Avaudutaanpa hieman, sillä itseäni ärsyttää "köyhät opiskelijat", jotka valittavat rahan puutetta.
Ennen kuin kukaan ehtii lainaamaan, mainittakoon, että itsekin olen opiskelija. Ja ei, raha ei minullakaan kasva puussa. Silti Kelan sponsorointi ja viikonlopputyöt riittävät minulla elämiseen varsin hyvin. Lienee hyvä mainita, että ilman töissä pyörimistä minulle jäisi vuokran jälkeen käyttörahaa kuukausittain 30 euroa, joten töissä käyminen on minulle pakonomaista, jotta pystyy makselemaan laskuja, käymään hallissa sekä salilla, unohtamatta ajoittaisia nollaustuokioita.
Olen totta kai vasta opintojeni alussa noin vuoden opiskelleena, joten suurta perspektiivia minulla ei ole jokaisesta rahanreijästä kuukausittain, mutta sen verran itsenäistä elämää on takana, että rahaa osaa käyttää ja vähälläkin pärjää. Lisäksi arvostan todella paljon sellaisia opiskelijoita, jotka panostavat täysillä opintoihinsa ja pärjäävät niillä vähillä Kelalta tulevilta rääpiäisillä.
Nyt sitten takaisin aiheeseen ennen kuin lähdetään kokonaan ohi aiheen. Meinaan tuossa taannoin teimme pienoisen iskuryhmän kanssa hyökkäyksen risteilylle. Viina virtasi, onhan kännissä Kupulaisen Sepi lainatakseni kiva olla, ja oluttakin tuli tuotua maihin muiden omien tuliaisten lisäksi. Eräs ryhmästämme osti minun lisäkseni lavan olutta mukaansa, pitäähän sitä jotain lyhyitä muistoja olla reissulta mahdollisten tautien lisäksi.
Kesti viikko tai kaksi ja edessä oli välitentit. Luennoitsija oli jo etukäteen ilmoittanut, että kokeeseen PITÄÄ ottaa mukaan omat konseptit - ei mitään yksittäisiä A4:sia vaan aivan normaaleja konsepteja. Ennen tenttiä tämä edellä mainittu sankari repäisee ässän hihasta ja sanoo, ettei hänellä ole konsepteja "kun ei ole rahaa".
Tässä vaiheessa meinasi pitkä pinnani pettää ja lähellä oli tokaista, että olisiko kannattanut jättää risteily sittenkin väliin ja panostaa sikäli pienoiseen rahasummaan, jolla koepaperit saa ostettua. Niitä, kun tulee tarvitsemaan tulevaisuudessakin.
Taitaa jannulle riittää se, että helpot tuet napsahtavat tilillle, opiskelija-alennuksia saa useasta paikasta ja pippaloita riittää.
Niin ja toinen ihmistyyppi, jota vihaan ylikaiken ovat laiskat. Itse kuulun niihin ja tämän takia tekeekin mieli rankaista itseäni esimerkiksi salilla. Jos vain sinne jaksaisi sinne lähteä.