Vanhanen: Jatkossa Suomea edustaa EU:ssa yksin pääministeri / HS
Sinällään tästä on vaikea saada esille mitään "uutta", mutta on ilmeistä, että kuhnuri-pääministerimmekin sai viimein tarpeeksi rohkeutta käydä vastaan myös oman puolueensa kekkoslaista kieroilun kulttuuria ja vaatia perustuslain ja ennen kaikkea Suomen edun huomioimista asiasta.
Jos tätä päätöstä ei tehtäisi näin ja esimerkiksi oikeuskansleri ei presidentin esittelyssä tai valtioneuvoston toiminnassa muutoin puuttuisi asiaan, niin mielestäni kysymyksessä olisi oikeuskanslerin osalta virkavelvollisuuden noudattamiseen liittyvä asia. Ainakin kantelu oikeuskanslerin toiminnasta näiltä osin lähtisi melko nopeasti ja eiköhän sille löytyisi niin hyvät asiantuntijat kirjoittamaan sitä, että oikeuskansleri ei voisi olla huomioimatta omiin virkatoimiinsa kohdistettua vakavaa epäilystä. Myös kysymys mahdollisesta syytekynnyksen ylittymisestä oikeuskanslerin toiminnan tai siis pikemminkin passiivisuuden perusteella olisi tässä tilanteessa erittäin mielenkiintoinen.
Mahdollisiin lainvastaisuuksiin tasavallan presidentin virkatointen hoitamisessa ei toivottavasti tarvitse ottaa edes alustavaa kantaa. Suomen etu on tärkein asia, mitä esimerkiksi tämä kirjoitus osaltaan osoittaa. Ja taas toisaalta oikeusministeri Brax kertoo lain tulkinnasta epävarmoille hyvin selkein sanoin, että mikä on perustuslakimme sisältö asiassa. Esimerkiksi oikeusministerinäkin toimineella Johannes Koskisella (Sdp) näyttäisi olevan kognitiiviselle tasolle meneviä ongelmia asian käsittämisessä julkisuudessa, ja eihän niin edes edes politiikkaa hoideta.
Kaiken asiallisuuden ja vakavuuden sisällä ironinenkin piirre asiaan liittyy, ilmeisesti kohta näemme demlalaisten keskinäisen "pitkien puukkojen yön", monet keskeiset lusikkansa soppaan sotkeneet henkilöthän ovat demlalaisia.
Sinällään tästä on vaikea saada esille mitään "uutta", mutta on ilmeistä, että kuhnuri-pääministerimmekin sai viimein tarpeeksi rohkeutta käydä vastaan myös oman puolueensa kekkoslaista kieroilun kulttuuria ja vaatia perustuslain ja ennen kaikkea Suomen edun huomioimista asiasta.
Jos tätä päätöstä ei tehtäisi näin ja esimerkiksi oikeuskansleri ei presidentin esittelyssä tai valtioneuvoston toiminnassa muutoin puuttuisi asiaan, niin mielestäni kysymyksessä olisi oikeuskanslerin osalta virkavelvollisuuden noudattamiseen liittyvä asia. Ainakin kantelu oikeuskanslerin toiminnasta näiltä osin lähtisi melko nopeasti ja eiköhän sille löytyisi niin hyvät asiantuntijat kirjoittamaan sitä, että oikeuskansleri ei voisi olla huomioimatta omiin virkatoimiinsa kohdistettua vakavaa epäilystä. Myös kysymys mahdollisesta syytekynnyksen ylittymisestä oikeuskanslerin toiminnan tai siis pikemminkin passiivisuuden perusteella olisi tässä tilanteessa erittäin mielenkiintoinen.
Mahdollisiin lainvastaisuuksiin tasavallan presidentin virkatointen hoitamisessa ei toivottavasti tarvitse ottaa edes alustavaa kantaa. Suomen etu on tärkein asia, mitä esimerkiksi tämä kirjoitus osaltaan osoittaa. Ja taas toisaalta oikeusministeri Brax kertoo lain tulkinnasta epävarmoille hyvin selkein sanoin, että mikä on perustuslakimme sisältö asiassa. Esimerkiksi oikeusministerinäkin toimineella Johannes Koskisella (Sdp) näyttäisi olevan kognitiiviselle tasolle meneviä ongelmia asian käsittämisessä julkisuudessa, ja eihän niin edes edes politiikkaa hoideta.
Kaiken asiallisuuden ja vakavuuden sisällä ironinenkin piirre asiaan liittyy, ilmeisesti kohta näemme demlalaisten keskinäisen "pitkien puukkojen yön", monet keskeiset lusikkansa soppaan sotkeneet henkilöthän ovat demlalaisia.