Joten miten Vaughan muuttaisi Suomen mallia enemmän Tanskan mallin suuntaan? Kerro tässä fiktionaalisessa toimihenkilö-esimerkissä.
Mielestäni vastaus moniin kysymyksiisi löytyi jo edellisestä viestistäni, mutta yritetään uudelleen hieman eri sanoin.
Missään tapauksessa en kannata Tanskan lainsäädännön siirtämistä Suomeen sellaisenaa. Eikä tätä varmasti halua Jaskarikaan. Ongelmallisinta tässä keskustelussa tuntuu olevan termi "Tanskan malli", jota minä käytän vain koska parempaakaan ei tunnu olevan. Olen ymmärtänyt, että julkisessa keskustelussa sen sisältö on kuitenkin yleensä tulkittu suurin piirtein saman sisältöisesti - pois lukien mainitsemasi Iltalehden kolumnisti...
Tämä abstrakti malli - josta en osaa sanoa kuinka lähellä se on Tanskan valitsevaa työlainsäädäntöä ja työttömyysturvalainsäädäntöä - on tulkintani mukaan seuraava:
- Irtisanomisten helpottaminen
- työttömysturvan korottaminen työttömyyden alkuvaiheessa
- lisää palveluja ja koulutusta työttömille
- työttömyysturvan ehtojen kiristäminen
Tällä siis tarkoitetaan muutoksia Suomen vallitsevaan tilanteeseen ja lainsäädäntöön. Se, millainen tilanne ja lainsäädäntö vallitsee Tanskassa, on mielestäni jopa epäolennaista. Tanska on ainostaan jostain syystä antanut nimen noiden neljän asian muodostamalle kokonaisuudelle - joita tulisi nimen omaan tulkita kokonaisuutena. Minä en ole termiä "Tanskan malli" keksinyt, ja jos joku tuo julkiseen keskusteluun osuvamman ilmaisun, alan mielelläni käyttää sitä. Uskon kuitenkin optimistisesti, että suurin osa termiä "Tanskan malli" käyttävistä ymmärtää sen kuten noissa ranskalaisissa viivoissa on esitetty. Käsittääkseni Tanskassa on tehty viime vuosina uudistuksia työlainsäädäntöön ja työttömyysturvaan mainittujen ranskalaisten viivojen mukaan. Siis muutoksia verrattuna siihen, miten asiat olivat Tanskassa aikaisemmin! Ja nämä muutokset on koettu onnistuneiksi. Myös Suomessa täytyisi tehdä saman suuntaisia muutoksia verrattuna Suomen entiseen (tai siis nykyiseen) tilanteeseen verrattuna - ei siis yksi yhteen saman sisltöisiä Tanskan kanssa.
Pientä kehitystä on jo tapahtunut. Paljon puhuttu muutosturva on tuonut lähinnä tuotannollis-taloudellisista syistä irtisanottaville "työllistymisohjelmalisän" joka mahdollistaa hieman korkeamman työttömyyskorvauksen lyhyeksi aikaa. Työvoimakoulutukseen lähtevät voivat saada tätä parempaa päivärahaa jopa 185 maksupäivää. Tämä on ehdottomasti oikean suuntaista, mutta valitettavasti kotoinen muutosturva on vielä hieman suppea järjestelmä.
Työttömyysturvan tasosta sinulla tuntuu olevan hieman turhan negatiivinen käsitys - ellet sitten puhunut palkoista bruttona mutta työttömyyskorvauksista nettona? Mainitsemasi 2500€/kk ansaitseva henkilö saa ansiosidonnaista noin 1400€/kk bruttona. Lisätietoja osoitteesta
www.tyj.fi
Väitän edelleen, että suurin osa kasvukeskuksissa asuvista työkykyisistä työttömistä valitsee vapaaehtoisesti oman työttömyytensä. Eivät ehkä perheensä ensisijaisina elättäjinä toimivat asuntovelalliset. Mutta esimerkiksi lapsiperheen vanhemmista toinen jää helposti vapaaehtoisesti kotiin työttömäksi hoitamaan lapsia huomattavasti kotihoidontukea suuremmalla päivärahalla, jos toinen perheen aikuisista tuo tarpeeksi rahaa elämiseen. Samaten osa sellaisista, jolla on asunto maksettuna ja lapset maailmalla, suhtautuu työttömyyteen lähinnä huonosti palkattuna lomana. Miten Suomessa voi olla työttömiä sairaanhoitajia, siivoojia, kaupan kassoja, kirvesmiehiä - kun niistä kaikista on niin kova pula?
Hauska juttu, että juuri tänään (ihan oikeasti sattuma) luin uuden hallituksen työvoimatoimistoille lähettämästä "paimenkirjeestä", jossa selväsainaisesti käsketään kiristämään työttömyysturvan valvontaa nykylainsäädännön puitteissa! Hyvä hyvä.
Vaikka kirjoitus onkin jo venynyt, niin loppuun mahdollisimman lyhyesti vielä Sergein pyytämä esimerkki keskituloisesta toimihenkilöstä:
Ensinnäkin pisimmät irtisanomisajat lyhyemmäksi ja takaisinottovelvollisuus pois. Siten työnantajat uskaltaisiavat hyvinä aikoina lisätä henkilöstöä, koska huonoina aikoina on helpompi vähentää väkeä. (Puhtaasti omana ideana lisäisin työnantajalle pakolliseksi järjestää jonkinlaisen outplacement -ratkaisun irtisanomisajalle.) Työttömyysturva ensimmäiset 2-3 kk nykyistä suuremmaksi (esim. 2500€ palkalla se voisi olla ~ 1800€). Sinä ainakana suurin osa työllistyy. Sitä seuraavan vuoden ajan työttömyyskorvaus voisi olla samalla tasolla tai vähän alhaisempi kuin nyt (eli esimerkkihenkilölle n. 1200-1400€). Samalla pitäisi olla tarjolla runsaasti laadukasta ammatillista koulutusta eri aloille, myös AMK ja yliopistotutkinnon suorittaneille. Tämän jälkeen vastikkeeton ansiosidonnainen lakkaisi, ja sitä voisi saada vain jos osallistuu koulutukseen tai muihin toimenpiteisiin - ihminen saisi kuitenkin itse valita mihin osallistuu. Myös hakeutuminen mihin tahansa aikuiskoulutuksiin pitäisi tehdä työttömille nykyistä kannattavammaksi. Jos ei osallistu mihinkään, putoaisi työmarkkinatuelle. Julkisen sektorin velvollisuus olisi pitää huoli, että laadukkaita ja järkeviä toimenpiteitä olisi tarjolla. Tähän päälle vielä toimivat työvoimapalvelut: eli tiedottaminen työpaikoista ja koulutuksista, ammatinvalinnanohjaus, harjoittelumahdollisuudet, starttiraha, oppisopimus jne.
Irtisanominen olisi helpompaa, joten irtisanomisia myös tapahtuisi helpommin. Koska työnantajat uskaltaisivat helpommin palkata työntekijöitä, myös työpaikkojen tarjonta kasvaisi. Ylipäänsä työmarkkinoiden dynaamisuus lisääntyisi, mikä on pääasiassa hyvä. Vähäksi aikaa työttömäksi jäävä siis saisi enemmän rahaa kuin nyt, mutta ansoisidonnaisen taso laskisi ja se päättyisi nopeammin. Kuitenkin koulutukseen tai muihin palveluihin lähtevä voisi saada ansiosidonnaista pidempään. Erittäin tärkeää olisi, että työttömäksi jäävälle olisi tarjolla vaihtoehtoja. Ja jos ei kiinnosta työ eikä koulutus, niin ansiosidonnainen päättyisi huomattavasti nopeammin kuin nykyään.
Edit: hlvetisti vrheitä...