Eipä se kyllä syy ole Suomeen tuloon ollut vaan koskemattoman metsästysmaat ja pakko lähteä aiemmilta seuduilta.viljavat maat ja energia on kuitenkin se syy miksi ihmis populaatio on levinnyt ja kasvanut mihinkin.
Eipä se kyllä syy ole Suomeen tuloon ollut vaan koskemattoman metsästysmaat ja pakko lähteä aiemmilta seuduilta.viljavat maat ja energia on kuitenkin se syy miksi ihmis populaatio on levinnyt ja kasvanut mihinkin.
Toisten mielestä markkinatalous on hyvä asia, toisten miekestä ilmeisesti synti.Toisten mielestä lähiruoka on hyvä asia. Toisen mielestä ilmeisesti synti.
Siis oletko sitä mieltä että ruoantuotannon tai lähiruoan ainoa merkitsevä asia on sen energiatehokkuus? Sitäpaitsi Suomi on käsittääkseni energiatehokkuudessa keskitasoa Euroopassa monessa maataloustuotteessa (esim maito, vehnä, broileri).Kuten mitä?
Lähiruoka on oikein hyvä asia jos ihmiset ovat valmiita sen hinnan maksamaan eikä hommaa kustanneta verovaroilla.
Laajassa mittakaavassa siinä ei olekaan järkeä eikä sitä isossa mittakaavassa tehtäkään. Maatalous on ainoa ala johon kaadetaan miljardeja.Saman voi toki laajentaa muuhunkin kuin ruoan tuotantoon. Miksi tukea taidetta joka ei myy ym...
Laajassa mittakaavassa siinä ei olekaan järkeä eikä sitä isossa mittakaavassa tehtäkään. Maatalous on ainoa ala johon kaadetaan miljardeja.
Lähiruoka on nimensä mukaisesti ruokaa, joka on kasvatettu lähellä. Ei sillä ole mitään tekemistä antibioottien, kasvinsuojeluaineiden, enegiantuotannon tai vedenkäytön kanssa. MTK toki parhaansa mukaan luo mielikuvaa, jossa Suomi on maailman ainoa maa, jossa ruokaa tuotetaan vastuullisesti. Samaa mielikuvaa tuottavat kaikkien muidenkin maiden MTK:t.Siis oletko sitä mieltä että ruoantuotannon tai lähiruoan ainoa merkitsevä asia on sen energiatehokkuus? Sitäpaitsi Suomi on käsittääkseni energiatehokkuudessa keskitasoa Euroopassa monessa maataloustuotteessa (esim maito, vehnä, broileri).
Jotain merkitystä lienee myös sillä, miten se energia on tuotettu, paljonko käytetään kasvinsuojeluaineita ja antibiootteja, miten kestävästi vettä käytetään jne.
Erikoinen näkemys vaihtoehdoista kun nyt jokainen maksaa suomalaisesta vaikka ei haluaisikaan.Mielipideasioitahan nämä ovat. Kuka haluaa tukea mitäkin. Minä olen tyytyväinen kun on vaihtoehtoja mitä suuhunsa laittaa.
...Suomessa tuotettu ruoka ei ole halvempaa eikä edes laadukkaampaa kuin ulkomailla.
Erikoinen näkemys vaihtoehdoista kun nyt jokainen maksaa suomalaisesta vaikka ei haluaisikaan.
Niin joutuu. Ei se ole kuitenkaan mikään kiveen kirjoitettu asia, vaan poliittinen linjaus. Siitä saa olla eri mieltä.Pointtihan oli, että jokainen joutuu maksamaan eri asioista tukien muodossa vaikka ei haluaisikaan.
Ruoan kohdalla se ei häiritse minua, vaikka muita varmaan häiritseekin.
Tottakai se on kokonaisuus. Eihän suomalainen appelsiini ole hyvä juttu vaikka se olisi lähiruokaa. Ei se silti tarkoita että lähiruoka yleisesti olisi "huuhaata" tai "humpuukia" tai että vain energiatehokkuudella olisi merkitystä. Ja se väitteesi ei edes tainnut pitää monin osin paikkaansa (varmaan niissä appelsiineissa ja talvitomaateissa ym pitää).Lähiruoka on nimensä mukaisesti ruokaa, joka on kasvatettu lähellä. Ei sillä ole mitään tekemistä antibioottien, kasvinsuojeluaineiden, enegiantuotannon tai vedenkäytön kanssa.
Niin joutuu. Ei se ole kuitenkaan mikään kiveen kirjoitettu asia, vaan poliittinen linjaus. Siitä saa olla eri mieltä.
Todennäköisesti joku maa on silti oikeassa ja jonkun maan väite ei pidä paikkaansa. Suomi ei varmasti ole paras kaikessa, mutta aika hyvä monessa asiassa. Esim ne antibiootit.Suurin piirtein jokaisessa maassa, missä on omaa maatalous- ja ruokatuotantoa, ollaan sitä mieltä, että oman maan ruoka on puhtaampaa, terveellisempää ja laadukkaampaa kuin muiden maiden tuotanto.
50 miljardia EU-tasolla taitaa nykyään olla maatalouden tukeminen. Laskussahan se on, vaikka kansalaiset haluaisivat pitää maatalouden tukemisen ennallaan tai nostaa sitä (vain 10% kannattaa laskemista).Laajassa mittakaavassa siinä ei olekaan järkeä eikä sitä isossa mittakaavassa tehtäkään. Maatalous on ainoa ala johon kaadetaan miljardeja.
Tottakai. Maataloustukien puolesta olisi keskustelun hedelmällisyyden takia mukava lukea muita argumentteja kuin: ”joskus nyt joutuu maksamaan sellaisesta mitä ei halua”. Se ei vie keskustelua minnekään eikä edes ole minkäänlainen puolustus maataloustuille.Samaa mieltä. Erilaisiin mielipiteisiin nämä palstatkin perustuvat. Tylsää olisi muuten.
Minäkin olen. Voi syödä etelä-amerikkalaisia banaaneja, thaimaalaista ananasta, amerikkalaista maissia, norjalaista merilohta, espanjalaisia tomaatteja ja afrikkalaista kaakaota. Näiden kohdalla on helppo ymmärtää, että niitä ei lähiruokana kertakaikkiaan kannata tehdä. Voi olla että joku lihan tuotantokin on vielä järkevää kotimaassa (eli hinta versus laatu) ja ties vaikka joidenkin viljojen, sipulien ja muiden vihannestenkin viljely kannattaa, mutta suuri osa kannattaa tuottaa muualla.Minä olen tyytyväinen kun on vaihtoehtoja mitä suuhunsa laittaa.
Minusta pointti on että muitakin järjettömiä tukia pitää kritisoida ja pyrkiä karsimaan eikä käyttää niitä puolusteluita tai perusteluina toisille.Pointtihan oli, että jokainen joutuu maksamaan eri asioista tukien muodossa vaikka ei haluaisikaan.
Minusta pointti on että muitakin järjettömiä tukia pitää kritisoida ja pyrkiä karsimaan eikä käyttää niitä puolusteluita tai perusteluina toisille.
Tottakai. Maataloustukien puolesta olisi keskustelun hedelmällisyyden takia mukava lukea muita argumentteja kuin: ”joskus nyt joutuu maksamaan sellaisesta mitä ei halua”. Se ei vie keskustelua minnekään eikä edes ole minkäänlainen puolustus maataloustuille.
Lähiruoka-puhe nyt voi olla ihan mitä tahansa. Itse kommentoin väitettä että lähiruoka olisi humpuukia tai huuhaata.Kyllä tuo lähiruoka-puhe on suurelta osin humpuukia.
Minäkin olen. Voi syödä etelä-amerikkalaisia banaaneja, thaimaalaista ananasta, amerikkalaista maissia, norjalaista merilohta, espanjalaisia tomaatteja ja afrikkalaista kaakaota. Näiden kohdalla on helppo ymmärtää, että niitä ei lähiruokana kertakaikkiaan kannata tehdä. Voi olla että joku lihan tuotantokin on vielä järkevää kotimaassa (eli hinta versus laatu) ja ties vaikka joidenkin viljojen, sipulien ja muiden vihannestenkin viljely kannattaa, mutta suuri osa kannattaa tuottaa muualla.