Mainos

Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 827 861
  • 6 767

kende

Jäsen
Suosikkijoukkue
sport
Kierretään nyt tätä sanaa vanhaa kehää vielä viestin verran.

Kattavampia ja paljon järkeenkäyvempiä perusteluja tuossa on kuin yhdeltäkään blackfacea puolustaneelta olen elämässäni lukenut, mutta makunsa toki kullakin. Leonard ei itselleni ole entuudestaan tuttu, joten hänen "meemuilujaan" en sen enempää kommentoi. Kiitos kuitenkin, että vankkana jokaisen tieteenalan asiantuntijana ja metodien tietäjänä osaat minulle kertoa, kuinka asian laita oikeasti on. Ja vielä mukavan proosallisesti nokkelin sanankääntein! Oikein ilo lukea.

Myönnettäköön, että itse en tässä ajatellut vain Suomen vaan koko maailman kontekstissa. En silti ymmärrä, miten se, että blackface on ollut vain jenkeissä eikä Suomessa sorron väline, tekisi siitä täällä yhtään hyväksyttävämpää.

Hienosti, kun koko viestisi on noiden samojen korttien heittelyä proosan sekaan piilotettuna.

Ei tuossa kukaan mistään taisteluiden voittamisesta puhu, vaan yksinkertaisesti pointti on, että on todella valkoinen etuoikeus maalata naamansa mustaksi ja todeta sitten, että "aa emmä tiennyt että tää voi loukata ketään", mutta tiedät sen kyllä itsekin.

Minä kun en ymmärrä, miten tässä asiassa edes on mitään vastapuolia. Kansanryhmän tietoisesti loukkaaminen sen nimissä, että itsellä on sitten hauskaa, kertoo aika paljon maskin kantajasta. Kukin tyylillään, toki. Tästä päästäänkin Leonardin seuraavaan kysymykseen, johon et muuten itse edes viitsinyt vastata.

Sarkasmi sarkasmina, mutta mitä jos kuuntelisit sitä vähemmistöä, jota asia koskee? Vastaa nyt myös tuohon Leonardin kysymykseen: mitä iloa saat siitä, että maalaat naamasi mustaksi, kun oletettavasti tiedät sen samalla loukkaavan montaa ihmistä?


Omasta puolestani voin vastata, että kerta kerralta vituttaa enemmän samojen asioiden toistaminen öyhöttäjille. Siksi se menee tunteisiin. Varmaan pitäisi vain lopettaa, kun toiselta puolelta lähinnä huudetaan samaa mantraa vapaasta maailmasta ja rakennellaan olkiukkoja. En vain ymmärrä, miksi suuren kansanryhmän (ei toki varmasti kaikkien edustajiensa, mutta yhtä kaikki monien) ihan perustellusta syystä loukkaavaksi kokema tapa pitäisi olla joku oikeus, jonka harjoittamisella ei olisi minkäänlaisia seurauksia.

--

Esitetään vastakysymys: Miksi sinä olet niin kovin ottanut sydämeesi tämän, kun noin pitkästi kuitenkin jaksoit vastata?

"tekisi täällä siitä yhtään hyväksyttävämpää"

Hyväksyttävyys... Niin. Itse en näe mahdollisen käytännön tai stuntin haitallisuutta ylipäätään noin yksioikoisena. Ylipäätään lähtien jostain blackfacen määrittelystä.. Kuka saa määrittää, kuka on normeeraaja ja millä kannuksilla? Onko se Rachel Dolezal nyt esimerkiksi blackfeissaaja? Ainakin mediakäsittelyn perusteella ei ole:

Wikipedia:
"Rachel Anne Dolezal, also known as Nkechi Amare Diallo, is an American woman known for identifying and passing as a black woman while being white and having no verifiable African ancestry. She is a former college instructor and National Association for the Advancement of Colored People chapter president.

Hänelle on myönnetty siis vähintäänkin puolivirallinen oikeus edustaa amerikkalaista vähemmistöä, ainakin silloin kun hän muistaa laittaa sävyttävät puuterit naamaan ja muistaa puhua oikeamielisesti tietyistä afroidentiteetin kipukohdista. Sus siunatkoon, jos olisikin väärää mieltä joistain asioista.

Tosin tämä on jakanut mielipiteitä ilmeisesti sektin sisällä ja vielä ei olla täysimääräisesti valmiita sosiaalisesti konstruoimaan mustanaoloa, vaikka näin ollaan tehty sukupuoliasioissa. Tähän itse tarjoan selityksenä, että tämä olisi liikaa mustien uhriprofiilimaton alta vetämistä, kun taas sukupuoliasiassa ei haittaa yhtä paljon hämmentää naisiin uskojia mm. käännynnäismiehillä esim. urheilun saralla ja muilla yhteiskuntaforumeilla.

todella valkoinen etuoikeus maalata naamansa mustaksi ja todeta sitten, että "aa emmä tiennyt että tää voi loukata ketään", mutta tiedät sen kyllä itsekin.

Niin, valkoisten pitää privilegestään johtuen ottaa huomioon koko maailman närkästymisspektri. Jos kyseessä on jokin käytäntö, jota ei ole vielä Voxissa tms. rummutettu, se tullaan opettamaan jalosti näissä julkaisuissa, joiden jälkeen muutut ehdottomasti persona non grataksi, jos jatkat stunttiasi. Se on erittäin mielenkiintoista, että "käyttäytymisohjeistus" on jatkuvasti suunnattu valkoisien yhteiskuntien valkoisille edustajille, enkä muista lukeneeni koskaan, että muiden tarvitsisi luopua jostain samalla tyrkytetyllä tarmolla. Koko white privilege/guilt-ajatus lähtee siitä, että valkoinen tekee kaikki nämä luetellut ja vielä luettelemattomat katumusharjoitteet, jonka jälkeen hän lunastaa taivaspaikan ja arvonimen "ally". Sen lähemmäs uhrihierarkiatasojen latvoja häntä ei yleensä päästetä eikä pääsekään.

Missä on media kummeliskapparina kysymässä vähemmistön edustajilta kollektiivina miksi teit sen, MIKSI teit sen? Vaikka tiesit että se on rapauttavaa ja yhteiskuntaan viiltoja tekevä käytäntö. #blackresponsibility

En oikeasti tarvitse tuollaistakaan syyttelyä, mutta on varsin erikoista, että on etuoikeus päästä ryhmän osana syytetyksi huonoista käytänteistä. Yksilökeskeisyys on selvästi häviämässä, kun marssimme ilolla kohti segregaatiota, vastakkainasettelua ja loputtomia uhripositioita etsivää uutta uljasta maailmaa.

"rakennellaan olkiukkoja"

Tästä lisätietoa?

"mantra vapaasta maailmasta"

Jos tarkoitat maailmaa ilman intersektionalistista kantavierrettä niin pidän kyllä tärkeänä. Kyseisen ajatussuunnan visio "tasa-arvoisesta" maailmasta herättää kauheutta, vaikka kuinka yritän etäännyttää itseni kaikesta länsimaasentrisestä opista ja ihonväristäni. Ajatustasolla tarjottu utopia voi olla kiihottava, mutta se, että tietty sortorakenne halutaan pois naiivi. Mitä tulee tilalle? Mitä vaikuttaisi tulevan tilalle? Lähinnä ihan perverssejä uhripistelaskuja, joiden varassa yksikään yhteiskunta pysty toimimaan jäsentensä hyvinvointia kasvattaen.

"Omasta puolestani voin vastata, että kerta kerralta vituttaa enemmän samojen asioiden toistaminen öyhöttäjille."


Kuten omasta näkökulmastasi havaitset, olet jo hyvin imenyt vaikutteet ja valmis aktiivisesti toimimaan intersektionaalisen totuuden äänitorvena. Tulkoon valo myös meille muille. Miksi me muut emme ymmärrä... Todellinen tasa-arvo on kuin onkin luokkajak... eikun identiteettipolitiikan kautta ratkaistavissa oleva asia? Tulee olemaan perustuslainsäätäjällä hauskaa, kun mm. ihonvärin kautta eri asemaan asettaminen muuttuu päälaelleen. Nyt ollaan vasta luotu väylät positiiviselle erityiskohtelulle, mutta loppuun asti vietynä on selvää, että tuosta peruskirjauksesta tulee luopua ja muuttaa se muotoon "jotkut ovat tasa-arvoisempia kuin toiset". Tässä ei edelleenkään ole mitään olkiukkoa: Mitä mieltä pitäisi olla esimerkiksi vaateista maksaa korvauksia africanamerican-jälkeläisille USA:ssa. Aivan totaalisen hämmentävä avaus, mutta sitäkään ei politiikassa vaikuttavat kaappi- ja avoimemmat rasistit edes kehtaa ampua alas koska tietävät, että valkoisena ei ole sinun keskustelusi.

Lukusuosituksena ylläsanottua taustoittamaan: Douglas Murrayn Madness of the Crowds.

Nykyinen eurooppalainen tasa-arvokäsitys on ideaali, kaikki ideaalit pitävät sisällään myös ristiriitaisuuksia ja niissä on ripaus naivia uskoa ajatukseensa. Ikinä ei tule olemaan tasa-arvoa, koska se tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Jotta meillä voi silti olla joku ideaali tai normi ja se täytäntöönpantuna, meillä pitää olla jonkinnäköinen johdonmukainen toteuttamistapa, esimerkiksi perustuslait ja niiden luoma oikeuskäytäntö. Silloin, jos tämä tasa-arvoideaalin ydin muuttuu liian nestemäiseksi, ei tuosta soveltamisestakaan tule kuin ruikkua. Intersektionalismi tarjoaa tietyn, todella rajatun soveltamistavan ja välineen mm. oikeudenmukaisen oikeudenkäyntiin (koetun oikeudenmukaisuuden osalta) ja muuhun oikeussosiologiseen tutkimukseen, mutta dekonstruointi ei valitettavasti voi käsittää koko yhteiskuntaa, ellei sitten haluta koko paskasta eroon. En tiedä siis voiko intersektionaalista dogmaa pitää edes rakentavana kritiikkinä vallallaolleita oikeus- tai yhteiskuntateorioita kohtaan, koska se on nimenomaan sen (rakentavan) vastakohta.

Esitetään vastakysymys: Miksi sinä olet niin kovin ottanut sydämeesi tämän, kun noin pitkästi kuitenkin jaksoit vastata?

Olen huomannut, kuinka iso epävakauttava ja inhimillistä kärsimystä luova potentiaali kyseisellä ajattelutavalla levittyään on. Tieteen laatu ja arvostus kärsivät, sananvapaus ja ilmaisunvapaus heikkenevät ja sitä myöten koko yhteiskunnan toimintaedellytykset huononevat. Ajattelun annettiin kypsyä yliopistoissa liian pitkään ns. kokeellisena käsienheilutteluna eikä sitä osattu varoa, kun tieteelliset argumentit tuntuivat niin heppoisilta. Ei selkeästi osattu arvata, kuinka iso osa ottaisi sydämeen nämä teesit ja nyt kokonaiset yliopistot toteuttavat jo vahvasti monia näistä innovaatioista politiikassaan. Kiintiöt, muu inclusivity, affirmative action, safespacet jne.

Laita uutista vaan tulemaan, kun esimerkiksi vihainen valkoisten miesten porukka saa häätää juutalaisen Bret Weinsteinin vittuun Evergreen-koulun esimerkistä voimaantuneena. Mitään argumentteja ei yksiselitteisesti oteta kuuleviin korviin ja hänen on vain toteltava, poistuttava. Tuollainen "tasa-arvo"käsitys jenkeissä on aivan liian voimakkaana nykypäivänä ja se rehellisesti ahdistaa.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ihan yleisenä ilmoituksena pidän kulttuurinomimista erittäin sakeana ajatuksena, ellei siinä täyty jotkin tietyt piirteet. Esimerkiksi suomenruotsalainen sanoo lappalaisten symbolien edustavan hänen kulttuuriaan, tai täysin valkoinen tyyppi pukeutuu amerikanintiaaniksi ja esiintyy šamaanina. Tai muuta vastaavaa.
Tulisiko samalla asenteella suhtautua komediassa suht yleiseen tapaan, että mies pukeutuu naiseksi? Shakesperen aikaan kai naisnäyttelijät olivat pannassa, ainekin jos Hollywood-elokuvaan uskominen :) Tuppaa koomikoiden esitykset olemaan stereotypisia ja vaihtelevan naurettavia. Monty Pythonin Life of Brian saa ihan uuden paheksumisen linjan, kun naisia pilkataan useaan otteeseen. Toisaalta koittavat kivityskohtauksella pelastaa tilanteen pukemalla naiset miehiksi.
No tuohan riippuu vähän siitä mitä naiseksi pukeutumisella haetaan. Jos pukeudutaan naiseksi ja ideana on ainoastaan pilkata naisia tai transsukupuolisia niin tätä voidaan pitää loukkaavana. Komediassa pitää olla melko tarkkana sen suhteen mennäänkö "yli" vai ei. Samoin kuin on okei ommella keltainen risti omaan takkiinsa jossa lukee "kristitty", mutta jos ompelee omaan takkiinsa keltaisen Daavidin tähden jossa lukee "juutalainen" ollaan vähän epämukavalla alueella.
Ilmiöstä on minusta silti mielenkiintoista keskustella välittämättä kannattaako, vastustaako vai onko asia itsessään ihan sama . Pitäisikö jokainen asia kieltää, mistä joku x määrä ihmisiä loukkaantunut? Pitäisikö kyetä keskustelemaan onko asiassa aidosti tarkoitus loukata tai onko asiassa jotain loukkaavaa? Kulttuurisen omimisen kanssa on minusta sama juttu. Nyt ihmisiä halutaan tuomita teoista, joiossa tarkoitus juhlia tai pitää toista kulttuuria positiivisena. Ovatko esimerkiksi itämaisia kamppailulajeja harrastavat ihmiset oikeasti vain kulttuurinomijia, jotka vihaavat ja pilkkaavat harrastustaan?
Riippuu siitä puhutaanko sosiaalisesta vai laillisesta kieltämisestä. En tiedä onko Suomessa lakia jossa kielletään lasten ohjelmissa kiroilu, mutta sosiaalinen paine olla kiroilematta lasten ohjelmissa lienee melko kova. Sama koskee alastomuutta. Monta asiaa on kielletty, koska ihmiset loukkaantuvat siitä. Nyt ollaan "kieltämässä" jotain sellaista mitä sinä et näe loukkaavana. Tai sanotaan ettei ole sopivaa esittää televisiossa negatiivisia stereotypioita ihmisistä.
Tämä on kyllä typerin ajattelumalli, mihin olen hetkeen törmännyt. Mietippäs nyt hetki kirjoittamaasi ja käännä asetelma toisinpäin.
Jos maailmalla pidetään loukkaavana alasti kulkemista, niin kielletään se amazonin alkuperäiskansalta. Raflaava esimerkki, vähemmistö kärsijänä, olisiko suhtautuminen sama?
Todennäköisesti jos nämä alkuperäiskansan asukkaat alkaisivat muuttamaan kaupunkeihin. Samalla tavalla kuin voidaan sanoa Helsinkiin muuttavalle lappalaiselle poromiehelle, että hänen ei kannata ottaa porojaan mukaan, sillä niitä ei voi pitää vapaana kaupungissa. Tai voidaan sanoa intialaisille, jotka ovat tottuneet ulostamaan kadulle, että kaupungissa näin ei sovi tehdä.
Jos joku ryhmä (esim tummaihoiset) pitää jotain (esim naamiaisasua tai hiusmallia) loukkaavana niin tämä henkilö nyt loukkaantuu mistä vaan. Tunnen monta tummaihoista omalta paikkakunnaltani, eikä yksikään niistä loukkaantunut omasta kostuumistani.
Aika hauska "en ole rasisti sillä minulla on mustia kavereita" juttu, joka lienee tahaton. Sinällään toki ihan mielenkiintoinen anekdootti. Tiesitkö monien naisten vastustaneen sitä kun naisille oltiin antamassa äänioikeus? Heidän mielestään kyseessä oli huono idea. Olisiko naisilta pitänyt kieltää äänioikeus, koska enemmistö naisista vastusti sitä? Tokihan Suomessa tai laajemmin Euroopassa ei ole samanlaista blackface perinnetta tai dehumanisoivaa kulttuuriperinnettä mustien suhteen.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nykyään kun esim Strand upissa ei saisi heittää vitsiä mistään, koska aina joku loukkaantuu. Mutta oletteko katsoneet esim netflixistä mustien Strand UP koomikoiden juttuja. He kuitenkin saavat stereotypioida valkoista mustiin ja heittää läppää mistä vaan. Alkaa olla valkoisella heteromiehellä hyvin vaikeaa kertoa vitsiä mistään.
Katsotaas, mitä mieltä keski-ikäinen lihaa syövä valkoinen heterokoomikko on väitteestä:


 

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Katsotaas, mitä mieltä keski-ikäinen lihaa syövä valkoinen heterokoomikko on väitteestä:


Niin, tämä on Rickyn vastine kaiken maailman nillittäjille ja mielensäpahoittajille, jotka ovat sitä mieltä, että kaikesta ei saa kertoa vitsejä. Mutta valitettavasti tämä Rickyn mielipide ei ole saavuttanut kovin suurta suosiota netin hyvesignaloijien keskuudessa.
Ja tuo oli siis lainaus aiemminkin mainostamastani ohjelmasta Humanity,
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tällä kerralla osoitan syytökseni kulttuurillisesta omimisesta ja rasistisesta käyttäytymisestä kuolleelle henkilölle, koska henkilö on edelleen huomattavan kuuluisa. Michael Jacksonin vuosia harjoittama ihon luonnollisen pigmentin vaalentaminen loukkaa syvästi mm. ns. kaukasialaisia rotuja, inuiitteja ja jossakin määrin myös latinoja. Huonoa toimintaa, Michael Jackson.

Henkilökohtaisena protestina Jacksonin törkeyksiä kohtaan kieltäydyn toistaiseksi osoittamasta hissiin mennessäni kerrospainiketta sormellani.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Komediassa pitää olla melko tarkkana sen suhteen mennäänkö "yli" vai ei.
Maksava yleisö päättäköön. Maksava yleisö.

Jonkun Tytti-Maaria Virtanen-Bangladeshin loukkaantuminen twitterissä, tai hesarin kolumneissa ei pitäisi sinänsä kiinnostaa ketään. Tää huumori ei ollut nyt sulle, siirry seuraavaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Maksava yleisö päättäköön. Maksava yleisö.

Jonkun Tytti-Maaria Virtanen-Bangladeshin loukkaantuminen twitterissä, tai hesarin kolumneissa ei pitäisi sinänsä kiinnostaa ketään. Tää huumori ei ollut nyt sulle, siirry seuraavaan.
Juu samaa mieltä. Olenko minä sanonut jotain muuta? Voi kuitenkin helposti käydä niin, että sanotaan tai tehdään jotain joka saa yleisön suuttu maan, eli mennään yli. Tietysti riippuu siitä mistä aiheesta tekee tätä komediaa ja onko ideana shokeerata. Joku Anthony Jeselnik vetää omaa stand uppoaa jossa ideana on olla mauton ja shokeerata. Ihmiset tietävät mitä häneltä voi odottaa. Sitten taas jos Jerry Seinfeld alkaisi kertomaan samanlaisia vitsejä omassa setissään niin ihmiset järkyttyisivät.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, tämä on Rickyn vastine kaiken maailman nillittäjille ja mielensäpahoittajille, jotka ovat sitä mieltä, että kaikesta ei saa kertoa vitsejä. Mutta valitettavasti tämä Rickyn mielipide ei ole saavuttanut kovin suurta suosiota netin hyvesignaloijien keskuudessa.
Ja tuo oli siis lainaus aiemminkin mainostamastani ohjelmasta Humanity,
Ei kun tämä oli kommentti niille jotka väittää, että nykyään ei saa sanoa enää mistään asiasta yhtään mitään.

Ricky on sananvapauden puolustaja. Siihen kuuluu se, että Ricky saa sanoa mitä haluaa, mutta myös se, että mielensäpahoittajat saavat sanoa mitä haluavat. Ja tietty myös se, että mielensäpahoittamisesta mielensäpahoittaneet saavat sanoa mitä haluavat ja niin päin pois. Kaikki siis saavat sanoa mitä haluavat. RIcky Gervais ja me kaikki muutkin voidaan sitten ihan itse päättää, että välitetäänkö me siitä, että joku pahoitti mielensä. Tämä on oikein hyvä systeemi. Jos sinä kannatat sananvapautta, niin muista toki sallia se muillekin. Jos kannattaa sananvapautta vain itselleen, niin ei se ole sananvapauden kannattamista.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuolla Ricky Gervaisin ohjeella onnistuu myös nämä blackfacet, kulttuurinomimiset ja muut vastaavat asiat. Ihan vapaasti saatte mustata naamanne tai vetää inkkarihatun päähänne. Ei sitä mikään laki estä. Jos joku pahoittaa mielensä, niin on oma asianne välitättekö siitä.

Maailma toimii siten, että teoilla tapaa olla seurauksia. Jos käyttäydytte fiksusti, niin ihmiset pitävät teitä fiksuina. Jos käyttäydytte kuin mulkerot, niin ihmiset pitävät teitä mulkeroina.

Ei nuo naaman mustaamiset, hassut päähineet ja muut vastaavat eroa tuosta mitenkään. Jos kännissä ja läpälla mustaatte naamanne, niin ihmiset pitää teitä tyyppinä, joka kännipäissään mustasi naamansa. Se on teidän oma asianne, onko se teistä hyvä vai huono asia. Se nyt vaan ei mene niin, että voitte varata itsellenne oikeuden mustata naamanne ilman, että kukaan ajattelee tai sanoo siitä asiasta mitään. Ei teillä ole mitää oikeutta vaatia muita olemaan kritisoimatta itseänne. Se on sitä vitun sananvapautta se kritisointikin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niin, tämä on Rickyn vastine kaiken maailman nillittäjille ja mielensäpahoittajille, jotka ovat sitä mieltä, että kaikesta ei saa kertoa vitsejä. Mutta valitettavasti tämä Rickyn mielipide ei ole saavuttanut kovin suurta suosiota netin hyvesignaloijien keskuudessa.
Ja tuo oli siis lainaus aiemminkin mainostamastani ohjelmasta Humanity,
En voi sellaisten hyvesignaloijien tai kaiken maailman mielensäpahoittajien puolesta puhua, mutta minun kuplassani on valtavasti ihmisiä jotka ajattelevat juuri noin.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
En voi sellaisten hyvesignaloijien tai kaiken maailman mielensäpahoittajien puolesta puhua, mutta minun kuplassani on valtavasti ihmisiä jotka ajattelevat juuri noin.
Eli siis tälläiset vitsit pitää heidän mielestään kieltää, koska ovat niin tyhmiä, että menevät kuitenkin uudestaan ja uudestaan niitä kuuntelemaan.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Sellainen meno kun jenkeissä. Siinä on ihan oikeaa rasismia, ja pahaa tekee katsoa sellasta.
Täällä jotkut pitävät rasismina suunnilleen sitä, jos otetaan esille maahanmuutto-asioita. Tai pahimmassa tapauksessa jopa sitä, jos sketseissä vähän pilaillaan eri kulttuureista. Noh, jokainen saa ajatella mitä haluaa. Antaa mennä vaan :)
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Onko rasistista olettaa mustien olevan parempia koripalloilijoita kuin valkoisten?
Jos musta poika tulee jääkiekkoa pelaamaan on rasistista kehottaa vaihtamaan mustille paremmin sopivaan koripalloon. Tai mustien ottaminen ensimmäisenä koripallo joukkueeseen.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tai mustien ottaminen ensimmäisenä koripallo joukkueeseen.

En siis voi valita ensimmäisenä koripallojoukkueeseeni koulun parasta pelimiestä, koska hän on tummahipiäinen?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
En siis voi valita ensimmäisenä koripallojoukkueeseeni koulun parasta pelimiestä, koska hän on tummahipiäinen?
Voit mutta jos syynä on se että kyllä mustat osaa korista pelata niin kannattaa miettiä sitä omaa motivaatiotaan. Tai samoin jos olettaa aasialaisten olevan automaattisesti hyviä matematiikassa. Ei silmälaseja käyttävätkään välttämättä nörttejä ole.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Koetko oletuksen loukkaavan sinua valkoisena (oletan että olet)?
Hakoteillä ollaan, jos rasisimi perustuu "Näin ne asiat koetaan" - malliin. Olen ymmärtänyt, että tuo kyseinen perustelu on joutunut hyvinkin pilkatuksi ja naurunalaiseksi. Tietysti kyse voi olla erilaisesta kokemisesta, jolloin siitä luonnollisesti tulee parempaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hakoteillä ollaan, jos rasisimi perustuu "Näin ne asiat koetaan" - malliin. Olen ymmärtänyt, että tuo kyseinen perustelu on joutunut hyvinkin pilkatuksi ja naurunalaiseksi. Tietysti kyse voi olla erilaisesta kokemisesta, jolloin siitä luonnollisesti tulee parempaa.
Minusta rasismi on hyvin läheistä sukua kiusaamiselle.
Onko mahdollista kuvata aukottomasti tekojen kautta, että mikä on kiusaamista vai joudutaanko siinä toteamaan, että kiusaaminen on toimintaa jolla pyritään vahingoittamaan ja loukkaamaan toista? Kyllähän se lähtee tekijän motiivista, mutta jos hänelle on rautalangasta väännetty että miksi hänen harjoittamasta toiminta koetaan loukkaavana ja hän sitä silti jatkaa, niin kyllä se viimeistään siinä vaiheessa kiusaamiseksi muuttuu. En näe ongelmana korvata edellä mainitussa sanaa kiusaaminen rasismilla pienillä tarkennoksilla.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Sitä kun tietää semmoisia ihmisiä, jotka oikeasti elää tuollaisella "vitsiä saa vääntää, mistä tahansa" periaatteella, niin poikkeuksetta ne on aika junttia sakkia. Käyttävät myös huomattavan paljon alkoholia. Vikahan ei tietenkään koskaan ole heissä itsessään, vaan aina jossain muualla. Ovat kovia jätkiä nääs.
 

teppana

Jäsen
Sitä kun tietää semmoisia ihmisiä, jotka oikeasti elää tuollaisella "vitsiä saa vääntää, mistä tahansa" periaatteella, niin poikkeuksetta ne on aika junttia sakkia. Käyttävät myös huomattavan paljon alkoholia. Vikahan ei tietenkään koskaan ole heissä itsessään, vaan aina jossain muualla. Ovat kovia jätkiä nääs.

Jeps. Useimmiten myös ovat sitä kaikkein herkkähipiäisintä sakkia.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Sitä kun tietää semmoisia ihmisiä, jotka oikeasti elää tuollaisella "vitsiä saa vääntää, mistä tahansa" periaatteella, niin poikkeuksetta ne on aika junttia sakkia. Käyttävät myös huomattavan paljon alkoholia. Vikahan ei tietenkään koskaan ole heissä itsessään, vaan aina jossain muualla. Ovat kovia jätkiä nääs.
Jatkoajan juntit ja alkoholisoituneet näkee siis hyvin tuolta vitsiä pukkaa kakkosesta. Kun lukee ketjun vaikkapa alusta niin eiköhän siellä vähän kaikesta heitetä hjyymöriä. En tiedä, miten kovia jätkiä ja mimmejä sitten ovat. Samalla kun näitä vitsejä lukee niin voi pahoittaa mielensä ja paheksua asiaa täällä, sille sopivassa ketjussa. Tuo ei ihan avautunut, miksi näiden ihmisten pitäisi ajatella, ettei vika ole heissä, vaan jossakin muualla. Mikä vika?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jatkoajan juntit ja alkoholisoituneet näkee siis hyvin tuolta vitsiä pukkaa kakkosesta.
En minä puhunut nyt jatkoajasta, vaan ihan tästä oikeasta elämästä, jossa näkee muita ihmisiä silmästä silmään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös