Mihin uskontokuntaan kuulut, vai kuulutko mihinkään? Ja, miksi?

  • 15 840
  • 128

Mihin uskontokuntaan, uskomusjärjestelmään kuulut, vai kuulutko mihinkään?

  • Kuulun ev.lut. seurakuntaan.

    Ääniä: 266 50,7%
  • Kuulun katoliseen srk.

    Ääniä: 2 0,4%
  • Kuulun ortodoksiseen srk.

    Ääniä: 5 1,0%
  • Olen jehovantodistaja.

    Ääniä: 6 1,1%
  • Olen mormoni.

    Ääniä: 1 0,2%
  • Kuulun helluntai srk.

    Ääniä: 8 1,5%
  • Kuulun lestadiolaiseen liikkeeseen.

    Ääniä: 12 2,3%
  • Kuulun juutalaiseen srk.

    Ääniä: 2 0,4%
  • Olen islaminuskoinen.

    Ääniä: 3 0,6%
  • Olen buddhalainen.

    Ääniä: 3 0,6%
  • Olen scientologi.

    Ääniä: 1 0,2%
  • Olen teosofi.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Kuulun luonnonuskontojen kannattajiin/tutkijoihin.

    Ääniä: 1 0,2%
  • Olen satanismin kannattaja.

    Ääniä: 8 1,5%
  • Olen agnostikko.

    Ääniä: 57 10,9%
  • Olen ateisti.

    Ääniä: 143 27,2%
  • Kuulun johonkin muuhun uskontokuntaan. Mihin?

    Ääniä: 7 1,3%

  • Äänestäjiä
    525

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oliko tämä tilasto laskettu siis pareista, joissa molemmat osapuolet ovat eronneet kirkosta? Oli tai ei, itsekin voisin hyvin antaa periksi ja suostua kristilliseen vihkikaavaan, jos toinen sitä haluaa. Aika moni sitäpaitsi varmaan menee "perinteisellä mallilla", kun ei omaakaan haluta syystä tai toisesta alkaa rakentaa.
Varmasti näin, mutta eipä tuossa kovin vankkaa vakaumusta silloin taustalla ole. Oikea ateistihan ei edes kusaise kirkkoja päin.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Oikea ateistihan ei edes kusaise kirkkoja päin.

Ei niin. Ne ateistit niitä kirkkoja polttavat ja korkeintaan savuaville raunioille käyvät kusaisemassa.

Ei vaan. Mistä muuten teidät, että eivät kuse? Oletko kysynyt/nähnyt? Vai puhuuko kokemuksen syvä rintaääni?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vähän sääli, että olen äänestänyt buddhalaisuutta, kun nyt jälkikäteen ajateltuna se ei oikein ole kuvastava. Toki näistä suuruskonnoista se mieluisin ja en sitä edelleenkään ihan uskontonakaan pidä, ainakaan omalla kohdallani.

Paras kuvaus olisi sekoitus buddhalaista, teosofia ja luonnonuskojen tutkijaa, ehkä myös ihan pientä agnostikkoa löytyy.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Varmasti näin, mutta eipä tuossa kovin vankkaa vakaumusta silloin taustalla ole. Oikea ateistihan ei edes kusaise kirkkoja päin.

Mielestäni tässä on kummallinen ristiriitaisuus. Jos jotakin paikkaa halveksitaan, niin eikö olisi loogisempaa kusta PÄIN sitä paikkaa jota halveksii, kuten kirkon nurkalle?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ennen kristityt pakottivat, nyt lahjovat.

Mistä tämä lahjusjuttu oikein tupsahti? Entä mistä revit tiedon, että kohteissa ei auteta eriuskoisia? Eihän sellainen toiminta olisi kestävää edes hengellisesti, saati että Suomen valtio tukisi pelkkää helluntailaisuuden levittämistä. Kehitysyhteistyö ja lähetystyö ovat eriytettyjä toimintoja nykyään, joten käy vaikka alkuun tutustumassa järjestöön sen sivuilla, ennen kuin värität juttujasi omalla kynälläsi. Kaikella kohteliaisuudella.

http://www.fida.info/.

Toki yksittäiset ihmiset, etenkin aikaisemmin, ovat tehneet rinnan sekä hengellistä että humanitaarista työtä, sitä en kiellä, mutta nyt on kyse kuitenkin kansainvälisestä järjestöstä. Ja toisaalta, jos yhden ihmisen elämäntyö on Aune Hynyn luokkaa, soisin näiden kahden työmuodon kulkevan yhä enemmän rinnakkain.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ev.lut.

Käyn kirkossa usein, uskon Jumalaan ja rukoilen. Joten en tosiaan kuulu kirkkoon vaan sen takia etten ole jaksanut erota.

Mutta olen avarakatseinen kristitty. En pidä omaa uskontoani ainoana oikeana. Olen erittäin kiinnostunut muista uskonnoista ja siksi teologiseen pyrinkin.
 

Rocco

Jäsen
Mua ei uskonasiat kyllä muuta kuin ärsytä. Tuputtavat uskoaan ainoana oikeana, ja lupaavat Luciferit ja Belsebubit perään jollen usko...

Maksan kirkollisveroa, mutta en ilmeisesti enää kauaa. Heti kun vain muistan erota niin eroan.

En usko mihinkään mitä en näe. Enkä ole nähnyt Jeesusta, Moosesta, vettä viininä tai muutakaan. Sen tiedän että uskonto on yksi maailman suurimmista, ellei suurin tappaja. Vääräuskoisiahan on aina lahdattu...
 
Viimeksi muokattu:

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Mielestäni tässä on kummallinen ristiriitaisuus. Jos jotakin paikkaa halveksitaan, niin eikö olisi loogisempaa kusta PÄIN sitä paikkaa jota halveksii, kuten kirkon nurkalle?
Eh, sehän se oli varmasti se tärkein pointti :)

Tapakristittyjähän tässä ollaan. Jos synnyttyäni ei olisi liitetty ev. lut. kirkon jäseneksi, niin mitä todennäköisimmin en siihen olisi myöhemmin liittynyt. Uskontojen taustalla olevat maailman syntytarinat ynnämuut supranormaaleja tapahtumia sisältävät kertomukset ovat ainakin nykyisin niin itsestään selvää huttua, että sellaisiin olemassaolonsa perustavien uskontojen harjoittaminen tuntuu kerrassaan järjettömältä. Tokihan sanotaan että uskon asiat eivät ole järjellä selitettävissä tai että niiden takaa pitäisi hahmottaa suuria kokonaisuuksia ym., mutta ilman minkäännäköistä varsinaista todistuspohjaa uskonnon harjoittamisen järkevyydelle, en näe sen suurempaa intoilua järkeväksi. Sitäpaitsi, mitäs eivät kirjoittaneet (kuka esim. raamatun sitten oikeasti kirjoittikaan) niin kuin ohje olisi uskoa.

Erityisesti en kuitenkaan kiellä, että joku jumala olisi olemassa ja joku meidän toimiamme jopa jotenkin ohjailisi, mutta se ei vaan tunnu mitenkään järjellä selitettävältä, kun asiaa yhtään pohtii. Esim. juuri Kristin uskossa Jumalalla on todella suuri merkitys, ja jos sen olemassa oloa ei kykene näkemään oikein millään tavalla mahdolliseksi, putoaa koko uskomiselta pohja.

Kirkolliset juhlat ovat mielestäni ihan mukavia, mutta suurelta nykyisen kaupallistumisen vuoksi - onhan lahjojen saanti ynnämuu aina mukavaa. Toki myös joulun aikainen rauhoittuminen ja jopa joululaulujenkin leuleskelu on toisinaan ihan kelpo ajanvietettä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei vaan. Mistä muuten teidät, että eivät kuse? Oletko kysynyt/nähnyt? Vai puhuuko kokemuksen syvä rintaääni?

Rintaääni ei puhu, katsos kun en ateisti ole. En liiemmin ole käynyt seuraamassa ateistien tai edes teistien kuseskeluja, siis noin niinkuin ajanvietteenä tai muuten mielenkiinnosta. Lisäksi mulla on varsin huono suuntavaisto, joten en kykenisi kaikissa tilanteissa edes huomaamaan, mikäli potentiaalinen ateisti sattuisi kusaisemaan kirkkoa tahi seurakuntarakennusta kohden.

Muuten, et kai vain tulkinnut kirjoittamaani peräti fundamentalistisesti?
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
En usko mihinkään mitä en näe. Enkä ole nähnyt Jeesusta, Moosesta, vettä viininä tai muutakaan. Sen tiedän että uskonto on yksi maailman suurimmista, ellei suurin tappaja. Vääräuskoisiahan on aina lahdattu...
Uskotko marsalkka Mannerheimiin tai radioaaltoihin?

Oiskohan lahtaritilastossa kuitenkin omaisuus ykkönen, vaiko valta. Mustasukkaisuus? Katsos, minulla on sinulle uutisia: ateistisissa valtioissa, kuten Neuvostoliitossa ja Kiinassa, sekä kristinuskoon torjuvasti suhtautuneissa maissa kuten 30-luvun Saksa ja Japani, ei ollut mukava asua. Tappaminen on ihmiselle ominainen piirre.

Suomalainen pakana voi kyllä joka päivä langeta maahan kiittämään sitä, että Suomi ensin joutui LÄNNEN kirkon valtapiiriin, ja sitten Kustaa Vaasa opportunistisuuttaan panosti luterilaisuuteen.

Ensimmäinen takasi sen, että emme ole paimentolaiskansa, eikä meitä pakkosiirretty Uralin taakse jossain historian kommeluksista. Jälkimmäinen takasi sen, että kiinnityimme enemmän edistykselliseen ja vapaamieliseen Skandinavian, Pohjois-Saksan ja angloamerikkalaisuuden maailmaan, kuin käännöksissään kankeampaan latinalaiseen kulttuuriin.

Suomalainen rikkaus on seurausta siitä, että on liitytty oikeaan hyvä veli -verkostoon. Ei se jumalan armoa ole, vaan kylmä, mitattava, havainnoitava totuus. Ei täällä yksin olisi pärjätty.
 

Viljuri

Jäsen
hannes_ko kirjoitti:
Oiskohan lahtaritilastossa kuitenkin omaisuus ykkönen, vaiko valta. Mustasukkaisuus? Katsos, minulla on sinulle uutisia: ateistisissa valtioissa, kuten Neuvostoliitossa ja Kiinassa, sekä kristinuskoon torjuvasti suhtautuneissa maissa kuten 30-luvun Saksa ja Japani, ei ollut mukava asua. Tappaminen on ihmiselle ominainen piirre.

Tiedä nyt sitten, oliko se NL:n ja Kiinan osalta oleellisinta tuo ateismi. Tulee väitteenä kyllä usein vastaan keskuteltaessa uskonnolliseen oikeistoon kuuluvien republikaaninen kanssa vastaan.

Eihän se pyhän inkvisitionkaan aikana olisi ollut niin mukavaa elää, ja jahka tämä "moderni" elämän kunnioittaminen lienee lähtenyt 1700-luvun "valistusfilosofiaa" kunnioittaneiden töistä, ja jotka järjestään eivät suhtautuneet kirkkoon kovinkaan kunnioittavasti (lue: merkittävä osa oli ateisteja), niin ehkä tämä totalitarismin yhdistäminen ateismiin ei liene kovinkaan perusteltua.

Samaan hengenvetoon on todettava, että Suomessa ateistimiin jollakin tavoin liiittyvissä järjestöissä näytää vaikuttavan kovin paljon ortodoksisesti marxismiin suhtautuvia, mikä on tietyssä mielessä huvittavaa, ja useammassa mielessä ei.

Vastauksena topiikkiin Ev.lut kirkkoon kuuluva apateisti.
 

lihaani

Jäsen
Olen ateisti. En vaan löydä yhtään syytä uskoa joihinkin aistien ja mittausten ulkopuolisiin henkiolentoihin.

Ihan kuriositeettina: Mitäs jos satiaisilla olisi jumala ja/tai ne uskoisivat ufoihin?

He "näkisivat" maan ulkopuolisia humanoidien vastineitaan (olkoon vaikka "satioideja"), niin saattaisivat olla hämmästyttävästi satiaisen näköisiä nämä myyttiset ulkoavaruuden toimijat. Samoin temppeleissä saattaisi olla satiaisen näköisiä jumalkuvia ja -patsaita.
 
Maksan kirkollisveroa, mutta en ilmeisesti enää kauaa. Heti kun vain muistan erota niin eroan.

http://www.eroakirkosta.fi/

Siitä vain sitten. Itse en aio erota, en tiedä miksi. Jumalaan uskomiseen ei mielestäni mitään maksuja tarvita eikä tule kirkossa muutenkaan pahemmin aikaa vietettyä.

Kaippa tuolla voi jokin korkeampi voima olla, mutta se selviää sitten myöhemmin. Nyt ei jaksa uskoa siihen. Tai ehkä ihan pikkuisen. Joka tapauksessa hyvällä mielellä voi jatkaa olematta kieltämättä, mutta kuitenkaan liikaa uskomatta, ettei ala joka päiväiseen leipään vaikuttamaan moiset hihhuloinnit. Ev. Lut. on hyvä ja tuputtamaton tapa saada kirkkohäät ja säälliset hautajaiset.
 

Klassikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pronssikerho
Olen ihan uskomaton jannu, ja oon aina ollutkin.

Syntyjäni olen ev.lut. - kotona ei kyllä uskonasioista puhuttu lainkaan, ehkä kerran vuodessa, käytiin jouluna haudoilla kuuntelemassa, kun Ukki lauloi mieskuorossa hengellisiä lauluja. Koulun uskontotunnit ja rippikoulunkin kävin rimaa hipoen aikoinaan massan mukana, näin jälkikäteen ajatellen on tosi nöyryyttävää, että on tullut toisteltua perässä niitä litanioita täysin mekaanisesti niihin lainkaan uskomatta. Ei sillä, etteikö osa siitä sanomasta olis hyvää tarkoittavaksikin luettavissa.

Armeijan jälkeen erosin kirkosta, siinä instituutiossa välillä näytteillä ollut uskonnollisuus tuntui ahdistavalta ja pelottavalta. Monet sukulaiset ja ystävät ovat tästä kuultuaan sanoneet, että ehkä hekin, "jos vaan jaksais vaivautua."


Ainoat epäilyksen hetket uskonnottomaan maailmankuvaani on aiheuttanut Kate Bushin löytäminen (tämä siis monoteistisellä ratkaisumallilla, polyteistiseen pitäis miettiä vähäisemmille palleille muita ehdokkaita).
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Varmasti näin, mutta eipä tuossa kovin vankkaa vakaumusta silloin taustalla ole. Oikea ateistihan ei edes kusaise kirkkoja päin.

Ei ateismi tarkoita sitä, että vastustetaan kirkollisia tapoja. Juuri sellainen todellakin on ateistin toimintaa, että kirkko nähdään vain _yhteiskunnan_ tapoja toimittavana välineenä uskosta välittämättä.

Voisin aivan hyvin vannoa vihkivalassa vaikka uhraavani vastasyntyneen lapseni Jeesukselle teelusikan ja oliivihaarukan avulla, jos asia olisi niin kovin tärkeää morsiamelle, silti pitäen ko. vannomista pelkkänä puheena ilman mitään merkitystä.

Toisaalta jos sotilasvakuutuksessa sanoin puolustavani maata kunnian ja omantuntoni kautta, tässä vakuutuksessa on jotain pohjaakin.

Itse en kategorisoi minua mihinkään, koska koko käsite "uskominen johonkin, paitsi MacGyveriin" on täysin EVVK. Ja uskomisella tarkoitan tässä sitä uskomista mitä lontooksi sanotaan "faith", tokihan uskon (believe) vaikka mihin mm. Montreal Canadiensin mestaruuteen seuraavan 100 vuoden aikana.

nm. miltei 20 vuoden ajan miltei viikottain kirkossa käyvänä ihmisenä, itseasiassa joka syksy ja kevät kirkossa tulee käytyä useita kertoja viikossa jotta voisin jutella henkilökunnan kanssa minulle tärkeistä asioista.
Selvennyksenä tärkeät asiat ovat mm. "voisitteko avata varastohuoneen oven että voisin käydä hakemassa veneen varusteita"[/
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei ateismi tarkoita sitä, että vastustetaan kirkollisia tapoja. Juuri sellainen todellakin on ateistin toimintaa, että kirkko nähdään vain _yhteiskunnan_ tapoja toimittavana välineenä uskosta välittämättä.
Niin, eli eivät protestoi uskontoa vastaan mielenosoituksellisesti, kuten esim. kusaisemalla kirkkojen suuntaan.
 

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Ev. lut. kun vanhemmat taannoin niin valitsi.

Kirkkoon kuulun kun en ole eronnutkaan, ehkä myös siksi että mahdollinen tuleva mrs. Jyrla saattaa haluta kirkkohäät enkä tahdo tehdä siitä kynnyskysymystä jos henkilö muutoin on sovelias.

Tuo viimeinen veruke on huono, noin ajattelee vain paatunut pakana...
 

Erik Loka

Jäsen
Ev. lut. kun vanhemmat taannoin niin valitsi.

Kirkkoon kuulun kun en ole eronnutkaan, ehkä myös siksi että mahdollinen tuleva mrs. Jyrla saattaa haluta kirkkohäät enkä tahdo tehdä siitä kynnyskysymystä jos henkilö muutoin on sovelias.

Tuo viimeinen veruke on huono, noin ajattelee vain paatunut pakana...

Kyllä kai sä kirkkohäät voit saada, vaikket siihen kuuluisikaan?

Terveisin harras pakana.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hyvä seiviyritys mutta valitettavasti tuomaristi näki bluffiyrityksen :)

Plaah, myönnetään.

Tosin en kyllä täysin ymmärrä, miksi ateisti haluasi tukea kristillisiä traditioita peräti osallistumalla niihin itse. Sen nyt vielä ymmärrän, että kohteliaisuussyistä tulee esim. häihin tai hautajaisiin, mutta että itse olisi mukana kristillisissä toimituksissa. Kai maailmankuvan pitäisi näkyäkin jollain tavalla?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Plaah, myönnetään.

Tosin en kyllä täysin ymmärrä, miksi ateisti haluasi tukea kristillisiä traditioita peräti osallistumalla niihin itse. Sen nyt vielä ymmärrän, että kohteliaisuussyistä tulee esim. häihin tai hautajaisiin, mutta että itse olisi mukana kristillisissä toimituksissa. Kai maailmankuvan pitäisi näkyäkin jollain tavalla?

Miksi kristitty tahtoo tukea pakanallisia traditiota mm. joulupukin muodossa?
Vai aiotko sampio kertoa lapsellesi, että joulupukki on saatanan juonia ja naapurin lasten lego-linnake on vain viettelystä kohti helvettiä?

Vai taivutko sittenkin yhteiskunnan perinteille ja annat lastesi viettää joulua joulupukkeineen ja tonttuineen (ikiaikainen lähes kaikkivoipa joulupukki kun ei imo ihan taida kuulua raamatun doktriiniin ihmisten roolista jumalan valtakunnassa).

Eli siis jos nyt aviopuolisolle on niin kovin tärkeää saada ne unelmiensa prinsessahäät kirkossa, niin miksi ei?

Mutta pakkokaste yms. ovat taas tapoja joitten kohdalla ainakin itse kuvittelisin pistäväni vastaan, vaikkei kai miehellä olekaan asiassa juridisesti mitään sanottavaa. Nojoo, onhan se toki aika julmaa lasta kohtaan estää sitä pääsemästä ripille...eikun siis rippilahjarahoihin käsiksi kun kaikki kaverit kuitenkin pääsevät osingoille.

Ja siinähän todellisen ateismin ydin onkin, ei ole mitään maailmankuvaa, minkä "pitäisi näkyä", kuten juuri sanoin, kyse on omalla kohdallani EVVK-uskonnosta, näes ei meidän leirissä harrasteta kannibalismia joka sunnuntai ja suoriteta mystisiä rituaaleja omantunnon lievittämiseksi. Sitä vain eletään ja sitten kuollaan.
Join the dark side vaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Miksi kristitty tahtoo tukea pakanallisia traditiota mm. joulupukin muodossa?
Vai aiotko sampio kertoa lapsellesi, että joulupukki on saatanan juonia ja naapurin lasten lego-linnake on vain viettelystä kohti helvettiä?
Tietenkin kerron. Opetan ne pelkäämään pukkia, olihan pukilla alkujaan sarvet ja se pukeutuu punaiseen. Legoista en osaa sanoa mitään, kun en osaa niihin mitään traditioita liittää. Leluja kaiketi, vai liittyykö näihin teidän piireissä joku vakavempikin kultti?

Vai taivutko sittenkin yhteiskunnan perinteille ja annat lastesi viettää joulua joulupukkeineen ja tonttuineen (ikiaikainen lähes kaikkivoipa joulupukki kun ei imo ihan taida kuulua raamatun doktriiniin ihmisten roolista jumalan valtakunnassa).
Saavat leikkiä sen minkä tykkäävät, lapsiahan ne ovat.

Eli siis jos nyt aviopuolisolle on niin kovin tärkeää saada ne unelmiensa prinsessahäät kirkossa, niin miksi ei?
Eli ateisti antautuu kuuntelemaan aikuisten kertomia satuja vain siksi, että vaimo saisi leikkiä prinsessaa. Kannattaisi karata ennen aamenta.

Mutta pakkokaste yms. ovat taas tapoja joitten kohdalla ainakin itse kuvittelisin pistäväni vastaan, vaikkei kai miehellä olekaan asiassa juridisesti mitään sanottavaa. Nojoo, onhan se toki aika julmaa lasta kohtaan estää sitä pääsemästä ripille...eikun siis rippilahjarahoihin käsiksi kun kaikki kaverit kuitenkin pääsevät osingoille.
Voihan sen hyvittää jollain rituaalisella isä-poika retkellä. Suorittaa vaikka ympärileikkausrituaalin mystisisessä ympäristössä.

Ja siinähän todellisen ateismin ydin onkin, ei ole mitään maailmankuvaa, minkä "pitäisi näkyä", kuten juuri sanoin, kyse on omalla kohdallani EVVK-uskonnosta, näes ei meidän leirissä harrasteta kannibalismia joka sunnuntai ja suoriteta mystisiä rituaaleja omantunnon lievittämiseksi. Sitä vain eletään ja sitten kuollaan.
Join the dark side vaan.
Protestanttien näkemys ehtoollisesta eroaa katolilaisesta, huomautuksena. Eli ei meilläkään kannibalismia harjoiteta, eikä ehtoollista yleensä jaeta kuin kerran kuukaudessa.

Minä näen ateistin osallistumisen kristillisiin toimituksiin ristiriitaisena asiana, sille en voi mitään. Hän osallistuu satutuokioihin, joissa mukana on lauma enemmän tai vähemmän vakavasti asiaan suhtautuvia ihmisiä, ja vaikka toimituksilla ei hänelle olisikaan mitään merkitystä, antaa hän toisenlaisen signaalin muille.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tietenkin kerron. Opetan ne pelkäämään pukkia, olihan pukilla alkujaan sarvet ja se pukeutuu punaiseen. Legoista en osaa sanoa mitään, kun en osaa niihin mitään traditioita liittää. Leluja kaiketi, vai liittyykö näihin teidän piireissä joku vakavempikin kultti?

Hmm, siis ylipäätänsä esittelet pakanallisen käsitteen/perinteen "joulupukki" lapsille ja yhdistät sen ongelmitta kristilliseen juhlaan?
Ja sitten ihmettelet muita siitä, etteivät ne "noudata vakaumustaan".

Täh, etkö sä muka koskaan toivonut joululahjaksi lego-ritarilinnaa tai lego-kuvernöörin linnoitusta. Voivoi, paljosta olet jäänyt paitsi :)
Kai ne nykylapsetkin yhä legoja toivovat tai ainakin sellaiset, joitten mielikuvitusta ei ole tuhottu aivopesulla.

Eli ateisti antautuu kuuntelemaan aikuisten kertomia satuja vain siksi, että vaimo saisi leikkiä prinsessaa. Kannattaisi karata ennen aamenta.

Eikös avioliiton idea vähän ole se, että siinä sitten aletaan keksimään ja kuuntelemaan kaikenlaisia satuja noin yhteiselon aikana. Eli ei liene jäävän suhteen ainoaksi kerraksi kun mies saa sulkea aivot pois päältä ja tappaa aikaa että vaimo pysyy tyytyväisenä.

Viimeisimmät häät jossa kävin olivat kyllä aika pettymys, pappi saarnasi jumalasta ja jeesuksesta minkä kerkisi siinä missä odotin puheen sisällön koskettavan nyt vaikka noin esim. rakkautta ja yhdessäoloa. Eli tuolta kannalta toki kirkkohäät voisi ihan vapaasti skipata, vaikka ehkä nuori naispappi oli vain hermostunut btw. olisko kunnon kristityn pitänyt tylsistymisen sijaan rynnätä papin kimppuun vaiko vain tyytyä huutelemaan takarivistä törkeyksiä epäpyhästä liitosta (kun siunaaja on väärää sukupuolta) tms.?

Voihan sen hyvittää jollain rituaalisella isä-poika retkellä. Suorittaa vaikka ympärileikkausrituaalin mystisisessä ympäristössä.

Mutta missä on €€€, vaikkei rippijuhla nyt yo-juhlan veroinen rahamagneetti olekaan niin kyllä varmaan euron myötä keskimääräinen veroton! tuotto ylittänee keskituloisessa perheessä/tuttavapiirissä helposti jonkun 500 euroa.

Minä näen ateistin osallistumisen kristillisiin toimituksiin ristiriitaisena asiana, sille en voi mitään. Hän osallistuu satutuokioihin, joissa mukana on lauma enemmän tai vähemmän vakavasti asiaan suhtautuvia ihmisiä, ja vaikka toimituksilla ei hänelle olisikaan mitään merkitystä, antaa hän toisenlaisen signaalin muille.

Se johtuukin siitä, että sinä elät dogmassa, jossa tuollaisilla asioilla on väliä.
Ateistille kyse on vain hyöty/haitta-analyysistä, yksikin kaverini oli kahtena vuotena isosena vain muitten isosten (lähinnä naispuoleisten) takia ja no..kyllähän se kannattikin...eikä kyse ole kaappiuskovaisesta, sen voin kyllä varmentaa :)

Minulle on aivan sama minkälaisen "signaalin" annan muille, kyllä kaikki minut tuntevat tietävät miten minä suhtaudun uskonasioihin ja jos eivät tiedä niin sitten päätelkööt signaaleista mitä lystäävät, ei ole minun ongelmani.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hmm, siis ylipäätänsä esittelet pakanallisen käsitteen/perinteen "joulupukki" lapsille ja yhdistät sen ongelmitta kristilliseen juhlaan?
Ja sitten ihmettelet muita siitä, etteivät ne "noudata vakaumustaan".
Sarkasmia, varjoseni.

Täh, etkö sä muka koskaan toivonut joululahjaksi lego-ritarilinnaa tai lego-kuvernöörin linnoitusta. Voivoi, paljosta olet jäänyt paitsi :)
Kai ne nykylapsetkin yhä legoja toivovat tai ainakin sellaiset, joitten mielikuvitusta ei ole tuhottu aivopesulla.
Mulla oli He-Man hahmoja ja tavallisia legoja. Mitään ritalilinnoja en osannut edes toivoa, koska ne olivat niin kalliita. Serkuilla oli legolinna, mutta niillä on nykyään aika paljon ongelmia.

btw. olisko kunnon kristityn pitänyt tylsistymisen sijaan rynnätä papin kimppuun vaiko vain tyytyä huutelemaan takarivistä törkeyksiä epäpyhästä liitosta (kun siunaaja on väärää sukupuolta) tms.?
Itse olisin jälkimmäisen kannalla, hupiakin riittää pidempään, kun ei heti ole suntio kimpussa.


Se johtuukin siitä, että sinä elät dogmassa, jossa tuollaisilla asioilla on väliä.
Ateistille kyse on vain hyöty/haitta-analyysistä, yksikin kaverini oli kahtena vuotena isosena vain muitten isosten (lähinnä naispuoleisten) takia ja no..kyllähän se kannattikin...eikä kyse ole kaappiuskovaisesta, sen voin kyllä varmentaa :)

Minulle on aivan sama minkälaisen "signaalin" annan muille, kyllä kaikki minut tuntevat tietävät miten minä suhtaudun uskonasioihin ja jos eivät tiedä niin sitten päätelkööt signaaleista mitä lystäävät, ei ole minun ongelmani.
Jännä juttu, mielestäni kyse on rehellisyydestä ennenkaikkea itseään kohtaan, mikäli on osallistumatta arvojensa vastaisiin toimituksiin. No, jos moisella käytöksellä saa oikeasti hyvän mielen esim. uskonnolliselle isoäidilleen tai sille prinsessahäistä haaveilevalle morsiammelleen, voi tuollaisen käytöksen nähdä myös äärimmäisen epäitsekkäänä tekona.
 

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En mihinkään, mutta en ole ateisti.
Uskon jumalaan, mutta en koe mitään tarvetta kuulua kirkkoon. Miksi maksaisin sellaisen kerhon jäsenmaksua, jonka aatteiden kannalla en ole? Yhtä fiksua olisi liittyä vaikka keskustapuolueen jäseneksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös