Ks. editti edellisessä viestissä; Kyllä se siinä vaiheessa on rasismia (tai vähintäänkin todellista typeryyttä), jos et suostu ymmärtämään mitä teet väärin vaikka asia sinulle kerrottaisiin.
Tässä artikkelissa esimerkiksi käydään aika kattavasti läpi, mikä tuossa kuviossa on väärin. Suosittelen lukemaan. Linkki Vox-uutissivustolle.
Säälin ja myötätunnon sekaista naamakämmentä tälle lukusuositukselle. Kattavasti läpi... Kyllä kyllä, sovellettu mm. Suomen kulttuuripiiriin piinaavalla tarkkuudella, kunhan alun onttojen "ky kyl sun vaa pitäis tietää mut jos oot niin tyhmä ettet tiedä" -käynnistysvaikeuksien jälkeen päästiin vauhtiin.
Mikä siis aukottomasti perustelee, että Suomessa meidän on syytä seurata David Leonard (chair of Washington State University's department of critical culture, gender, and race studies)" opetuksia kaikessa yhteiskunnallisessa ja vapaamuotoisessa toiminnassamme, itse en millään muotoa osta hänen dehumanisaatio-teoriaansa. Hänen perustelunsa minulle näyttäytyvät ilmeitseasiassa tummahipiäisenäolon täysin toteemimaiseksi muotoilevammalta, kuin kuunaan yksittäisen ihmisen blackface, kun sitä vertaa kvasitieteelliseen, lähinnä poliittiseen uhriprofilointiin tähän malliin
"it reinforces stereotypes and the idea that blackness is, at best, a joke"
David Leonardin intersektionalisuusmeemailu on parhaimmillaan vitsinä, mutta osa käyttää sitä ihan oikeasti jonain yleispätevänä perusteluna. Näitä ihmisiä pidän stereotyyppisesti keskimääräistä heikkolahjaisempina, mitä tulee mm. tieteellisen metodin ymmärtämiseen ja näin ollen erittäin sopivina erityisesti toimittamaan vox-julkaisuja.
"The ability to blame others for being oversensitive, for playing the race card, or for making much ado about nothing are privileges codified structurally and culturally."
Rakenteellinen rasismi made me do it. Hyvät harhautusyritykset kunnes lähtisit kulkemaan tätä ajatusketjua ihan käytännön tasolla. Mikä vitun ability to blame... Jostain syystä erilaista syyttelyä taidetaan nähdä puolin ja toisin, mutta rehellisesti, miten noilla luetelluilla valkoisten etuoikeuskorteilla siis nyt "voitetaan" nämä mielikuvataistelut? Nehän vaikuttaa järjestäen paskemmilta kuin esim. vastapuolen voittamaton "vain valkoinen voi olla rasisti, shakkimatti" -kortti (tämä on ihan oikeasti osa tätä intersektionaalista teorisointia, kuten saat selville) ja muut.
"Finally, if you really cannot understand what's wrong with with blackface, challenge yourself to figure out what seems so right about it. Leonard suggests that blackface fans ask themselves, "Why do I derive pleasure from this? What's the investment in doing it, and what's the investment in defending it?"
Piinkovana blackfeissaajana (maalit naamassa joka viikonloppu) asia on luonnosesti of uttermost importance. Tästä Leonardin ajatuksesta en tiedä sainko silti aivan kiinni, pitääkö minun siis osoittaa laskennallinen liikevoitto harrastukselleni, jotta voin perustella sen jatkamisen ja liputtaa sen puolesta... Ymmärrän kyllä että maksan joka esiintymisestäni kovaa sosiaalista hintaa, mutta en tiedä haluanko sosiaalisella normeerauksella keksiä lisää kiellettäviä aktiviteetteja Leonardin tavoin. En tiedä miksi ei voisi kehitellä yhtä hataralle pohjalle teoriaa, joka tekisi epäsovinnaiseksi "MUTTA HISTORIA" perusteella jonkin furrypuvun tai surffaamisen.
Itse olin penkkareissa muistaakseni homovibesejä erittävä merimies villagepeople-hengessä ja imppasin muiden (merimiesten, seksuaalivähemmistöjen jne) kulttuureja ja identiteettejä tuona päivänä laittoman paljon. Ehkä rooli olikin vain sen verran lähellä omaa persoonani siinä määrin, että tahdikkaat kanssaihmiset jättivät vielä tuolloin reklamaatiot ajatusten tasolle.
Näissä rasismikeskusteluissa, joissa on tämä intersektionaalinen perustelu käytössä, olisi kiintoisaa kuulla ihan omin sanoin, miksi kukin keskustelija on todella ottanut sydämeensä esim. viestissäni parjaamani Leonardin (ja hänen hengenheimolaistensa proosan). Miksi ihan oikean oikeasti hänen maailmanselityksensä kuuluu olla määräävä? Tieteellinen teoria taustalla ei ainakaan minua vakuuta missään määrin.