Kuten illalla kirjoitinkin, niin eilen ei ollut puolueellisuuden näkökulmasta todellakaan pahinta mahdollista Mertsiä ainakaan jatko-ottelun ajalta, jota itse seurasin. Tokihan siellä sitä tuttua muuta sekoilua oli taas ihan riittävästi bjöönisineen ja esimerkiksi erätauolla näkemäni KooKoon 2–3-maalin selostuksen äänenpainot olivat sitä tuttua "voi voi, kun päästettiin Ruotsi tekemään maali" -selostamista.
Ymmärrän tuo huolestumisen "koulukiusaamisesta", mutta eihän tämä jääkiekkoa seuraavien reaktio ihan tyhjästä ole tullut, vaan Mertsi ja TV-kanava ovat ihan itse aiheuttaneet voimakkaan reaktion väheksyessään toistuvasti ja pitkään katsojien palautetta.
Itsekin olen päässyt todistamaan useamman Mertsin selostaman Pelicans–Ilves-ottelun, jossa selostus on valtakunnallisella ja maksullisella TV-kanavalla yhtä neutraalia kuin Suomi–Ruotsi-maaottelussa. Valitettavasti aina tuohon asetelmaan ei ole tarvittu edes toiseksi joukkueeksi Pelicansia. Jos jotain joukkuetta on pakko suosia selostuksessa, niin silloin kannattaisi suosia vierasjoukkuetta, joiden kannattajia taitaa olla keskimäärin enemmän ruudun takana. Ainakin heillä on yleensä pienemmät mahdollisuudet päästä paikan päälle halliin.
Ehkä tuossa on taustalla jonkinlaiset C Moren/Maikkarin sopimusasiat, että Mertaranta ja Saukkonen on pakko puskea mahdollisimman moneen otteluun selostajaksi. Sen sijaan C Moren asiakaspalvelu on vastauksissaan todennut, että katsojat haluavat kuulla Mertsiä, kun esimerkiksi täällä muodostuu ihan erilainen käsitys asiasta.
Tokihan tämä keskustelupalsta ja -ketju voi olla kupla, joka ei edusta kattavasti kaikkia pelejä katsovia, mutta yhtä todennäköistä on, että asiakaspalvelun vastaus on ympäripyöreää paskapuhetta, jossa jätetään sanomatta, että kanavan kädet on vaikka sopimuksista johtuen sidottu.
Onhan tämä itsellekin surullinen tarina. Mertsi on ollut minulle teini-iästä asti Leijonien pelien ääni ja aika pitkään olennainen osa esimerkiksi MM-kisojen tunnelmaa. Sielläkin tosin homma on alkanut tökkiä jo vuosia sitten, kun puusilmäisyys ärsyttää tunnelmointia enemmän. SM-liigassa homma ei ole toiminut missään vaiheessa yhtään niin hyvin, vaan parhaimmillaankin voi todeta, että "onneksi tänään ei ollut pahinta mahdollista Mertsiä".
Voi olla, että asiakaspalvelun vastauksista huolimatta palautetta on todellakin luettu ja Mertsi on tietoisesti yrittänyt muuttaa selostustaan neutraalimmaksi. Se ei ole välttämättä tietyllä tyylillä selostavalle ammattilaisellekaan kovin helppoa, vaikka sitä yrittäisi. Jääkiekko on nopea laji ja selostamisessa on varmasti paljon samaa kuin pelaamisessa, että asioiden pitää tulla rutiinilla selkärangasta. Jos alkaa liikaa "miettiä päällä", niin on todennäköisesti myöhässä tilanteista myös selostuskopissa.