Olihan siinä ambivalenttia huumoria - mutta myös ilmeisesti virhe! Luulin, että yritys voisi vähentää erilaiset maksamansa avustukset lopullisesta liikevoitostaan, mutta jos näin ei ole, niin pahoittelut omasta mokastani!Onko letkuissani jotain vikaa kun en ymmärrä tätä sarkasmiksi, onhan tämä sitä?
Totta ihmeessä Sammon niin puolueille, urheiluseuroille kuin sotaveteraaneille maksamat tukieurot tulevat viivan alta sellaisesta paikasta, jossa lukee "tulos verojen jälkeen".
Sitten kysymys ihan puhtaasta tiedonhalusta, ilman sarvia ja hampaita, että entäpä esim. EK:n jäsemaksut? Jos yritys on työnantajaliiton jäsen, vähentävätkö jäsenmaksut tulosta ennen veroja vai verojen jälkeen?
Perusväitteestäni olen silti edelleen sillä kannalla, että palkansaajan oikeus vähentää etujärjestön jäsenmaksut verotuksestaan on perusteltu. Tärkein syy on se, että ammatillinen järjestäyminen edistää ihmisen tulonhankkimista, joten se on perusteltu siinä missä työmatkavähennys, työhuonevähennys tai ammattikirjallisuuden hankkiminen.
Lievempi peruste on korkean ammatillisen järjestäytymisasteen hyödyllisyys yhteiskunnalle ja markkinatalouden toiminnalle. Jos joku epäilee tätä, voi verrata niitä yhteiskuntia joissa on korkea järjestäytymisaste niihin joissa on alhainen... Markkinatalouden kannalta korkea ammatillinen järjestäytymisaste parantaa työmarkkinoiden toimintaa, koska vain siten työmarkkinoille voi syntyä tasavertaiset neuvottelukumppanit. Jotta ei livetä liikaa aiheesta, niin todetaan vielä nopeasti, että olen varsin samoilla linjoilla Tri Penttilän kanssa ay-liikkeen roolista markkinataloudessa.
Danalle: Olen tietoinen verovähennyskelpoisuudesta, ja sitähän tuossa juuri puolustin. Ilmeisesti... ilmaisin itseäni huonosti, pahoittelut siitäkin!
Edit: korjattu kaksinkertainen possessiivisuffiksi
Viimeksi muokattu: