Sanoinko nimimerkki käyttävänsä termiä netissä kirjoittaessaan?
Mistähän nuo ottamani lainaukset ovat? Hänen henkilökohtaisesta päiväkirjastaan?
Sanoinko nimimerkki käyttävänsä termiä netissä kirjoittaessaan?
Hän sanoi, ettei käytä termiä silloin kun se voisi loukata ja nettiin kirjoittaessa lukijana ja siten potentiaaalisena loukkaantujana voi olla kuka tahansa. Minusta tästä voidaan päätellä, että silloin termiä voi käyttää vain hyvin tuttujen ihmisten kesken.Mistähän nuo ottamani lainaukset ovat? Hänen henkilökohtaisesta päiväkirjastaan?
Hän sanoi, ettei käytä termiä silloin kun se voisi loukata ja nettiin kirjoittaessa lukijana ja siten potentiaaalisena loukkaantujana voi olla kuka tahansa. Minusta tästä voidaan päätellä, että silloin termiä voi käyttää vain hyvin tuttujen ihmisten kesken.
En pidemmälle ole lainattuja ketjuja lukenut, mutta ainakin lainauksissa kohdissa termiä käytettiin käytäessä meta-keskustelua termin käytöstä.Hän käytti sanaa oikein alleviivaavasti nimenomaan netissä, joten on aika yhdentekevää sanoiko hän käyttävänsä sitä netissä. Tämä alkaa olla todella absurdia.
Voi olla että toisaalla hän on käyttänyt termiä ysärityylisemminkin, mutta en näe järkevänä linjausta, että keskustelu termin neekeri käytöstä on rasistista.
Entä jos muotoilu olisi, että "saatan joskus tutussa seurassa käyttää termiä neekeri, mutta koska ymmärrän että moni suhtautuu terniin eri tavoin ja tarkoitus ei ole sen käytöllä loukata, niin en käytä sitä sellaisissa yhteyksissä missä käyttö voitaisiin tulkita väärin"Sanottakoon näin, että tuota keskustelua voi käydä monella tavalla. Lainattu tapa oli karkeasti tyyliä "kyllä minäkin neekereitä neekereiksi sanon, mutta en päin naamaa, eli en ole rasisti. Minulla on kavereitakin mustimmasta Afrikasta!" Se jääköön jokaisen omaksi arvioitavaksi onko tuo sellaista ei-rasistista metakeskustelua jota on tarpeen käydä, vai voisiko metakeskustelun hoitaa jotenkin tahdikkaammin.
Mitäpä luulet käsi sydämelle -tyylillä, koettaisiinko tuo rasistisena esim. hieman aiemmin puidussa Ylen jutussa haastatellun asiantuntijan mielestä? Tai yleisemmin tummaihoisten vähemmistöjen keskuudessa? En halua heidän puolestaan esittää väitteitä, mutta en yllättyisi mikäli vastaus olisi myöntävä.
Voiko vähemmistöön kuuluva koskaan missään enemmistöporukassa sanoa mitään sellaista, että hänelle tulee ansaittu äkkilähtö?Tästä keskustelusta tulee mieleen ne YouTube videot, joissa valkoihoinen mies menee pääosin tummaihoiseen lähiöön Yhdysvalloissa, ja sanoo nigga malekseville tummaihoisille, tulee ainakin nopea lähtö parhaassa tapauksessa.
Maikkari opponoi tätä osuvasti.“Mistä sä oot kotoisin?” Viisi rasistista mokaa, joilla sinäkin ehkä syrjit, vaikka tarkoitat hyvää
Tunnista viisi yleistä mikroaggression muotoa.yle.fi
YLE laittanut taas vaihteeksi rasismivaihteen vitoselle.
Entä jos muotoilu olisi, että "saatan joskus tutussa seurassa käyttää termiä neekeri, mutta koska ymmärrän että moni suhtautuu terniin eri tavoin ja tarkoitus ei ole sen käytöllä loukata, niin en käytä sitä sellaisissa yhteyksissä missä käyttö voitaisiin tulkita väärin"
Minä en ketjua ole seurannut niin(kään) paljoa, että tietäisin kuka on Ylen asiantuntija enkä sitä mitä mieltä hän on. Mitä tummaihoisten omaan suhtautumiseen tulee, niin asia on oikeastaan samalla tavalla kuin valkoistenkin kanssa. Tuntemattomien seurassa tuon käyttö ei ole järkevää kun tarkoitus ei ole loukata, mutta jos sinulla on tummaihoinen kaveri jonka olet tuntenut 10v ja tiedät että teistä kumpikin pystyy termiin suhtautumaan mutkattomasti, niin silloin sen käyttö olisi samalla tavalla mahdollista.
Harvoin otan tälläisiin asioihin kantaa, ei yksinkertaisesti jaksa perustella mikä on omasta mielestä oikein. Totean nytkin vain että tuo kolumni kuin omasta suusta. Fiksu kaveri, osuu asian ytimeen.Maikkari opponoi tätä osuvasti.
Ivan Puopolon kolumni: "No, mikäs tänään on rasistista?"
BBC järjesti äskettäin rasisminvastaisen koulutuksen brittiläisille urheiluselostajille. Yhtenä osana koulutusta selostajia kehotettiin pohtimaan, onko mustaihoisesta pelaajasta sopivaa sanoa, että tällä on "pace and power" (nopeutta ja voimaa).www.mtvuutiset.fi
“Mistä sä oot kotoisin?” Viisi rasistista mokaa, joilla sinäkin ehkä syrjit, vaikka tarkoitat hyvää
Tunnista viisi yleistä mikroaggression muotoa.yle.fi
YLE laittanut taas vaihteeksi rasismivaihteen vitoselle.
Maikkari opponoi tätä osuvasti.
Ivan Puopolon kolumni: "No, mikäs tänään on rasistista?"
BBC järjesti äskettäin rasisminvastaisen koulutuksen brittiläisille urheiluselostajille. Yhtenä osana koulutusta selostajia kehotettiin pohtimaan, onko mustaihoisesta pelaajasta sopivaa sanoa, että tällä on "pace and power" (nopeutta ja voimaa).www.mtvuutiset.fi
Tässä ketjussa on nyt ehkä vähän liiaksi tartuttu tuohon rasismi-sanaan ja kimmastuttu siitä kuin mitkäkin lumihiutaleet.On tuon jutun kirjoittajan varmaan raskasta elää, kun kaikki pitää tulkita rasismiksi.
Rautalangasta väännettynä meille lätkäjätkille. Tuossa yllähän on jo kaksi täysin erilaista kolumnia /artikkelia, kuka päättää mikä on oikea tapa toimia. Onko loppuenlopuksi oikein olla vain hiljaa eikä keskustella.Jos on aiemmin tiedostamattaan käyttäytynyt tökerösti, mutta nyt osaa taas hieman enemmän harkita sanojaan ja vaikka kysyy jos ei tiedä, ei koskaan ole rasisti ollutkaan.
On totta, että ihmisten on välillä vaikea nähdä asioita toisen näkökulmasta, eikä siinä ole mitään pahaa tuoda erilaisia näkökulmia esiin (tai keskustella niistä), mutta kyse on lähinnä siitä mikä me määritellään rasismiksi. Itse en suostu näkemään esimerkiksi minkään sortin aggressiona hyvin tarkoitusperin motivoitua jutustelua. Se voi olla typeryyttä tai tilannetajun puutetta tilanteesta riippuen, mutta jos taustalla ei ole rotumotivoitunutta aggressiota, se ei ole rasismia. Jos ihminen tietää, että toista loukkaa, jos utelee esimerkiksi syntyperää, niin sittenhän se on aggressiota, jota voi kuvailla rasismiksi tai mikroaggressioksi. Mutta uskon, että valtaosa kaikista ihmisistä preferoi sitä, että heidän kanssaan jutellaan rehellisesti, eikä tanssita kuin kuumilla hiilillä erilaisuuksiin viittaavien kysymysten äärellä. Valtaosalle syntyperän utelu on kiinnostuksen kautta muodostuvaa kohteliaisuutta - vaikka siihen olisikin kyllästynyt.Me emme huomaa emmekä välttämättä voikaan huomata kaikkia asioita, jotka muillekin kuin etnisille vähemmistöille näyttäytyvät häiritsevinä asioina. Minun mielestäni myös pienistä asioista on voitava saada kertoa näkemyksensä.
Mikroaggressioita on varmasti olemassa, mutta jotta ne voidaan luokitella aggressioiksi, niihin täytyisi sisältyä se alitajuinen motiivi loukata toista. Edellä esittämäni näkökulman perusteella en usko, että monikaan täällä on samaa mieltä YLE:n kolumnin kirjoittajan kanssa siitä mikä on mikroaggressioita tai rasismia, eikä siksi näe perustelluksi muuttaa käytöstään, eikä näe sitä huolena. Itse näen enemmänkin huolena sen, että rasismin rajaa aletaan hämärtää, ja normaalissa ihmisten kanssakäymisessä aletaan varoa erilaisuuksista puhumista ja luodaan niistä tabuja. Pidemmän päälle nämä lisäävät rasismia, ennemmin kuin vähentävät sitä.Nyt tälläkin palstalla iso määrä kirjoittajia tietää näiden mikroaggressioiden olemassaolosta ja pystyy käytöstään sen mukaan sopeuttamaan. Kaikkea ei tarvitse pystyä sokkona ympäristöstään havaitsemaan, vaan ratkaisevaa on se miten suhtautuu näihin huoliin.
Itse en suostu näkemään esimerkiksi minkään sortin aggressiona hyvin tarkoitusperin motivoitua jutustelua. Se voi olla typeryyttä tai tilannetajun puutetta tilanteesta riippuen, mutta jos taustalla ei ole rotumotivoitunutta aggressiota, se ei ole rasismia.
Juuri tämän takia aloitin viestini näkemyksellä, että sanaan rasismi takerrutaan liikaa. Onko sillä väliä nähdäänkö käytös typeryydeksi, tilannetajun puutteeksi vai rasismiksi? Lähtökohtaisesti ne ovat kaikki huonoja ominaisuuksia ihmisille ja empatiakykyinen tyyppi pyrkii välttämään sellaisen kuvan antamista itsestään. Mulle ainakin on ihan fine, että kutsutaan näitä esimerkkejä tilannetajun puutteeksi. Konteksti vain on rasismia liippaava joten ymmärrän myös sen kulman, vaikka termi tässä yhteydessä onkin raflaava.On totta, että ihmisten on välillä vaikea nähdä asioita toisen näkökulmasta, eikä siinä ole mitään pahaa tuoda erilaisia näkökulmia esiin (tai keskustella niistä), mutta kyse on lähinnä siitä mikä me määritellään rasismiksi. Itse en suostu näkemään esimerkiksi minkään sortin aggressiona hyvin tarkoitusperin motivoitua jutustelua. Se voi olla typeryyttä tai tilannetajun puutetta tilanteesta riippuen, mutta jos taustalla ei ole rotumotivoitunutta aggressiota, se ei ole rasismia.
Miksi motiivin on oltava loukkaava? Miksi et laske niitä tilanteita joissa tarkoitetaan hyvää mutta päädytään toimimaan typerästi? Se että on tietämättömyyttään tahditon ei tee rasistiksi. Se tekee jos on tahditon tietoisesti.Mikroaggressioita on varmasti olemassa, mutta jotta ne voidaan luokitella aggressioiksi, niihin täytyisi sisältyä se alitajuinen motiivi loukata toista. Edellä esittämäni näkökulman perusteella en usko, että monikaan täällä on samaa mieltä YLE:n kolumnin kirjoittajan kanssa siitä mikä on mikroaggressioita tai rasismia, eikä siksi näe perustelluksi muuttaa käytöstään, eikä näe sitä huolena.
Onko tämä samanlainen slippery slope kuin se, että jos aletaan lipsumaan perinteisen avioliiton määritelmästä niin kohta täällä saa naida koiransa tai naapurin passatin? En ymmärrä ihmistä joka alkaa enemmän rasistiksi jos häntä sellaiseksi kehdataan nimitellä enkä oikeastaan sellaisista tyypeistä ole kovin kiinnostunut muutenkaan. Normaalit ihmiset kyllä ottavat asiallisista huomautuksista/toiveista onkeensa ja pyrkivät olemaan loukkaamatta muita.Itse näen enemmänkin huolena sen, että rasismin rajaa aletaan hämärtää, ja normaalissa ihmisten kanssakäymisessä aletaan varoa erilaisuuksista puhumista ja luodaan niistä tabuja. Pidemmän päälle nämä lisäävät rasismia, ennemmin kuin vähentävät sitä.
No koska kulttuurimarxismi, kansainvälinen sosialismi ja viherhapatus iskevät kimppuun jos ihmiset käyttäytyvät kunnioittavasti maahanmuuttajia tai muun värisiä ihmisiä kohtaan.Olisi vähän omituinen valinta olla maahanmuttajan kanssa eri mieltä siitä mitkä tilanteet voivat tuntua maahanmuuttajan mielestä loukkaavilta. Eihän noista kohdista yhdenkään huomioiminen ole kenellekään mikään vaiva. Miksi ihmeessä me ei noudatettaisi niitä, jos sillä saa ihmiset tuntemaan itsensä edes vähän vähemmän ulkopuoliseksi?
Mites nämä maahanmuuttajat itse? Ikävä kyllä ovat itse todella usein mikron sijasta mega-agressiivisia, jos hommat ei mene niin kuin ovat olettaneet ja puhuvat myös lujaa ja agressiivisesti ihan normaaleissakin tilanteissa. Nämä tavat eivät kuulu suomalaiseen kulttuuriin.Olisi vähän omituinen valinta olla maahanmuttajan kanssa eri mieltä siitä mitkä tilanteet voivat tuntua maahanmuuttajan mielestä loukkaavilta. Eihän noista kohdista yhdenkään huomioiminen ole kenellekään mikään vaiva. Miksi ihmeessä me ei noudatettaisi niitä, jos sillä saa ihmiset tuntemaan itsensä edes vähän vähemmän ulkopuoliseksi?
Mielestäni on aivan paikallaan käydä yhteiskunnallinen keskustelu, että kuinka ok on kysyä tapaamansa ihmisen taustoista.
Mitä ihmettä. Aivan normaalia keskustelua tuntemattoman ihmisen kanssa, oli sitten Kälviältä tahi Numibiasta. Tätä maata olen kiertänyt todella paljon ristiin rastiin. Kyllä multa moni ihminen on kysynyt ihan normaalina keskustelunavsuksena, mistä päin maata olen. Tämä tietty erilaisen murteen vuoksi. Aivan normaalia.
Muutama vuosi sitten tapasin baarissa noin 2 metrisen pikimustan miehen. Hän puhui ainoastaan lontoon murretta. Jossakin vaiheessa kysyin, että missä on miehen juuret. Vastasi, että Ghanassa. Mielenkiintoni heräsi ja kyselin lisää, hänen kotimaastaan. Kaveri kertoi mielellään elämästään. Lähdettiin toiseen basriin hyvinä kamuina. Että ihan yhteiskunnalista keskustelua, miten juttelen vieraan kanssa. Juu juu, mikroagressiorasismiaoletnatsi.