Realcowboy
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa
Kirjoitin kesäkuussa, että Uncle (ja Aunt)-sanoilla on historiallista taakkaa. Saa nähdä, säilyykö Benin naamakuva uuden tuotemerkin pakkauksissa.
Nyt on löydetty rasismia japanialaisesta animaatiosta. Japanialaiset käsittävät mustana olemisen väärin.
Olen tällä palstalla ehkä ennenkin kertonut, mutta näin joskus Tokiossa jossain underground -kojussa sellaisen paidan, joka pisti hieman pyörittelemään päätä, että ei saatana. Paidassa viitattiin toiseen maailmansotaan kuvitukseltaan ja tekstinä oliJa Japani nyt on muutenkin melko hysteerisen rasistinen maa, joka kieltää tehneensä Toisessa maailmansodassa mitään väärää. Siellähän pidetään kiinalaisia ja korealaisia vähän ali-ihmisinä.
Japanilaisen kulttuurin voi kiteyttää lausahdukseen "Not Giving a Fuck". Ainakin jos puhutaan länsimaiden mielipiteistä ja moraalistandardeista. Japanilaiset pitävät kiinni omasta kulttuuristaan ja sen minkä muualta ottavat, muokkaavat mieleisekseen.Olen tällä palstalla ehkä ennenkin kertonut, mutta näin joskus Tokiossa jossain underground -kojussa sellaisen paidan, joka pisti hieman pyörittelemään päätä, että ei saatana. Paidassa viitattiin toiseen maailmansotaan kuvitukseltaan ja tekstinä oli
"fighters by night, lovers by night". Olen myös jostain mediasta ymmärtänyt, että siellä on myös cosplay-tyyppisesti ok pukeutua natsi-uniformuun.
Japanilaisilla on erilainen kulttuuri.
Kirjoitin kesäkuussa, että Uncle (ja Aunt)-sanoilla on historiallista taakkaa. Saa nähdä, säilyykö Benin naamakuva uuden tuotemerkin pakkauksissa.
Kun ihmisten välisestä normaalista keskustelusta ja kanssakäymisestä tehdään rasismia, niin tässä on nyt hevoset lähteneet aika pahasti laukalle. Se mulla vaan tökkii, että jostain syystä näille tämmöiselläkin sanahirviötittelillä (yhdenvertaisuusasiantuntija ja ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti) kulkeville ihmisille on annettu megafoni määrittää se, mikä on rasismia. Asioissakin, joissa ei aivan ilmiselvästi ole minkäänlaista rasismia.“Mistä sä oot kotoisin?” Viisi rasistista mokaa, joilla sinäkin ehkä syrjit, vaikka tarkoitat hyvää
Tunnista viisi yleistä mikroaggression muotoa.yle.fi
YLE laittanut taas vaihteeksi rasismivaihteen vitoselle.
Kun ihmisten välisestä normaalista keskustelusta ja kanssakäymisestä tehdään rasismia, niin tässä on nyt hevoset lähteneet aika pahasti laukalle. Se mulla vaan tökkii, että jostain syystä näille tämmöiselläkin sanahirviötittelillä (yhdenvertaisuusasiantuntija ja ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti) kulkeville ihmisille on annettu megafoni määrittää se, mikä on rasismia. Asioissakin, joissa ei aivan ilmiselvästi ole minkäänlaista rasismia.
Kun ihmisten välisestä normaalista keskustelusta ja kanssakäymisestä tehdään rasismia, niin tässä on nyt hevoset lähteneet aika pahasti laukalle. Se mulla vaan tökkii, että jostain syystä näille tämmöiselläkin sanahirviötittelillä (yhdenvertaisuusasiantuntija ja ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti) kulkeville ihmisille on annettu megafoni määrittää se, mikä on rasismia. Asioissakin, joissa ei aivan ilmiselvästi ole minkäänlaista rasismia.
Satavuotiaaksi eläneellä, kouluja käymättömällä mutta hyvin avarakatseisella mummollani oli tapana kysyä vierailta, että "kenenkäs poikia/tyttöjä sitä ollaan?" Eipä tiennyt mökin eukko olevansa mikroaggressiivinen rasisti ja aakkosväkifoobikko.
Satavuotiaaksi eläneellä, kouluja käymättömällä mutta hyvin avarakatseisella mummollani oli tapana kysyä vierailta, että "kenenkäs poikia/tyttöjä sitä ollaan?" Eipä tiennyt mökin eukko olevansa mikroaggressiivinen rasisti ja aakkosväkifoobikko.
Hyvin tavallinen tuo kysymys ainakin oli. Rasismin osalta maailma ja näkemykset kuitenkin muuttuvat. Se mikä oli ennen suvaittua ja normaalia n-sanasta alkaen, on tänään rasistista. Se on mielestäni OK, jos ei mennä liiallisuuksiin ja keksitä rasismia sieltä, missä sitä ei ole. Otin esimerkiksi monien suomalaisten halun istua bussissa tai junassa laukku vierellään yksin. Osa ei vaan halua ketään viereensä. Se koskee jokaista. Niinpä rasismin näkeminen tässä on outoa. Kysymys on aivan muusta, mutta se on eri ketjun asia.
Mummosi siis kysyi vanhempien nimeä, ei olettanut ihonväristä tai ulkonäöstä kansalaisuutta ulkomaalaiseksi.
Mummosi siis kysyi vanhempien nimeä, ei olettanut ihonväristä tai ulkonäöstä kansalaisuutta ulkomaalaiseksi.
Saattoi joskus jopa esittää tarkentavan kysymyksen, jos nimet eivät olleet tuttuja. Paha virhe sekin.
En osaa sanoa millainen tilanne on "isossa kuvassa", mutta henkilökohtaisella tasolla voin myöntää, että suhtautumiseni rasismiin on muuttunut ja muuttuu vuosi vuodelta välinpitämättömämmäksi. Uskoisin tämän johtuvan juuri siitä, kun rasismia tongitaan väkisin paikoista joissa sitä ei ole. Tai minun mielestäni ei ole, toki ymmärrän jos ja kun joku kokee toisin. Joka tapauksessa koen, että kärjistetysti ihan joka saatanan asiasta kaivetaan rasismia tai muuta ihmisvihaa, jos niitä ei asiassa ole, niin pyöritellään ja etsitään uusia tulokulmia juttuun niin kauan, että niitä voi siihen yhdistää.Rasismin vänkääminen esiin paikoista, joissa sitä ei ole, ei edistä rasismin vastustamista.
En osaa sanoa millainen tilanne on "isossa kuvassa", mutta henkilökohtaisella tasolla voin myöntää, että suhtautumiseni rasismiin on muuttunut ja muuttuu vuosi vuodelta välinpitämättömämmäksi. Uskoisin tämän johtuvan juuri siitä, kun rasismia tongitaan väkisin paikoista joissa sitä ei ole. Tai minun mielestäni ei ole, toki ymmärrän jos ja kun joku kokee toisin. Joka tapauksessa koen, että kärjistetysti ihan joka saatanan asiasta kaivetaan rasismia tai muuta ihmisvihaa, jos niitä ei asiassa ole, niin pyöritellään ja etsitään uusia tulokulmia juttuun niin kauan, että niitä voi siihen yhdistää.
Että ainakin näin henkilökohtaisella tasolla nämä väkisin kaivamiset ovat tehneet hallaa rasismin vastustamiselle. Mutta minä olenkin keski-ikäistyvä valkoihoinen heteromies ja siksi ilmeisesti niin etuoikeutettu, että vittuako minä tästä aiheesta tietäisin. Minä näen naurettavaa uhriutumista, olkiukkojen väsäämistä ja typerää kärjistämistä näissä ihan tosi paljon, mutten sano tämän olevan juuri se faktuaalisesti oikea kokemus. Joku näkee kokonaan toisin, eikä siinä kai mitään. Vaan ainakaan tätä etuoikeutettua yksilöä ei jaksa rasismi ja sen vastustaminen enää kiinnostaa. Joskus kiinnosti.
Täällä keskustellaan taas jostain sellaisesta joka oli kiinnostavaa viimeksi 10 vuotta sitten. Taas on otettu akateemisesta kielenkäytöstä jotain termejä, selitetty vähän heikosti mitä tarkoitetaan ja sitten ihmiset sekoilevat.
Ah, sitä YouTubessa vallinnutta kulttuuria kun SJK tyyppejä haukuttiin videoissa, tehtiin olkiukkoja ja kaikki argumentit tulkittiin mahdollisimman huonosti.
Paha vain, jos haluaa nyt uhriutua ja pöyristyä nyt väkisin tuosta Ylen jutusta, jossa joku muu kuin yksin valkoinen heteromies määrittelee maailmaa.
Tämä on kyllä sinänsä ihan totta, että me valkoiset heteromiehet vähän turhan usein tässä keskustelussa katselemme tätä omien fiilisten kautta. Toisaalta mielestäni voi hyvin pohtia, että ovatko taas jotkut rasismia vastaan koviten taistelevat valkoiset ihmiset taas kovempia loukkaantumaan vähemmistöjen puolesta kuin vähemmistöt itse.Useimmiten keskustelu pyörii d) valkoisen ei-vähemmistöön kuuluvan (miehen) tunteissa.
Yleisimmät lauseet
- nyt on menty liiian pitkälle
- tämä syö uskottavuutta oikealta, valkoisen ei-vähemmistöön kuuluvan määrittelemältä rasismilta
- nyt on taas menty liian pitkälle
- mutta minusta tuntuu tältä
Tämä on kyllä sinänsä ihan totta, että me valkoiset heteromiehet vähän turhan usein tässä keskustelussa katselemme tätä omien fiilisten kautta. Toisaalta mielestäni voi hyvin pohtia, että ovatko taas jotkut rasismia vastaan koviten taistelevat valkoiset ihmiset taas kovempia loukkaantumaan vähemmistöjen puolesta kuin vähemmistöt itse.