Jos Mestiksessä pelaisivat esimerkiksi Saipa, Ilves, Sport, Kookoo, Jukurit, Jokipojat, TuTo, Hokki ja Sapko, olisi sarja hyvätasoinen. Suomi-sarjassakin olisi hyviä seuroja tavoittelemassa Mestis paikkaa.
Puhumattakaan siitä, että siellä pelaisi HIFK, Tappara, SKA Pietari, SC Bern, NY Islanders, Ranskan maajoukkue, Sport, Kookoo, Jukurit ja Jokipojat.
Huvittavaa, että Saipa ja Ilves nykäistään esimerkkiin suoraan sarjataulukosta, mutta Mestiksen sarjataulukosta tehdään joku fantasiarosteri. Tämän hetkisessä maan kiekkorankingissa sijoilla 13-22 on Saipa, Ilves, Kookoo, Sport, Jukurit,
Leki, Jokipojat,
Jyp Akatemia, Sapko, ja
Kiekko-Vantaa.
On hauskaa, kuinka samat ihmiset jotka ovat ottaneet liigan sulkemisen henkilökohtaisena loukkauksena, haluavat määrittääkin itse oman toimintaympäristönsä ulkourheilullisin perustein... Emme koskaan saavuta täydellisyyttä, koska toisen täydellisyys on erilainen kuin toisten. Siksi urheilemalla saavutetut asemat ovat lähimpänä täydellisyyttä.
Itsekin olen urheiluromantikko. Se ei estä minua olemasta myös realisti. Yksittäinen ottelu on aina yhtä suuri ja ehkä suurempikin asia kuin sarja jonka sisään se yksittänen ottelu kuuluu.
Mestiksen arvostus (ketjun aihe) paranee vain arvostamalla. Koska emme voi vaatia muita arvostamaan seitä, voimme vaikuttaa asiaan vain huolehtimalla siitä, että oma asenteemme on kunnossa. Valitettavasti näyttää siltä, että urheilullinen Mestis ei nauti ainakaan Jatkoajan mestisväen arvostusta.
Kävin katsomassa Heinolassa yhden matsin (asun liigapaikkakunnalla). Peliitat-JYP Akatemia. Hallissa oli aivan absurdi tunnelma. Yleisö "arvosti" peliä lähinnä vain tuomareita haukkumalla. Kun me kannustimme omaa joukkuettamme välillä kovaäänisestikin, saimme osaksemme lähinnä heikkotasoista pilkallisuutta (niin heikkoa, ettei se jaksanut aiheuttaa edes pahan mielen murusta). Toki ymmärsimme, että ympärillämme oli ihmisiä joiden elämä taisi olla enemmän tai vähemmän pilalla. Me vierasjoukkueen kannattajat, ottelun erotuomarit tai yleisön laiminlyömä kotijoukkue sitä elämää ei kuitenkaan ollut pilannut.
Mestis voisi olla jääkiekkosarja, jonka ympärillä kaikilla olisi hauskaa. Te itse teette sen. Kun peleissä on hauskaa, sinne haluavat tulla muutkin. Vastustajien, erotuomareiden ja mun mestisyleisön pilkkaaminen netissä ja hallilla syö kaikkien arvostusta. Tekoja, ei pahoja puheita. Kyllä se siitä.