Mihin uskontokuntaan kuulut, vai kuulutko mihinkään? Ja, miksi?

  • 15 842
  • 128

Mihin uskontokuntaan, uskomusjärjestelmään kuulut, vai kuulutko mihinkään?

  • Kuulun ev.lut. seurakuntaan.

    Ääniä: 266 50,7%
  • Kuulun katoliseen srk.

    Ääniä: 2 0,4%
  • Kuulun ortodoksiseen srk.

    Ääniä: 5 1,0%
  • Olen jehovantodistaja.

    Ääniä: 6 1,1%
  • Olen mormoni.

    Ääniä: 1 0,2%
  • Kuulun helluntai srk.

    Ääniä: 8 1,5%
  • Kuulun lestadiolaiseen liikkeeseen.

    Ääniä: 12 2,3%
  • Kuulun juutalaiseen srk.

    Ääniä: 2 0,4%
  • Olen islaminuskoinen.

    Ääniä: 3 0,6%
  • Olen buddhalainen.

    Ääniä: 3 0,6%
  • Olen scientologi.

    Ääniä: 1 0,2%
  • Olen teosofi.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Kuulun luonnonuskontojen kannattajiin/tutkijoihin.

    Ääniä: 1 0,2%
  • Olen satanismin kannattaja.

    Ääniä: 8 1,5%
  • Olen agnostikko.

    Ääniä: 57 10,9%
  • Olen ateisti.

    Ääniä: 143 27,2%
  • Kuulun johonkin muuhun uskontokuntaan. Mihin?

    Ääniä: 7 1,3%

  • Äänestäjiä
    525

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
En ole agronomi, vaan jonkinlainen oman tieni kulkija. Eli en kuulu kirkkoon, enkä laske täysin olevani ateisti. Vastasin siis, että kuulun johonkin muuhun uskontokuntaan. Mihin? kuului jatkokysymys. No, siihen joka ajattelee itse omilla aivoillaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tulin huomanneeksi sen että yksi maailman suurista ja vanhimmista uskonnoista, eli hindulaisuus, puuttuu listalta ihan täysin? Tiedä sitten onko Jatkoajassa mahdollisesti yhtäkään hindua, mutta kuuluisihan sen olla tuolla. En sitten tiedä olisiko sellaisetkin, kuten sintolaiset, konfutselaiset ja taolaiset pitänyt mainita? No ehkä jonain omana ryhmänään kenties.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ev.Lut olen, mutta eroan kirkosta heti kun se on mahdollista (n. 8 kk) näkemyserojen ja taloudellisten haittojen vuoksi.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti sampio
Itse otsikon kysymykseen minun on hivenen vaikea vastata. Uskon Raamatun Jumalaan ja siihen, että Jeesus on kuollut minun tähteni ristillä, ja uskomalla häneen saan syntini anteeksi. Uskon myös Raamatun ilmoitukseen iankaikkisuudesta ja haluan noudattaa sen, varsinkin UT:n, opetusta elämässäni. Se, mihin kirkkokuntaan tai seurakuntaan kuuluu, ei mielestäni ole ratkaiseva tekijä, vaan se, uskooko Jeesukseen syntien sovittajana ja ottaako hänet sellaisena elämänsä Herraksi. Raamatussa ei ole mainittu yhdenkään lahkon tai ryhmittymän nimeä, joten sen vuoksi en voi olla kovin jyrkkä tässä asiassa. Niin pitkään, kuin seurakuntayhteisö koostuu ihmisistä, ei täydellistä seurakuntaa tai kirkkoa tule olemaan, se on aivan varma. Aika yllättävää, eikö?

Jos nyt yllämainituista vaihtoehdoista pitää valita, niin valintani on helluntaiseurakunta, koska opillisesti näkemykseni on lähimpänä sitä. Vaikken kuulukaan ko. vapaan suunnan seurakuntaan, valitsen sen, koska se pääpiirteittäin edustaa sitä, mihin minä uskon. Täältä yksi ääni siis helluntaille tällaiselta ei-helluntailaiselta.


Ps. Jotta tämä ketju ei menisi turhaksi väittelyksi, painotan, että selvitin yllä vain omaa vastaustani otsikon kysymykseen, kuten muutama muukin on tahoillaan tehnyt.

Tämä sampion kirjoitus vastaa täysin myös omaa näkemystäni, eli kuulun Jeesuksen seurakuntaan. Tällä hetkellä olen vielä Luterilaisen kirkon kirjoilla, mutta aion erota siitä vielä tämän vuoden puolella ja liittyä Vapaakirkon jäseneksi, tämä siitä syystä, että tulin uskoon Vapaakirkon piirissä. Minulle myös tuo Helluntai on kaikkein lähin omaa ajatusmaailmaani vastaava noista vaihtoehdoista ja siksi laitoin sen. En siis ole uskontojen kannattaja vaan minun uskoni on rakkaus Jeesukseen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Ted Raikas
Tulin huomanneeksi sen että yksi maailman suurista ja vanhimmista uskonnoista, eli hindulaisuus, puuttuu listalta ihan täysin?

Jätin hindulaisuuden tarkoituksella pois, en oikein jaksa uskoa, että hindulaisuuden kannattajia jatkoaikalaisten joukosta löytyy, sama pätee muihinkin kauko-idän uskontoihin buddhalaisuutta lukuunottamatta.

Buddhalaisuuden otin mukaan sen länsimaissa kokeneen nosteen tähden.

Toisaalta, jos olisin ryhtynyt niputtamaan eri uskontoja yhdeksi kokonaisuudeksi, olisin saanut huutia varmasti monelta eri taholta. Shintolaisuus ja kongfutselaisuus kuitenkin eroavat toisisataan melkoisesti, näin olen ymmärtänyt. Muistaakseni niistä toisen palvominen liittyy olennaisesti syntymiseen ja toisen taasen kuolemiseen, korjatkaa jos meni väärin.

Näitä puuttuvia uskontoja/uskomusjärjestelmiä voi kuitenkin tuoda esille viimeisen vaihtoehdon myötä ja rohkeasti kertomalla millaisesta on kyse.

Kiitokset myös sampiolle oikaisusta ja täsmennyksestä! Laadin listan tukeutuen vanhempaan kirjallisuuteen ja muistiinpanoihin jotka perustuivat ya:n ja lukion oppikirjoihin, niistä sitten poimin noita eri liikkeitä ja lahkoja, enkä niinkään ajatellut, että osa niistä kuuluu saman "piirin" alle, vaan erottelin ne koska ne uskonnonopetuksessakin oli erotettu. Tulipahan opittua jotain uutta jatkoajasta!

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tästä Sistiksen pätkästä juohtui mieleeni keskustella aiheesta yleisellä tasolla.

Viestin lähetti Sistis

Ehkä pelkään alitajuisesti sitä, miten sukulaiseni suhtautuisivat asiaan; pakanoita kun meidän suvussa ei ole - joskaan ei myöskään tosi-uskovaisia, poislukien tätini.

Kuinka yleistä jatkoaikalaisten on, että sukulaisten ja läheisten suhtautuminen vaikuttaa siihen pysyykö ev.lut.kirkon jäsenenä vai ei? Sistiksellä tosin oli muitakin syitä pitäytyä kirkon jäsenenä (niistä ei sen enempää), mutta onko yllämainittu yksittäisenä syynä kuinka merkityksellinen syy kirkkoon kuulumiselle?

Omalla kohdallani en antanut sukulaisteni ja läheisteni (lähinnä uskovaisen mummini) mielipiteen vaikuttaa kirkkoon kuulumiseeni, erosin siitä lähes heti kun se kävi mahdolliseksi. Minulle tärkeää on toimissani olla rehellinen itselleni, tuolloin suurta itsensäpettämistä olisi ollut kirkkoon kuuluminen. Tämä rehellisyydentunteen säilyttäminen ajaa kaikkien ulkoisten syiden, esim. miellyttämistarpeen, ohi.

vlad.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vladin 'antiuskonnollinen'-termi kuvaa meikäläistäkin. Ateistiksi itseni äänestin, mutta se on hieman tylysti ilmaistu.
Kirkosta olen eronnut asiaan liittyvän ikävän taustan vuoksi. Sinänsä ajattelen, että luterilaisessa kirkossa on paljon hyvää, kuten arjen käytännön työmuodot, mutta uskonto sinänsä ei tällä hetkellä nappaa. Ei siis mikään uskonto.
Kai tarvitsen jonkinlaisen tietoisen irtioton noista jutskista. Ajan kanssa, rauhassa, saatan ryhtyä pohtimaan asioita hengellisestikin, mutta ei nyt, ei nyt. Suoraan sanottuna - nyt etoo ajatuskin johonkin jumalaan, karmaan ja/tai kohtaloon uskominen.
Muilta en tahdo uskoa 'riistää' eli en tarkoita arvostella toisten ajatusmalleja sinänsä; itselleni etäisyyden ottaminen on ehdottoman tärkeää henkisesti...
Sen verran on silti sanottava, että väkisinkin saan ihottumaa, kun kuulen lauseita 'Nyt on Jumalan aika...' ja blaa blaa blaa. Mutta itseni ulkopuolella pidän jutut ja liukenen sivuun. Niin se menee.
 
Viimeksi muokattu:

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Evankelisluterilaiseen uskontokuntaan kuulun ,mutta tähän mennessä täysin turhaan.Kirkossa en käy ,enkä muutenkaan osallistu mihinkään kirkollisiin "menoihin."
Ainiin.Tuleehan sieltä se joka keskiviikkoinen kompostipaperikin.
 
Elvytystä tällekin ketjulle. Itse siis kuulun siihen syntiseen sakkiin, joka ei jumalan olemassaoloon usko. Ev. lut. seurakuntaan tuli kuuluttua rippileiristä viime kevääseen asti.
 

Luiro

Jäsen
En kuulu kirkkoon ja äite on siitä ylpeä, että olen kirkosta eronnut.

Tosin en hyväksy ihmisten uskonnollisten tunteiden pilkkaamista, oli kyseessä sitten kristitty, ateisti tai muslimi, niin heillä kaikilla on oma näkemyksensä ja sitä on kunnioitettava. Huvittavinta ovat kristityt jotka nauravat Islamin uskolle.

Ja olenhan minäkin ollut seurakunnan isosena ja kerhonohjaajana. En kyllä silloinkaan ollut muuta kuin leipäpappi ja minun pitämissä kerhoissa ei paljon loppuhartauksia pidetty.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Ei ole loytynyt kirjoista ja 'aivopesuista' sellasta hahmoa mihin uskois. Toki itsellani on usko johonkin voimaan, joka tata elamaa ohjaa ja pikkuista 1Timeria suojaa. Tajunta ei vaan riita sen selittamiseen, mika on kai sen tarkoituskin. Monesti kuitenkin 'keskustelen' taman voiman kanssa ja kiitan milloin mistakin.

Se on kuitenkin aikalailla varmaa, etta sen voiman sanansaattaja(t) eivat aivopese muita joukkoihinsa eika sodi ja tapa toisia ihan vaan sen takia kun joku muu ei siihen usko tai sita voimaa tunne. Ne puuhat on jatetty naille kirjoissa seikkaileville jannuille ja heidan faneilleen.

En myoskaan ela pelossa.
 
Tosin en hyväksy ihmisten uskonnollisten tunteiden pilkkaamista, oli kyseessä sitten kristitty, ateisti tai muslimi, niin heillä kaikilla on oma näkemyksensä ja sitä on kunnioitettava. Huvittavinta ovat kristityt jotka nauravat Islamin uskolle.
Itse piipahdin eilen helluntaikonferenssissa ja siellä eräs saarnamies kehotti kansaa käännyttämään islamin uskoisia helluntailaisiksi. Hieman huvittuneena kyllä seurasin tätä "pyhän sodan" julistamista. Tietty helluntaiherätyksen piiriin mahtuu kuitenkin monenlaista porukkaa, toiset kiihkoilijoita ja toiset ei. Toki Lähi-Itä voisi olla paljon rauhallisempi paikka jos kaikki muslimit olisivat helluntailaisia...

Vaikka en siis enää yhteenkään seurakuntaan kuulu, niin silti välillä tekee mieli piipahtaa niin helluntaikonferenssissa kuin herättäjäjuhlillakin. Saarnaa en kyllä jaksa kymmentä minuuttia enempää putkeen kuunnella, mutta juhla-alueella hengailu on ihan virkistävää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sattui aamun lehdestä silmään uutinen, jonka mukaan suurin osa kirkosta eroavista on nuoria aikuisia. No, tuo ei ole yllätys, mutta hiukan huvittavaa on puolestaan se, että kirkosta eronneista 90 prosenttia käy läpi kirkollisen vihkikaavan. Vakaumuksellista toimintaa kerrassaan, onnitteluni.

Niin, ja itse en ole kuulunut kirkkoon yli viiteentoista vuoteen. Ateistia se ei minusta tee, vaikka suurin osa kirkosta eronneista suu vaahdossa tuntuu vastaavaa julistavan. Luterilainen kirkko ei ole kuin yksi vaihtoehto kristillisellä kentällä, ja maailmanlaajuisesti vielä hyvin pieni.

Edit: Ateistiviittaus ei ollut Mysterymanille suunnattu, vaan yleisluontoinen provo.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Olen ateisti, joka kuuluu ev.lut. seurakuntaan. Maksan mielelläni kirkollisveroa, koska tiedän kirkon tekevän paljon sellaista hyvää, jota kukaan muu ei tekisi. Kirkon raskaasta koneistosta löytyy varmasti paljon turhiakin rahareikiä, mutta vastaavasti myös lukemattomia todellisen ruohonjuuritason vapaaehtoistyöntekijöitä. Sitä toimintaa tukee ihan mielellään.

Ymmärrän myös uskon merkityksen eri ihmisille eri elämäntilanteissa. Jos esim. joskus joudun selittämään pienelle lapselle lähimmäisen poismenoa, niin todennäköisesti puhun taivaasta, vaikka itse ajattelen vain mätänevää ruumista. Lapsen elämä ei siinä tilanteessa ainakaan huonommaksi muutu. Ajatteleva muksu osaa tehdä omat johtopäätökset uskostaan tietyssä iässä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse piipahdin eilen helluntaikonferenssissa ja siellä eräs saarnamies kehotti kansaa käännyttämään islamin uskoisia helluntailaisiksi. Hieman huvittuneena kyllä seurasin tätä "pyhän sodan" julistamista.
Käyttäisin "pyhää sotaa" varsinkin (suomalaisten/eurooppalaisten) helluntailaisten yhteydessä varsin varovaisesti, koska noin ilmaistuna siitä saa lähinnä väkivaltaisen kuvan. Suomen helluntailaisten lähetystyö on Fida Internationalin koordinoimaa, ja tuo järjestö on taas muistaakseni Pohjoismaiden suurin yksityinen lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö, mm. Suomen valtio kanavoi tukiaa sen kautta. Yksittäisen saarnamiehen viittaus lähetystyöhön tuskin tarkoittaa aggressiivista käännyttämistä saati väkivaltaisuuksia, vaikka varmasti lähetystyön toimintatavat poikkeavat Lähi-idässä siitä kuinka esimerkiksi Keski-Euroopassa toimitaan.

Lisätään vielä, että omien verolanttien puolesta ei kannata stressata Fidan suhteen, koska valtion myöntämää tukea ei käytetä lähetystyöhön, vaan ainoastaan erilaisiin kehitysprojekteihin.
 

scholl

Jäsen
Kuulun ev.lut. koska Suomessa syntymässä siihen yleensä liitetään.
Sen sijaan riparia on takana vain yksi päivä. Muutenkin jos pitäisi valita kirkko (ei siinä mielessä että johonkin uskoisin) niin se olisi jossakin ev.lut. ja roomalaiskatolisen välimaastossa. Katolisilta ottaisin hienot kirkot ja erityisesti sisätilojen koristelun, rippikopit ja saksalaisen paavin. Ev.lutista sen, että saa tehdä asioita vapaammin eli mitään ei sinänsä kielletä.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Käyttäisin "pyhää sotaa" varsinkin (suomalaisten/eurooppalaisten) helluntailaisten yhteydessä varsin varovaisesti, koska noin ilmaistuna siitä saa lähinnä väkivaltaisen kuvan. Suomen helluntailaisten lähetystyö on Fida Internationalin koordinoimaa, ja tuo järjestö on taas muistaakseni Pohjoismaiden suurin yksityinen lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö, mm. Suomen valtio kanavoi tukiaa sen kautta. Yksittäisen saarnamiehen viittaus lähetystyöhön tuskin tarkoittaa aggressiivista käännyttämistä saati väkivaltaisuuksia, vaikka varmasti lähetystyön toimintatavat poikkeavat Lähi-idässä siitä kuinka esimerkiksi Keski-Euroopassa toimitaan.

En ymmärrä enkä hyväksy minkäänlaisia ristiretkiä. Kristinuskon (tai minkä tahansa uskon) levittämisen nimissä tehty hyväntekeväisyys on vastenmielistä. Miksi nämä lähetystyön tekijät eivät vain voi auttaa köyhillä alueilla ihmisiä humanitäärisesti ja antaa heidän päättää itse mihin uskovat vai uskovatko. Eikö se ole kristillisen Jumalan tahto, että autetaan lähimmäistä huolimatta siitä mihin tämä uskoo? Jumalan sanan (tai minkä tahansa uskon) levittäminen ainoana totuutena lahjomalla on sen sijaan lähellä fundamentalismia.

Ennen kristityt pakottivat, nyt lahjovat.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Slovenia & muut sympaattiset
Oma jumalkäsitykseni näyttää olevan täysin sama kuin 1Timerilla, joten vastasin kuuluvani johonkin muuhun uskontokuntaan. Teosofiasta kuitenkin löytyy piirteitä jotka vastaavat omaa filosofiaani.
 
Kuulun ev.lut. koska Suomessa syntymässä siihen yleensä liitetään.

Tämä ei koske mitenkään schollia, vaan tartuin tähän yleisellä tasolla. Itsekkin kuuluin ev.lut seurakuntaan juuri tämän vuoksi, mutta iän karttuessa luonnollisesti tuli mietittyä asiaa ja tultua siihen tulokseen, että tämä usko ei ole minua varten, kuten ei tosin mikään muukaan usko. Mutta uskallan väittää, että aika moni kuuluu kirkkoon vain sen vuoksi, että on siihen syntymässä liitetty.

Onko kukaan muu muuten vaivautunut laskemaan, kuinka paljon maksaa vuodessa kirkollisveroa? Laskin sen itse aikanaan netissä olevalla laskurilla meidän kahden hengen talouden vuosituloilla ja summaksi tuli 1225 euroa. Kallista, mutta elämä on. Jos se pitäisi ns. maksaa kuukausittain niin kuin Canalin kk-maksu, kuinka moni olisi valmis sijoittamaan summan X siihen, että saa kuulua johonkin uskontokuntaan?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itsekin joskus mietin, että uskoa voi ilman rahaakin ja päätin erota instituutiosta. Sinällään kyllä ei köyhä kahden hengen talous ole, jos noin suuren summan kirkollisveroa joutuu pulittamaan...
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Onko kukaan muu muuten vaivautunut laskemaan, kuinka paljon maksaa vuodessa kirkollisveroa? Laskin sen itse aikanaan netissä olevalla laskurilla meidän kahden hengen talouden vuosituloilla ja summaksi tuli 1225 euroa. Kallista, mutta elämä on. Jos se pitäisi ns. maksaa kuukausittain niin kuin Canalin kk-maksu, kuinka moni olisi valmis sijoittamaan summan X siihen, että saa kuulua johonkin uskontokuntaan?

Eikös se pidäkin maksaa nimenomaan kuukausittain? Palkastahan se seurakuntavero joka kuukausi pidätetään, eikö näin?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Itsekin joskus mietin, että uskoa voi ilman rahaakin ja päätin erota instituutiosta. Sinällään kyllä ei köyhä kahden hengen talous ole, jos noin suuren summan kirkollisveroa joutuu pulittamaan...

Kun sä nyt et enää ole kausikorttilainen, niin joudutko maksamaan pääsylipun joka kerta erikseen, kun menet kirkkoon? :-)
 

Andy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sattui aamun lehdestä silmään uutinen, jonka mukaan suurin osa kirkosta eroavista on nuoria aikuisia. No, tuo ei ole yllätys, mutta hiukan huvittavaa on puolestaan se, että kirkosta eronneista 90 prosenttia käy läpi kirkollisen vihkikaavan. Vakaumuksellista toimintaa kerrassaan, onnitteluni.

Oliko tämä tilasto laskettu siis pareista, joissa molemmat osapuolet ovat eronneet kirkosta? Oli tai ei, itsekin voisin hyvin antaa periksi ja suostua kristilliseen vihkikaavaan, jos toinen sitä haluaa. Aika moni sitäpaitsi varmaan menee "perinteisellä mallilla", kun ei omaakaan haluta syystä tai toisesta alkaa rakentaa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kuulun ev. lut. seurakuntaan, maksan kirkollisveroa, enkä käy kirkossa kuin pakollisissa tilanteissa. En tiedä onko Jumalaa olemassa, mutta toivon niin.

Kirkosta eroaminen olisi sikäli turhaa, että siinä menisi kirkollisveron mukana pieni palanen siitä pienestä ilosta ja yhteenkuuluvuuden tunteesta niiltä, jotka seurakunnan palveluita käyttävät. Kirkko ja jumalanpalvelukset on monelle se ainoa juttu elämässä. Etenkin vanhuksille. Menköön muutama ropo vuodessa siihen tarkoitukseen, sitä voi pitää vaikka hyväntekeväisyytenä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös