Itseäni ihmetyttää, kuinka vaikeata näitä poliittisia asioita on joidenkin nimimerkkien kommentoida edes jokseenkin neutraalisti. Ymmärrän kyllä sen, että jääkiekkopuolella tunteet ryöppyää, mutta että tästäkin ketjusta on viime aikoina tullut melko puhdasverinen provoketju. Kokoomus oli vaalien suurin voittaja ja sen kannattajat ovat siitä muistaneet ansiokkaasti muistuttaa. Hallitukseen pääsy on ollut selviö jo pitkään, mutta silti loka jaksaa lentää. Politiikan teko tähtää kuitenkin ensi sijassa siihen, että koko kansakunnan intressejä ajetaan. Siksi en ymmärrä, mihin tällä hallituskumppaneiden polkemisella tähdätään. Jotenkin tuntuu oudosti siltä, että kokoomuslaisten parissa ollaan vain yksisilmäisesti niin vakuuttuneita siitä, että itse ollaan (aina ja ikuisesti) oikeassa, että kunnioitusta muiden puolueiden suuntaan ei ole tarvetta jakaa. Besserwisseröinnillä ei Suomessa ole ennenkään pitkälle päästy.
Ehkä olisi tarpeen muistaa, että poliitikassa on ihan oikeasti kyse mielipiteistä eikä faktoista - faktoina täällä on omia kantoja esitetty. Itse olen mieltänyt niin kokoomuksen jäsenet kuin puolueen kannattajatkin poliittiselta suuntautumiseltaan ensi sijassa oman edun tavoittelijoiksi, ja tämä käsitys on tässä keskustelussa selkeästi vahvistunut (tämä tietysti loogista jatkoajassa, onhan jääkiekko hyväosaisten peli). Ilmeisesti kokoomuslaisille on täysin poissuljettu ajatus se, että joku oikeasti uskoo muiden puolueiden esittämiin ideologioihin ja suunnitelmiin, eikä pidä niitä vain "sumutuksena" tai "pelleilynä". Suomessa on kahdeksan puolueen eduskunta ja idealismille on tässä maailmassa aina tilaa.
Kuten eräs nimimerkki Hesarin keskustelussa kysäisee: "Olisiko jo lopultakin aika Suomessa siihen, että arvioidaan eri puolueiden toimijoita jollain muulla logiikalla kuin puolueeseen kohdistuvilla epäasiallisilla antipatioilla."
No, hieman myös itse asiaan. Varsin loogisesti nuo hallitusneuvottelut lopulta etenivät eikä tähän mennessä oikeastaan mitään yllättävää. RKP on matemaattinen tukikapula ja Vihreiden mukaanottamisella saatiin aikaiseksi sekä vahvempi hallitus että miellyttävämpi oppositio. Pidän paljon mahdollisena, että ministeriluku nousee 20:een. Näin saataisiin aikaiseksi jako 8+8+2+2. Suomeenkin perustettaneen EU-ministerin virka ja toinen uusi ministeri pitänee huolta valtionyhtiöistä. Osakesalkkuministeri. Vihreiden Cronberg lienee varmasti mukana ja uskon toisenkin ministerin olevan sukupuoleltaan nainen. Vihreiden sisäinen paikkajako eduskunnassa taitaa muuten olla 10 naista ja viisi miestä. Olisiko Heidi Hautala tuleva EU-ministeri? Ministerimäärän nosto puoltaa myös näitä eduskunnan ulkopuolisia ministerinimityksiä (lähes varma Cronberg, ehdotetut Aho ja Rehn). Mutta jos Piia-Noora Kaupista tehdään ministeri, voisin uhata muuttavani pois Suomesta, ellen olisi sitä jo aiemmin tehnyt. Äärioikeistolaisempaa ministeriä ei taida monella EU-maalla olla tarjota.
Ja loppuun vielä linkki Taloussanomien hallitusspekulaatioihin. Sen mukaan muuten Vihreät on lähes varmasti jäämässä ilman ympäristöministerin salkkua.
http://www.taloussanomat.fi/politii...F6n+salkulla+on+kova+hinta/20078445/100?rss=4