Millainen on uusi hallituksemme?

  • 450 745
  • 4 789

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Todennäköisesti venäläiset lähtisivät tavalla tai toisella rokottamaan suomalaisia rekkoja rajan toisella puolella tuplasti sen, mitä rekoilta laskutettaisiin Suomen teillä.
Miten niin "alkaisivat rokottamaan"? Sitähän ne tekevät koko ajan.
Ymmärsit kyllä. Jos täällä meinataan, että jollain lisämaksuilla parannetaan suomalaisten kuljetusyritysten kilpailukykyä, niin toiselta puolelta löytyy taatusti samat lääkkeet vahvempana. Jos kilpailukykyä meinataan pönkittää taloudellisesti, niin vaikka verotuksen kautta luulisi löytyvän parempia keinoja.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ymmärsit kyllä. Jos täällä meinataan, että jollain lisämaksuilla parannetaan suomalaisten kuljetusyritysten kilpailukykyä, niin toiselta puolelta löytyy taatusti samat lääkkeet vahvempana. Jos kilpailukykyä meinataan pönkittää taloudellisesti, niin vaikka verotuksen kautta luulisi löytyvän parempia keinoja.

Mitä eroa tällä "lisämaksulla" ja verotuksella" on? Verotushan on nimenomaan lisämaksu ja sillä termillä ei tässä tapauksessa ole mitään merkitystä.

Toki tiedän, että nokittelemalla ei asiat parane, mutta on täysin normaalia, että kun rekat kuluttavat tiestöä, niin ne maksavatkin siittä. Niin suomalaisetkin liikennöitsijät joutuvat tekemään.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Mitä eroa tällä "lisämaksulla" ja verotuksella" on? Verotushan on nimenomaan lisämaksu ja sillä termillä ei tässä tapauksessa ole mitään merkitystä.
Mielessäni oli lähinnä verohelpotuksia suomalaisille itäliikenteessä kilpaileville kuljetusyhtiöille (esim. löpöverosta vähennyksiä tms.). Itse en ole niiden kannalla, mutta heitinkin vain vaihtoehtoja suorille maksuille. Minusta venäläisrekkojen valta-asema ei edes ole ongelma Suomen kannalta. Kuten sanottu, niin matalammat kuljetuskustannukset ovat kaikkien etu. Pidettäisiin vaan tehokkaammin huoli siitä, että rajan yli kulkee ehjiä rekkoja ja täyspäisiä kuskeja.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Maksulla ja verolla on se ero että vero menee suoraan valtion kirstuun muiden verojen kanssa kun taas maksu on usein korvamerkitty siten että että se tietyn maksun kautta saadut tulot käytetään aiheeseen liittyvään toimintaan.

Vrt. tv-lupamaksu ja YLEn toiminta
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Ongelmallisinta tässä keskustelussa tuntuu olevan termi "Tanskan malli", jota minä käytän vain koska parempaakaan ei tunnu olevan
Tanskan "flexicurityn" voisi suomentaa joustoturvaksi ja määrittää itse sen sisällön. Ja ennenkaikkea lopettaa sen puffaaminen Tanskan tuloksilla, koska kiinnostusta sen todelliseen käyttöönottoon ei tunnu olevan kuin Erkki Tuomiojalla.

Minusta on edelleen merkillistä, että Tanskan mallilla ei tarkoiteta muutoksia meidän systeemimme siten että saisimme hyviä tuloksia tuoneen mallin meille, vaan pientä näpertelyä "vähän sinne suuntaan". Nipistetään pikkuisen irtisanomisajoista ja lisätään pikkuisen työttömyysturvan tasoa parille ekalle kuukaudelle. Näpertelyä sanon minä.

Itsekin kirjoitit tässä ketjussa näin:

"Ja ne pitää kaikki sisältyä jossain muodossa pakettiin, koska en usko että järjestelmä toimisi, jos siitä jätettäisiin joku ulottuvuus pois. Toki yksityiskohtia, kuten rahasummia, voisi sovittaa Suomen oloihin."

Ilmeisesti muutit edellispäivästä mielesi ja pari ulottuvuutta voi huoletta jättää pois.

Tanskan mallissa on omat todella huonot puolensa - esimerkiksi se on kallis jo hyvinä aikoina ja se näkyy jokaisen veroprosentissa. Erityisesti se systeemi on aivan perkeleen kallis jos työvoiman kysyntä lakkaa esim. voimakkaan taantuman tai laman aikana. Nämä ovat sellaisia asioita joita kannattaisi oikeasti miettiä jopa siinä vaihtoehdossa että poliittista rohkeutta todelliseen Tanskan malliin ei löydy, vaan tilalle tarjotaan vesitetty light versio.

Mutta joo, Vaughan ja minä olemme tästä asiasta näköjään erimieltä. Vaikka keskustelu onkin pysynyt laadukkaana ja toisiamme kunnioittavana, niin uskoisin että emme tule löytämään tässä ns. kultaista keskitietä.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Menisipä toiveet vaikka tätä kautta hallitukselle?

Laittakaa muutama työtön töihin; voin keksiä 5000 uutta työpaikkaa heti. Jotenkin tympii nuo vetelehtijät...
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ilmeisesti muutit edellispäivästä mielesi ja pari ulottuvuutta voi huoletta jättää pois.

Edelleen tuntuu, että meillä on vaikeuksia ymmärtää toisiamme.

Minun mielestäni ne "ulottuvuudet", joista ei pidä tinkiä, ovat nämä neljä - ja nimenomaan niistä en ole tinkinyt:

- Irtisanomisten helpottaminen
- työttömysturvan korottaminen työttömyyden alkuvaiheessa
- lisää palveluja ja koulutusta työttömille
- työttömyysturvan ehtojen kiristäminen

Niiden sisällä asiat pitää ehdottomasti sovittaa Suomeen, eikä missään nimessä kopoioda Tanskan lainsäädäntöä sellaisenaan. Vaan:

- Irtisanominen Suomessa helpommaksi kuin tällä hetkellä, jotta uskalletaan työllistää.
- Työttömyysturva heti työttömyyden alkuun korkeammaksi kuin nyt, koska - siitä lienemme yksimielisiä, että - Suomen tämän hetkinen työttömyysturva ei ole kauhean korkea (vai jotkut siihen näyttävät tyytyvänkin.)
- lisää palveluja, eli paremmat aikuiskoulutusmahdollisuudet, "himmelikurssien" lopettaminen ja tilalle ammatillista koulutusta.
- työtä ja koulutusta vältteleviltä tuet pois.

Joustoturva on sinänsä hyvä käsite. Siitähän tällä hetkellä puhutaan nykyisessä hallitusohjelmassakin, vaikka sillä ei tavoitellakaan noita neljää asiaa, jotka kaikki kuuluvat tuohon malliin, joka keskustelussa on saanut nimen "Tanskan malli." Nykyinen hallitus siis juuri aikoo poimia vain rusinat pullasta - ja epäilen että se jää vesitetyksi light versioksi.

Tiedän tanskalaisen järjestelmän kalliuden, mikä on yksi syistä, ettei sen sisältöä voi suoraan sellaisenaan siirtää suomeen, vaan esim. työttömyysturvan taso ja kesto tulisi olla jatkossakin tanskalaista alhaisempi.

Tietenkin kaikkien järjestelmien tulisi elää yhteiskunnan muuttuessa. Sehän Suomen tämän hetken työttömyys- ja sosiaaliturvajärjestelmien ongelma onkin, että ne on luotu kauan aikaa sitten, eivätkä ne enää toimi. Se on sitten vaikeampi kysymys, voidaanko jokaiseen suhdannevaihteluun vastata lakeja muuttamalla - mikä olisi ihanteellista - vai tyytyä seuraamaan suurempia kehityslinjoja...
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tiedän tanskalaisen järjestelmän kalliuden, mikä on yksi syistä, ettei sen sisältöä voi suoraan sellaisenaan siirtää suomeen, vaan esim. työttömyysturvan taso ja kesto tulisi olla jatkossakin tanskalaista alhaisempi.
Eli sinun mielestasi Suomeen tulisi kehittaa malli, jossa ollaan painotettu Tanskan flexibiliteettia, mutta jatetty tuo security vahan vahemmalle? Siitahan on juurikin kyse jos nykyaan Tanskan tasolla olevaa irtisanomissuojaa vahennetaan viela alle Tanskan tason ja reippaasti Tanskan tason alleolevaa tyottomyysturvaa korjataan alun tason suhteen, mutta esimerkiksi kestoon ei tulisi parannuksia.

Juu, juu. Tanskan mallia ei pida kopioida sellaisenaan, mutta ymmarrat varmasti, etta tuolla tavalla malli painottuu tyontekijan joustavuuteen jattaen sen turvan vahan lightimmaksi. Eraanlainen FLEXecurity siis.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli sinun mielestasi Suomeen tulisi kehittaa malli, jossa ollaan painotettu Tanskan flexibiliteettia, mutta jatetty tuo security vahan vahemmalle? Siitahan on juurikin kyse jos nykyaan Tanskan tasolla olevaa irtisanomissuojaa vahennetaan viela alle Tanskan tason ja reippaasti Tanskan tason alleolevaa tyottomyysturvaa korjataan alun tason suhteen, mutta esimerkiksi kestoon ei tulisi parannuksia.

Juu, juu. Tanskan mallia ei pida kopioida sellaisenaan, mutta ymmarrat varmasti, etta tuolla tavalla malli painottuu tyontekijan joustavuuteen jattaen sen turvan vahan lightimmaksi. Eraanlainen FLEXecurity siis.

Itse asiassa nyt tuntuu että olet ymmärtänyt mitä olen ajanut takaa! Ilmeisesti olet eri mieltä toimenpiteiden toimivuudesta tai oikeudenmukaisuudesta, mutta se sinulle suotakoon...

Totta on, että juuri työntekijäpuoli joutuisi hyväksymään entistä enemmän joustavuutta. Yrityksiltä kun on vaikea vaatia hirveän paljon tilanteessa, jossa niillä on realistinen vaihtoehto viedä toimintansa ulkomaille, jos Suomessa operoiminen käy liian vaikeaksi. Työttömäksi jäävät saisivat kuitenkin nykyiseen verrattuna korkeampia korvauksia heti työttömyyden alkuun. Samaten "himmelikurssien" korvaaminen laadukkailla ammatillisilla koulutuksilla olisi iso parannus kaikille niille, jotka oikeasti haluavat kouluttautua - jos vaikka tulevaisuudessa saataisiin työttömille realistiset mahdollisuudet kouluttautua esim. sairaanhoitajiksi... Eli itse asiassa tilanne paranisi niillä, joiden työttömyys kestää vain lyhyen aikaa!

Jos nyt vielä yrittäisin sitoa tämän viestin ketjun aiheeseen, niin jo edellisellä hallituskaudella lanseerattu Muutosturva on tuonut mahdollisuuden korkeampiin työttömyyskorvauksiin työttömyyskauden alussa (ja myöhemminkin, jos lähtee työvoimakoulutukseen). Valitettavasti vain systeemi on aivan liian suppea. Siihen eivät pääse esim. pätkätyöläiset mukaan, vaikka mielestäni juuri heidän asemansa parantaminen olisi tärkeää - koska pätkätyöt varmasti lisääntyvät tulevaisuudessa.

Hallitus on kuitenkin monessa yhteydessä ilmaissut halukkuutensa laajentaa Muutosturvaa, joskin kukaan ei kai vielä tiedä mitä se tarkoittaa? Koska kyse on kolmikannassa sovitusta järjestelmästä, niin työmarkkinajärjestöilläkin on asiassa sanansa sanottavana...
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Olen tullut siihen tulokseen, että eläkeläisten verotuksen keventäminen on suuri kusetus meitä työssäkäyviä (ja muita etuudensaajia) kohtaan.

Ymmärrykseni mukaan eläkkeensaajien "korkeampi" verotus perustuu itseasiassa siihen, että eläkkeeseen ei saa ansiotulovähennystä eikä tulonhankkimisvähennystä. Ja erona palkansaajaan, eläkeläiseltä ei peritä työttömyysvakuutus tai työeläkemaksua. Lisäksi jotkut eläkkeensaajat saavat vielä eläketulovähennyksen verotukseensa, joka pienentää puolestaan veroprosenttia.

http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=3475;36363

Tämän perusteella katson, että eläkeläisten "verokorjaus" on itseasiassa ansiotulon-, ja tulonhankkimisvähennyksen ymppääminen eläkkeensaajien verotukseen.

Tämä ei mielestäni välttämättä ole ollenkaan tasavertaista palkansaajan ja eläkeläisen kesken, sillä palkansaajan verovähennykset liittyvät läheisesti siihen ideaan että työn tekeminen, ja siten palkan saaminen, tuo tekijälleen myös kustannuksia (bussikortit, työvaatteet yms.) Jotta kuitenkin estetään järjetön byrokratia ja vähennyskuittirumva, tuo vähennys on säädetty kaikille palkansaajille tietylle tasolle jotteivat alkaisi vähentää yksittäisiä töihin hankittuja kenkäpareja verotuksessaan (eli pitää mennä sen vähennysrajan yli jotta kannattaa vähentää).

Toisaaltahan vähennyksistä ei ole juuri hyötyä, jos ei todellakin tee työtä! Se on tietysti eri asia, jos eläkeläiset katsovat että heille kuuluu myös ansiotulo- ja tulonhankkimisvähennys verokorttinsa, kun eläke joka tapauksessa on sillä tasolla että se veroprosenttiin jo vaikuttaa (työttömien työttömyysajan verotukseen ja sen prosenttiin vähennyksiä ei myöskään oteta huomioon)

Toisaalta varsinkin tulonhankkimisvähennys on varsin arveluttava, kun eläke perustuu jo tehtyyn työhön ja aikaisemmin ansaittuun palkkaan. Jos eläkeläinen menee töihin eläkkeellään, hän hakee erillisen verokortin työtä varten jossa huomioidaan normaalit vähennykset, mutta varsinkin pienillä eläkkeillä palkka voi vaikuttaa eläketulovähennykseen. Mutta jos eläketulovähennystä ei saa, niin palkkaa verotetaan aivan normaalisti eikä työssäkäynnistä ole haittaa.

Ilmeisesti valtakunnantasolla puhutaan vain könttänä verotuksesta, joka tosiaan erilaisten vähennysten takia näyttäytyy palkansaajalle pienempänä veroprosenttina (jo mainittujen vähennyksien lisäksi ensiasunnon korot, elatusmaksut yms yms.). Mutta on ilman vähennyksiä logiikaltaan tismalleen sama. Elin tähän asti julkisuuden perusteella siinä käsityksessä, että eläkkeensaajilla nyt vaan on eläkkeensä takia kovempi verotus, mutta tuon eron taustalla on kyllä ollut järkeenkäypä logiikka.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hallituksen (kesk+kok) kannatus on laskenut 0.8 prosenttiyksikköä viime vaaleista. Yllättävää vai odotettavaa kehitystä hoitoalan palkkavedätys-jupakan jälkeen?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko 0,8 prosenttia paljon vai vähän? Olisiko virhemarginaali peräti suurempi?

Prosenttiyksikköä, prosentteinahan tuo tarkoittaa 1,7% pudotusta kannatuksessa. Menee marginaaliin, mutta onhan tapana ilakoida marginaalin sisällä näkyvää nousuakin suurehkoin otsikoin...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Hallituksen (kesk+kok) kannatus on laskenut 0.8 prosenttiyksikköä viime vaaleista. Yllättävää vai odotettavaa kehitystä hoitoalan palkkavedätys-jupakan jälkeen?

Ottaen huomioon että galluppien tarkkuus on parhaimmillaankin +- 1.0 prosenttiyksikköä per puolue, tuosta ei voi vetää mitään johtopäätöksiä varsinkaan kun emme ole nähneet vielä mitään lopullista hoitoalan palkkojen kehityksestä. Faktahan lienee se että hoitoala tulee saamaan suurimmat korotukset pariin vuosikymmeneen.

Tämä palkkavedätys-juttuhan on lähinnä Sossujen epätoivoista propagandaa perustuen asiayhteyksistä irroitettuihin yksittäisiin kommentteihin.

Itse olen lähinnä yllättynyt että Kokoomus on pysynyt isoimpana puolueena vaikka veroja ei alenneta.
 

Viljuri

Jäsen
Prosenttiyksikköä, prosentteinahan tuo tarkoittaa 1,7% pudotusta kannatuksessa. Menee marginaaliin, mutta onhan tapana ilakoida marginaalin sisällä näkyvää nousuakin suurehkoin otsikoin...

Kokoomuksen puolella ei kyllä ole mitään syytä hävetä 23 prosentilla alkavia kannatuslukuja... ;) Toki tuollainen 25-28 prosenttia tulee asettaa seuraaviin vaaleihin haasteelliseksi tavoitteeksi, mikä olisi mahdollisesti saavutettavissa, jos talouden kehityksessä ei tule ulkopuolelta yllätyksiä.

No minimissään suurimman puolueen asema on saatava vaaleissakin realisoitua, mikä tapahtuu varmasti, jos edes osakin suunnittelu- ja ideointivaiheessa olevista laajahkoista uudistuksista saadaan tämän hallituksen aikana käytäntöön.

"Päivän työmarkkinapolitiikasta" sen verran, että miten muuten voidaan puhua vedätyksestä, kun nämä Tehyn (kunnon kokoomuslaisia siellä) palkkaneuvottelut alkoivat vasta eilen? Eihän palkkaneuvottelujen tulos ja hallitusohjelmaan kirjattu tasa-arvoerä ole vielä tiedossa, eikä sen määrää kyllä neuvottelijoille voida etukäteen antaa, kuten jokainen työmarkkinoita tunteva varsin hyvin tietää. On enemmän kuin epäuskottavaa, kun esimerkiksi Heinäluoman kokemuksella varustettu henkilö toisin antaa ymmärtää. Eihän neuvotteluista silloin tulisi mitään, kun näitä neuvotteluita ei kuitenkaan käydä SAK:n tiettyjen liittojen ulkopuolella sisilialaiseen tyyliin.

Esimerkiksi OAJ on jo uhannut lakkoaseella, elleivät he saa samaa kuin hoitajat. Siinäpä sitten olisi mielenkiintoinen taistelu, opettajat vastaan hoitajat. Ainakin painostustoimenpiteet liittojen kesken saattaisivat muodostua mielenkiintoisiksi, tai sitten eivät.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
että miten muuten voidaan puhua vedätyksestä, kun nämä Tehyn (kunnon kokoomuslaisia siellä) palkkaneuvottelut alkoivat vasta eilen?

Esimerkiksi OAJ on jo uhannut lakkoaseella, elleivät he saa samaa kuin hoitajat. Siinäpä sitten olisi mielenkiintoinen taistelu, opettajat vastaan hoitajat. Ainakin painostustoimenpiteet liittojen kesken saattaisivat muodostua mielenkiintoisiksi, tai sitten eivät.

Vedätyksestä voi toki puhua siinä mielessä että ensin on Jaakobin äänellä luvattu ja sitten Eesaun kädellä vaalien jälkeen kielletään. Syystäkin on Iisakki hämillään ja hieman nolatun oloinen. Voi siinä marginaalin verran virta viedä poispäin.

OAJ on takuuvarma voittaja tässä asetelmassa. Nursologit ovat niin läpeensä pehmeetä porukkaa, että mihinkään järisyttäviin toimiin en sen porukan kohdalla usko. Eivät varmaan vieläkään ole saaneet kuitattua edellisen lakon aiheuttamia lakonaikaisia henk.koht. menetyksiä. He tulevat todennäköisesti saamaan ihan yleisen tason tuntumassa olevan korotuksen. OAJ ei sen sijaan ole valokeilassa ottamassa rähinästä lentäviä kipinöitä kasvoilleen mutta sen sijaan välittömästi jaolla - hyvin perustellusti - kun koulutetuille naisille halutaan jotain jakaa. Akavan sisällä natisee ja aika monella julkisen sektorin naisvaltaisella liitolla on oleva vaatimuksia.

Lupauksia on annettu, toiveiden on annettu viritä ja näillä lupauksilla on Jyrki-boyn sileät hieman lapsekkaat kasvot.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Raipe
Menee marginaaliin, mutta onhan tapana ilakoida marginaalin sisällä näkyvää nousuakin suurehkoin otsikoin...

Saahan sitä ilakoida mistä tykkää. Tosin Suomessa on varmasti enemmän keskituloisia, omakotitalossa asuvia ja omalla autolla töissä kävijöitä kuin hoitajia. Joten epäilen vahvasti, että mahdolliseen kannatuksen laskuun vaikuttaa enemmän öljyn-, bensan- ja sähkönhinnan korotukset, kuin (katteettomat) puheet hoitajien palkoista.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Hallituksen (kesk+kok) kannatus on laskenut 0.8 prosenttiyksikköä viime vaaleista. Yllättävää vai odotettavaa kehitystä hoitoalan palkkavedätys-jupakan jälkeen?

Olennaista on minun mielestäni seurata, missä järjestyksessä kolme suurta ovat. Eli nykyinen järjestys kokoomus, keskusta ja demarit kolmantena sopii minulle jatkossakin. Perussuomalaiset nakertavat nyt ja lähivuosina keskustan ja demareiden kannatusta.
Kuka kokoomuslainen olisi uskonut ennen eduskuntavaaleja, että kokoomus on mielipidemittausten mukaan suurin puolue Suomessa kesällä 2007. Toisaalta yksikään demari ei olisi uskonut demareiden olevan kolmantena samana aikana.

Pääministeri Vanhanen näytti sitten puna-vihreä yhteistyön kannattajalle kepun puoluesihteeri Jarmo Korhoselle kaapin paikan jälleen kerran. Suomi ei lähetä joukkoja YK:n Darfurin rauhanturvajoukkoihin vaan valmistautuu osallistumaan YK:n ja EU:n yhteiseen Sudanin pakolaisoperaatioon Afrikassa.
 

Viljuri

Jäsen
Saahan sitä ilakoida mistä tykkää. Tosin Suomessa on varmasti enemmän keskituloisia, omakotitalossa asuvia ja omalla autolla töissä kävijöitä kuin hoitajia. Joten epäilen vahvasti, että mahdolliseen kannatuksen laskuun vaikuttaa enemmän öljyn-, bensan- ja sähkönhinnan korotukset, kuin (katteettomat) puheet hoitajien palkoista.

Siis kannatushan on noussut jatkuvasti, ja on vasta vaalien jälkeen siirtynyt uudelle tasolle. Oppositiokaudellahan kokoomus oli jossain 20 prosentissa, jos siinäkään.

Mitä tulee muutoin pointtiisi, olen samaa mieltä. Tosin noissa korotuksissa ei tule olemaan koko kuva, vaan kyllä sieltä keskiluokan ostovoiman kannalta positiivistakin on tulossa...
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olennaista on minun mielestäni seurata, missä järjestyksessä kolme suurta ovat. Eli nykyinen järjestys kokoomus, keskusta ja demarit kolmantena sopii minulle jatkossakin.


Uh, kiitos ei. Kuullostaa hieman samalta kuin pohtisi ottaisinko mieluiten vastaan kihdin vai sappikivet. Mistään näistä tahoista ei löydy uudistusmieltä, pelottomuutta luopua saavutetuista eduista tai edes riittävää rehellisyyttä ideologiansa edessä. Eivätkö nuo voisi yhdistyä pois kuleksimasta, kun ovat kuitenkin saman agendan asialla? Minulla olisi hyvä nimikin jo: Mikään Älköön Muuttuko (MÄM). Ovathan demarit jo muutenkin ostamassa imagobutiikista uutta nimeä itselleen.
 

Viljuri

Jäsen
Uh, kiitos ei. Kuullostaa hieman samalta kuin pohtisi ottaisinko mieluiten vastaan kihdin vai sappikivet. Mistään näistä tahoista ei löydy uudistusmieltä, pelottomuutta luopua saavutetuista eduista tai edes riittävää rehellisyyttä ideologiansa edessä. Eivätkö nuo voisi yhdistyä pois kuleksimasta, kun ovat kuitenkin saman agendan asialla? Minulla olisi hyvä nimikin jo: Mikään Älköön Muuttuko (MÄM). Ovathan demarit jo muutenkin ostamassa imagobutiikista uutta nimeä itselleen.

Ja löytyisikö sitten vihreistä tarpeeksi järkeä ja todellisuudentajua pelkän tunteen ja ideologian sijaan, siis että voisivat olla "oikeasti" vastaamassa yhteiskunnan kehityksestä, ilman suurempien puolueiden "isällistä" tukea?

Siis vaikka Tuija Brax ja Osmo ovatkin pääosin järkinaisia ja -miehiä, ja jonkin Heidi Hautalan näkemykset ulkopolitiikasta ja moraalista kiitettäviä, on loppuosa kärkihahmoista sitten melko epärealistisilla linjoilla, puhumattakaan puolueen ruohonjuuritasosta (sanan "ruoho" useammassa merkityksessä, miten muuten voi joku Jaakko Laakson pojan kaltainen toimija kuulua vihreisiin, ottaen siis huomioon hänen taustansa ja toimintansa näissä mielenosoitusten organisoinnissa, enkä siis viittaa/vastusta tällä perustuslain turvaaman mielipiteenvapauden piiriin kuuluvia oikeuksia), että "vihreästä vallasta" ei tulisi tavallisten ihmisten kannalta kovinkaan kaunista jälkeä. Siihen on syynsä, että sydän on aivojen alapuolella... ;)

Siksi puolueen rooli on oleva "ikuisesti" vallanpitäjien sparraaja, johon rooliin se kyllä ihan kivasti istuu, verrattuna näihin muihin vaihtoehtoihin...

Kokoomus maailmanlaajuisessa mittakaavassa keskustalaisena sosiaaliberaalisena puolueena on uudistus- ja uudistumiskyvyltään ihan omassa luokassaan suurista puolueista.

Nythän toki odotellaan myös sitä, että mitä SDP:n toverit saavat omalla puolellaan aikaan, siellä on ilmeisesti melkoinen valtataistelu menossa kulisseissa, jonka lopullinen tulos vaikuttaa myös melkoisesti siihen, että mihin suuntaan yhteiskunta on tulevaisuudessa suuntaamassa. Siis mahdollisen tulevan hallitusyhteistyön kannalta...
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja löytyisikö sitten vihreistä tarpeeksi järkeä ja todellisuudentajua pelkän tunteen ja ideologian sijaan,...

.....Siihen on syynsä, että sydän on aivojen alapuolella... ;)

Kokoomus maailmanlaajuisessa mittakaavassa keskustalaisena sosiaaliberaalisena puolueena on uudistus- ja uudistumiskyvyltään ihan omassa luokassaan suurista puolueista.

Huikea lause, jossa sidotaan nättiin pakettiin J. Laakson poika, hassis, mielenosoitukset ja ihmisen anatomia! Vihreys ei kokonaistuotteena ole toimiva mikään yhteisö, vaan yleinen tori, jatkoajan vitutusketju ilman moderaattoreita, johon ovat lisäksi hakeutuneet erikarvaiset minä-projektityypit (omakohtaisia tuttavuuksia).

Kokoomuksen uudistusmielisyys on - autoketjua lainatakseni - laatumielikuva, joka pohjautuu johonkin vuosikymmenten takaiseen asetelmaan. Tämän päivän kontekstiin siirrettynä tuolla ei ole paljoakaan todellisuuspohjaa. Se on nätti lahjapaperi, jolla tuote saadaan Stokkalla myytyä vähän eläkeläissijoittajaa nuoremmallekin väelle.

Sossuissa tätä piirrettä ei enää ole millimooliakaan, vaikka vuosisata sitten sen voima oli nimenomaan muutoksessa. Keskusta...en edes aloita tätä lausetta.

Suomessa olisi tilausta liberaalidemokraattiselle uudistusliikkeelle, joka pohjautuisi kaupunkialueella elävien eurooppalaisten arvoille.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
No jos näitä kolmea suurta vertaa niin kyllähän Kokoomuksesta kuitenkin löytää kaikkein eniten näitä "urbaaneja eurooppalaisia arvoja" ja uudistushalua. Tämä tosin voidaan ainakin suurelta osin pistää Keskustan ja Sossujen umpitunkkaiseen jämähtäneisyyteen.

Mielestäni Kokoomuksella on ylivoimaisesti parhaat eväät Suomen luotsaamiseksi turvallisesti globaalisaation aallokossa, varsinkin kun otetaan huomioon että moni puolue ei vieläkään ole halunnut edes hyväksyä globalisaation olemassaoloa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No jos näitä kolmea suurta vertaa niin kyllähän Kokoomuksesta kuitenkin löytää kaikkein eniten näitä "urbaaneja eurooppalaisia arvoja" ja uudistushalua.

Minkä eläimen jätökset tuoksuvat kaikkein raikkaimmilta? En niitä silti lähtisi nuuskimaan ja keräilemään tuoksua kotiin vietäväksi.

Globalisaatio tulee jäämään kovin lyhyeksi ajanjaksoksi, jonka seurauksena monet nykyään katastrofaaliset kansainvälisen eriarvoisuuden ääripäät lähentyvät toisiaan (lähinnä siten että kaikkein halvimmat palkat nousevat "kohtuulliselle" tasolle), minkä jälkeen yritykset eivät enää voi karsia kustannuksiaan riittävän tehokkaasti pelkällä toiseen maahan muuttamisella. Me olemme nähneet tämän tapahtuvan kymmenessä vuodessa Virossa, itse olen seurannut muutosta Intiassa.
Oikeasti muutosreagentin puolueen pitäisi haistella jo tätä globalisaation jälkeistä maailmaa ja luoda strategiaa sinne. Ei tyytyä toistelemaa muiden keksimiä latteuksia kaikkien näkemästä yt-neuvottelutodellisuudesta. Muutosreagentti liike rahoittaisi jo nyt teollisuutta ja palveluita jotka pyrkivät hyötymään ilmastokatastrofista. Sama liike hakisi pelotta uusia palkitsevia mahdollisuuksia nuorelle suomelle joka on vaarassa puristua hengiltä eläkeläisten allipaasikivien väliin. Vain esimerkinomaisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös