Mertaranta eläytyy liikaa?

  • 17 875
  • 147

JuhaZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, huuhkajat ja mitä näitä nyt on...
On kyllä kaikesta huvittavinta lukea tekstejä, joissa väitetään että Mertaranta kuvittelee olevansa iso stara. Just joo, ihan varmaan! En todellakaan väitä, että Mertaranta ei tekisi virheitä tms. mutta kun Suomesta ei todellakaan löydy parempaa selostajaa. Eikä ole tarviskaan. Mielestäni on aika säälittävää kuunnella kenen tahansa selostuksia sillä korvalla, että vain virheet huomioidaan. Se tuntuu olevan muutamilla pääasiana. Kaikki tekee virheitä, mutta kun kukaan ei ole täydellinen. Niin se vaan tässä karussa maailmassa hommat menee. Kiitos ja anteeksi!
 
Suomen tämän hetken parhaasta selostajasta ei ole epäselvyyttä: Mertaranta on elävä legenda!

On muuten kauheaa kuunnella H-P Hännisen selostuksia. Hänninen ei eläydy yhtään peliin, niinkuin hyvän selostajan tulisi. Hänninen myös puhuu liian rauhallisesti ja on täten aina muutaman tilanteen myöhässä.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä tälläkin hetkellä pyörivä Ruotsi-Suomi ottelu olisi, jos Mertarannan tilalla olisi joku "perus" selostaja selostamassa hitaasti,rauhallisesti käyttäen koko ottelun ajan samaa volyymia. Ja ikä ei paina Mertarantaa! Ei edes ääntä, vaikka joutuukin välillä koville.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Se, että YLE:ltä ei löydy ilmeisesti Mertarantaa parempaa selostajaa, ei tarkoita sitä, että hän olisi hyvä selostaja. Hän on pahimmillaan aivan käsittämättömän rasittava. Ikäväksi asian tekee se, että hän on pahimmillaan aina selostaessaan Suomen pelejä.

JA YLE HERÄTYS!!! Hellittäkää nyt sen verran niitä kukkaron nyörejä jo viimeinkin, että saataisiin asiantunteva kommentaattori sinne selostamoon oikomaan Antsan suustaan suoltamia sammakoita. Menee hermot tuon egomaanikkopellen kanssa.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Itse toivoisin edelleen mahdollisuutta katsoa ottelu tyystin ilman selostusta ja siten, että pelin äänet olisivat hieman kaakompaan käännettynä. Ei luulisi digi-aikana olevan liikaa toivottu.
 

Mauno Ahonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti HN
Minä en tarvitse selostajaa luomaan tunnelmaa tai auttamaan eläytymisessäni peliin. Minulle nämä asiat tulevat itse pelin, sen alkuasetelmien, pelaajien, tapahtumien kulun ja kliimaksien kautta. Selostajaa tarvitaan mielestäni lähinnä kertomaan, mitä kuvaruudun ulkopuolella tapahtuu. Tähänhän Mertaranta ei pysty, vaan selostaa peliä aina pelkästään monitorista, vaikka olisi paikanpäällä.

Ehkä sinä et, himojääkiekonseuraaja kun olet, mutta moni minun kavereistani, jotka eivät seuraa jääkiekkoa muuten kuin arvokisoissa Suomen pelejä, tarvitsevat.

Ja nuo kaverithan muuten pitävät Mertarannan selostuksista yli kaiken. Mutta sehän oli jo yleisesti tiedossa, että näille asiantuntijoille ei Mertaranta kelpaa...

Nojoo, kaikki on vimmattua, vaarallista, törkeää, tyylikästä ja suomalainen aina "täydessä vauhdissa".
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Viestin lähetti Mane
Itse toivoisin edelleen mahdollisuutta katsoa ottelu tyystin ilman selostusta ja siten, että pelin äänet olisivat hieman kaakompaan käännettynä. Ei luulisi digi-aikana olevan liikaa toivottu.
Ei tähän tarvita edes digi aikaa. Sulla on varmaan telsussa se volume nappula? Siitä kun käännät miinukseen päin niin saadaan varmaankin sun toivoma olotila.

