Heitän nyt aivan suoraan vasemmalta lonkalta, mutta jos kautta aikojen ensimmäiseen Mestiksen pudotuspeliotteluun olisi hankittu yrityssponsori, joka sponsoroi vaikka kaksi euroa jokaisesta lipun hinnasta pois ja liput pohjahinta olisi pidetty runkosarjan tasolla, niin aika varmasti Keuruun hallissa olisi ollut selkeästi yli tuhat katsojaa ja kassaan olisi jäänyt kaikille enemmän. Niin KeuPalle ja sponsorillekin oikein toteutettuna
Se oli nyt once-in-lifetime mahdollisuus, mutta onhan Keuruulla vielä pudotuspelejä jäljellä, joten jos vaikka ensi kerralla sitten.
Eräs mainostoimiston johtaja heittää taannoin vastaavaan ehdotukseeni takaisin näin: - hakevathan suomalaiset ilmaisia noin euron hintaisia ämpäreitä jopa sadan kilometrin päästä, joten miksi eivät sitten ilmaista kahvia normaalihintaisen lipun yhteydessä tai vaikka kahden euron alennusta lippunsa hintaan?
Hyvää pohdintaa. KeuPalla on kehitettävää myös markkinointipuolen kanssa. Helmikuussa järjestetty koululaispeli oli ihan hyvä alku, mutta tämänkaltaisia ideoita pitäisi tulla useammin kuin kerran kaudessa. Esimerkiksi TuTolla oli tällä kaudella hyvää pöhinää tuon laatutakuunsa kanssa.
Ehkä nousu kakkosdivarista Mestikseen tapahtui Keurulla ns. "liian nopeasti" etteivät kaikki tahot oikein pysyneet siinä perässä. Ennen Keuruulla oltiin totuttu kävelemään halliin muutamalla eurola sisään tai jopa ilmaiseksi erätauolla, mutta nyt lippujen hinnat ovat ovat kohonneet sellaiset ~400% muutaman viime vuoden aikana. Joillekin tämä nopea kohotus saattoi käydä liiankin äkkiä, eikä siksi lehtereillä ole niin paljon porukkaa mitä äkkiseltään luulisi. Jollain tapaa myös tuntuu ettei Keuruulla oikein osata hahmottaa kuinka kovia joukkueita ja pelaajia täällä pikkukylässä oikein käykään pelailemassa. Siinä missä joitakin vuosia sitten täällä kävi Vammalan palloseuraa ja Suolahden Urhoa, niin nyt vastaan luistelee tulevia liigaseuroja, jotka vilisevät tulevaisuuden (tai menneisyyden) liiga- tai jopa NHL-pelaajia.
Keuruun halli on melko lailla samantasoinen kuin Lempäälässä ja siellä pudotuspelien avauskierrokselle kallein ottelulippu maksa 10 euroa, Keuruulla tuo hinta on 16 euroa ja se kuulostaa suurelta. Eri asia sitten näillä Kouvola, Turun tai Mikkelin kaltaisilla areenoilla. Runkosarjassa KeuPan kotiotteluun kallein lipun hinta oli 13 euroa ja sekin kuullosti melko suurelta. Mikäli runksarjassa lipun hinta olisi ollut kätevästi yhdellä setelillä maksettava tasaraha 10 euroa, niin väittäisin lonkalta, että yleisökeskiavo olisi ollut lähemmäs kolminumeroisen luvun verran suurempi kuin mitä nyt. Se tietty psykologinen merkitys tuossa on yllättävänkin suuri, vähän sama asia kuin se, että maksako jokin polkupyörä 199e vai 200e ja niin edelleen.. En ole kuitenkaan oikea mies sanomaan olisiko viivan alle jäänyt suurempi summa 10 euron lipuilla kuin nykyisellä menetelmällä. Täytyy muistaa vielä se, että runkosarjassa ilmaislippuja jaettiin melko paljon, kun taas pudotuspeleissä käsittääkseni ei lainkaan. Tässä tullaan mainitsemaasi yritysyhteistyöhön, joka olisi mielestäni hyvä idea jos sillä olisi mahdollisuus hilata lipun hinta tuohon 10 euroon. Tätä kuitenkaan tulee tapahtumaan, sillä ennakkokausikortin hintaa oli kohotettu 25 eurolla viime kaudesta, joka tekee noin euron peliltä.
Sana ilmainen on todellakin se mikä ihmisiä houkuttaa. Esimerkiksi yhden kahvikupposen arvo ei kovin montaa senttiä ole ja aika moni ilmaisen kahvin noutaja ostaisi myös pullan kyytipojaksi. Muistan takavuosilta Urheiluruudun loppukevennyksenä näytetyn erään Pohjanmaalla pelatun pesäpallo-ottelun, jossa jokaiselle paikalle tulleelle katsojalle annettiin euron kolikko. Normaalisti katsojat tuon joukkueen otteluissa (en saa päähäni mikä tai pelasiko se miesten vai naisten sarjaa tai oliko edes pääsarjassa) olisi laskettu kymmenissä, mutta nyt ilmaisen euron toivossa tulleiden katsojien ansiosta paikka oli ääriään myöten täynnä. Veikkaisin, että tuokin seura sai "sijoittamansa" eurot loppukauden aikana korkojen kera takaisin ja kaupan päälle positiivista pöhinää ja julkisuutta seuran ympärille. Luonnollisesti myös kioskitulot sekä fanituotemyynnit ynä muut ovat suoraan verrannollisia katsojien lukumäärään.
Ensi kaudella myös otteluiden mainostamiseen tulisi panostaa enemmän kuin tällä kaudella. Ilmoituksia oli pitkin kaupunkia pienissä mainosbannereissa, eri ilmoitustauluilla, sosiaalisessa mediassa sekä pieni mainos paikallisledessä. Ottelumainoksista kuitenkin puuttui sellainen tietynlainen näyttävyys. Lehtimainokset olivat niin pieniä, että niitä tuskin havaitsi jos ei etsimällä etsinyt. En tiedä olisiko jonkinlainen yhteistyökuvio paikallislehden kanssa mahdollinen ja tätä kautta esimerkiksi näyttävät puolen sivun kokoiset mainokset jokaisesta kotiottelusta. Ottelumainoksissa ajatus tapahtumasta tulee myydä sitä katsovalle asiakkaalle, eikä pikku mainokset, joissa ilmoitetaan tyyliin ottelussa kohtaavat joukkueet ja alkamisaika vaikuta ensisilmäyksellä kovinkaan houkuttelevalta. Sanotaan, että pelipäivä on juhlapäivä. Jokaisesta ottelusta voisi brändätä ainutlaatuisen tapahtuman, tosin tämä ei tämän päivän Mestiksessä ole kovin helppoa, kun samoja joukkueita kohdataan parhaimmillaan (lue: pahimmillaan) kahdeksan kertaa kaudessa. Otteluita tulisi mainostaa rohkeasti tavalla, joka houkuttelee yleisöä. Mielestäni näyttävä ja suurikokoinen seuraavanlainen mainos KeuPa HT - KooKoo -ottelusta sanomalla: "TULE KATSOMAAN KUN KEUPA HT TAISTELEE VIIMEISEN KERRAN ENSI KAUDEN LIIGAJOUKKUETTA VASTAAN KEURUULLA - ILMAINEN KAHVI - OHEISTOIMINTAA - ARPAJAISET - PAIKALLA MYÖS VOLTTEJA HEITTÄVÄ LAAMA SEKÄ PUHUVA PINGVIINI - TÄMÄ KAIKKI VAIN 10 EUROA!!!!" - olisi paljon houkuttelevampi kuin Paintilla kyhätty yksivärinen ja pienikokoinen mainos, jossa lukee ainoastaan "KeuPa HT - KooKoo. klo 17.00."
Lisäksi itseottelutapahtumaan täytyy panostaa. Nykyään suuressa ja miksei vähän pienemmässäkin maailmassa jääkiekko-ottelut ovat paljon enemmän kuin se pekkä peli. On kaikenlaista erilaista kilpailua yleisölle ja on leipää ja sirkushuveja ja ties mitä. En nyt sano, että Keuruun videotaululle tulisi joku pusukamera tunkea, mutta jotain oheistoimintaa olisi hyvä itse pelitapahtuman ympärille kehitellä. Katsojalle täytyy jäädä pelin jälkeen sellainen tunne, että olisi kiva tulla uudestaan. Ei kuitenkaan tule unohtaa sitä, että kaiken edellytyksenä tulee olla hyvää ja yleisönmenevää lätkää pelaava kotijoukkue, joka vielä mielellään voittaa pelejä. KeuPan resursseilla tänne ei koskaan saada kasattua mitään kärkijoukkuetta tähän sarjaan, mutta tärkeintä on, että se taistelee. Saappaat jalassa taistelevalle ja mahdollisesti kaatuvalle joukkueelle yleisö antaa anteeksi, mutta hengettömälle joukkueelle ei. Tällä kaudella yritys ja yleinen asenne oli pääosin hyvällä tasolla.
Viestistä tuli n. 10 kertaa suurempi kuin mitä oli tarkoitus, mutta siinä yllä olisi muutamia kehityskohteita ja puolittaisia ratkaisumalleja. Helppo se on täältä näyttöpäätteen takaa ehdotella, kun ei itse ole asioista vastuussa, mutta mielestäni pienellä tekemisellä voisi saavuttaa isoja asioita. Oganisaatiota tulisi kehittää hitaasti, mutta varmasti eteenpäin kaikilla osa-alueilla.