Kuka ja missä on väittänyt tuon kysymyksen olevan kaikissa tilanteissa rasismia? Tuosta mainitusta YLE:n jutusta en tätä löytänyt.
No jos kerran näin ei ole, että kysymys ei kirjoittajan mielestä ole kaikissa tilanteissa rasismia, niin silloin hänen olettaisi, että hän sen kirjoituksessaan mainitsee. Kun nyt kerran on tehtäväkseen ottanut sen, että kertoo noin muuten erittäin yksityiskohtaisesti sen, mikä kaikki on rasismia.
Ja jotta ei nyt tulisi epäselväksi, niin kyllä; luin koko jutun, ja olin monista pointeista siellä samaa mieltä. Olen jopa siitäkin samaa mieltä, että minustakin tuollainen kysymys voi monissa yhteyksissä olla hyvin häiritsevä. Se voi olla mustaihoisen maahanmuuttajan mielestä häiritsevä ja se voi Helsinkiin muuttavan "landen" mielestä olla häiritsevä, jos kysymyksessä on sellainen lataus, että kysyjän tarkoituksena on asettaa vastaaja jonkinlaiseen vähempiarvoisen ihmisen asemaan. Se riippuu, niin paljon tilanteesta.
Useimmiten kysyjällä tuskin kuitenkaan on mitään sen ihmeellisempiä taka-ajatuksia, vaan kyseessä on ainoastaan luontainen keskustelunavaus. Jos minä olen, vaikka Oulun torilla syömässä ja joku paikallinen tulee juttelemaan, ja nopeasti puhe kääntyy siihen, että mistä olen kotoisin, niin mitä loukkaantumisen aihetta tuossa on? Ihan samalla tavalla monessa keskustelussa puhe voi hyvin nopeasti kääntyä siihen, että vaikka joltain tummaihoiselta ihmiseltä kysytään, että mistä olet kotoisin? Ja tämä vailla mitään pilkahdustakaan siitä, että kysyjällä olisi tarkoitusta ajaa tuota ihmistä minkäänlaiseen marginaaliin. Tuo perustelu, että "no mutta kun et voi tietää, miten toinen kokee tuon kysymyksen ja mutta kun mustat laadilaadilaa..." on ihan hevonpaskaa ja rasismia kaivetaan esiin sellaisista onkaloista, joissa sitä ei kerta kaikkiaan ole olemassa.
Niin pitkään, kun asiaa ei jutussa avata tarkemmin, niin oletusarvona on se, että tuossa tarkoitetaan kysymyksen olevan aina häiritsevä. Tämän olettamuksen syntymistä vauhditetaan koko jutun otsikossa, sekä ensimmäisen kappaleen ensimmäisessä lauseessa.