En nyt missään nimessä väitä, etteivätkö brändivalmistajat tekisi hienoja ja laadukkaita tuotteita. Kaikki kalliit tavarat eivät kuitenkaan ole aina erityisen hienoja tai käyttökelpoisia. Usein sen halvimman ja kalliimman tuotteen välissä on lukuisia muitakin vaihtoehtoja. 50 ja 500 euron tuotteiden ero voi olla iso, mutta 250 ja 500 tuotteiden ero saattaa olla hyvin mitätön, jos sitä ylipäänsä on ollenkaan. Itse en vain ole sellaisia ihmisiä, joka maksaisi tuotteesta tuplahinnan sen takia, että tuotteeseen on präntätty tietty logo. Jos tavaralla kuitenkin on erityistä arvoa verrattuna muihin, saatan sen hyvinkin ostaa. Yleensä näin ei kuitenkaan ole.Edelleen, jos olisit nähnyt näitä tuotteita livenä... Ei tarvitse olla mikään asiantuntija, että osaa erottaa vaikkapa Riedelin viinilasin Luminarcin vastaavasta jnejne. Kyse ei ole mistään brändiuskovaisuudesta, vaan siitä, että ihmiset useinmiten katsovat kotonaan ja muissa ympäristöissään mieluummin kauniita ja laadukkaita, kuin nopeasti sarjatuotettuja ja laaduttomia esineitä
Jos samaa tavaraa joutuu päivä toisensa jälken katselemaan, kympin ja ysin tavaroilla ei liene paljoakaan eroa. Sen verta nopeasti ihminen visuaalisiin ärsykkeisiin tottuu. Sen lisäksi ns. distinction bias näyttelee usein suurta roolia näissä tilanteessa, eli suuri ero näkyy vasta siinä tilanteessa kun kahta tai useampaa vaihtoehtoa tarkastellaan rinnakkain pikkumaisen tarkasti. Kun vertailu otetaan pois, yksittäisen tavaran hekuma katoaa tyystin.
Viimeksi muokattu: