En ole ottanut enkä ota kantaa siihen että mikä poliisien tietohallinnon oikea sijoituspaikka on tai että sen siirron käytännöt pitää siirtää. Totean vain sen että jos ministeriöiden sijoittamispäätöset tehdään oikeudenmukaisesti (eli ilman tekohengitys-pyrkimyksiä) niin ministeriöistä 80% tulee sijoittaa pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Jos taas sijoituspaikat tehdään taloudellisen tehokkuuden mukaan, niin sitten luku on ekkä 95-98%. Ainoastaan jotkut poikkeukset, kuten paljon ulkomaanmatkustelua vaativat osien voi olla perusteltua sijoittaa Helsinkiin taloudellisessa mielessä. Parasta hommassa tietenkin on, että jos homma tehtäisiin näin niin välillisten vaikutusten ansiosta enemmänkin lähtijöitä olisi ja pääkaupunkiseudun ruuhkat ja asuntopulat helpottaisivat.
Toiminee ehkä ministeriöiden alueellisen viranomaiskaartin osalta (tokihan näin jo tehdäänkin), muttei kyllä keskushallinnon. Kokouksia, erilaista päivittäistä yhteistyötä, sidosryhmiä ja kaikkea muuta liittyy ministeriöiden perusvirkamiestenkin työhön niin paljon, että se taloudellinen tehokkuus häviää äkkiä matkusteluun Helsinkiin ja takaisin (toki keskuspaikka voisi olla joku muukin, jos olisivat hajasijoitettuna pitkin maata, mutta Helsinki on nykytilan esimerkkinä). Virossahan opetusministeriö sijoitettiin poliittisista syistä Tarttoon, mikä osoittautui raskaaksi, mutta vaikeasti purettavaksi virheeksi.
Sektoritutkimuslafkojen tai palvelukeskusten (tyyppiä poliisin tietohallinto) jne. hajasijoittaminen voi toimiakin, mutta valtion keskushallinnon osalta en voi näissäkin ympyröissä toimivana (joskaan en missään määrin valtion työntekijänä) mitenkään nähdä hajasijoittamista kustannustehokkaana.