Ministeri vastaa hallinnonalallaan tehtävistä toimista, mutta politiikat on kyllä asetettu toisaalla. Se, että auto(vero)asioissa on aluksi noudatettu valuutta- ja kauppapoliittisesti motivoituja kaupan rajoituksia ja sittemmin fiskaalisia, ei ole maailmantilana kantelunvarainen asia.
Eli siis apulaisoikeuskansleri ei ole asioista perillä ja heittelee vain retorisia palloja ilmaan? Kuka ottaa kopin?
edit: Pieni ote suuresti arvostetun aihetta käsitelleen
MOT-ohjelman käsikirjoituksesta viiden vuoden takaa:
MOT pyysi haastatteluja ympäristö-, valtiovarain-, liikenne- ja pääministeriltä. Kaikki kieltäytyivät. Hallituksen puolesta tässä ohjelmassa esiintynyt ympäristöministeriön poliittinen
valtiosihteeri arvelee autoverouudistuksen hitaan etenemisen johtuvan valtiovarainministeriön asenteista.
Stefan Wallin: "Kyllä se varmaan pitkälti johtuu siitä että halutaan tarkastella asioita fiskaalisin silmälasein eli valtiontalouden kannalta, ja on aika pitkään kyllä pelätty kaikkia semmosia uudistuksia jotka saattaisivat johtaa siihen, että valtion verotulot laskee. - - En nyt haluu tässä ketään erityisesti syyttää, mutta tää perustuu tämmöseen kokonaisvaltaiseen ajatteluun, jossa on valtion talouden edut ollut hyvinkin edustettuina."
(puhelinhaastattelu)
Toimittaja: ”Aika usein kuulee väitettävän, että suurin kanto kaskessa on nimenomaan valtiovarainministeriön virkamiehet, jotka ei anna ministereillekään lupaa toimia tässä puolueohjelmiensa mukaisesti.”
Heikki Kuitunen: ”No tuo on sen sortin populismia, josta voi vain sanoa, että sehän ei tolla tavalla se asia voi olla. Kyllä meillä tässä talossa niinkun muissakin ministeriöissä
on ministeri se joka talon linjoista päättää.”
Olkoonkin että tuolloin haastattelua tehtäessä jarrupoljinta oli painamassa Iso-Eero. Mutta kyllä sen polkimen asennosta tänään päättää Jykke. Ei toisaalta tarvi varmaan yhtään epäillä, etteikö autoseminaarissa liki kyynelehtinyt Kuitus-Hessu heitetä ennen pitkää korppikotkille kykykavereiden pelastamiseksi.