Sinällään tyttö on oikeassa. Onhan tuo satakertaa enemmän urheilua kuin joku golf tai snooker.
No, voi olla vähän eri mieltä. Snookeria voi pelata vaikka olis juoksukunto 0, mutta samanlaista tarkkuutta ja hermojenhallintaa se vaatii, kuin vaikkapa ammunta tai jousiammunta, ja ammunnastahan 2008 on Vuoden Urheilijan titteli annettukin. Golfissa on tämän lisäksi kävelyä ison turnauksen aikana neljän päivän aikana parikymmentä tuntia, ja matkaakin kertyy puolimaratonin verran.
EDIT:
Voidaanko golfin pelaaja valita Vuoden urheilijaksi? kysyi Ilta-Sanomat kymmeneltä aiemmalta voittajalta:
Ensin muiden lajien edustajien kommentteja:
Janne Ahonen, Vuoden urheilija 2005
- Ehdottomasti voidaan, jos suomalainen on siinä lajissa aivan maailman huipun tuntumassa. Nyt meillä on sellainen kaveri.
Juha Kankkunen, Vuoden urheilija 1993
- En näe siinä mitään estettä. Ilosen Mikko on kova kaveri, ja golf on äärettömän kova laji. Olen itse pelannut sitä yli 20 vuotta. Tiedän, ettei se ole ihan helppoa hommaa.
Mika Häkkinen, Vuoden urheilija 1998
- Tietysti voidaan. Jenkkilässä
Sports Illustrated -lehti on viidellä edellisellä vuosikymmenellä aina vähintään kerran valinnut golfarin vuoden urheilijaksi. Golf on maailmalla erittäin arvostettu urheilulaji. Se vaatiii uskomatonta itsekuria, henkistä tasapainoa ja myös tiimityöskentelyä. Kilpailujakin on ympäri maailmaa, kuten formula ykkösissä.
Sitten hiihtäjien kommentit:
Heikki Ikola, Vuoden urheilija 1975 ja 1981
- Tavallaan voidaan ja tavallaan ei. Olen hieman kahden vaiheilla asiassa. Golf on vaativa laji, mutta arvokisat ovat aina arvokisoja.
Aino-Kaisa Saarinen, Vuoden urheilija 2009
- Periaatteessa voidaan valita, mutta en tiedä, olemmeko vielä siihen valmiita. Urheilutoimittajistahan se on kiinni.
Marja-Liisa Kirvesniemi, Vuoden urheilija 1984
- Tämä on erittäin vaikea kysymys. Mielestäni kaikkia lajeja pitää arvostaa yhtä paljon – kaikkia niitä lajeja, joissa suomalaiset pärjäävät. On epäreilua laittaa lajeja paremmuusjärjestykseen, eli kyllä golfin pelaajankin voi valita.
Tästä näkee, mikä on ero laji-ilmisten mielessä, vaikka otanta on hyvin pieni...