Viestin lähetti sampio
Itse otsikon kysymykseen minun on hivenen vaikea vastata. Uskon Raamatun Jumalaan ja siihen, että Jeesus on kuollut minun tähteni ristillä, ja uskomalla häneen saan syntini anteeksi. Uskon myös Raamatun ilmoitukseen iankaikkisuudesta ja haluan noudattaa sen, varsinkin UT:n, opetusta elämässäni. Se, mihin kirkkokuntaan tai seurakuntaan kuuluu, ei mielestäni ole ratkaiseva tekijä, vaan se, uskooko Jeesukseen syntien sovittajana ja ottaako hänet sellaisena elämänsä Herraksi. Raamatussa ei ole mainittu yhdenkään lahkon tai ryhmittymän nimeä, joten sen vuoksi en voi olla kovin jyrkkä tässä asiassa. Niin pitkään, kuin seurakuntayhteisö koostuu ihmisistä, ei täydellistä seurakuntaa tai kirkkoa tule olemaan, se on aivan varma. Aika yllättävää, eikö?
Jos nyt yllämainituista vaihtoehdoista pitää valita, niin valintani on helluntaiseurakunta, koska opillisesti näkemykseni on lähimpänä sitä. Vaikken kuulukaan ko. vapaan suunnan seurakuntaan, valitsen sen, koska se pääpiirteittäin edustaa sitä, mihin minä uskon. Täältä yksi ääni siis helluntaille tällaiselta ei-helluntailaiselta.
Ps. Jotta tämä ketju ei menisi turhaksi väittelyksi, painotan, että selvitin yllä vain omaa vastaustani otsikon kysymykseen, kuten muutama muukin on tahoillaan tehnyt.
Viestin lähetti Ted Raikas
Tulin huomanneeksi sen että yksi maailman suurista ja vanhimmista uskonnoista, eli hindulaisuus, puuttuu listalta ihan täysin?
Viestin lähetti Sistis
Ehkä pelkään alitajuisesti sitä, miten sukulaiseni suhtautuisivat asiaan; pakanoita kun meidän suvussa ei ole - joskaan ei myöskään tosi-uskovaisia, poislukien tätini.
Itse piipahdin eilen helluntaikonferenssissa ja siellä eräs saarnamies kehotti kansaa käännyttämään islamin uskoisia helluntailaisiksi. Hieman huvittuneena kyllä seurasin tätä "pyhän sodan" julistamista. Tietty helluntaiherätyksen piiriin mahtuu kuitenkin monenlaista porukkaa, toiset kiihkoilijoita ja toiset ei. Toki Lähi-Itä voisi olla paljon rauhallisempi paikka jos kaikki muslimit olisivat helluntailaisia...Tosin en hyväksy ihmisten uskonnollisten tunteiden pilkkaamista, oli kyseessä sitten kristitty, ateisti tai muslimi, niin heillä kaikilla on oma näkemyksensä ja sitä on kunnioitettava. Huvittavinta ovat kristityt jotka nauravat Islamin uskolle.
Käyttäisin "pyhää sotaa" varsinkin (suomalaisten/eurooppalaisten) helluntailaisten yhteydessä varsin varovaisesti, koska noin ilmaistuna siitä saa lähinnä väkivaltaisen kuvan. Suomen helluntailaisten lähetystyö on Fida Internationalin koordinoimaa, ja tuo järjestö on taas muistaakseni Pohjoismaiden suurin yksityinen lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö, mm. Suomen valtio kanavoi tukiaa sen kautta. Yksittäisen saarnamiehen viittaus lähetystyöhön tuskin tarkoittaa aggressiivista käännyttämistä saati väkivaltaisuuksia, vaikka varmasti lähetystyön toimintatavat poikkeavat Lähi-idässä siitä kuinka esimerkiksi Keski-Euroopassa toimitaan.Itse piipahdin eilen helluntaikonferenssissa ja siellä eräs saarnamies kehotti kansaa käännyttämään islamin uskoisia helluntailaisiksi. Hieman huvittuneena kyllä seurasin tätä "pyhän sodan" julistamista.
Käyttäisin "pyhää sotaa" varsinkin (suomalaisten/eurooppalaisten) helluntailaisten yhteydessä varsin varovaisesti, koska noin ilmaistuna siitä saa lähinnä väkivaltaisen kuvan. Suomen helluntailaisten lähetystyö on Fida Internationalin koordinoimaa, ja tuo järjestö on taas muistaakseni Pohjoismaiden suurin yksityinen lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö, mm. Suomen valtio kanavoi tukiaa sen kautta. Yksittäisen saarnamiehen viittaus lähetystyöhön tuskin tarkoittaa aggressiivista käännyttämistä saati väkivaltaisuuksia, vaikka varmasti lähetystyön toimintatavat poikkeavat Lähi-idässä siitä kuinka esimerkiksi Keski-Euroopassa toimitaan.
Kuulun ev.lut. koska Suomessa syntymässä siihen yleensä liitetään.
Onko kukaan muu muuten vaivautunut laskemaan, kuinka paljon maksaa vuodessa kirkollisveroa? Laskin sen itse aikanaan netissä olevalla laskurilla meidän kahden hengen talouden vuosituloilla ja summaksi tuli 1225 euroa. Kallista, mutta elämä on. Jos se pitäisi ns. maksaa kuukausittain niin kuin Canalin kk-maksu, kuinka moni olisi valmis sijoittamaan summan X siihen, että saa kuulua johonkin uskontokuntaan?
Itsekin joskus mietin, että uskoa voi ilman rahaakin ja päätin erota instituutiosta. Sinällään kyllä ei köyhä kahden hengen talous ole, jos noin suuren summan kirkollisveroa joutuu pulittamaan...
Sattui aamun lehdestä silmään uutinen, jonka mukaan suurin osa kirkosta eroavista on nuoria aikuisia. No, tuo ei ole yllätys, mutta hiukan huvittavaa on puolestaan se, että kirkosta eronneista 90 prosenttia käy läpi kirkollisen vihkikaavan. Vakaumuksellista toimintaa kerrassaan, onnitteluni.