Sain eilen kutsun kaverini varpajaisiin. Nyt tässä tuli tylsyyteen googlattua varpajaiset. Ja nyt nauran noille hakutuloksille. En viitsi paljastaa mitään, mutta suosittelen kiinnostuneille suorittamaan saman googlauksen. Mikä yhdistää useampaa hakutulosta?
Mielensä voi pahoittaa aivan kaikesta.
Olen järjestänyt omien lasten syntymän kunniaksi yhdet varpajaisiksi kutsutut juhlat, ja parit vähän sen kaltaiset. Kutsuttuna vieraana olen ollut ehkä 7-8 varpajaisissa. Yhdetkään noista juhlista eivät ole tietojeni mukaan aiheuttaneet mitään ääneen lausuttuja negatiivisia tuntemuksia sen enempää lasten äideissä kuin muissakaan läheisissä. Toisaalta homma on näissä tapauksissa hoidettu asiallisesti, eli syntynyttä lasta, lapsen äitiä ja kaikkia muita asiaan läheisesti liittyviä huomioiden. Kotiväelle on järjestetty tarpeen vaatiessa myös mm. lastenhoitoapua juhlien ajaksi.
Suunniteltuja varpajaisia on myös siirretty tai kokonaan peruttu, jos äidin tai lapsen/lasten etu on sitä vähänkin vaatinut. Niin tolloa sakkia ei minun eikä läheisten kaverieni tuttavapiirissä ole, etteivätkö he ymmärtäisi, jos etukäteen ounastellut varpajaiset jäävät pitämättä esimerkiksi äidin tai lapsen sairauden takia. Tai siksi, jos mistä hyvänsä syystä johtuen vaan ei jaksa tai pysty.
Yleensä tuo on mennyt niin, että asiat on jo alustavasti sovittu kotiväen kesken ennen synnytystä, ja juhlista sovitaan tarkemmin vasta lapsen synnyttyä, kun on tiedossa ettei esteitä juhlimiselle ole. Vieraita voi tietysti pyytää jo hyvissä ajoin bookkaamaan varpajaispäivän kalenteriin jonnekin 2-3 viikkoa lasketun ajan jälkeen tms., mutta luonnollisin varauksin, koska synnytys on aina synnytys.
Suoraan synnytyslaitokselta kaveriensa kanssa ryyppäämään lähtevää tuoretta isää voi kyllä ihan hyvästä syystä katsoakin vähän viistoon. Myös siinä tapauksessa, että äiti ja lapsi voivat oikein hyvin. Niin kiire ei isällä voi olla, etteikö vähintään muutamaa ekaa päivää voisi varata ensisijaisesti perheen käyttöön, vaikka välillä ehkä töissä kävisikin. Kaverien kanssa ehtii kyllä pitää mieleisensä juhlat vähän myöhemminkin.