Minua ei häiritse Mertarannan puolueellisuus. Se ei vähennä mitenkään ottelun seuraamisen nautintoa - pikemminkin päinvastoin, kun Anterolle voi naureskella jatkuvasti. Sen sijaan minua häiritsee erittäin suuresti, että selostaja ei kerro katsojalle mistä jäähy tuli, mikä aiheutti pelikatkon, mitä tapahtuu vaihtopenkillä jne. jne. Kaikki nuo kuuluisivat selostajan tehtäviin, sillä me tv-ruudun ääressä olevat emme näe kuin sen tv-feedin.
Antsahan ei pysty mitään näistä kertomaan, koska hän ei tajua lajista mitään. Jääkiekko on Mertarannalle aivan tuntematon käsite, sama kuin minä hyppäisin tästä selostamaan vaikka koripalloa - joo joo, olen nähnyt roppakaupalla pelejä, mutta en ymmärrä hitustakaan mistään pick & rolleista.
Kuunnelkaa hyvät ihmiset ihan oikeita asiantuntijaselostajia. Vaikka Nelosen RR-porukkaa, Eurosportin snooker-selostajia, ihan ketä tahansa. Nämä kaverit lisäävät katselunautintoa monta kertaluokkaa omalla asiantuntemuksellaan. He kertovat katsojalle mitä tapahtuu ja mitä heidän pitäisi tietää. Antsa minimoi katselunautinnon, kun joka saakelin vaihdossa joutuu itse miettimään päänsä puhki, jotta selviää mitä siellä jäällä tapahtuu.
Eilisessä pelissä hyvä esimerkki tästä. Söderholm saa estämisjäähy (Nylander myöhemmin samassa ajassa samoin) jostain pelitilanteen ulkopuolisesta tapahtumasta. Katkolla hidastuksena näytetään tilannetta, jossa Suomen toinen pakki ja joku hyökkääjä yrittävät pysyä kiekollisen Nylanderin perässä ehkä hieman hipaisten tätä.
Antero alkaa huutaa kurkku suorana kuinka jäähy oli naurettava... noh, Antsa, a) estämisestä harvemmin annetaan jäähyä, mikäli rike kohdistuu kiekolliseen pelaajaan ja b) kumpikaan suomalaispelaajista hidastustilanteessa ei ollut Söderholm... ja tämän pitäisi kertoa selostajalle mitä?
Optimaalinen tilanne olisi tietysti se, että selostaja olisi nähnyt tv-kuvan ulkopuolella tapahtuneen estämisen ja kertoisi meille katsojille mitä siellä tapahtuisi. Vähimmäisvaatimus taas olisi, että hidastuksen nähtyään selostaja toteaisi ettei se jäähy tuosta tullut, joten nyt jäi näkemättä. Mertaranta ei täytä edes vähimmäisvaatimuksia, koska hän kymmeniä kertoja ottelussa sekoittaa katsojia edellä kuvatun kaltaisilla tavoillaan, eikä ole edes lähellä hyvää selostajaa, koska ei pysty edes olemaan vähentämättä nautintoa.
Hehkuttakoon niin paljon kuin tahtoo. Olkoon älyttömän puolueellinen ja puusilmäinen. Kun nyt saatana edes tajuaisi viiden sentin verran siitä lajista, jota hän selostaa, eikä sabotoisi ottelua katsojien osalta.
edit. Kuten yllä on jo todettu, olisivat Mikko Innanen ja J-P Jalo huimasti parempia selostajia kuin Mertaranta. Kumpikin kykenisi tuohon suurien massojen viihdyttämiseen, mutta ei tekisi sitä olemalla pellen roolissa.