Vastaan nyt vielä, kun on syytä korjata muutama erheellinen käsitys elämäntilanteestani ja varsinkin miehestäni.
Ei, mieheni ei suinkaan ole mikään säälittävä ruikuttaja, ainoastaan ollessaan sairas. Hän osallistuu arkisiin asioihin niin paljon kuin työltään ehtii. Itse olen priorisoinut asiat niin, että miehen ollessa kotona, hän pyrkii viettämään mahdollisimman paljon aikaa lastemme kanssa, koska työpäivinä yhteiset hetket jäävät olosuhteiden pakosta aika pieniksi. Näitä olosuhteita ovat mm. lasten kohtuullisen aikainen nukkumaan meno ja mieheni mahdolliset työmatkat. Katson paremmaksi vaihtoehdoksi sen, että lapset saavat nauttia isänsä seurasta kuin sen, että mies heiluisi imurin kanssa.
Tilanteemme on tällä hetkellä tällainen, koska itse olen hoitovapaalla omasta työstäni. Se tulee kuitenkin muuttumaan, kun palaan töihin. Tai ainakin mieheni vastuulle tulee jatkossa osallistua enemmän mm. kaupassa käyntiin ja lasten hakemiseen päivähoidosta. Se, että minä hoidan käytännössä koko arkiruljanssin, mahdollistaa mieheni keskittymisen uraansa, ilman em. kaltaisia hidasteita. Ei tarvitse miettiä, pääseekö jollekin työmatkalle, kun ei tarvitse ottaa toisen osapuolen työaikoja huomioon. Toistaiseksi tästä syystä panos työhön on ollut erittäin hyvä. Ja vastapainoksi minulla/meillä on vapaus valita, hoidanko lapseni tiettyyn ajanjaksoon itse, vai palaanko töihin ja lapset menevät hoitoon kodin ulkopuolelle. Kun mieheni saapuu töistä kotiin, hän keskittyy perheeseensä. Toki joskus on päiviä, että esim. aikaerojen takia joutuu myös kotoa käsin työajan ulkopuolella hoitamaan duunijuttuja, mutta pääsääntöisesti kotona ollaan vapaalla. Ymmärrän mieheni työn raskauden ja haluan, että kotona ollessaan hän viettää aikaa lastensa kanssa ja lasten nukkumaanmenon jälkeen hän voi rentoutua parhaaksi katsomallaan tavalla. Minusta olen ymmärtäväinen ja olosuhteet myös miehen näkökulmasta huomioon ottava vaimo, mutta olkaa toki eri mieltä.
Olen avioliitossani pääsääntöisesti erittäin onnellinen. Toki huonojakin päiviä on ja tulee varmasti olemaan. Pikkulapsiperheessä arki on aika raskasta, ei toki kaikilla. Mieheni on ns. sotkijaluonne, joka kyllä osaa siivota jälkensä, mutta ei viitsi. Tai jos viitsisikin, ei tee sitä juuri koskaan samantien, vaan esim. kahden päivän kuluttua. Asiasta on keskusteltu tiukkaankin sävyyn, mutta muutosta ei näköjään ihan "heti" tapahdu. Stressinsietokyky on koetuksella ja välillä keittää yli, kaikilla. Sekin on inhimmillistä, joskaan kovin usein ei kannata räjähdellä. Eikä meillä näin tapahdukaan. Mieheni viat ovat kuitenkin sen verran pieniä suhteessa ihaniin piirteisiin, että pitkin hampain siedän ne, joskaan en niistä pidä. Mutta täydellistä ihmistä ei kai ole olemassakaan, kokonaisuus ratkaisee. Meillä ollaan vahvasti plussan puolella. Totuus on kuitenkin se, että kaikkea ei voi etukäteen suunnitella, varsinkaan jos ja kun se liittyy perheeseen ja vaikkapa arjen pyörittämiseen. Erilaisia skenaarioita voi toki tehdä, mutta totuus valkeaa vasta sitten joskus. Ne joilla on omia lapsia ymmärtänevät, mitä tarkoitan.
Oma virheeni oli tulla avautumaan tänne tilanteen ollessa ns. päällä. Perheen sairastaessa omakin jaksaminen on koetuksella. Sitä unohtaa välillä, että tämä on pääasiassa miesten palsta ja näkökulmat poikkeavat monesti aika paljonkin. Ehkäpä alkuperäinen kirjoitukseni olisikin kuulunut "Vitutus-ketjuun".
Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään ja vähiten tehdä omasta aviomiehestäni mitään vätystä, vaikka se kuva näköjään teille välittyikin. Jos olisin onneton ja pääasiassa tyytymätön elämääni ja aviolittooni, nostaisin kytkintä. Näin ei kuitenkaan ole.
Mitä tulee kliseiden viljelyyn, eiköhän siihen tavalla tai toisella syyllisty jokainen jossain vaiheessa elämäänsä. Kuten vaikkapa tämä kuukautisten ylikorostaminen naisen käytöksessä. Tokihan moni nainen muuttuu kummalliseksi höyrypääksi, mutta ei nyt sentään jokainen. Pahoittelut nyt kuitenkin siitäkin, siis niistä kuukautisista kuin kliseiden käytöstäkin. Kai ne kliseetkin johonkin perustuu. Peace and love for all of you!