Tietenkin kerron. Opetan ne pelkäämään pukkia, olihan pukilla alkujaan sarvet ja se pukeutuu punaiseen. Legoista en osaa sanoa mitään, kun en osaa niihin mitään traditioita liittää. Leluja kaiketi, vai liittyykö näihin teidän piireissä joku vakavempikin kultti?
Hmm, siis ylipäätänsä esittelet pakanallisen käsitteen/perinteen "joulupukki" lapsille ja yhdistät sen ongelmitta kristilliseen juhlaan?
Ja sitten ihmettelet muita siitä, etteivät ne "noudata vakaumustaan".
Täh, etkö sä muka koskaan toivonut joululahjaksi lego-ritarilinnaa tai lego-kuvernöörin linnoitusta. Voivoi, paljosta olet jäänyt paitsi :)
Kai ne nykylapsetkin yhä legoja toivovat tai ainakin sellaiset, joitten mielikuvitusta ei ole tuhottu aivopesulla.
Eli ateisti antautuu kuuntelemaan aikuisten kertomia satuja vain siksi, että vaimo saisi leikkiä prinsessaa. Kannattaisi karata ennen aamenta.
Eikös avioliiton idea vähän ole se, että siinä sitten aletaan keksimään ja kuuntelemaan kaikenlaisia satuja noin yhteiselon aikana. Eli ei liene jäävän suhteen ainoaksi kerraksi kun mies saa sulkea aivot pois päältä ja tappaa aikaa että vaimo pysyy tyytyväisenä.
Viimeisimmät häät jossa kävin olivat kyllä aika pettymys, pappi saarnasi jumalasta ja jeesuksesta minkä kerkisi siinä missä odotin puheen sisällön koskettavan nyt vaikka noin esim. rakkautta ja yhdessäoloa. Eli tuolta kannalta toki kirkkohäät voisi ihan vapaasti skipata, vaikka ehkä nuori naispappi oli vain hermostunut btw. olisko kunnon kristityn pitänyt tylsistymisen sijaan rynnätä papin kimppuun vaiko vain tyytyä huutelemaan takarivistä törkeyksiä epäpyhästä liitosta (kun siunaaja on väärää sukupuolta) tms.?
Voihan sen hyvittää jollain rituaalisella isä-poika retkellä. Suorittaa vaikka ympärileikkausrituaalin mystisisessä ympäristössä.
Mutta missä on €€€, vaikkei rippijuhla nyt yo-juhlan veroinen rahamagneetti olekaan niin kyllä varmaan euron myötä keskimääräinen veroton! tuotto ylittänee keskituloisessa perheessä/tuttavapiirissä helposti jonkun 500 euroa.
Minä näen ateistin osallistumisen kristillisiin toimituksiin ristiriitaisena asiana, sille en voi mitään. Hän osallistuu satutuokioihin, joissa mukana on lauma enemmän tai vähemmän vakavasti asiaan suhtautuvia ihmisiä, ja vaikka toimituksilla ei hänelle olisikaan mitään merkitystä, antaa hän toisenlaisen signaalin muille.
Se johtuukin siitä, että sinä elät dogmassa, jossa tuollaisilla asioilla on väliä.
Ateistille kyse on vain hyöty/haitta-analyysistä, yksikin kaverini oli kahtena vuotena isosena vain muitten isosten (lähinnä naispuoleisten) takia ja no..kyllähän se kannattikin...eikä kyse ole kaappiuskovaisesta, sen voin kyllä varmentaa :)
Minulle on aivan sama minkälaisen "signaalin" annan muille, kyllä kaikki minut tuntevat tietävät miten minä suhtaudun uskonasioihin ja jos eivät tiedä niin sitten päätelkööt signaaleista mitä lystäävät, ei ole minun ongelmani.