Mertaranta hehkuttaa liikaa ja jokainen taklaus joka kohdistuu suomen pelaajaan on törkeä... Toiaalta Mertsi tietää ketkä on kentällä ja tuntee myös vastustajajoukkueen pelaajat ja ketjut. Siitä pisteet NAstolaan. Tilanne vaan on tällähetkellä se että parempaakaan ei tilalle löydy.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No, voivoi jotkut voisivat katsoa ne pelit ihan vaan suosiolla ilman ääniä, kun selostaja ei saa edes selostaa Suomen puolesta, ette te sen "parempia" muunmaalaisistakaan löydä, oman maan otteita hehkutetaan varmasti myös muualla. Miksi selostaja ei saisi olla puolueellinen omalle kotimaalleen? Kun 99,9 prosenttia katsojista on suomalaisia ja kysymyksessä on suomalainen kanava, silloin selostajakin voi olla puolueellinen. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, mutta kertokaapa nyt, kuka suomalainen selostaja olisi parempi selostamaan MM-kisoja? Jos kritisoi, olisi hyvä tuoda esille myös niitä vaihtoehtoja. Vai onko vaihtoehto se, että menette itse sinne selostamaan loistavalla asiantuntemuksellanne ja loistavilla selostajan lahjoillanne?
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti HN

Mikko Innanen, Juha Lindgren, J-P Jalo, ... Joko riittää?

Innasta en ole pahemmin kuullut, kun en mitään kanaaleita omista, mutta joskus olen tainnut radiosta kuulla, enkä ole juuri yhtään kyllä pitänyt. Lindgrenin nimeämistä taas todella ihmettelen. En sen takia, että hän olisi huono selostaja, vaan siksi, että Lindgren omaa hyvinkin samankaltaisen tyylin Mertarannan kanssa. Kyllähän totuuden nimissä on sanottava, että hänkin vetää aika reilusti ainakin Tapparan otteluissa kotiinpäin. J-P Jalo on kohtalainen, mutta ei mielestäni kähisevän äänensä kanssa läheskään Mertarannan tasoa.
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Niin kyllähän se on aivan selvä tosiasia, että miehellä on jalat tiukasti maassa. Joitain lehtihaastatteluja olen lukenut Mertsistä ja niistäkin tulee ilmi, että on järkimiehiä.

Se on vaan se henkinen krapula mikä vituttaa jälkeenpäin, kun huomaa ettei jääkiekko ole mikään maailman tärkein asia. Substanssia saisi olla enemmän selostuksissa, mutta siihen nyt ei kyllä pysty valitettavasti kukaan muukaan.

Ps. Ja nämä valitukset ovat yhtä parodisia kuin the C-manilla heristäessään etusormeaan ja vetämällä Dungeons&Dragons-nördelin ilmeen rillisimulaatiolla huutaen "Frodo", "Morpheus" ja "Gandalf"...
 
Viimeksi muokattu:

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti HN
Minä en tarvitse selostajaa luomaan tunnelmaa tai auttamaan eläytymisessäni peliin. Minulle nämä asiat tulevat itse pelin, sen alkuasetelmien, pelaajien, tapahtumien kulun ja kliimaksien kautta. Selostajaa tarvitaan mielestäni lähinnä kertomaan, mitä kuvaruudun ulkopuolella tapahtuu. Tähänhän Mertaranta ei pysty, vaan selostaa peliä aina pelkästään monitorista, vaikka olisi paikanpäällä.

No eikös radiokin ole keksitty ja muistelisin että noita matseja tulee radiostakin joten radio päälle ja tv:stä äänet pois. Ja minusta selostajan tehtävä on saada tunnelmaa ottelun katsomiseen eikä kertoa koko ajan mitä siellä kentällä tapahtuu kun sen siitä kuvaruudustakin näkee (tosin näissä kisoissa ohjaaja ei ole ollut aina siellä missä tapahtuu), mutta sille Mertaranta ei mahda mitään.
 

Mauno Ahonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja Mertarannasta vielä:

Ihmettelen suuresti Mertarannassa myös sitä, kun hän jauhaa siitä, että "Ruotsilla ja Slovakialla pelaa vain kaksi kenttää!!", Suomella ei PELAA yksikään. "Suomen ketjut tasaisia." -Tasaisen paskoja joo...

Lisäksi hän sanoi Slovakia-Venäjän -pelin alussa, että "Slovakia ei MISSÄÄN TAPAUKSESSA vakuuttanut Suomi -pelissä. Lähes kaksi erää pitkiä kiekkoja."
Mielestäni Slovakia nimenomaan oli vakuuttava. Joka hyökkäys vaarallinen, omassa päässä ei hädän päivää. Johtoasemassa pelaaminen onnistui loistavasti, Suomella ei mitään tilanteenpoikastakaan. Verrataanpa Slovakian peliä johtoasemassa Suomen vastaavaan. Lähin malli löytyy tältä päivältä, jossa Ruotsi "tuurilla" tuli tasoihin. Ihan kaaosta Suomen peli.
Slovakia osasi pelata tasa- sekä johtoasemassa loistavasti. Suomi ei osaa kumpaakaan.

Mertarantaa vastaan minulla ei ole mitään, ihan ok näihin maajoukkuepeleihin, mutta kyllä Mertsiinkin kyllästyisi, jos joutuis kuuntelee esim. yhtä paljon kuin Saukkosta.

Miksihän se muuten menee niin, että täällä(kin) purnataan, kun ollaan vaatimattomia, ja kun vaikkapa vähän "rehvastellaan", sekään ei kelpaa. Miten päin siellä pitäis olla, että kelpaisi?

EDIT. Siis onko tää Lindgrenin Juha samainen heppu, joka selosti Tampereen Ilveksen kotipelejä HIFK:ta vastaan Playoffseissa?
Ihan hirveetä kuunneltavaa, edes Mertaranta ei ole noin puolueellinen. En ole kyllä kenenkään selostuksia kuunnellesani nauranut/hymähdellyt niin paljon. Häpesin sen jätkän puolesta.
 
Viimeksi muokattu:

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti HN

Mitä helvettiä sellainen mies tekee selostamassa jääkiekon MM-kisoja, joka ei tiedä edes, mitä eroa on lyöntilaukauksella ja ohjauksella tai ketjulla ja kentällisellä?

Tuo Mertarannan tietämättömyys on todellakin ärsyttävää. Suunnilleen joka toinen laukaus on "ohjaus maalille" , grr.

Kuten jo aikaisemmin sanoin, ei puolueellisuus minua sinällään häiritse, puusilmäisyys kylläkin. Mertarannan mukaanhan Suomen ei pitäisi saada yhtään jäähyä koko kisoissa ja vastustajien tulisi istua vähintään puolet matsista jäähyboksissa. Vastustajien koukkimiset ovat aina jäähyn arvoisia ja erittäin tuomittavia. Suomen pelaajan koukkiessa jäähy ei tule kuuloonkaan, sillä suomalainenhan vain "karvaa".
 
F

Flonaldo

Minua ei häiritse Mertarannan puolueellisuus. Se ei vähennä mitenkään ottelun seuraamisen nautintoa - pikemminkin päinvastoin, kun Anterolle voi naureskella jatkuvasti. Sen sijaan minua häiritsee erittäin suuresti, että selostaja ei kerro katsojalle mistä jäähy tuli, mikä aiheutti pelikatkon, mitä tapahtuu vaihtopenkillä jne. jne. Kaikki nuo kuuluisivat selostajan tehtäviin, sillä me tv-ruudun ääressä olevat emme näe kuin sen tv-feedin.

Antsahan ei pysty mitään näistä kertomaan, koska hän ei tajua lajista mitään. Jääkiekko on Mertarannalle aivan tuntematon käsite, sama kuin minä hyppäisin tästä selostamaan vaikka koripalloa - joo joo, olen nähnyt roppakaupalla pelejä, mutta en ymmärrä hitustakaan mistään pick & rolleista.

Kuunnelkaa hyvät ihmiset ihan oikeita asiantuntijaselostajia. Vaikka Nelosen RR-porukkaa, Eurosportin snooker-selostajia, ihan ketä tahansa. Nämä kaverit lisäävät katselunautintoa monta kertaluokkaa omalla asiantuntemuksellaan. He kertovat katsojalle mitä tapahtuu ja mitä heidän pitäisi tietää. Antsa minimoi katselunautinnon, kun joka saakelin vaihdossa joutuu itse miettimään päänsä puhki, jotta selviää mitä siellä jäällä tapahtuu.

Eilisessä pelissä hyvä esimerkki tästä. Söderholm saa estämisjäähy (Nylander myöhemmin samassa ajassa samoin) jostain pelitilanteen ulkopuolisesta tapahtumasta. Katkolla hidastuksena näytetään tilannetta, jossa Suomen toinen pakki ja joku hyökkääjä yrittävät pysyä kiekollisen Nylanderin perässä ehkä hieman hipaisten tätä.

Antero alkaa huutaa kurkku suorana kuinka jäähy oli naurettava... noh, Antsa, a) estämisestä harvemmin annetaan jäähyä, mikäli rike kohdistuu kiekolliseen pelaajaan ja b) kumpikaan suomalaispelaajista hidastustilanteessa ei ollut Söderholm... ja tämän pitäisi kertoa selostajalle mitä?

Optimaalinen tilanne olisi tietysti se, että selostaja olisi nähnyt tv-kuvan ulkopuolella tapahtuneen estämisen ja kertoisi meille katsojille mitä siellä tapahtuisi. Vähimmäisvaatimus taas olisi, että hidastuksen nähtyään selostaja toteaisi ettei se jäähy tuosta tullut, joten nyt jäi näkemättä. Mertaranta ei täytä edes vähimmäisvaatimuksia, koska hän kymmeniä kertoja ottelussa sekoittaa katsojia edellä kuvatun kaltaisilla tavoillaan, eikä ole edes lähellä hyvää selostajaa, koska ei pysty edes olemaan vähentämättä nautintoa.

Hehkuttakoon niin paljon kuin tahtoo. Olkoon älyttömän puolueellinen ja puusilmäinen. Kun nyt saatana edes tajuaisi viiden sentin verran siitä lajista, jota hän selostaa, eikä sabotoisi ottelua katsojien osalta.

edit. Kuten yllä on jo todettu, olisivat Mikko Innanen ja J-P Jalo huimasti parempia selostajia kuin Mertaranta. Kumpikin kykenisi tuohon suurien massojen viihdyttämiseen, mutta ei tekisi sitä olemalla pellen roolissa.
 

Haukionkala

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Philadelphia FlyersTunturi-kiekko :DIn
Mä oon ollut pidemäpään jo sitä mieltä, että Mertarannan suosion-nousun jälkeen sillä miehellä on sillei tullut sellainen pakko yrittää keksiä jotain kuolemattomia lauseita ja hehkutuksia ja niinpä luonnollisuus on kadonnut mertsin selsotuksesta...
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Ettei kenellekään jää epäselväksi:

Mertaranta on mielestäni paras selostaja kautta aikain - jääkiekossa. On hienoa kuulla, kuinka Mertarannan rakkaus lajiin ja synnyinmaahan heijastuu selostuksista. Näiden asioiden takia homma välillä luisuukin hanskasta, mutta mielestäni se on enemmänkin suotavaa. Asiallisuuden katoaminen on vain värikkäämpää kuulijan mielelle! Go Mertsi!
 

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
Itseäni ei Mertarannan koilotus juurikaan häiritse.
Syitä seuraavassa,

-pystyn seuraamaan peliä Mertsistä huolimatta.

-MM-kisat ovat minulle SM-liigan jälkilöylyt joita on mukava seurata/kannustaa porukassa joka ei liigassa hurraa saman joukkueen puolesta.
Eli silkkaa hauskanpitoa johon Mertsin ilonpito jollain sairaalla tavalla sopii.

-saa leikkiä asiantuntijaa kun selostaja on ns. pihalla koko pelin.

-Pelejä oli Ostravassa hauska seurata paikan päällä mutta silti "jotain pientä" puuttui.

Manen ehdotus oli silti loistava.
Toivottasti ensi keväänä voi suomalaisissa baareissa harjoittaa karaoken sijasta livenä "hockeyokea".
Olisi varmaan monesta palstalaisesta hauska kokeilla kuinka helppoa se selostus oikein on.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Viestin lähetti HN
Höpö höpö. Mertaranta ei todellakaan rakasta jääkiekkoa. Hänen ylivoimainen suosikkilajinsa on jalkapallo,

Höpö höpö. Mertarannan suosikkilaji on pesäpallo jota mies harrasti nuorena Heinolassa.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Re: Re: Ja Mertarannasta vielä:

Viestin lähetti HN
Juu, sama äijä. Lindgrenin radioselostuksista minäkään en tykkää, mutta telkkariselostajana hän on paras, jota olen suomen kielellä kuullut. Valitettavan harvoin mies vaan tv:n puolella selostelee - mieleen tulevat lähinnä muutamat tuuraukset Canalin NHL-peleissä sekä vuosikymmenen takainen Ilves - 99 All Stars -peli PTV:llä.


Voi luoja. Lindegren on järkyttävän huono, on ollut jo ainakin 5 vuotta. Mies ei näe, ei ymmärrä eikä edes yritä enää. Lindegren on niin ulkona pelitapahtumista jatkuvasti että NHL matseista on tällä kaudella tullut komediaa. Nashville-Detroit matsissa Nashville johti 1-0 ja telkkari näytti maalin hidastusta, Lindegren alkaa huutamaan "Ja Nashville menee jo 2-0 johtoon", ja hehkutti sitä sitten pari minuuttia kun peli jatkui. Sitten ilmeisesti joku sanoi hänelle että kyseessä oli vain ekan maalin hidastus, eikä hän enää puhunut 2-0 tilanteesta.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Ikuisuuskeskustelu

..jossa olen edelleen täydellisesti Flonaldon ja HN:n linjoilla. Voisin mennä selostamaan itse pitsinnypläystä ja uhoamaan että suomalaisia sorretaan, tiedän nypläyksestä yhtä paljon kuin Mertaranta jääkiekosta. Mertaranta on parhaimmillaan maalivahtipeliä kommentoidessaan; NHL:n huippuvahdit, jotka eivät liimaile kiekkoja wannabemyllyksinä hanskaansa aloituksia aiheuttaen "sylkevät kiekkoja oudosti eteensä", kun taas veskari, jolle hyökkääjä tarjoaa kiekon suoraan hanskaan eikä tämä edes tajua laittaa sitä takaisin peliin "venyy uskomattoman hienoihin pelastuksiin". Muita Mertaranta-klassikkoja ovat esimerkiksi Oliwan kyseenalaistaminen jääkiekkoilijana ja Stanley-Cup voittajana sekäsamaan hengenvetoon sen ihmetteleminen, että Kimmo Rintasta "ei ole kelpuutettu" NHL:ään.

Mutta eipä valiteta, sillä kuten todettua - volumenappula löytyy ja se on 90%:sesti kiinni Mertsin aikana. Noukin tv:stä vain valikoidusti tahattoman komiikan kukkaset.

"Nyt saa Söderholm jäähyn laitataklauksesta, todella outo tuomio....jahas se onkin Nummelin ja pää edellä laitaan lentää Jönsson, kumma juttu että se Söderholmille ilmeisesti tulee, vai tuleeko Jokiselle, kun hän siellä käy keskustelemassa vai annetaanko tästä salomonin tuomio, ei kyllä Nummelin sinne lopulta laitetaan ja Jönssonille ei tietenkään mitään" - tämä on vapaa Mertsi-simulaatio, oletin että suunnilleen näin se voisi mennä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
pesis-Mertsi

Mertaranta ja Suomen eilinen puolustustaktiikka sopivat vielä harvinaisen huonosti yhteen. Vaikea olla cheerleader-selostaja, kun oma joukkue ei hyökkää ollenkaan. "Taitaa Suomi-poika olla vapunaaton kunniaksi väsynyt" sanoisi Mertaranta, kun pelaajat toteuttavat S + W:n taktiikkaa.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Viestin lähetti HN
Sinunkin, arvoisa psychodad, kannattaisi opetella lukemaan ennen kuin hyökkäät muiden kirjoittamien viestien kimppuun.

Minä en ole käsitellyt Lindegreniä sanallakaan tässä ketjussa.

Juu, en ollenkaan huomannut että puhe oli jostain Juhasta. Puhdas moka. Mutta joo, kommenttini nyt olikin lähinnä vain penttiä vastaan, ei sinua.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Re: Ikuisuuskeskustelu

Viestin lähetti JHag
Muita Mertaranta-klassikkoja ovat esimerkiksi Oliwan kyseenalaistaminen jääkiekkoilijana ja Stanley-Cup voittajana sekäsamaan hengenvetoon sen ihmetteleminen, että Kimmo Rintasta "ei ole kelpuutettu" NHL:ään.

Tätä minäkään en unohda - laittaa vieläkin naurattamaan. Oliwa teki muuten tuossa Suomi - Puola ottelussa muistaakseni maalinkin.

Yksi Mertaranta-klassikko on jokunen vuosi sitten pelatuista MM-kisoista ottelusta Suomi - Venäjä, kun Jarkko Ruutu filmaa venäläispelaajalle kakkosen väkivaltaisuudesta. Venäläinen huitaisee Ruudun suuntaan puolikovaa, huolimattomasti ja vailla mitään tähtäystä. Isku ei edes osu Ruutuun, mutta Jarkko heittäytyy näyttävästi selälleen ja jalat kohti kattoa. Mertaranta innostuu: "kyllä oli törkeä, sikamainen temppu venäläiseltä. Tästä kuuluisi hänelle vähintään pelirangaistus. Näitä temppuja ei toivoisi jääkiekossa näkevän..."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös