Mertaranta eläytyy liikaa?

  • 17 884
  • 147

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Hienoa pojat!

Teillä on mielipiteitä!
Koko asia itseasiassa lähti liikkeelle meidän lounas pöydästä jossa muutamat työkaverini puuttuivat "puoluelliseen tuomarityskentelyyn" tuossa Ruotsi ottelussa. Noh eihän siinä mitään ihmeellistä ole mutta tilanteet olivat suoraan kopioituja Mertarannan sanoilla, joten tulkitsin kavereiden ajatelleen Mertarannan aivoilla. Sitten kun vielä muistelin mennyttä liigakautta nämä samat hemmot kyllä puuttuivat asiantuntevasti minun "valituksiin" tuomarityskentelystä Jokeripeleissä vaikka eivät edes olleet nähneet pelejä, että se siitä.....

Mertarannassahan ei ole sinänsä mitään vikaa, mutta ehkä ei olisi pahitteeksi jos hän tietäisi jääkiekosta vähän... eikun paljon enemmän!

Tsemppiä Suomi ja Mertaranta.
 
Tietääkö...

...kukaan osoitetta mistä löytyis Mertsin parhaat hehkutukset vuosien varrelta, kyllähän tietyt jutut uudelleen kuultaessa saa kylmät väreet pintaan.
Seitsemän ja puoli tuntia taiston alkuun...
 

D4

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, futiksessa Tottenham
Mertsin parhaat

Täältä löytänee Mertsin parhaita: http://jet.suomi.net/~villeh/mertaranta/ .
En ole kyllä sivuilla pitkään aikaan käynyt, joten en tiedä, kuinka hyvin niitä on päivitetty.

Minunkin mielestäni Mertsi on ehdottomasti paras selostaja Suomen jääkiekkomaaotteluihin. Myös jalkapallossa mies on ihan OK, vaikkakin Innanen ja JP pesevät hänet tuossa mennen tullen asiantuntemuksellaan.
 

Maestro

Jäsen
Täällä päivitettyä

<a href="http://www.cc.jyu.fi/~jazzka/club.htm">http://www.cc.jyu.fi/~jazzka/club.htm</a>
Löytyy jo näistäkin kisoista aineistoa.
 
Onhan A.M. ihan ok, mutta sitä ei kukaan voine kieltää että se "ÖÖÖÖÖÖMAAAAÖÖÖÖÖLIIIISUUOOOOOOMIIIIÖÖÖÖÖ" tuntuu jo nykyään jonkin verran tehdyn oloiselta. Ja varsinkin kun möykkä alkaa pienimmästäkin risauksesta. Silloin kun Suomi ei pelaa on Mertaranta mielestäni parhaimmillaan. Yletön kouhotus vähenee ja pelitaphtumiakin tulkitaan suht' oikein.

Tämmöinenkin kerettiläinen mielipide tänne.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Heitän tällaisen arvion, että porukan kahtiajakautuminen Mertarannan selostusten suhteen riippuu siitä, kannattaako itse Suomea yhtä fanaattisesti pelien aikana kuin selostaja vai ei. Jos itse huutaa maalin synnyttyä yhtä paljon kuin selostaja, on selostaja varmaan maailman paras, mutta jos ei peli liikuta niin paljon, kuulostaa selostajan kohkaaminen enemmän rasittavalta.

Itseäni on myös alkanut sapettaa Mertarannan itkeminen kaikista vastustajan vääryyksistä. Jossain Ruotsi-peliä edeltäneessä ottelussa jokainen vastustajan taklaus oli selkääntaklaus, mutta kun Kimmo Timonen taklasi aivan kameran edessä suoraan selkään ei Mertaranta sanonut mitään tilanteesta.

Vähän tuntuu siltä, että Mertarannan fanaattisuudessa alkaa olla puolet jo ylemmän tahon käskytystä. Varmaan Ylen tv-pomot ovat panneet merkille katsojaluvut, ja varoittaneet Mertarantaa muuttamasta tyyliään tippaakaan ettei vaan mainosmarkat putoa.
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mertsi on hyvä

Tunnelma upea hänen selostaessaan. Myös asiavirheitä sattuu mielestäni kiitettävän vähän. Myös oikeakielisyys on kohdallaan; Osku Laukkasen "ja näin hänen laukaus uppoaa maaliin" saa ihoni kananlihalle. Eikö se ole laukauksensa, Osku hyvä.

Mistä tämä Jalon hehkutus on peräisin? Mielestäni hän on champions liigaa selostaessaan melkoisen tylsä ja tasapaksu. Kertaakaan hän ei esim. ole saanut minua edes hymähtämään millekään heitolleen. Mertsiltä sentään aina välillä irtoaa kuolematttomia heittoja.

Esim. Itävalta pelissä, kun katsomosta näytettiin luurankonaamarisia faneja: "ja täytyy kyllä sanoa, että ovat veljet menneet huonoon kuntoon jo kisojen avauspäivänä..."
Uppoo muhun. Tuomarilinja-asioissa saisi tosiaan olla tarkempi, muuten toimii.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Laukkanen onkin sitten aika turha

On ärsyttävää kuunnella Laukkasta kun äijä ei uskalla tuoda omia mielipiteitä ollekkaan mukaan. Kaikki tuomarien ratkaisut ovat Laukkasen mielestä aina oikein ja kun hidastuksesta näkee vaikka selvän viheltämättömän paitsion niin kommentit ovat tyyliin - "enpä nyt tiedä oliko se paitsio, mutta tuomari teki tämän ratkaisun." Miksi ei voi selkeästi sanoa että tuomarin moka. Kaikenlisäksi Laukkanen on uskomattoman sokea näissäkin kisoissa. Kaikkihan varmasti muistavat kun Laukkasella kesti noin minuutti tajuta että Portugali teki maalin Saksaa vastaan viime kesän EM-kisoissa.
 

tsei_tsei

Jäsen
Re: Mertsi on hyvä

Viestin lähettänyt käyttäjä Johnny99
Mistä tämä Jalon hehkutus on peräisin? Mielestäni hän on champions liigaa selostaessaan melkoisen tylsä ja tasapaksu. Kertaakaan hän ei esim. ole saanut minua edes hymähtämään millekään heitolleen. Mertsiltä sentään aina välillä irtoaa kuolematttomia heittoja.

Jalo on pientä puolueellisuuttaan lukuunottamatta hyvä selostaja. Eipä hirveästi ärsytä, pysyy pelissä mukana kertoo välillä ihan ok faktoja. Mielestäni selostaja ei ole viihdyttämässä kansaa, vaan kertomassa pelin tapahtumista ja auttamassa vähemmän asiasta tietävää katsojaa pysymään paremmin mukana.

Mertsin hehkutukset ja huonot vitsit ovat huuhaata. Mertsin hehkutuksella yritetään peittää se paska, mitä on taustalla. Joo onhan se ihan kiva, että Suomi tekee Uzbekistania vastaan maalin, mutta joku roti. Selostajalla ei ole suurta merkitystä minulle, mutta kyllä Mertaranta on ylivoimaisesti ärsyttävin. Pelin seuraaminenkin kärsii.
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Mertsi on hyvä

Viestin lähettänyt käyttäjä tsei_tsei

Mielestäni selostaja ei ole viihdyttämässä kansaa, vaan kertomassa pelin tapahtumista ja auttamassa vähemmän asiasta tietävää katsojaa pysymään paremmin mukana.

Mertsin hehkutukset ja huonot vitsit ovat huuhaata. Mertsin hehkutuksella yritetään peittää se paska, mitä on taustalla. Joo onhan se ihan kiva, että Suomi tekee Uzbekistania vastaan maalin, mutta joku roti. Selostajalla ei ole suurta merkitystä minulle, mutta kyllä Mertaranta on ylivoimaisesti ärsyttävin. Pelin seuraaminenkin kärsii.

No, tässä taas näemme kuinka erilaisia me ihmiset olemme. Itse olen enemmän tunnepuolen ihminen näissä asioissa. Minulle on huomattavasti tärkeämpää se, että selostajasta tulee hyvä fiilis, kuin se, muistaako hän vaikkapa kaikki seurat missä Matti Möttönen on pelannut ja minä vuosina.

Feikin kuitenkin huomaa heti, enkä missään nimessä kaipaa mitään jenkkityylistä ylihehkutusta ja keinoeläytymistä. Tässäkin Mertaranta on mielestäni hyvä; kun menee huonosti, hän antaa sen kuulua myös selostuksestaan. Uskoisin, että hän toimii melkoisen hyvin kansan tunteiden tulkkina selostaessaan. Tämä on mielestäni juuri se selostajan tärkein tehtävä. Tietenkään faktoja unohtamatta, mutta kyllä nekin ovat Mertsillä mielestäni mukavasti hanskassa.
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisäisin vielä, että tällainen "tunteiden tulkitseminen" ja eläytyminen on siis erityisen tärkeää Suomen peleissä. Tietenkään asia ei ole aivan samankaltainen jossain eurofutis pelissä, vrt. Jalo. Kuitenkaan siinäkään ei ole pahitteeksi, jos selostaja saa omalla panoksellaan tuoduksi jotain lisäarvoa tapahtumaan. Mutta se vaatii vilpitöntä omaa innostusta selostajalta.

Tällainen vilpitön innostus asiaan on löytynyt esimerkiksi Matti Kyllöseltä formuloissa. Ei taatusti olisi samaa innostusta sitä rumbaa kohtaan ilman Kyllös-Mattia. Mutta hänkin, jälleen kerran on niin makuasia.
 

Mad Dog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä kuuntelen mieluummin...

sitä ruotsinkielistä selostajaa. Se kaveri on vakaasti Suomen puolella, mutta ei sentään Mertsin kaltainen paniikkinappulaa kymmenen sekunnin välein paineleva vellihousu, joka pelkää takaiskumaalia jok'ikisestä kiekonmenetyksestä.

Minusta Mertsi on loistava selostaja, mutta vain silloin kun Suomen peli kulkee kuin unelma, mutta Ruotsi-matsin kaltaisissa tiukoissa ja tuimissa väännöissä käy pappa niin hysteeriseksi, että meikäläiseltä palaa pinna.

"Ei selostajaa ollenkaan ja pelin äänet kovemmalle," totesi tuolla aiemmin Mane - ja tässä kerettiläisessä heitossa on niin sanottu vinha perä siinä mielessä, että Suomessa yleisön ja kentän äänien miksaus on todella syvältä: selostaja siinä vain kailottaa kaiken keskipisteenä, eivätkä mitkään muut äänet välity kotikatsomoihin.

Maailmalla ymmärretään tehdä tämäkin asia toisin.
 

Maestro

Jäsen
Kaj Kunnas on todellakin erittäin hyvä selostaja. Suomen kielellä miestä ei tosin kannata päästää vouhkaamaan. Tästä hyvä esimerkki on taannoinen käsipallon SM-finaali, jossa Kunnaksen kielikuvat olivat lievästi sanoen hakusessa.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Osku Laukkanen

On kyllä aivan uskomattoman ärsyttävä tuo Osku Laukkasen tyyli venyttää pelaajan sukunimen loppua joka ikinen kerta kun joku pääsee vetopaikkaan. "ModiiIIIN!...SundiiIIIN!...ViborniiIII!...PateraaAAA!" Prkl, ku on ärsyttävä tapa! Ennemmin kuuntelisin vaikka aiemmista kisoista tuttua H-P Hännistä.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Otetaas vanha, reppana ketju ylös...

Kuuliko kukaan Suomi-Slovakia -pelissä, kun Mertarannan susta kuului jotakuinkin näin:

"...kiekko jää maalin eteen, JA TAKAA TULEE SAATANA JA LAUKOOO!!!"

Tämä ei ollut vain minun kuulohavaintoni.
 

Wesku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä Mertsi ihan mies paikallaan on siellä selostuskopissa ja osaa mielestäni luoda mukavan tunnelman peliin kuin peliin.

Kotiinhan se vetää niin paljon kuin ikinä mahdollista, mutta haittaako tuo nyt mitään..Osaa kyllä arvostaa myös muiden Suomea vastaan tekemiä hienoja ratkaisuja kunhan ensin on purrut hammasta parin minuutin ajan.

Muutaman oluen kera Mertsiä kuuntelee oikein mielellään, kun muistaa iskeä pari numeroa suuremman villapipon päähän ettei kiristä ja keskittyy pelin katsomiseen.

Ylen porukasta aivan ylivoimainen vaikka eivät Tapsa ja Hoopikaan huonoja ole.

Terveisiä vaan Anterolle. Jatka pedon ulvontaa, heh.
 

Caine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Leijonat
Tunne

On joo aika hassua että Mertsi näinkin kahtia jakaa mielipiteitä sillä itse olen aina kaverista pitänyt. Nimenomaan Suomen pelien selostajana. Ja muissakin peleissä. Sillä minulle on se tunne tärkeämpää kuin kaiken maailman "oikein kirjoitus tyrät"..
En kyllä jotenki ymmärrä että miten voi tollasta Suomi intoilijaa vihata. Sillä jos kerran kisoja kattoo niin eikö se ole kiva että samalla hieman mehustellaan. =)
Ja ketä oikeastaan kiinnostaa kaiken maailman tilasto skeidat.
Menkää lukemaan sitä näppylä tietoo vaikka netistä.
Kertokaapa muuten että mitä se Mertsi on nyt niin hirveesti mokannut tai ollut tietämätön?
Voi kamala jos on jonkun kengän numero mennyt joskus väärin!
Ja palaute kirjeet laulaa..
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti MC61
Kuuliko kukaan Suomi-Slovakia -pelissä, kun Mertarannan susta kuului jotakuinkin näin:

"...kiekko jää maalin eteen, JA TAKAA TULEE SAATANA JA LAUKOOO!!!"

Tämä ei ollut vain minun kuulohavaintoni.

Hauskako? No joo, näin irrallisena.

Sopii mennä kokeilemaan selostamoon kuinka helppoa se nimien oikein lausuminen on kun puhuu nopeasti, tilanne on päällä ja elää pelissä mukana täysillä.

Mertsi on loistoselostaja, kaikki vastakkaiset mielipiteet ovat mielestäni turhaa itkemistä ja vikojen etsimistä vain vikojen etsimisen vuoksi.

MC61:n tarkoitus ei ollut haukkua Mertsiä, sen kyllä huomasin.
 

Voittaja

Jäsen
Viestin lähetti Tulppu

Mertsi on loistoselostaja, kaikki vastakkaiset mielipiteet ovat mielestäni turhaa itkemistä ja vikojen etsimistä vain vikojen etsimisen vuoksi.


Todella hyvin perusteltu.. Omasta mielestäni Mertaranta voisi olla ihan hyvä selostaja, jos keskittyisi sen äärettömän, käsittämättömän hehkutuksen sijaan enemmän itse peliin. Tosin keskivertokatsoja(joka ei kuitenkaan niin paljon "ymmärrä" lätkästä) on varmasti enemmän kuin mielissään tuosta hehkutuksesta, koska pelisysteemien selittäminen ja ihannointi voisi pistää katsojan hieman sekaisin, ja sama saattaisi käydä Anterollekin.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse pidän todella paljon Mertarannan selostustyylistä. Eläytyy peliin. luo tunnelmaa ja kuten joku taisi ylempänä todetakin, on itsekin aidosti innostunut pelitapahtumista. Minä en kaipaa selostamaan mitään hemmetin rauhallista asiantuntijaa, joka toteaa tilanteet aina vain kylmän viileästi. Kyllä jokainen voi ihan itse arvioida peliä, ilman, että selostaja kertoo, mitä oikein tapahtui. Radiossa selostettaessa puolueettomuutta tarvitaan enemmän, kun kuuntelijalla ei ole muuta havaintomahdollisuutta kuin ääni. Asiantuntemusta löytyy moneen muuhun selostajaan verrattuna. Tosin meille, jotka jääkiekkoa aktiivisesti seuraamme esimerkiksi pelaajien taustojen kertomiset eivät tarjoa yleensä juuri mitään, ne ovat sille ns. suurelle yleisölle. Olisi se vaan outoa katsoa esimerkiksi tämänpäiväinen peli ilman Mertarannan selostusta.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tämä ketju on taas tyyliä "saako katsomossa kannustaa"

Ei saa kannustaa eikä hehkuttaa. Hauskanpito, juhliminen ja riemu ovat täysin yliarvostettuja asioita. Kunnon möksääminen ja synkistely - niitä eivät kaikki hallitse.

Muistetaan kuitenkin että kisoja ei ole pakko katsoa. Jos katsoo ei ole pakko kuunnella. Selostuksen voi laittaa myös radiosta. Saa selostaa myös itse jos haluaa.

Huom: Minä sanon teille mistä te saatte valittaa.
 

Morgoth

Jäsen
Viestin lähetti hull16
Itse olen sitä mieltä, että Mertaranta voisi välillä laskeutua maanpinnalle ja katsoa edes vähän ammattimasemmin noita pelejä.

Aika ajanut ohi. Tuntuu, että miehellä on vain tärkeintä oman show'n pitäminen ja hirveä "Suomi hehkutus". Mies kuvittelee olevansa suuri Stara ja veikkasin, että Metrsin taso lasku johtuu juuri siitä, että jalat ovat irronneet maasta vitseineen yms.

Rehellisesti tosin sanottava, että eipä tässä maasta oikein
Mertarannan tasoista selostajaa löydy.
 
Viimeksi muokattu:

Vaicci#63

Jäsen
Minun puolestani tänään Mertsi saa revitellä jos aihetta löytyy.

Viime kisoissakin Ruotsi-ottelun revityksiä oli kiva kuunnella siihen asti kun niihin oli aihetta.

Go Mertsi!
 

Tesla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tshekki, Tre Kronor, Frölunda sekä sympatiaa Luleå
Mielestäni Mertarannan tilalle tulisi mahd. nopeasti hommata joku asiallinen ja itse peliin keskittyvä selostaja. Mertarannan nolo, suorastaan pöhöttynyt yltiöisänmaallinen pajatus on kerrassaan rasittavaa kuultavaa. Etenkin kommentit vastustajien otteista ja tuomarityöskentelystä ovat lähes aina poikkeuksetta alta riman, todellista limboa. Tänäänkin täytyy katsoa ottelua ilman ääniä, prkl.

Mertaranta ulos!
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Tulppu

Mertsi on loistoselostaja, kaikki vastakkaiset mielipiteet ovat mielestäni turhaa itkemistä ja vikojen etsimistä vain vikojen etsimisen vuoksi.

Mertsi ei ole loistoselostaja, kaikki vastakkaiset mielipiteet ovat mielestäni turhaa itkemistä, koska minä olen oikeassa.

Asiaan...itseäni Mertarannassa ärsyttää puolueellisuudesta johtuva puusilmäisyys, siis esimierkiksi jäähyjen vaatiminen Suomen vastustajille tilanteista joista jäähyjä ei todellakaan kuulu antaa. Saahan sitä olla innostunut, kun vaan muistaa pysyä faktoissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös