"Neekeri"-sanan käyttö

  • 57 015
  • 384

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kohta 8-kymppinen isäni käyttää neekereistä pääasiassa nimitystä neekeri. Hän ei näin tehdessään taatusti liitä ilmaisuun mitään negatiivisia arvoja tai mielikuvia sen enempää yksilöä kuin rotua koskien. Isäukon nuoruudessa oikein tummahipiäistä sai julkisesti kutsua neekeriksi ihan asiallisissakin yhteyksissä.
Ei riitä miksikään perusteluksi. Neekerit ei tykkää että niitä sanotaan neekereiksi niin ei passaa. Noinhan se menee.

Itseäni koko ceissi hieman naurattaa. Olen joskus tuumaillut siltä kantilta että jos nimeni (tai nimimerkkini "kakkonen") muistuttaisi esim kiinassa sanaa "uloste", niin miten reagoisin?

A) odottaisin,tai jopa vaatisin että kiinalaiset muuttavat sanastoaan
B) ymmärtäisin että nyt ollaan kiinassa ja täts it

Luulen että taivun kohdan A malliin....ei,enhän minä hullu ole :) Kyllä toimisin maassa maan tavalla ja hyväksyisin asian.

Neekerit Suomessa ei ymmärrä sitä tosiseikkaa että suomen kielen sana "neekeri" on ollut täällä käytössä iät ja ajat ja on eri sana kuin isossa maailmassa käytettävä samantyyppinen sana "nigger". Neekeri on neutraali suomalainen sana.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Neekerit Suomessa ei ymmärrä sitä tosiseikkaa että suomen kielen sana "neekeri" on ollut täällä käytössä iät ja ajat ja on eri sana kuin isossa maailmassa käytettävä samantyyppinen sana "nigger". Neekeri on neutraali suomalainen sana.
Nyt olet pahasti hakuteillä. Mistä luulet sanan neekeri tulevan?

Nigger, neger, neekeri ovat kaikki vanhoja sanoja.
 
Viimeksi muokattu:

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toinenkin ajankohtainen keskustelu löytyy.

Muita varottavia sanoja ovat Etelä-Afrikan kafferi (kaffir) ja useissa Iso-Britannian entisissä siirtomaissa boy.
 

Pervert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiitospaidat
Nyt olet pahasti hakuteillä. Mistä luulet sanan neekeri tulevan?

Nigger, neger, neekeri ovat kaikki vanhoja sanoja.


Veikkaan neekeri-sanan tulevan Nigeriasta! Ei mielestäni mitään pahaa, jos joku rotu nimetty maan mukaan.

Vastaavasti eurooppalaisia voitaisiin kutsua vaikkapa "Finjävlareiksi" !
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Nyt olet pahasti hakuteillä. Mistä luulet sanan neekeri tulevan?

Nigger, neger, neekeri ovat kaikki vanhoja sanoja.
Suomi-Englanti sanastoa voisi käsitellä näin:
neekeri <-> negro
nekru <-> nigger

Niggah on sana, jota mustaihoiset käyttävät toisistaan yhdysvalloissa. En tiedä kuinka korrektia valkoihoisten on käyttää samaa sanaa. Itse en käyttäisi ainakaan tuntemattoman mustaihoisen seurassa.

Muutenkin näiden sanojen korrekti käyttö on kulttuurisidonnaista. Useimmiten "musta" on neutraali ja "neekeri" rasistinen/loukkaava, ainakin mustaihoisten mielestä. Brasiliassa kaikki on kuitenkin toisin ja "musta" onkin se ehdottoman loukkaava termi, "neekeri" taas neutraali. Sitä en tiedä, että onko tämä vain Brasilialainen erikoisuus, vai liittyykö portugalin kieleen.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Suomi-Englanti sanastoa voisi käsitellä näin:
neekeri <-> negro
nekru <-> nigger
Tottakai voisi käsitellä tuolla tavalla jos haluaa, mutta hakemalla haettu sanan hyväksyminen.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tottakai voisi käsitellä tuolla tavalla jos haluaa, mutta hakemalla haettu sanan hyväksyminen.
No, neekeri (negro) on se alkuperäinen sana, joka on aikanaan ollut yleisesti hyväksytty ja yleisin käytetty sana mustista ihmisistä. Nykyään tilanne lienee toinen molemmissa kielissä. Sanaa ei kuule virallisessa kielessä, ja useat ihmiset (kuten minä) ei käytä niitä puheessakaan, koska tietävät, että mustat yleisesti pitävät sitä loukkaavana.

Nekru (nigger) taas on väännös neekeristä (negrosta). Saman tapainen kuin ryssä (russkie). Tätä sanaa tuskin kukaan voi pitää minään muuna kuin rasistisena.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Iän ikuinen väittely neekeri-sanan käytöstä jatkuu taas. On totta, että neekeri sana on ollut käytössä virallisesti Suomessa oppikirjoissa jne ja nykyään vielä joidenkin ihmisten puhekielessä. Fakta on kuitenkin se, että neekeri-sanalla on nykyään negatiivinen lataus. Oli se sitten kuinka käytössä ollut isopapan papalla. Valitsen olematta käyttämättä tuota sanaa sellaisissa foorumeissa, joissa se voi toisia ihmisiä loukata.

Tummaihoiset usein yhdistävät neekeri-sanan orjuuteen tai muunlaiseen rodulliseen syrjintään. Sanoilla valkoinen tai finski tms ei ole samanlaista negatiivista arvolatausta, koska se ei ole ollut käytössä missään vastaavassa negatiivisessa yhteydessä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tummaihoiset usein yhdistävät neekeri-sanan orjuuteen tai muunlaiseen rodulliseen syrjintään. Sanoilla valkoinen tai finski tms ei ole samanlaista negatiivista arvolatausta, koska se ei ole ollut käytössä missään vastaavassa negatiivisessa yhteydessä.

Eihän sanaa josta joku saattaa loukkaantua tarvitse juu käyttää henkilöiden, tässä tapauksessa neekerien, kuullen, niin kuin ei sanoja kuten läski, ruma, separi tai orvikaan. Hienotunteisuus ja asiallinen käyttäytyminen ratkaisee.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Eihän sanaa josta joku saattaa loukkaantua tarvitse juu käyttää henkilöiden, tässä tapauksessa neekerien, kuullen, niin kuin ei sanoja kuten läski, ruma, separi tai orvikaan. Hienotunteisuus ja asiallinen käyttäytyminen ratkaisee.

Juurikin näin. Oikeassa foorumissa oikeita sanoja. Harvemmin sitä tulee kysyttyä kehitysvammaiselta tädiltäni, että mites ceepparilla nykyään menee.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Mielestäni ei ole väliä pidätkö itse neekeri sanaa loukkaavana. Vaan että joku muu saattaa pitää sitä loukkaavana. Eli oma järjenkäyttö sallittu tuon sanan latelussa.
Kaveripiirissäni noista kaakaonvärisistä muukalaisista käytetään nimitystä yöntimo.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niggah on sana, jota mustaihoiset käyttävät toisistaan yhdysvalloissa. En tiedä kuinka korrektia valkoihoisten on käyttää samaa sanaa. Itse en käyttäisi ainakaan tuntemattoman mustaihoisen seurassa.
Joo, ei kannata. Ei ole korrektia.

Ja niggakaan ei ole lyhenne niggeristä, vaan nigger on kuulemma musta mies joka hengaa naru kaulassa hirressä ja nigga musta mies joka hengaa blingit kaulassa klubilla. Tuonkin sanan käytöstä on Yhdysvaltojen mustat jakautuneet aika kahtia. Nuoret jakelevat sitä jokaisen lauseen loppuun, ja vanhemmat vihaavat sanaa.

Itse en kyllä käyttäisi neekeri-sanaakaan mustan ihmisen läsnäollessa. Vaikka se joskus olisi ollut tavallinen suomen kielen sana, niin ei ole kovin vaikea ymmärtää, ettei se enää sitä ole. Jos ei halua loukata, niin ei käytä sanaa. Totakaan en oikein ymmärrä, kun kitistään, että mitä ne neekerit on päättämään mikä suomen kielen sana on loukkaava ja mikä ei. Kyllä kyse on ihan kansainvälisestä muutoksesta. Oli negrokin ennen hyväksyttävä sana, mutta kuinka moni menisi nyt Bronxiin kyselemään, että 'sup negroes?

Mustathan käyttää vastaloukkauksena valkoisista sanaa cracker viittauksena orjien omistajiin, mutta vaikea kuvitella, että kukaan valkoihoinen siitä loukkaantuisi.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Oli negrokin ennen hyväksyttävä sana, mutta kuinka moni menisi nyt Bronxiin kyselemään, että 'sup negroes?

"Aha, siis kaikki Bronxissa olevat ovat pelottavia ja vaarallisia! Just joo."

Olen myös ymmärtänyt että muoto niggers-niggas-nigguz jne. viittaa lausuntansa myötä n-ihmisen omasta suusta sanottuna sanan loppuun sisältyvään us-osaan ja täten yhteisöllisyyteen, yhteishenkeen, yhteisöön. Siksi sana ei ole omasta suusta samalla lailla rasistinen.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Nekru on rasistinen sana, neekeri ei.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kohta tulee käytettyä neekeri sanaa ihan jokapäiväisessä ja neutraalissa yhteydessä. Heinäkuusta alkaen osoite on "Neekerikylä". Google maps kertoo enemmän.
Edit:
Aaltopuisto – Wikipedia
Kyseessä siis Alvar Aallon suunnittelema rivitaloalue jossa yhden kadun nimi on edelleen Neekerikylä ja jonne siis muutan, vaikka muu myöhemmin rakennettu alue on muutettu Aaltopuistoksi.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pitäähän tähän aiheeseen ottaa kantaa. Itse en käytä neekeri-sanaa missään olosuhteissa, ja aina kun kuulen jonkun sitä käyttävän, tulee mieleen että onpas junttimainen tyyppi. Se on omissa silmissäni yhtä junttimaista kuin vyölaukut ja kiitos-paidat. Tummaihoiset ovat pääosin mukavia ihmisiä, joten miksipä lähtisi heidän mieltänsä pahoittamaan käyttämällä sanaa neekeri, nigger tai mikä hyvänsä maasta riippuen. Kun tietää että he eivät siitä sanasta itse tykkää ja kokevat sen usein loukkaavana.

Tämän olisi voinut yhtä hyvin kirjoittaa ketjuun "junttimaisinta mitä tiedät", joka löytyy täältä jostakin jatkoajan syövereistä, mutta olkoon täällä nyt.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Neekeri-sanasssa ei todellakaan ole mitään junttimaista, itsekin sitä käytän. Paljon lyhyempi ja ytimekkämpi sana kuin esim. tummaihoinen. Tuo sana ei minun suussani sisällä minkäänlaista arvolatausta suuntaan tai toiseen. Se, ettei neekereitä käytetä enää lakritsimainoksissa, on mielestäni järkyttävää. Kuin myös se, ettei neekerinsuukkoja myydä enää tuolla em. nimellä.
 

Fordél

Jäsen
Itse en näe mitään järkeä tai tarvetta käyttää neekeri-sanaa, koska aika harvoin tarvitsee kuvailla ihmisen ihonväriä, koska sillähän ei ole merkitystä kuin...Niin muuhun kuin siihen ihonväriin. Jos minun tarvitsee kuvata jonkun henkilön ihonväriä, kerron sen olevan joko valkoihoinen, tummaihoinen jne.

Lisäksi kun tiedän, että jotkut voivat pitää neekeri -sanaa loukkaavana, en näe tarvetta kaivaa verta nenästäni kun voin aivan hyvin käyttää sanaa tummaihoinen. Ei vaadi minulta paljoa, mutta voi estää jonkun mielipahan, joten miksi en sitä tekisi?
 

teeveemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Neekeri on yksinkertaisesti neekeri. Mitä sitä kieltämään. Jacksonit voi aina tehdä.

Joo, en kuitenkaan tätä "rikollista" sanaa käytä neekereiden kuullen.
 

ditrim

Jäsen
Neekereitä - Onko heitä?

Mielestäni neekeri on sanana niin mahtava, että on suorastaan rikollista ettei sitä saisi käyttää. On toki ikävää jos musta veli tästä sitten suuttuu. Entä jos alettaisiin puhua valkoisista ihmisistä neekereinä? Minä en suuttuisi. Voisi jopa olla hienoa olla neekeri. Ehkä olenkin. Ehkä olen Internetneekeri.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Neekeri on yksinkertaisesti neekeri. Mitä sitä kieltämään. Jacksonit voi aina tehdä.

Joo, en kuitenkaan tätä "rikollista" sanaa käytä neekereiden kuullen.

Just näin. Neekeri kuuluu ja tulee aina kuulumaan omaan sanavarastooni. Toki jos vieressä on neekereitä, kutsun heitä mustaihoisiksi. Yritän myös välttää neekeri-sanaa ihmisoikeuskiihkoilijoiden läsnäollessa, jotta pääsee vähemmällä.

Sinänsä mielenkiintoista, että näitä neekeri-keskusteluja mediassa käydään lähinnä valkolaisten kesken. Jos Hakkarainen tms. ajautuu median ansaan ja siltä livahtaa neekeri, valkoiset median edustajat + kukkahattutädit ärähtävät. Homoneekeri Toivola on varmaan ainoa hieman tummempi, joka tuota neekeri-asiaa on kommentoinut.
 
Viimeksi muokattu:

Hanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, alasarjat.
Mielestäni neekeri-sana kuvaa parhaiten ihmistä, joka on...neekeri. Tummaihoinen ei käy, koska on olemassa myös muita tummaihoisia, kuten intialaisia, pakistanilaisia,somaleja jne. ja he ovat kuitenkin eri asia kuin neekerit.
Eskimo (inuiitti) on eskimo - vai onko sekin loukkaus ? Saamelainen, mustalainen (jota nimitystä monet tätä rotua edustavat käyttävät itsestään) tai romani, intiaani. latino, arabi, somali, malaiji, maori jne. Kaikki kuvaavat ilman loukkaamistarkoitusta kyseisiä ihmisiä, heidän ulkonäköään ja etnisiä taustojaan. Eurooppalaisella tarkoitetaan yleensä valkoihoista eurooppalaista, ei neekeri-eurooppalaista, vaikka hän olisikin eurooppalainen. Jos henkilöstä annetaan vaikkapa katoamisilmoitus ja kadonnut olisi neekeri, niin onhan hänet helpompi tunnistaa jos hänestä voisi käyttää nimitystä neekeri. Afrosuomalaisella tarkoitetaan sukujuuriltaan Afrikkalaistaustaista henkilöä...mutta ; myös arabit ja somalit ovat afrikkalaistaustaisia, eivätkä ole neekereitä. Vai pitäisikö katoamisilmoituksen kuulua esim. : "henkilö on mustaihoinen, hänellä on paksut huulet, leveä nenä ja kiharat hiukset." Kun koko edellisen lauseen voisi kuitata yhdellä sanalla : neekeri.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös