen on...
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Mikäli peräänkuuluttamani taustatyö olisi tehty ja kasvomaskin takana oli vain yksi mustaihoinen toimihenkilö, niin kyllä sen henkilön silloinkin olisi pystynyt nimeämään.
Tämähän on ihan taivahan tosi, mutta kyllä mä ottaisin jonkin verran huomioon tämän hetkiset extraordinary circumstanssit myös. Täydellisessä maailmassa toki niin, että tuomarikin tunnistaa kaikki asianosaiset silmänvalkuaisten perusteella. Olemme siis tästä samaa mieltä.

Tärkeintä nyt joka tapauksessa, että homma tutkitaan ja annetaan sitten ne sanktiot kuten kuuluu - ei etukäteen noitaroviolla, vaikka se niin kovin kivaa ja helppoa olisikin. Ja @dana77 nyt sen verran noihin maalailuihisi, että kolikoilla on usein kaksi puolta ja molemmat tulisi tällaisissa keisseissä tutkia ja huomioida ennen hirttoköyden rasvomista.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole kyllä minkään missikisojen tarpeellisuutta millään perustellut, ihme olkiukkoiluahan tämä edelleen on...

No jotta ei tarvitse olkiukkoilla, niin oletko samaa mieltä minun ja linkkiesi kanssa että etninen tausta ei saa olla peruste positiiviselle syrjinnälle? Kyllä vai ei? Ja joo, tuohon on poikkeuksia mutta niitäkin luetellaan eksplisiittisesti linkkisi jutussa ja todetaan nimenomaan ettei niistä voi tehdä johtopäätöksiä muihin "vastaaviin" tapauksiin vaan että jokainen poikkeus on käsiteltävä ja arvioitava erikseen.

Ihmeellistä on se että tykitetään linkkejä omien juttujen tueksi vaikka linkin takana sanottaisiin selkeästi toisin.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä onko ollut jo puhetta, mutta YLE tuo esille, että rasismi ei kannata salaatin teossa. Hakemalla hain rasismiin liittyvää ja ainoaksi havainnoksi jäi, että salaateissa tulisi käyttää myös ulkolaisia ainesosia. Toisaalta aina kannustetaan käyttämään kotimaista, tukemaan suomalaista tuotantoa. Ihmettelen kenen etuja tämä uutinen ajaa.

Äkkiseltään voisi ajatella, että ellet laita salaattiisi jotain "eksoottista" olet rasisti. No, teen salaattini edelleenkin omien mieltymyksieni mukaan.

Rasismi ei kannata salaatin teossa (linkki vie YLEn uutiseen ettei rasismi kannata salaatin teossa)

Voiko salaatin valmistaminen ylipäätään olla rasistista?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No jotta ei tarvitse olkiukkoilla, niin oletko samaa mieltä minun ja linkkiesi kanssa että etninen tausta ei saa olla peruste positiiviselle syrjinnälle? Kyllä vai ei? Ja joo, tuohon on poikkeuksia mutta niitäkin luetellaan eksplisiittisesti linkkisi jutussa ja todetaan nimenomaan ettei niistä voi tehdä johtopäätöksiä muihin "vastaaviin" tapauksiin vaan että jokainen poikkeus on käsiteltävä ja arvioitava erikseen.

Ihmeellistä on se että tykitetään linkkejä omien juttujen tueksi vaikka linkin takana sanottaisiin selkeästi toisin.
En ymmärrä mikä tässä on sinulle niin epäselvää...

Tosiasiassa ihmiset joutuvat epäedullisempaan asemaan usein juuri kielletyn syrjintäperusteen, kuten vammaisuuden, uskonnon, iän, seksuaalisen suuntautumisen tai alkuperän vuoksi. Tosiasiallisen yhdenvertaisuuden toteutuminen voi edellyttää heikommassa asemassa olevan väestöryhmän erityistarpeiden huomioon ottamista.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Harmillinen käänne tuo jalkapallo-ottelun tapahtuma. Lehtijuttujen perusteella uskon kyseessä olleen inhimillinen erhe, joka nykyaikaan sopivana räjäytetään järkyttävän suureksi asiaksi. Harmi että tätä asiaa ei kunnolla selvitetä ja anneta mahdollisuuta pyytää anteeksi/sovittaa erheensä vaan kaverin ura/elämä pilataan tälläisen asian vuoksi. Nykypäivän mediamylläkkään kun joutuu niin seurauksia on aina todella vaikea arvioida.
Romaniassa ei ole mustia ihmisiä, on vain mustalaisia, joita vihataan. Parempi koulutus junttimaiden tuomareille, tai tuomarit sivistyneistä maista.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ymmärrä mikä tässä on sinulle niin epäselvää...

Ymmärrysvaikeudet taitaa olla muualla. Yhdenvertaisuusvaltuutetun mukaan positiivista syrjintää voi kohdistaa maahanmuuttajataustan tai kielen perusteella ja yleisesti ei mutta joissain erikseen harkittavissa poikkeustapauksissa, joita ei voida automaattisesti laajentaa koskemaan muita tilanteita, myös etnisen taustan perusteella. Eli sinä tai kukaan "normijärjellä varustettu perustahvo" ei voi päätellä "roots in Africa" -tyyppisten asioiden millään tavalla olevan itsestäänselvä positiivisen syrjinnän peruste, vaan sellaisen väittäminen on puutaheinää ja menee vastaan yhdenvertaisuusvaltuutetun kantaa. Asia ei muutu vaikka kopioisit tuon viestisi vielä muutaman kerran.

Itse missikisoista minulla ei edelleenkään ole sen kummempaa valittamista.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ymmärrysvaikeudet taitaa olla muualla. Yhdenvertaisuusvaltuutetun mukaan positiivista syrjintää voi kohdistaa maahanmuuttajataustan tai kielen perusteella ja yleisesti ei mutta joissain erikseen harkittavissa poikkeustapauksissa, joita ei voida automaattisesti laajentaa koskemaan muita tilanteita, myös etnisen taustan perusteella. Eli sinä tai kukaan "normijärjellä varustettu perustahvo" ei voi päätellä "roots in Africa" -tyyppisten asioiden millään tavalla olevan itsestäänselvä positiivisen syrjinnän peruste, vaan sellaisen väittäminen on puutaheinää ja menee vastaan yhdenvertaisuusvaltuutetun kantaa. Asia ei muutu vaikka kopioisit tuon viestisi vielä muutaman kerran.
Laki on kyllä ihan helppo ymmärtää: "sellainen oikeasuhtainen erilainen kohtelu, jonka tarkoituksena on tosiasiallisen yhdenvertaisuuden edistäminen taikka syrjinnästä johtuvien haittojen ehkäiseminen tai poistaminen, ei ole syrjintää". Tästä tässä on kyse, sinä nyt jotenkin epätoivossasi hoet tuota etnistä taustaa, mutta siihen tuo pykälä ei ota mitään kantaa.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Tuo vieraskielinen termi mustasta henkilöstä tuon pillastumisen luultavasti sai aikaan ja sen jälkeen samoilla kierroksilla ihmeteltiin mustaksi kutsumista.

Jos musta on loukkaava termi, niin aion jatkossa sormi pystyssä toitottaa rasismista aina kun joku mainitsee BLM:n.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Se on myös erikoista että tässä tapauksessa monessa paikkaa homma tulkitaan rasistiseksi, tuomari tyyliin häpeäpaaluun ja kaikki pahimmat. Samalla kuitenkin tuomarin kotimaa ja siihen liittyvät asiat on otettu aivan avoimeksi kohteeksi ja ketään ei kiinnosta?

En ymmärrä enää yhtään.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Kenelle saan itkeä, kun jouduin rasismin kohteeksi?
Otin kenialaisessa baarissa selfien, jossa taustalla näkyi paikallinen mieshenkilö.
Lähetin tämän kuvan kaverille kuvatekstillä: täälläkin katsotaan paskojen futisjengien (Manchesterin) matsia.
Seuraavaksi kimpussa olikin kymmenkunta seurueen jäsentä syyttämässä minua rasististen viestien lähettämisestä.
Ensinnäkin käännettiin viesti englanniksi, jolloin selvisi viestin viattomuus.
Helvetti repesi, kun yritin osoittaa porukalle tilanteen ironisuuden.
Eli he olivat rasisteja, kun olettivat minun olevan rasistin.
Sain kuulla, että valkoisella miehellä ei ole oikeutta loukkaantua rasistiksi syyttämisestä.
Koska on olemassa tämä valkoisen miehen taakka, vaikka olen täysin varma, ettei kukaan esi-isistäni ole koskaan riistänyt afrikkalaisia.
Tulkaas nyt maailmanhalaajat (@Golden Awe tai mikä @Osmo Rapeli se nimimerkki nykyään onkaan) selittämään tämä tilanne minulle, koska olen aivan helvetin ahdistunut.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
YLE on käyttänyt aikaansa hyödyllisesti ja löytänyt jälleen uuden rakenteellisen rasismin lähteen suomalaisesta yhteiskunnasta.
Haha. Ei vittusaatana. Ihon ja kamelinvärinen ei ole ok, sanoo Jasmina, Ruskeat Tytöt RY:stä.
Nämä vitun valopäät tarjoavat aivan loputonta kummelia lähes päivittäin. Kiitos siitä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä mä periaatteessa ymmärrän tuon ihonvärisen tuotteen epäkohdan, mutta sitä en ymmärrä mitä tuolla kamelilla on tekemistä uutisoitavan asian kanssa.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kyllä mä periaatteessa ymmärrän tuon ihonvärisen tuotteen epäkohdan, mutta sitä en ymmärrä mitä tuolla kamelilla on tekemistä uutisoitavan asian kanssa.
Ei kaikki kamelit ole saman värisiä, jokainen kameli on itsensä värinen. Eikö kukaan ajattele kameleita?!
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä mä periaatteessa ymmärrän tuon ihonvärisen tuotteen epäkohdan, mutta sitä en ymmärrä mitä tuolla kamelilla on tekemistä uutisoitavan asian kanssa.
Tämä kameli oli itselle uutta tietoa. Kysyin avovaimolta, joka totesi, että ihan peruskauraa kaikille naisille. Kameli on kuulemma joku standardisävy näillä markkinoilla.

Onhan tuossa se puoli, että ihonvärin standardi on valkoinen ja muille on sitten keksitty jotain eläinverrokkeja. Pieni asia, mutta ymmärrän, miksi asia on otettu esille. Tässäkin asiassa aika ratkaissee ongelman jossain vaiheessa.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Haha. Ei vittusaatana. Ihon ja kamelinvärinen ei ole ok, sanoo Jasmina, Ruskeat Tytöt RY:stä.
Nämä vitun valopäät tarjoavat aivan loputonta kummelia lähes päivittäin. Kiitos siitä.
Toivottavasti Kesko tuntee vastiuunsa tässä sukkahousu-gatessa ja pidättäytyy julkaisemasta Niksi-Pirkassa neuvoja, jotka pitävät sisällään viittauksia rasistisiin sukkahousuihin.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Kenelle saan itkeä, kun jouduin rasismin kohteeksi?
Otin kenialaisessa baarissa selfien, jossa taustalla näkyi paikallinen mieshenkilö.
Lähetin tämän kuvan kaverille kuvatekstillä: täälläkin katsotaan paskojen futisjengien (Manchesterin) matsia.
Seuraavaksi kimpussa olikin kymmenkunta seurueen jäsentä syyttämässä minua rasististen viestien lähettämisestä.
Ensinnäkin käännettiin viesti englanniksi, jolloin selvisi viestin viattomuus.
Helvetti repesi, kun yritin osoittaa porukalle tilanteen ironisuuden.
Eli he olivat rasisteja, kun olettivat minun olevan rasistin.
Sain kuulla, että valkoisella miehellä ei ole oikeutta loukkaantua rasistiksi syyttämisestä.
Koska on olemassa tämä valkoisen miehen taakka, vaikka olen täysin varma, ettei kukaan esi-isistäni ole koskaan riistänyt afrikkalaisia.
Tulkaas nyt maailmanhalaajat (@Golden Awe tai mikä @Osmo Rapeli se nimimerkki nykyään onkaan) selittämään tämä tilanne minulle, koska olen aivan helvetin ahdistunut.

Nyt tästä jäi vielä epäselväksi, selititkö tälle kymmenkuntaiselle seurueelle, että olet kotoisin Suomesta ja ettei kukaan sinun esi-isistäsi ole koskaan riistänyt afrikkalaisia?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Nyt tästä jäi vielä epäselväksi, selititkö tälle kymmenkuntaiselle seurueelle, että olet kotoisin Suomesta ja ettei kukaan sinun esi-isistäsi ole koskaan riistänyt afrikkalaisia?

Onhan ne myyneet siirtomaaherrojen laivoihin tervaa. Käytännössä sama, kun auttaisi Irania kehittämään ydinaseen.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
YLE on käyttänyt aikaansa hyödyllisesti ja löytänyt jälleen uuden rakenteellisen rasismin lähteen suomalaisesta yhteiskunnasta.
Huoh... kaikesta sitä jaksetaankin mieliä pahottaa.
Markkinoinnin pääpointti on tavoittaa mahdollisimman suuri asiakaskunta. Ja huolimatta tiettyjen piirien uppiniskaisesta yrittämisestä, suurin osa suomalaisista naisista on edelleenkin vaaleaihoisia.
Tää on ihan sama ku se laastari-"skandaali" mikä vello viime/toissavuonna.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Haha. Ei vittusaatana. Ihon ja kamelinvärinen ei ole ok, sanoo Jasmina, Ruskeat Tytöt RY:stä.
Nämä vitun valopäät tarjoavat aivan loputonta kummelia lähes päivittäin. Kiitos siitä.
Ruskeat Tytöt Ry järjestää myös kursseja, joille voi osallistua jokainen ruskeaksi määriteltävä ihminen. Tuota määrittelyä avataan yhdistyksen verkkosivuilla. Käytännössä ruskea voi tarkoittaa ketä tahansa ei-kantasuomalaista.

Jos jokin yhdistys järjestäisi vain kantasuomalaisille tarkoitettuja kursseja, niin siitä tulisi äkkiä kutsu käräjäoikeuteen.

Ruskeat Tytöthän listasi myös viime eduskuntavaalien alla yhteen ruskeat ehdokkaat, ja siitähän jotkut listalle päätyneet ärähtivät. Tällainen etninen profilointi ei yllättäen sopinutkaan kaikille ei-kantasuomalaistaustaisille ehdokkaille.

Hilpeää oli se, että listalla oli myös Ben Zyskowicz. Benkku varmaan tunteekin itsensä tosi ruskeaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös