Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Millainen on uusi hallituksemme?

  • 454 688
  • 4 789

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Vaikka EU:n päätöksenteko on helvetin hankalaa niin kyllä saa kiittää taas sitä että ollaan yhteisvaluutassa. Nytkin itketään korkojen noususta kun samalla unohdetaan missä tasoissa ne heiluivat 90-luvun alkupuolella kun viimeinen kunnon kriisi iski.

Sillit on aika kusessa tällä hetkellä, osittain täsmälleen samoista syistä kun Suomi v. 91-94.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vanhas-Masa on sitten löytänyt lopullisen ratkaisun Suomea riivaavaan terveydenhoitojärjestelmän kalleuteen.

"Matti Vanhasen mukaan tupakoitsijoista aiheutuu terveydenhuollolle vähemmän kustannuksia kuin savuttomista. Asiasta kertoo Alma Median politiikan toimitus.
Palataanpa vielä tähän. Valtioneuvoston sivuilla voi itse kukin käydä lukaisemassa kyseisen puheen. Siitä käy ilmi, että Vanhanen viittaa tuolla kommentilla tutkimustuloksiin. Kyse ei siis ole pääministerin mielipiteestä, vaikka tietysti sellaisen vaikutelman antaminen on paljon myyvempää. Ja muutenkin on kiva ottaa yksi lause erilleen asiakokonaisuudesta ja repiä otsikot siitä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Palataanpa vielä tähän. Valtioneuvoston sivuilla voi itse kukin käydä lukaisemassa kyseisen puheen. Siitä käy ilmi, että Vanhanen viittaa tuolla kommentilla tutkimustuloksiin. Kyse ei siis ole pääministerin mielipiteestä, vaikka tietysti sellaisen vaikutelman antaminen on paljon myyvempää. Ja muutenkin on kiva ottaa yksi lause erilleen asiakokonaisuudesta ja repiä otsikot siitä.
Erittäin aiheellinen täsmennys Tykiltä. Alkuperäisen tekstin ja IS:n uutispalasen välillä ei ole sellaista ristiriitaa, että toimittajan voisi todeta keksineen jutun omasta päästään. Otsikoinnista ja painotuksista saa aivan totaalisesti erheellisen käsityksen Vanhasen sanomisista, verrattuna tuohon puheen tekstiin.

Hiukan kyllä jäin ihmettelemään mistä oli kysymys, vaikka vähän jotain tämän suuntaista ounastelin. Tämmöistä tämä on aina vaalien alla. Kaikkea sekavaa koetetaan kammeta väkipakolla esiin, tai suorastaan työntää sanoja toisten suuhun.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mikähän mahtaa olla pointtisi? Veroja ei pitäisi alentaa, vaan ihmisten pitäisi ottaa enemmän vippejä?

Valitettavasti velka on lykättyä veroa. Veronkevennykset tässä tilanteessa on kuin housuun kusisi. Vähän aikaa lämmittää ja taas on entistä kovempi vilu.

Tässä karua kertomaa erään maan veronkevennyksistä tällä vuosikymmenellä. Leikata ei juuri voi, koska sosiaalimenot ovat leikattu miltei kokonaan pois ja julkiset laitokset myyty pääosin yksityisille. Eli valtiolla ei ole myyntikelpoista omaisuutta ja verotulot laskevat kiihtyvää vauhtia. Tämäkö olisi Suomen tie?
 

Viljuri

Jäsen
Taloudesta ja kompleksissa järjestelmistä ylipäätään tunnistettavat yhtälöt karkeistettuinakaan versioina eivät yleensä ole lineaarisia, paitsi kovin lineaarisesti ajattelevien ihmisten mielissä.

Siltä osin jos kulutuskysyntä pysyisi laskevassakin suhdannetilanteessa voimassa, niin mahdollisesti vältettäisiin negatiivisia kerrannaisvaikutuksia kotimarkkinoiden toiminnan osalta eli jopa mahdollinen velkarahallakin rahoitettujen veronkevennysten kokonaissaldo voi olla kansantaloudellisesti positiivinen. Käytännössä kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja liiaksi yksinkertaistettujen relaatioiden tunnistaminen ja niistä argumentoiminen puolesta tai vastaan on melko turhanaikaista.

Verotukseen liittyy toki myös oikeudenmukaisuusnäkökulma, missä perinteisesti ajattelevat näkevät sillä olevan ennen kaikkea konfiskatorisen luonteen progression toteuttamisen kautta, siinä missä muitakin näkemyksiä on sittemmin esitetty.

Yhdysvaltain tilanne ei oikeastaan liity "näihin säätöihin" yhtään millään tavalla, eli puhdas aivoton epätoivo olisi parasta jättää futisforumille.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Valitettavasti velka on lykättyä veroa. Veronkevennykset tässä tilanteessa on kuin housuun kusisi. Vähän aikaa lämmittää ja taas on entistä kovempi vilu.

Tässä karua kertomaa erään maan veronkevennyksistä tällä vuosikymmenellä. Leikata ei juuri voi, koska sosiaalimenot ovat leikattu miltei kokonaan pois ja julkiset laitokset myyty pääosin yksityisille. Eli valtiolla ei ole myyntikelpoista omaisuutta ja verotulot laskevat kiihtyvää vauhtia. Tämäkö olisi Suomen tie?


Mitähän tekemistä USA:n valtion velalla ja veroilla on keskenään? Meinaatko, että olisi pitänyt veroja nostamalla yrittää saada nuo rahat kasaan?

Hittolainen, kaltaisesi talousmies kun saataisiin valtiontaloutta hoitamaan, "verokertymä korreloi suoraan veroprosenttiin".
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
USAn ongelma on se että kaikkia ns. yleisiä talousteorioita vasten, USAssa on nousukaudellakin harjoitettu helvetin löysää finanssi- ja rahapolitiikkaa veronkevennyksineen yms.

Clinton taisi vuonna 97 tehdä viimeisen veronkorotuksen Jenkeissä, sen jälkeen veroja on Bushin toimesta vain laskettu.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Taloudesta ja kompleksissa järjestelmistä ylipäätään tunnistettavat yhtälöt karkeistettuinakaan versioina eivät yleensä ole lineaarisia, paitsi kovin lineaarisesti...

...liity "näihin säätöihin" yhtään millään tavalla, eli puhdas aivoton epätoivo olisi parasta jättää futisforumille.

Leikkasin.

Tuo Kataisen into laskea verotusta vaikka valtion velkaa lisäämällä kertoo karua kieltä siitä, että hän on vain EK:n pieni sylikoira. Yrityksillehän moinen järjestely sopii, sillä tuolloin valtio ottaa riskit kaupan kiihdyttämisestä omalle kontolleen. Se ikävä puoli noissa veloissa vain on, että ne pitäisi maksella joskus poiskin.

Toinen sankari on tämä Jyri Häkämies. Kaveri todellakin tietää, ketä suosii ja missä tilanteessa. Vapaa markkinatalous in my ass!
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No joo, suhdannepolitiikkaa tosiaan: kun on hyvät ajat niin ollaan friedmanilaisia - veroja pitää alentaa, kun siihen on varaakin - sitten kun tulee huonot ajat niin ollaankin äkillisesti keynesiläisiä, veroja pitää alentaa, kun pitää elvyttää kulutusta. Lopputuloksena on että suhdanteista riippumatta verotusta alennetaan. Outo juttu. Mutta todennäköisesti on järkevää alentaa tuloverotusta, jos ajat tästä huononevat. Tämä pitäisi kuitenkin mieluiten kokonaan kohdistaa pieni- ja keskituloisiin. Näiden ryhmien kulutuksessa alennuksilla on jokin mahdollisuus näkyäkin. USA:n tilanne on absurdi kun elvytyksen nimissä ollaan kohdistettu valtavia veronalennuksia nimenomaan hyvin korkeatuloisille, jotka tuskin niitä edes huomaavat.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... Yrityksillehän moinen järjestely sopii, sillä tuolloin valtio ottaa riskit kaupan kiihdyttämisestä omalle kontolleen. Se ikävä puoli noissa veloissa vain on, että ne pitäisi maksella joskus poiskin.
...

Jos luit tuon linkin takaa löytyvän tekstin niin siinähän sitä perusteltiin normi-ihmiselle ihan ymmärrettävästi noita veron kevennyksiä.

Tarkoitus on pitää kotimarkkinat pyörimässä ja samalla lisätä työn kannattavuutta. Suomessa on myös kasapäin ihmisiä työmarkkinoiden ulkopuolella koska työnteko ei ole kannattavaa. Työn kannattamattomuus johtuu tietenkin monesta seikasta, mutta ei vähiten verotuksesta sekä esim. päivähoitomaksujen yms. tukien maksuista, joiden muuten pitäisi olla prosentuaalisia, eikä idiootisti portaittaisia kuten nyt.
 
..Se ikävä puoli noissa veloissa vain on, että ne pitäisi maksella joskus poiskin..
"- Kyllä siitä on syytä pitää kiinni, koska ihmiset tarvitsevat lisää ostovoimaa ja toisaalta meillä on rakenteellisia syitä, minkä takia tuloverotusta pitää keventää. Kysymys on siitä, että otamme ihmisiltä vähemmän rahaa. Se vaikuttaa työllistymiseen, työpaikkojen tarjontaan, kotimaiseen kulutukseen, kotimaisen kysynnän hyvänä pysymiseen, mikä on tärkeää, kun vienti ei niin vahvasti ensi vuonna vedä, Katainen sanoo."

Eikö tuossa ole ihan selkeästi kerrottu, miksi on hyvä verotusta alentaa?

Ja viimeksi, kun oltiin valtionvelkaa lyhentämässä, niin kovasti vastustusta sekin herätti. Olis kuulemma pitäny Tehylle antaa kaikki.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Eikö tuossa ole ihan selkeästi kerrottu, miksi on hyvä verotusta alentaa?

Niin, eihän verokevennyksissä ole mitään pahaa, jos siihen on varaa. Asiahan on nyt vain niin, että sellaisiin kevennyksiin ei olekaan sitten lopulta varaa, mitä on budjetoitu. Nyt sitten pitää ottaa velkaa, jotta budjetissa pysytään. Hei, hyvä budjetti! Hyvin laadittu!

Kaiken päälle hallitus valmistelee satojen miljoonien tukipakettia yritysten rahoitusongelmien ratkaisemiseksi.

Ei voi olla liian vaikea ymmärtää sitä seikkaa, että valtio ottaa omalle kontolleen yrittämisen riskejä. Palkansaaja tämän lystin lopulta kustantaa, jos systeemit menee ns. vituiksi. Rahat imuroidaan perstaskusta!

EK sanoo "hyppää!", ja Katainen kysyy, jotta kuinkahan korkeelle. EK sanoo "rahaa"", ja Katainen kysyy, jotta kuinkahan paljon.

Ja viimeksi, kun oltiin valtionvelkaa lyhentämässä, niin kovasti vastustusta sekin herätti. Olis kuulemma pitäny Tehylle antaa kaikki.

Viimeksi kun oltiin valtion velkaa lyhentämässä, niin kovasti hehkutettiin tämän olevan juuri se oikea tie. Nyt on se tie hukattu veroalehuumassa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
Viimeksi kun oltiin valtion velkaa lyhentämässä, niin kovasti hehkutettiin tämän olevan juuri se oikea tie. Nyt on se tie hukattu veroalehuumassa.

Vai olisiko kyse siitä vanhasta jutusta, että kun menee hyvin, maksellaan velkoja ja ehkä jopa pyritään rajoittamaan kotimarkkinoiden ylikuumenemista. Huonoina aikoina tehdään sitten toisin päin.

Kun Tehy vaati rahojaan, ei ollut huonoista ajoista tietoakaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niinpä.

Silloin kun menee hyvin tulee velkaa lyhentää mahdollisimman paljon. Nyt varmaan voi vähän ottaa lisää velkaa jotta päästään taantuman yli mahdollisimman pienin vaurioin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Niinpä.

Silloin kun menee hyvin tulee velkaa lyhentää mahdollisimman paljon. Nyt varmaan voi vähän ottaa lisää velkaa jotta päästään taantuman yli mahdollisimman pienin vaurioin.

Tuota, mites tuloveron alennukset sopivat tähän viisaaseen ylikuumentumisen hillitsemiseen - miten ne oikein hillitsevät sitä? Annoin joskus itselleni kertoa, että veroja tulisi kiristää nousukaudella ja laskea sitten taantuman tullessa. Missään tapauksessa velan lyhennys ei ole ollut pitkään mikään elintärkeä prioriteetti: tärkeintä oli katkaista velan nopea kasvu. Sinänsä on hyvä, ettei olla ryhdytty voimakkaaseen lisäpanostukseen julkiselle sektorille ilman laajoja rakenteellisia uudistuksia (joskin viime vuoden julkisten alojen palkkaratkaisu oli hyvin vaarallinen ennakkotapaus).
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tuota, mites tuloveron alennukset sopivat tähän viisaaseen ylikuumentumisen hillitsemiseen - miten ne oikein hillitsevät sitä?
Annoin joskus itselleni kertoa, että veroja tulisi kiristää nousukaudella ja laskea sitten taantuman tullessa. Missään tapauksessa velan lyhennys ei ole ollut pitkään mikään elintärkeä prioriteetti: tärkeintä oli katkaista velan nopea kasvu. Sinänsä on hyvä, ettei olla ryhdytty voimakkaaseen lisäpanostukseen julkiselle sektorille ilman laajoja rakenteellisia uudistuksia (joskin viime vuoden julkisten alojen palkkaratkaisu oli hyvin vaarallinen ennakkotapaus).

Olet oikeassa siinä että finanssi- ja rahapolitiikan kiristäminen huippusuhdanteessa on se perinteinen "oppi" ja sitä ei Suomessa tehty (pl. pääomaverot). Erona on se että Suomessa ei oltu missään vaiheessa todellisen ylikuumenemisen äärellä viimeistä kahta vuotta lukuunottamatta jolloin siitä varoiteltiin. Ylikuumenemisen perinteinen pääindikaattori, inflaatio, on pysynyt hyvin aisoissa 90-luvun puolesta välistä lähtien ja on alkanut kiihtyä vasta 2007. Ottaen huomioon Suomen korkean lähtötason, verojen alentaminen rakenteellisten ongelmien korjaamiseen on mielestäni ollut perusteltua. Suomella oli "onnena" koko 2000-luvun ajan suhteellisen suuri työttömyys jonka vuoksi talouden ylikuumenemisvaara oli koko ajan suhteellisen pieni ja vaikka työvoimapulalla on peloteltu jo vuosia, suurin syy siihen oli rakenteellinen työttömyys jonka vuoksi kysyntä ja tarjonta työmarkkinoilla ei kohdannut. Tätäkin ongelmaa pystyttiin helpottamaan veronalennuksilla.

Olen täysin eri mieltä velan lyhentämisen tärkeydestä. Kun vuositasolla Suomi maksaa enemmän lainanhoitokuluja kun rahaa käytetään LVM:n koko hallinnonalalla vuosittain tai koulujärjestelmään niin voidaan varmaan todeta että mistään pikkuasiasta ei puhuta. Tietysti on helppo katsoa velan prosenttiosuutta BKT:stä joka on tippunut kuin lehmän häntä mutta kun mennään eurotasolle niin asia alkaa näyttää ihan erilaiselta.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
On sen Niinistön Salen vaan pakko olla edes jotensakin fiksu talousmies, kun on meikäläisen kanssa samoilla linjoilla.

Hän ei siis kannata valtion velan lisäämistä veroalennusten toteuttamiseksi. Yllättäen Katainen ei ole vielä tajunnut funktion älyttömyyttä.

Malttia veroaleen!
 

Viljuri

Jäsen
Jos taas hieman asiallisemmalta puolelta keskustelua jatketaan, niin lainsäädännöllinen viitekehys pankki- ja finanssisektorilla on muuttumassa palstaveli mjr:n toivomaan suuntaan: Pankkien pakkokansallistamislakia valmistellaan pikaisesti / YLE Uutiset

Kysymyksessähän on viime kädessä disinsentiivi, uudistuksen tarkoitus on lähinnä ennaltaehkäisevästi "promulgoida" lainsäätäjän tahtotilaa siltä varalta, että Yhdysvaltojen ja Keski-Euroopan finanssilaitosten ongelmat näkyisivätkin yllättävällä tavalla myös Suomen kotimarkkinoilla toimivien monikansallisten pankkikonsernien toiminnassa.

Kun pankki- ja finanssintoiminta on nykyään monikansallista, voi esimerkiksi syntyä syystä tai toisesta kiusaus näyttää konsernitasolla tappioita yhdessä maassa ja voittoja toisessa, mikä esimerkiksi laajasti ottaen yrityksiin kohdistuvan valtioiden välisen verokilpailun puolelta on jo hyvinkin tuttua. Se, että nyt finanssikriisin yhteydessä on syntynyt vieläkin suurempia vääristymiä lainsäädännöllisen toimintaympäristön osalta (joiden kaikkia mahdollisia seurauksia edes asiantuntijat eivät ole vielä osanneet konkreettisesti hahmottaa), niin on syytä ilmaista myös markkinatoimijoille selkeästi mahdollisesta ei-hyväksyttävästä käytöksestä aiheutuvat varsin finaaliset seuraamukset.

Sinällään finanssikriisi ei näytä ainakaan näillä tiedoilla kehittyvän ihan siihen pisteeseen, mikä oli pelättävissä, ei edes tärkeimmissä vientimaissamme.

Useissa tärkeissä maissa käynnissä oleva suhdannekäänne negatiiviseen suuntaan tulee olemaan melko lyhyt, ja maailmantalouden muuttunut rakenne saattaa nostaa jopa euroalueen taantumasta vuoden 2009 toisella puoliskolla, puhumattakaan Yhdysvalloista, jossa velkataakasta huolimatta rakenteelliset ongelmat eivät ole samalla tasolla tiettyjen yhteisöön kuuluvien maiden kanssa.

Eri markkinatoimijat saattavat Suomessakin ylireagoida, ja näemme vientiyritysten puolella jopa tarpeettomia lomautuksia (liittojen kannattaa harkita niiden riittauttamista tapauskohtaisesti, pois lukien ehkä metsäsektori, joka on rakenteellisissa ongelmissa), mutta kaikkein pessimistisimmänkin oikeaan dataan perustuvan talousennusteen (eikä siis puhtaiden fantasioiden) valossa emme ajaudu nykyistä merkittävästi suurempiin vaikeuksiin kuluvana vuonna tai ensi vuoden alkupuoliskolla.

Mitä tästä siis seuraa? Oletan, että Ison-Britannian ja Sveitsin pankki- ja finanssisektorit joutuvat entistäkin enemmän perustelemaan yhteisölle, komissiolle ja tärkeimmille euromaille tiettyjen käytäntöjensä oikeutusta. Samalla keskustelu yritysverotuksen harmonisoinnista ainakin tiettyjen minitasojen osalta saa lisää vauhtia, mikä tulee näkymään esimerkiksi Alankomaiden, Itävallan ja Luxemburgin asemassa pidemmän päälle. Tärkeintä tietysti on, ettei Sarkozyn malliin ylireagoitaisi populismissa ja jäykistettäisi edelleen varsin jäykkiä eurooppalaisia rakenteita, mutta viime kädessä takuunaisena näiden pyrkimysten estämisessä toimii Saksa ja Saksan liittokansleri Angela Merkel.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös