Savonlinnassa SaPKo pelaa ns. yleisöön menevää vauhdikasta jääkiekkoa ja otteet oikeuttaa sarjataulukossa toiseen sijaan. Valitettavasti yleisömäärää ei saa hilattuun ylöspäin pelillä, vaan kahden divarijyrän, SaPKon ja TUTOn kohtaamista Talvisalossa todisti keskiviikkona 794 maksanutta katsojaa. Luku toki on keskiviikon Mestis-peliin Savonlinnassa melkolailla normaali, mutta alkukauden otteet eivät kuitenkaan näy katsomossa. Ihan mukiinmenevää yleisökeskiarvoa 893 nostaa ilmaispeli ja pari hyvin myynyttä paikallispeliä, mutta muuten halliin mahtuisi enemmänkin.
Ehkä jääkiekon asema ajanvietteenä on todella menettänyt arvoaan vuosien kuluessa eikä "divaripeli" enää saa pikkukaupungin asukkaita liikkeelle entiseen tahtiin. Syitä ihan varmasti löytyy monesti mainituista: suljettu sarja jne, mutta kuka on se viisas, joka houkuttelee paikalle uuden yleisön. Monesti peleissä olen kiinnittänyt huomiota siihen, että paikalle pitäisi houkutella enemmän nuoria ja nuoria aikuisia kotisohvilta ja muiden aktiviteettejen parista. Kysymys vaan kuuluu miten? Ja miten kohdentaa mainontaa/kampanjoita nuoriin?
Savonlinnassa(kin) törmää lisäksi ongelmaan nimeltä hinnoittelu. 14€ on varmasti Mestiksessä liikaa. Perheen kasvaessa joutuu itse monesti punnitsemaan minkä verran on varaa käyttää muihin menoihin ja jääkiekosta joutuu joskus valitettavasti karsimaan hieman. Olen miettinyt miksi lipun hinta on kiinteä 14€ eikä hinnoittelussa huomioida istuma/seisomapaikkoja erikseen. Liigaa näkee n 10€ seisomapaikoilta, joten olisiko syytä harkita paikkalippuja myös meillä? Esim. 10€ seisomaan, 14€ istumaan jne? Ongelmaksi varmasti muodostuu valvonta puolityhjässä hallissa eli hakeutuuko seisomapaikan lunastanut varmasti seisomapaikoille, mutta eikö sama valvonta toteuteta muuallakin?