Kirjoittelija
Jäsen
Muistaakseni näin joskus Prismassa, että Eric Claptonin levyä myytiin selvästi alle 740 eurolla. Ei se tainnut siis olla läheskään yhtä hyvä kuin tuo design-jakkara.
Muistaakseni näin joskus Prismassa, että Eric Claptonin levyä myytiin selvästi alle 740 eurolla. Ei se tainnut siis olla läheskään yhtä hyvä kuin tuo design-jakkara.
Ootko paljonkin nähnyt CD-levyjä joiden hinta on 740 euron tuntumassa?Muistaakseni näin joskus Prismassa, että Eric Claptonin levyä myytiin selvästi alle 740 eurolla. Ei se tainnut siis olla läheskään yhtä hyvä kuin tuo design-jakkara.
Sinällään onnistunut design-esine, koska herättää selkeästi keskustelua ja on saanut porukkaa tutustumaan myös yhtiön muihin, tavanomaisempiin, tuotteisiin.
Ootko paljonkin nähnyt CD-levyjä joiden hinta on 740 euron tuntumassa?
Tämä kuitenkaan poista tammipallin ja Ukkon Nooan yksinkertaista rakennetta. Molemmat ovat sellaisia, että harrastelija pääsee lähelle ammattilaisen tasoa.
Itsehän laitan toisinaan esteettisyyden käytännöllisyyden edelle. Näin tein esim. silloin, kun ostin meille uuden decantterin.Mitä väliä on millään muulla kuin käytännöllisyydellä mitä tuotteisiin tulee?
Ei ainoa syy. Kyse on myös laadusta sekä tietysti siitä, että joku on suunnitellut ko. tuotteen ensimmäisenä. Matkiminen on helpompaa. Artekin alkuperäinen 66 on hyvinkin yksinkertainen, mutta maksaa monta sataa. Saman näköisen kopion helvemmista materiaaleista tehtynä saa parilla kympillä.ainoa syy korkealle hinnalle on juurikin se nimi.
Tylsää olisi elämä, jos ei saisi nauraa millekään, mitä ei ymmärrä. Varaan jatkossakin oikeuden nauraa asioille, jotka naurattavat minua, ymmärsin niitä syvällisesti tai en.Tärkein sana viestissä oli kuitenkin sana ymmärrä, mikä kertoo hyvin sen, ettei kannata nauraa asioille, joita ei ymmärrä. En minäkään suoraansanoen ymmärrä kaikkea taidetta, etenkin oopperaa, mutta ei siinä mitään naurettavaakaan ole. Joku taas ei voi ymmärtää keräilykortteja, joilla voi olla paljonkin arvoa vaikka kysymys on vain pahvilapusta, jossa on valokuva. Mitä nauramista siinä on, jos tuotteen hinta ja kysyntä kohtaavat?
Itsehän laitan toisinaan esteettisyyden käytännöllisyyden edelle. Näin tein esim. silloin, kun ostin meille uuden decantterin.
...
Ei ainoa syy. Kyse on myös laadusta sekä tietysti siitä, että joku on suunnitellut ko. tuotteen ensimmäisenä. Matkiminen on helpompaa. Artekin alkuperäinen 66 on hyvinkin yksinkertainen, mutta maksaa monta sataa. Saman näköisen kopion helvemmista materiaaleista tehtynä saa parilla kympillä.
Kyseessä on keskustelu josta tiedän 99% varmuudella että olisi parasta pysyä helvetin kaukana, mutta nyt on kyllä todettava että puukuutioita on ollut mm. jakkarakäytössä vähintään niin kauan kuin ihmiskunnalla on ollut olemassa työkaluja puun veistämiseen ja laadultaan täysin vastaavan (todennäköisesti jopa vähemmillä halkeamilla, ainakin tuo kuvissa pyörinyt loota näyttää yllättävänkin perseelleen kuivatulta) tuotteen tekee oikeasti kuka tahansa puuseppä. Selitykset työstämisen ja kuivaamisen vaikeudesta ja hintavuudesta ovat suoraan sanottuna paskapuhetta ihan pelkällä kauan aikaa sitten hankitulla sahaduunarin kokemuksella ja laadukkaampaa puukuutiomateriaalia saa kyllä melko paljon tuota is:n jutussa mainittua 2000€ kuutiohintaa edukkaammin jopa valmiiksi kuivana kun askartelee kuutionsa vaikka kelohongasta. Mikään ei myöskään estä hankkimasta kuivattavaksi niitä töpäkämpiä jalopuun tyvipöllejä, eivät maksa "Fiskarsissa tai Ruotsissa" tuollaista hintaa kenenkään rahastamana ja jos on yhtään tolkuissaan oleva puunhankkija niin hankkii jalopuunsa Balteista (kuten suht merkittävä osa puusepistä nykyisin toki tekeekin ja jos ulkomailta hankinta ei ole eettistä niin ei tuo Ruotsikaan taida Suomea olla)....
Ei ainoa syy. Kyse on myös laadusta sekä tietysti siitä, että joku on suunnitellut ko. tuotteen ensimmäisenä. Matkiminen on helpompaa. Artekin alkuperäinen 66 on hyvinkin yksinkertainen, mutta maksaa monta sataa. Saman näköisen kopion helvemmista materiaaleista tehtynä saa parilla kympillä.
Tärkein sana viestissä oli kuitenkin sana ymmärrä, mikä kertoo hyvin sen, ettei kannata nauraa asioille, joita ei ymmärrä.
Rahastus oli housuissasi :D Tosi dorka väite, mutta näihin on totuttu. Nuotion ympärillä ei tuollaisia "pöllejä" näe.Kun puhutaan sahatuista suorakaiteen muotoisista puupölkyistä, ei voida puhua suunnittelusta, kyse on rahastuksesta. Ja tuo ensimmäisenä oleminenkin on vähän kyseenalaista, nuotioiden ympärillä on aina ollut pöllejä istumista varten.
Silloin jos esim. tuohon pölkkyyn yhdistäisi takorautaa niin kokonaisuus muuttuisi täysin ja hinta olisi perusteltavaa. Toki suunnittelijan nimikin vaikuttaa arvoon. Onhan desing kuitenkin myös sjoitus.
Onkohan muuten kyseisen suunnittelijan muutkin taidonnäytteet yhtä kekseliäitä? Kysyn, koska en tunne tekijää.
täysin vastaavan (todennäköisesti jopa vähemmillä halkeamilla, ainakin tuo kuvissa pyörinyt loota näyttää yllättävänkin perseelleen kuivatulta) tuotteen tekee oikeasti kuka tahansa puuseppä.
Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että kyseessä on yksinkertainen tuote, jonka suunnitteluun ei ole tarvinnut aikaa tai osaamista uhrata