Millainen on uusi hallituksemme?

  • 453 264
  • 4 789

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Apulaisoikeuskansleri Puumalainen haukkuu valtiovarainministeri Kataisen puljuineen maanrakoon. "Ministeriön toiminta on rikkonut hyvän hallinnon periaatteita." Mutta niinhän Jyrki taannoin todettiinkin Euroopan toiseksi kehnoimmaksi valtiovarainministeriksi. Kataisen johdolla rakennettu "käytäntö on johtanut lainsäädännön heikkoon ennakoitavuuteen ja kansalaisten luottamus verotusjärjestelmän oikeudenmukaisuuteen on heikentynyt, katsoo apulaisoikeuskansleri." Jos elettäisiin ritariaikaa niin mitä tällaisesta nahkahanskalla suoritetusta poskelle läpsäisystä seuraisikaan?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Hohhoijaa, tuo autoveroasia on ollut ns. päin vittua Suomen EU-jäsenyydestä lähtien ja siellä on kerinnyt olla useampi henkilö ministerinä (mm. Heinäluoma) mutta asiaan ei ole saatu korjausta. Kataisen aikana ei ole rakennettu mitään tuosta nykyisestä järjestelmästä (pl. päästöperusteinen autovero) vaan sen on rakentanut VVM:n vanhempi virkamies Kuitunen ja Tullin neropatit.

Poliitikoille (hallituksille ja eduskunnille) risuja siitä ettei kukaan ole kiinnittänyt asiaan huomiota vaan epäpätevät virkamiehet ovat saaneet huseerata vapaasti.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hohhoijaa, tuo autoveroasia on ollut ns. päin vittua Suomen EU-jäsenyydestä lähtien ja siellä on kerinnyt olla useampi henkilö ministerinä (mm. Heinäluoma) mutta asiaan ei ole saatu korjausta. Kataisen aikana ei ole rakennettu mitään tuosta nykyisestä järjestelmästä (pl. päästöperusteinen autovero) vaan sen on rakentanut VVM:n vanhempi virkamies Kuitunen ja Tullin neropatit.

EU on selkeästi puuttunut tähän lainvastaiseen käytäntöön Kataisen hallintokauden aikana eikä Jyrki ole tehnyt asialle mitään. Vastuu on yksin hänen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
EU on selkeästi puuttunut tähän lainvastaiseen käytäntöön Kataisen hallintokauden aikana eikä Jyrki ole tehnyt asialle mitään. Vastuu on yksin hänen.

Höpöhöpö, vaahtoat jälleen kerran asiasta jota et tunne millään tavalla.

EU on puuttunut asiaan enemmän tai vähemmän säännöllisesti Suomen EU-jäsenyyden alusta lähtien, Suomi sai ensimmäiset tuomiot asiasta jo Heinäluoman kaudella eikä hänkään tehnyt mitään. Suomessa autoveroasiasta ei vastaa hallitus kuin nimellisesti, todellisuusessa sitä pyörittää epäpätevä virkamiesklikki jotka ahkerasti toimivat yhdessä virallisten maahantuojien kanssa, tämä on se syy minkä takia hallinto-oikeudet ja tulli ovat käsittämättömän pahasti ruuhkautuneet. Jyrki on muuten saanut autoveron suhteen enemmän aikaan kuin kukaan muu ministeri aikaisemmin, päästöihin perustuvat veroprosentti sekä elv/alv kikkailun poisto ovat hänen kautensa saavutuksia. Heinäluoman saavutukset tässä asiassa olivat muuten tasan nolla.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suomessa autoveroasiasta ei vastaa hallitus kuin nimellisesti, todellisuusessa sitä pyörittää epäpätevä virkamiesklikki jotka ahkerasti toimivat yhdessä virallisten maahantuojien kanssa, tämä on se syy minkä takia hallinto-oikeudet ja tulli ovat käsittämättömän pahasti ruuhkautuneet.

Höpöhöpö, Jyrki ei siis kykene tekemään asialle mitään mutta on kuitenkin tehnyt enemmän kuin kukaan? Uskovaisen selittelyitä. Jyrki on näiden epäpätevien virkamiesten piällikkö. Vastuu palautuu hänelle. Silloin kun Jykä rukkasi päästösäädöksiä niin samassa palaverissa olisi voinut käsitellä myös saamansa EU:n langettavan tuomion ja siitä seuraavat toimenpiteet. Jykä on heikko johtaja jos alaiset häntä näin kuljettavat. Tarkemmin ajateltuna näinhän se taitaa ollakin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Höpöhöpö, Jyrki ei siis kykene tekemään asialle mitään mutta on kuitenkin tehnyt enemmän kuin kukaan? Uskovaisen selittelyitä. Jyrki on näiden epäpätevien virkamiesten piällikkö.

Enemmän olisi pitänyt tehdä, se on selvä. Tosin Jyrki on jo tehnyt paljon enemmän kuin Eero joka vasta heikko onkin. Hyvä että sinäkin tajusit jo tämän.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Yläpesä, kerrotko ihan suoraan, mitä Jyrkin pitäisi tai olisi pitänyt tehdä? Olisiko hänen pitänyt erottaa joku?

Harvoin tulee oltua Daespoon kanssa näin paljon samaa mieltä kuin tässä asiassa. Oma mielipiteeni on muodostunut osittaisen sisäpiiritiedon perusteella, Daespoon mielipiteen muodostumisprosessista en tiedä. Omastani voin kertoa lisää yksityisviestillä jos jotakuta kiinnostaa, täällä yleisessä keskustelussa en kommentoi asiaa tämän enempää.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Enemmän olisi pitänyt tehdä, se on selvä.

Aika vähäiseksi se on tosiaan jäänyt kuten itse totesit. Jykä ei voi mennä aiempien EU-aikaisten valtiovarainministerien Viinasen ja Niinistön saamattomuuden selän taakse, kyllä hänen on kyettävä ottamaan vastuu teoistaan ja tekemättä jättämisistään itse. Muutenkin on tiedotusvälineissä todettu, että kun keittiö on käynyt kuumaksi niin Jykä on kadonnut kuvista ja pistänyt pikkuvirkamiehiä vastailemaan hankaliin kysymyksiin.

Aika paha kupru CV:hen EY-tuomioistuimen langettava päätös ja apulaisoikeuskanslerin julkiset moitteet. Tsk tsk.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yläpesä, kerrotko ihan suoraan, mitä Jyrkin pitäisi tai olisi pitänyt tehdä? Olisiko hänen pitänyt erottaa joku?

Eikö tuo nyt ole selvää, että huolehtia siitä että EY-tuomioistuimen päätöksen ja sen taustalla olevan juridiikan kirjain ja henki tulee toteutetuksi pikavauhtia.

edit: Tuularin autovero-palstalta voi jokainen kiinnostunut päivittää tietopohjaansa tämän keissin suhteen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tarkoitin ihan oikeita käytännön toimia. Mitkä ovat ne käytännön toimet, joita Kataisen olisi jo pitänyt tehdä, mutta ei ole tehnyt?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Yläpesä, kerrotko ihan suoraan, mitä Jyrkin pitäisi tai olisi pitänyt tehdä? Olisiko hänen pitänyt erottaa joku?

Yläpesän tuntemus tästäkin aihealuesta on hyvin ohut ja kuten kaikki varmaan huomasivat niin hänellä ei missään vaiheessa ollut aikomusta keskustella tästä asiasta järjellisellä tasolla. Lähinnä hän vain luuli että saa vähän läiskiä Kataista mutta asiaa vähän enemmänkin tuntevat kyllä tietävät että ministereillä ei tässä asiassa ole ollut paljoa tekemistä. Heinäluomankin roolin hän "unohti" sopivasti.

Olen ko. asiaa seurannut aika tarkasti 2000-luvun alusta lähtien ja tälläkin hetkellä on autoverovalitukset Helsingin HO:ssa. Jos sinulla on tästä asiasta sellaista tietoa mitä julkisuudessa ei ole kuultu niin pistä ihmeessä privalla, asia kiinnostaa paljon.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tarkoitin ihan oikeita käytännön toimia. Mitkä ovat ne käytännön toimet, joita Kataisen olisi jo pitänyt tehdä, mutta ei ole tehnyt?

Ohjeistaa alaisensa toteuttamaan ne vaadittavat muutokset joilla suomalainen käytäntö saatetaan EU-kelpoiseksi. Ja kiirehdityssä aikataulussa luonnollisesti. Eikö tämä nyt ole ihan normaalia johtamista paineistetussa tilanteessa? Kuten edellä jo tuli mainituksi niin samaa signaalia on annettu monta vuotta hyvin monelta eri suunnalta EU:n lisäksi. Valtiovarainministeri on johdonmukaisesti sulkenut niiltä korvansa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Jyrki on muuten saanut autoveron suhteen enemmän aikaan kuin kukaan muu ministeri aikaisemmin, päästöihin perustuvat veroprosentti sekä elv/alv kikkailun poisto ovat hänen kautensa saavutuksia. .

ahaaa... Jyrkin ansio tämä olikin? Mää kun luulin, että se oli vihreiden vaaliohjelmassa ja vihreiden hallitusneuvotteluissa saama lisäys.. no aina oppi...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
ahaaa... Jyrkin ansio tämä olikin? Mää kun luulin, että se oli vihreiden vaaliohjelmassa ja vihreiden hallitusneuvotteluissa saama lisäys.. no aina oppi...

Niin nyt puhutaan kahdesta eri asiasta; ketkä tätä mallia ovat halunneet ja ketkä sen ovat tuoneet ns. tuotantoon. Vihreät toki tätä mallia kannattivat ja saivat hallitusohjelmaan (en muista missä vaiheessa se sinne lisättiin; uskon tässä sinua) mutta Katainen oli kuitenkin se ministeri joka varsinaisen muutoksen verotukseen teki. Käsittääkseni tällä "vihreiden vaatimuksella" oli myös Kokoomuksen tuki hallitusneuvotteluissa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Ohjeistaa alaisensa toteuttamaan ne vaadittavat muutokset joilla suomalainen käytäntö saatetaan EU-kelpoiseksi. Ja kiirehdityssä aikataulussa luonnollisesti.

Kumpa se kävisikin noin helposti. Silloin se olisikin todennäköisesti jo tehty jonkun Kataisen edeltäjän toimesta. Valitettavasti vaan tuo vastauksesi osoittaa Daespoon näkemyksen tietojesi vankkuudesta tässä asiassa oikeaksi. Minulla ei muuta tähän asiaan, jatkan kyllä keskustelun lukemista ihan vaan siinä toivossa, että niitä oikeita käytännön toimiakin tuodaan esiin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kumpa se kävisikin noin helposti.

Heikkoa johtajuutta, olisko taustalla liikaa "syväjohtamisperiaatteita"? Vaikeitakin päätöksiä on kyettävä tekemään ja tarvittaessa sitten vaikka vaihtamaan korvaan kuiskuttelijoita jos vanhat ovat osoittautuneet kehnoiksi. Kuitusen kommenttien mukaan Suomessa on vain kaksi todellista autoveroasiantuntijaa. Ainakaan Jykke ei ole se toinen mutta myös Heikin oma arvio lienee vähintäänkin kyseenalainen. Eilen oli hetkisen aikaa julkisuudessa tieto jonka mukaan Jykke aikoo tiedustella EU:lta pitääkö Suomen valtion todella palauttaa väärin perittyjä veroja. Siis samaa päätöstä kolmatta kertaa...

Nythän Jykke ottaa kunniaa joistain tehdyistä päätöksistä mutta levittelee käsiään toisten samankaltaisen edessä. Millä munalla?

edit: Ai niin, miten Jykke mahtaa käsitellä senkin outouden että Tulli on ohittanut VM:n lain valmistelussa? Siis alaisorganisaatio ohittaa piällikön? Legendaarista kykyosaamista.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Eilen oli hetkisen aikaa julkisuudessa tieto jonka mukaan Jykke aikoo tiedustella EU:lta pitääkö Suomen valtion todella palauttaa väärin perittyjä veroja. Siis samaa päätöstä kolmatta kertaa...
.

Ei Jykke vaan KHO, miksi puhut paskaa jatkuvasti?? Ymmärrän että sinulla vasurina on paljon hampaankolossa kaikkea oikeistolaista vastaan mutta yritä nyt hyvä ihminen pysyä totuudessa.

Eli Suomen korkein laintulkinnan instassi kysyy oikeasti EY tuomioistuimelta että "pitääkö meidän tulkita teidän täysin yksiselitteistä ohjeistusta todellakin siten että se koskee kaikkia meidän tekemiä tullauspäätöksiä vai pelkästään meidän mielivaltaisesti päättämää ajanjaksoa 2006-2009".

EYT:n päätös jossa Suomi todettiin jälleen kerran EU-lakien rikkojaksi oli siis ilman mitään eriteltyjä ajanjaksoja ja koski siis kaikkia päätöksiä vuodesta 1995-> eikä pelkästään v.2006 jälkeen tehtyjä ratkaisuja kuten Suomessa virkamiehet tulkitsivat.

Tosin tuo uutinen tuosta KHO:n kyselyn tekemisestä poistettiin heidän sivuiltaan mysteerisesti joten ehkä sielläkin on herätty. Tai sitten viivyttely vain jatkuu.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
"Hyvin valmistellut ja riittävän ajoissa toteutetut muutokset suomalaisessa autoverotuslainsäädännössä olisivat Puumalaisen mukaan vähentäneet muutoksenhakujen suurta määrää ja syntynyttä epävarmuutta." /YLE

Kysymys: kenen ministerin vastuualueelle nämä apulaisoikeuskanslerin vaatimat lainsäädäntöön liittyvät (tekemättä jääneet) muutokset kuuluvat?
 

Viljuri

Jäsen
Lainvalmistelun taso on tunnetusti Suomessa aika heikolla tasolla, kysymys kuuluu, että auttaako asiaa tyhjä retoriikka?

Laintulkinnan tasosta puhumattakaan.

Ymmärrän, että täysin toistaitoinen, joka ei ymmärrä yhteiskuntaopin yläkoulun oppimäärän sisältöä, ei tajua valtaelinten välisiä suhteita, esimerkiksi tuomioistuinprosessin ja lainsäädäntöprosessin sisältöä, mutta ihan kaikkea en kyllä ymmärrä. Ministeri vastaa hallinnonalallaan tehtävistä toimista, mutta politiikat on kyllä asetettu toisaalla. Se, että auto(vero)asioissa on aluksi noudatettu valuutta- ja kauppapoliittisesti motivoituja kaupan rajoituksia ja sittemmin fiskaalisia, ei ole maailmantilana kantelunvarainen asia.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ministeri vastaa hallinnonalallaan tehtävistä toimista, mutta politiikat on kyllä asetettu toisaalla. Se, että auto(vero)asioissa on aluksi noudatettu valuutta- ja kauppapoliittisesti motivoituja kaupan rajoituksia ja sittemmin fiskaalisia, ei ole maailmantilana kantelunvarainen asia.

Eli siis apulaisoikeuskansleri ei ole asioista perillä ja heittelee vain retorisia palloja ilmaan? Kuka ottaa kopin?

edit: Pieni ote suuresti arvostetun aihetta käsitelleen MOT-ohjelman käsikirjoituksesta viiden vuoden takaa:

MOT pyysi haastatteluja ympäristö-, valtiovarain-, liikenne- ja pääministeriltä. Kaikki kieltäytyivät. Hallituksen puolesta tässä ohjelmassa esiintynyt ympäristöministeriön poliittinen valtiosihteeri arvelee autoverouudistuksen hitaan etenemisen johtuvan valtiovarainministeriön asenteista.

Stefan Wallin: "Kyllä se varmaan pitkälti johtuu siitä että halutaan tarkastella asioita fiskaalisin silmälasein eli valtiontalouden kannalta, ja on aika pitkään kyllä pelätty kaikkia semmosia uudistuksia jotka saattaisivat johtaa siihen, että valtion verotulot laskee. - - En nyt haluu tässä ketään erityisesti syyttää, mutta tää perustuu tämmöseen kokonaisvaltaiseen ajatteluun, jossa on valtion talouden edut ollut hyvinkin edustettuina."

(puhelinhaastattelu)

Toimittaja: ”Aika usein kuulee väitettävän, että suurin kanto kaskessa on nimenomaan valtiovarainministeriön virkamiehet, jotka ei anna ministereillekään lupaa toimia tässä puolueohjelmiensa mukaisesti.”

Heikki Kuitunen: ”No tuo on sen sortin populismia, josta voi vain sanoa, että sehän ei tolla tavalla se asia voi olla. Kyllä meillä tässä talossa niinkun muissakin ministeriöissä on ministeri se joka talon linjoista päättää.

Olkoonkin että tuolloin haastattelua tehtäessä jarrupoljinta oli painamassa Iso-Eero. Mutta kyllä sen polkimen asennosta tänään päättää Jykke. Ei toisaalta tarvi varmaan yhtään epäillä, etteikö autoseminaarissa liki kyynelehtinyt Kuitus-Hessu heitetä ennen pitkää korppikotkille kykykavereiden pelastamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Viljuri

Jäsen
Eli siis apulaisoikeuskansleri ei ole asioista perillä ja heittelee vain retorisia palloja ilmaan? Kuka ottaa kopin?

Apulaisoikeuskansleri (tai eduskunnan oikeusasiamies) ovat varaventtiilejä, joihin kansalaiset kantelevat erinäköisistä ja -tasoista asioista periaatteella, että kyllähän ne sammakotkin kurnuttavat. Toiminnassaan po. elimet lähestyvät asiaa pintapuolisesti lähinnä perusoikeuksien näkökulmasta, toki hallinnon lainalaisuus muutoinkin voi tulla arvioinnin kohteeksi, mutta ei samansisältöisesti ja -merkityksellisesti kuin tuomioistuinprosessissa tai lainsäädäntöprosessissa.

Puumalaisen mielipide on lausunto asian yhdestä puolesta, ja lausuntoa koostaessaan hänellä ei ole samaa keino- ja tavoitepakkia käytössä kuin tuomioistuinprosessissa, virkamieskunnassa tai valtioneuvostossa asian tiimoilta on. Asian pohjaongelma on siinä, ettei epävarman oikeustilan syitä ole avoimesti kommunikoitu, koska niitä ei voi edes avoimesti kommunikoida. Kun se EY-jäsenyys vei toimivallan asettaa yksipuolisesti tosiasiallisia kaupan rajoituksia.

Lainvastainen asiaintila, ei siinä mitään, joka korjaantuu kaiken hallinnollisen hidastelun ja vääristelyn jälkeen tuomioistuinprosessin kautta. Hitausvoimat pelissä, ei pelkkä virkamieskunnan tai politiikkojen pahantahtoisuus.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kirjoittelin tästä jo tuonne tyhmien kysymysten ketjuun...

Eli mitä suurta hyötyä hallitus kokee kansalaisten saavan tästä pääsykokeiden poistamisesta?
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Kirjoittelin tästä jo tuonne tyhmien kysymysten ketjuun...

Eli mitä suurta hyötyä hallitus kokee kansalaisten saavan tästä pääsykokeiden poistamisesta?

Hesarin uutisesta voi lukea nuo yleiset löpinät. En osaa ottaa muuta kantaa kuin sen, että AMK-puolella noi tekniikan- ja liikenteenalan pääsykokeet ainakin vajaat kymmenen vuotta sitten olivat sitä tasoa, että sama pitääkö niitä vai ei. Toteutuessaan kaiketi kokeiden tarkastajat menettävät jotain ansioita ja valmennuskursseja järjestevät lafkat menisivät nurin.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Olipa taas hieno idea tuo ruuan alv-veron alennus. Saa taas kauppiaat vähän lisää rahaa, kun menikin niin huonosti. No ainakin kepun kannattajat ovat onnellisia.

Eihän tämä nyt mikään yllätys ollut, mutta kauppias niitä hintoja nostaa eikä hallitus. Olisikohan hinnat pysyneet "samoina" jos alvia ei olisi laskettu?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös