Mikä ärsyttää ihmisissä

  • 40 150
  • 307

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Millaiset ihmiset ärsyttävät?

En halua tähän ketjuun nimiä enkä fyysisiä/muuten ulospäin näkyviä ominaisuuksia, vaan luonteenpiirteitä tai ihmistyyppejä, jotka ärsyttävät.

Minun on pakko "ventiloida" tähän eilisen kokemukseni perusteella sellainen ihmistyyppi, joka jakaa kritiikkiä, vittuilee ja laskee leikkiä muiden kustannuksella MUTTA ei kestä itse YHTÄÄN edellä mainittua. Minun oli eilen aivan pakko "sohaista muurahaispesää" (aivan aiheesta tietenkin) koska arvasin miten tulee käymään, silti reaktion voimakkuus/luonne yllätti taas kerran.

Ei anteeksipyyntöä vaan "hyökkäys on paras puolustus" vasten kasvoja. Kaikkein ikävintä on lähteä sanasotaan tälläisen henkilön kanssa koska lähes poikkeuksetta tämän tyypin henkilö ei pysyttäydy aiheessa vaan lähtee solvauksissaan henkilökohtaiselle tasolle. Pahin esimerkki on mielessä lukioajalta, jossa stereotyypin edustaja solvasi tyttöystävääni meidän molempien kuullen. Ja kaikki lähti alkuun pienestä (molemminpuoleisesta) vittuilusta...

Olen huomannut, että useinmiten tälläiset henkilöt ovat vielä johtavassa tai vaikutusvaltaisessa asemassa jolloin kovinkaan moni ei uskalla antaa palautetta. Minä uskalsin ja olen siitä erittäin tyytyväinen.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tunnen erään juuri tällaisen henkilön vähän liiankin läheltä. Vituttaa, mutta parin kuukauden päästä muutan pois. Hajotkoon siihen!
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Hyvä esimerkki avausviestissä.

Sitten lisäisin mukaan myös ne, joiden on jostain syystä pakko olla samaa mieltä kaikkien kanssa. The Fast Showssa oli tällainen karikatyyri liioiteltuna, perk~heleen hyvä sketsi, mutta oikeassa elämässä tuollainen on pidemmän päälle hel~wetin rasittavaa.

Se mikä elämässä on upeaa on se, että kaikkien kanssa ei oikeasti ole pakko olla kaveria eikä kaikkien kanssa ole pakko tulla toimeen. Jos työn puolesta joutuu olemaan ko. henkilöiden kanssa tekemisissä pääsee onneksi heidät unohtamaan vapaa-ajalla.

Joitakin ärsyttävät myös nettipalstojen kirjoituksiin lisätyt mat~hoset.

Kippis!
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tottakai semmoiset ihmiset ärsyttävät suunnattomasti, jotka pitävät toisia ihmisiä vähäpätöisimpinä yksilöinä kuin itseään. Pitkin nokan vartta katsovat, ylpeänä kulkevat ihmiset, joilla verbaalinen ulostuonti ei riitä perustelemaan, miksi he ovat semmoisia kuin ovat.

Nämä ihmiset tulevat ensiksi mieleen. En kehtaisi alkaa dissaamaan ketään, koska se ei minulle - ja varsinkaan minulle - kuulu. Kiitos. Anteeksi.
 
Viimeksi muokattu:

lenno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
zore kirjoitti:
ihmistyyppi, joka jakaa kritiikkiä, vittuilee ja laskee leikkiä muiden kustannuksella MUTTA ei kestä itse YHTÄÄN edellä mainittua.
Kyllä, kyseiset ihmiset ovat suoraan sanottuna perseestä. Itsekin olen törmännyt, ja joskus on tullut että "jumalauta, mennää sit ulos ratkasee tää asia".
Toinen ihmistyyppi, josta itse en pidä ovat nämä "parempaa väkeä" olevat, jotka tosiaan pitävät huolen siitä että kaikki tietävät mitä he ovat. Ehkäpä se on jossainmäärin sallittua kun luet 6vuotta itsesi esim diplomi-insinööriksi, niin sitten pystyvät leijumaan koulutuksellaan ja virallaan. Okei, jokainen saa leijua koulutuksellaan ja ammatillaan ja että ovat "parempaa väkeä", mutta itse en kyseisiä ihmisiä kovin kauaa jaksa katsella
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ylikouluttautuneet aikuiset "nörtit"..puhuvat silleen hinttimäisesti ja nuoleskellen..prkl, vaikee selittää..ja itsestään ylpeet ihmiset, mitkä pitää "duunareita" luusereina..
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Miksu00 kirjoitti:
Ylikouluttautuneet aikuiset "nörtit"..puhuvat silleen hinttimäisesti ja nuoleskellen..prkl, vaikee selittää..ja itsestään ylpeet ihmiset, mitkä pitää "duunareita" luusereina..

...ja käänteisesti löytyy myös duunareita jotka automaattisesti pitävät kaikkia kouluttautuneita "ylimielisinä herroina", "kusipäinä pätijöinä" jne.

Näissä hommissa mitataan sitten se ihmissuhdetaitojen osuus ja kyky puhua asioista samalla kielellä. Onneksi joka paikasta löytyy myös hyviä, puhumaan pystyviä ihmisiä.
 

EsKa

Jäsen
zore kirjoitti:
ihmistyyppi, joka jakaa kritiikkiä, vittuilee ja laskee leikkiä muiden kustannuksella MUTTA ei kestä itse YHTÄÄN edellä mainittua

Tämän tyyppinen henkilö oli kaveripiirissäni lapsuus/nuoruudessani mutta nykyisin on välit "tietyistä syistä" poikki vaikkakin asutaan vielä samassa kylässä.

Sitten myös ärsyttää henkilöt jotka puhuvat turhan kovalla volyymillä kännykkääänsä yleisillä paikoilla, tästä aiheesta oli vissiin joku muu ketju ?

Pahalle haisevat ihmiset ällöttää/ärsyttää myös, heh.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Eihän näin oikeastaan saa tehdä, mutta kyllä mä saan, kun mä vaan saan.

Olen eri mieltä, joten olet järjiltään oleva vähä-älyinen hermokimppu, jota pitäisi läimäyttää naamaan.

Olen tätä mieltä, joten asia on näin, ja en muuten viitsi edes perustella.

Kyllä muiden pitäisi ottaa mut huomioon, vaikka itse en juuri muita huomioon ota.

Yleensäkin ottaen minun tapani tehdä tai ajatella on oikea, ja eri tavalla tekevät tai ajattelevat ovat jonkinlaisia ongelmatapauksia.

Ja koska asun täällä, niin olen parempi kuin noi muut jotka asuu tuolla.

Siinäpä niitä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Keskeyttäjät ja päälle puhuvat. Yleensä tämä tapahtuu kovalla äänellä. Eivät välttämättä edes huomaa ärsyttävää tapaansa.
 

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
wild wild west kirjoitti:
Keskeyttäjät ja päälle puhuvat. Yleensä tämä tapahtuu kovalla äänellä. Eivät välttämättä edes huomaa ärsyttävää tapaansa.
totta, tuo voi myös olla todella ärsyttävää, mutta ainakin ne pari tyyppiä, jotka tiedän eivät tosiaankaan sitä itse huomaa, yrittävät olla tosi sosiaalisia, tiedustelevat ihmisiltä asioita mutta ennen kuin toinen on ehtinyt vastauksen aloittamisen puhuvat jo päälle omaa, jotain toista asiaa, tälläiset henkilöt vain eivät osaa kuunnella, tai sitten niillä on joku uskomaton kyky kuunnella samalla kun itse puhuvat :)
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Golden AWe kirjoitti:
...ja käänteisesti löytyy myös duunareita jotka automaattisesti pitävät kaikkia kouluttautuneita "ylimielisinä herroina", "kusipäinä pätijöinä" jne.

Joo. Parina kesänä tuli eräällä tehtaalla tehtyä hommia, ja ainakin se pieni työporukkani oli kerääntynyt täyteen noita tapauksia. Niiden tyyppien ajatusmaailman voi tiivistää oikeastaan siten, että KAIKKI ovat täysiä kusipäitä, paitsi itse. Osansa saivat tottakai firman johto, omat esimiehet, toiset vuorot, toisten vuorojen esimiehet, oman vuoron muut tyypit jne. Lisäksi telkkarista oli aina nähtävä uutiset, jotta päästiin jokaisen haastateltavan kohdalla haukkumaan, kuinka tuo ja tuokin on täysi kusipää ja kähmijä. Itse nämä tyypit eivät enää äänestäneet, mutta silti kaikki politiikot olivat väärin valittuja. Samoin Suomen maajoukkueella kaikki oli perseestä, kaikki pelaajat olivat vääriä, ja nekin vähät hyvät pelaajat oli ketjutettu väärin. Siihen, keitä olisi pitänyt valita tilalle, ei tietenkään otettu ikinä kantaa.

Näihin tyyppeihin oikeastaan kiteytyy yksi eniten vituttava ihmisryhmä, eli ne, jotka eivät tiedä juuri mistään mitään, mutta silti kaikkeen löytyy aina niin vahva - ja luonnollisesti negatiivinen - mielipide. Samoin ainakin näin pelkkiä kesäduuneja eri paikoissa tähän asti tehneenä jaksaa väsyttää ja ärsyttää se duunareiden keskuudessa esiintynyt loputon "herraviha" varsinkin oman firman johtoa kohtaan.

Tämä ei tietenkään sitten ollut yleistys kaikkia duunareita kohtaan, mutta jotenkin tuntuu, että matalapalkkaisilla aloilla nämä piirteet tahtovat monesti korostua aika voimakkaastikin.

Edit: Mainittakoon nyt vielä, että omalle porukallehan nuo tyypit olivatkin pääsääntöisesti sitten oikein reiluja, eli mukavia tyyppejä kyllä sitä omaa "sisäpiiriä" kohtaan.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Suhtautumisesta työnantajaan minulla on aika outo esimerkki, eräs pieni rakennusfirma päätti tarjota työmiehilleen ruat (harjannostajaiset tai vastaava), alkuruoka oli syöty ja kello tuli neljä niin porukka lähti kotiin kun päivä oli pulkassa.Sinne jäimme pihveinemme, ja jälkiruokiemme kanssa ihmettelemään. Minusta asia oli ravintolan henkilökuntaa ja rakennusliikkeen johtoa kohtaan sikamainen temppu, olkoon sitten kuinka tulehtunut tilanne heidän firmansa sisällä hyvänsä.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Vteich kirjoitti:
Niiden tyyppien ajatusmaailman voi tiivistää oikeastaan siten, että KAIKKI ovat täysiä kusipäitä, paitsi itse. Osansa saivat tottakai firman johto, omat esimiehet, toiset vuorot, toisten vuorojen esimiehet, oman vuoron muut tyypit jne. Lisäksi telkkarista oli aina nähtävä uutiset, jotta päästiin jokaisen haastateltavan kohdalla haukkumaan, kuinka tuo ja tuokin on täysi kusipää ja kähmijä. Itse nämä tyypit eivät enää äänestäneet, mutta silti kaikki politiikot olivat väärin valittuja. Samoin Suomen maajoukkueella kaikki oli perseestä, kaikki pelaajat olivat vääriä, ja nekin vähät hyvät pelaajat oli ketjutettu väärin. Siihen, keitä olisi pitänyt valita tilalle, ei tietenkään otettu ikinä kantaa.
.

Voin allekirjoittaa koko viestin alusta loppuun. Muutaman kerran antauduin heidän kanssaan keskusteluun politiikasta ja se ei kauhea sopuisasti aina päättynyt. No tietääpähän ainakin, että uravalinta oli oikea, sillä heidän kanssaan en ainakaan kovin hyvin viihtyisi.

Samoiten ketjunavaajan mainitsema tyyppi on erittäin tuttu ja äärettömän rasittava.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lapsettomilta pariskunnillta perheenlisäystä kyselevät puolitutut. Voivat tarkoittaa myös ihan hyvää, muttä tahaton lapsettomuus kun on nykyään varsin yleistä.

Olen joutunut seuraamaan tälläisiä tilanteita pari kertaa sivusta ja voi sitä kiusallisuuden ja myötähäpeän määrää.. Juuri isommassa porukassa kannattaisi hetken miettiä ennen kun avaa suunsa.
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Mielenkiintoinen kysymys. Se vaan on niin, että jos uskaltautuu sohaisemaan siihen ampiaispesään, on yleensä tuloksena äkäinen vastahyökkäys, jolla ei yleensäkään ole mitään tekemistä itse alkuperäisten väitteiden kanssa. Olen itse myös tämän kokenut niin hyvässä kuin pahassa. Hyvissä tapauksissa kritiikin vastaanottaja toteaa kritiikin olevan rakentavaa. Tällainen kritiikin vastaanottaja on lähes poikkeuksetta saanut menestystä oma-aloitteisella (outside the box) toiminnallaan ja valmis kyseenalaistamaan asioita.

Huonomman puolen arkkityyppi on voittopuolisesti henkilö, joka ei ole todellisuudessa menestynyt omilla taidoillaan jos ollenkaan, todennäköisesti edustaa jotain ns. pseudoaluetta, on korkeammassa asemassa kuin ansaitsisi, luulee osaavansa enemmän kuin todellisuudessa osaa ja pitäytyy omissa käsityksissään äärimmäisen tiukasti haluamatta kyseenalaistaa.

Näistä premisseistä on helppo löytää ärsyttäviä ihmisiä uskovaisten joukosta, joista suurin osa on tosin normaalia porukkaa. Osa onkin sitten aivan pihalla tosimaailmasta. Ei jumalauta mitä kommentteja saa lukea aina välillä seurakuntasanomista! Samoin humanisteista suurin osa on normaaleja. Osa on sitten myös fanaattisia ja luulevat juttujensa olevan mielenkiintoisia. Valitettavasti piknik-piiriin kuuluu juuri näitä humppaajia, jotka eivät osaa pitää turpaansa kiinni. Sen takia mukavimpia ihmisiä ovat usein juuri dippainssit, joiden hiljaiset olemukset huokuvat yleensä joko tietoa tai ainakin oman tietämättömyytensä hyväksymistä.

Niin ja tottakai itseäni ärsyttävät juopot ja luonnon roskaajat yms. Alkoholistiäidit siperiaan ja hemmotellut kakarat ladon taakse niskalaukauksen kera.
 
Viimeksi muokattu:

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Naisenhakkaajat, ylimieliset kusipäät, raiskaajat, äidit jotka raskaana juovat ja polttavat naiset ja ns. alkoholisti pariskunnat.
Nuo ensimmäisenä mieleeni tuli, ladon taakse vaan ja uzi laulamaan.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Milhouse Nixon kirjoitti:
Valitettavasti piknik-piiriin kuuluu juuri näitä humppaajia, jotka eivät osaa pitää turpaansa kiinni. Sen takia mukavimpia ihmisiä ovat usein juuri dippainssit, joiden hiljaiset olemukset huokuvat yleensä joko tietoa tai ainakin oman tietämättömyytensä hyväksymistä.

Täältä hatunnosto M.Nixonille. Tuo jälkimmäinen lause kiteyttää suorastaan nerokkaalla tavalla kyseisen ammattikunnan olemuksen. Kyseessä taitaa olla vuoden ajatus. Laittaisin allekirjoitukseeni, jos jaksaisin.
 
Viimeksi muokattu:

Gepardi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Tunnen yhden sellaisen henkilön, jonka kanssa väitellessä jostakin on vain pakko lopettaa kesken, koska hän ei ikinä suostu myöntämään olevansa väärässä mistään. Se ärsyttää ja paljon.

Myös osa edellämainituista kuvauksista pistävät kiehumaan.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Muutama vuosi sitten törmäsin ja juodun valitettavasti satunnaisesti edelleen tapaamaan varsin erikoista tyyppiä. Kaveri on pasifisti ja väkivallan vastustaja, mutta suunsoitto on koko ajan päällä, kun kaverin näkee. Mitä tällaiselle ylipäätään pitäisi tehdä. Käskeä painumaan vittuun, mutta mitä jos se ei lähdekään...

nimimerkki: Saako vittuilevaa pasifistia ja väkivallanvastustajaa vetää turpaan?
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Ohmi kirjoitti:
nimimerkki: Saako vittuilevaa pasifistia ja väkivallanvastustajaa vetää turpaan?

Laskisin samaan sakkiin vielä ravintoloissa pätijät, yksikin tyyppi söi katkarapuja kuorineen ja valitti ettei ollut syönyt koskaan ennen niin huonoja katkarapuja:)

Ps. Turpaan vaan niin että tukka lähtee !
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minulle oli hauska törmätä eräissä bileissä porukkaan jotka opiskelivat Tampereella jotain humanistista, kansainvälistä tutkintoaan yliopistossa. Heidän täytyy siis olla periaatteestakin "avointa" ja "ymmärtäväistä" sakkia.

Kovin vetivät silti herneet nenään muutamasta kertomastani neekerivitsistä...perk~hema jos olen tehnyt yhteistyötä ja yhteisiä prokteja koulutukseni puolesta ja vapaa-ajalla yhteensä 8 eri Afrikan maan kansalaisen kanssa niin eiköhän minulla ole vara heistä muutama sairas palakin lohkaista.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
veinikretski kirjoitti:
Laskisin samaan sakkiin vielä ravintoloissa pätijät,

Mitä tarkoitat ravintoloissa pätijöillä? Kai sentään saa ASIASTA huomauttaa, silloin kun huomautettavaa on? Minun mielestäni varsinkin suomalaiset eivät ole ollenkaan näitä pahimpia ravintoloissa "päteviä" - mieluumminhan moni suomalainen kiltisti vetää naamaansa eteen tuodun porsaanleikkeen, vaikka oli tilannut sgaghettiannoksen - ettei vaan herätä ravintolassa liikaa huomiota urputuksellaan.

Minä taidan sitten olla veinin kuvailema pahemmanlaatuinen pätijä.
Just viime perjantaina eräässä turkkilaisessa (siis Helsingissä) ravintolassa palautin pöytääni tuodun annoksen. Olin tilannut häränlihavartaan ja pasmatiriisiä. Noh, häränliha tuli niinkuin pitikin, mutta ranskalaisten perunoiden kanssa.
Tarjoilija lähti lautaseni kanssa keittiöön niskojaan nakellen - hetken näytti siltä että se lautanen lentää seinään - ja niinpä olin yhtäkkiä tuon ravintolan julkkis Number One. Jokaisessa pöydässä alkoi kamala supina ja pälyily.
Teinkö minä jotakin väärin?
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hyviä, ärsyttäviä, esimerkkejä onkin jo tullut, mutta nämä ovat tupanneet olemaan sellaisia tyyppejä jotka ärsyttävät tasapuolisesti lähes kaikkia. Ihmisillä tuppaa olemaan myös tapa olla sietämättä ihmisiä, jotka ovat hyvin samanlaisia kuin henkilö itse, tai henkilöitä joissa näkee omia heikkouksiaan. Näin siis hyvin yleisellä tasolla. Omasta puolestani voin sanoa, että tunnistan edellä mainitun piirteen myös itsessäni, en tosin reagoi tällaiseen voimakkaasti, mutta herättää pientä ärtyneisyyttä.

Ärsyttävän ihmistyypin tapasin juuri Ruisrokissa: kaverin kaveri joka ei malttanut olla mainitsematta joka lauseessa kuinka iso kämppä hänellä on, paljonko Porschessa on hevosvoimia, mitä kultakello maksoi ja kuinka lompsa pullottaa. Voihan sitä varallisuudellaan paukutella, mutta tässä tapauksessa se meni jo säälittäväksi elvistelyksi. Noh, tämä elvis osui vahingossa selkäni taakse kun ripitin kaveriani, että menee kohta orava muuntajaan jos kultaketju-danny ei pidä turpaansa kiinni tai ymmärrä hakeutua muiden riesaksi. Tämän kuultuaan kaveria ei enää porukoissa näkynyt...

Niin, lisätään nyt vielä, että tämä edellä mainittu tapaus ei ärsyttänyt siksi, että olisi ollut liian samanlainen kuin sivuunkirjoittanut ;)
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ohmi kirjoitti:
nimimerkki: Saako vittuilevaa pasifistia ja väkivallanvastustajaa vetää turpaan?

Lapinlahden lintuja mukaillen, vituttaako tuo tyyppi? Haluaisitko vetää turpiin? Anna mennä. Siitä vaan.

Itsekkäät ihmiset ärsyttävät. Bussissa on 50 istumapaikkaa mutta vain 25 ihmistä istuu keskikäytävän puolella. Jos heitä pyytää siirtymään penkillä, on kuin sanoisi heille, että hyppää homo voltti. Metrossa vituttaa ihmiset, jotka istuvat jalat ristissä. Naiset jotenkin vielä ymmärtää, mutta miehiä en. Sama reaktio tulee kuin edellä mainitussa bussissa, kun pyytää että voisitko pistää sen jalan alas. Kiva istua koko matka vastapäätä istuvan jalka sylissä.

Sitten nämä ihmiset, jotka oppivat 90-luvulla sen, että asiakas on aina oikeassa. Olisi myyjä vaikka 110% oikeassa, niin silti väitetään vastaan. Esimerkiksi jos ostetaan turisti luokan lippu, niin vaaditaan ensimmäisen luokan palvelua.

Lukutaidottomat kanssa ärsyttävät. Siis ne jotka omaavat lukutaidon, mutta eivät osaa lukea isoilla kirjaimilla kirjoitettua kylttiä. Esimerkiksi kun Jaffalassa oli isot kyltit, että vain areena kortti kelpaa, niin ison tilauksen tehtyään kysyykin eikö täällä käy raha? Myös joskus kun käyn mäkissä ja joudun jonottamaan, niin edellä olevat eivät osaa miettiä tilausta jonossa ollessaan. Mitä saisi olla? Mullee tulisi äääääääää tuota juustohampurilainen eiku mikä sen vieressä on eiku se toinen. Ja sitten ....... Aaargh. Joskus olisi kirveellä käyttöä. Kaikki tuotteet ovat isoilla kuvilla varustettuja ja hinnat niiden vieressä.

Myöskin ihmiset, jotka eivät osaa pankkiautomaatti käyttäytymistä. Ensiksi ei osata ottaa korttia esille vaan sitä etsitään vasta sitten kun on päässyt automaatille. Sitten pistetään kortti sisään ja aletaan miettiä mitä tässä tekisi. Sitten kun on saatu rahat, kortti ja kuitti, niin sitten pitää jäädä siihen automaatille lukemaan sitä kuittia. Tiedoksi niille jotka eivät vielä tiedä, niin kuitissa ei ole mitään salaista mustetta, joka katoaa automaatin luota poistuttuaan. Automaatti ei myöskään tee mitään muuta kuin antaa rahaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös