Meille tulee vauva!

  • 455 417
  • 2 171

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Muutama viikko tässä olisi ennen esikoisen syntymää. Pikkaisen jännittää tuleva, mutta toki olen myös innoissani. Kaikenmoista rompetta on kotio kannettu ja kaikki pitäisi olla valmiina. Toivon, että kaikki menee hyvin loppuun saakka. Ainakin tähän mennessä päästy suhkoht helpolla. Toki avoivaimo voi olla eri mieltä.
 

444

Jäsen
Aikamoinen rutistus on isällekin tuo 30 tuntia seurata vieressä kun oikein mitään muuta ei voi tehdä kun vähän yrittää tsempata. Onneksi lähditte sinne synnärille, niin voit jättää perheen sinne turvallisesti ja itse lähteä kavereiden kanssa varpajaisiin hengähtämään. Ota mieluiten viinaa, niin ehdit olla edes hetken jurrissa ennen kun uni tulee. No ei vaan, paljon onnea teille!
Otettiin perhehuone, kun ollaan niin hiton äveriäitä. Äsken kävivät tuomassa nuorikolle kipulääkekoktailin ja konjamiinia. Hän ei käytä alkoholia kuin ehkä kerran vuodessa. Yritin ehdottaa, että jos hänelle ei maistu, niin minä voin uhrautua. Keksin todennäköisesti ensimmäisenä ihmisenä maailmassa noin hyvän jutun.

Nyt just väsyttää niin paljon, ettei uni tule. Luksusta.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onnea @444 ! 30 tuntia kuulostaa aika rajulta, mutta hienoa, että kaikki meni lopulta hyvin. Teidän tyttö ei ollut ihan niin hätähousu kuin nämä meidän.

Ja tsempit myös @MikGo lle!

Varmaan aika kliseinen neuvo, mutta kannattaa nukkua varastoon ennen syntymää. Ja kun lapsi on syntynyt niin tuore äitihän jaksaa hormoneiden avulla ne lyhyet yöunet, mutta isille ei sellaisia ole suotu. Joten omien kokemusten perusteella jos nukkuminen menee vaikeaksi niin suosittelen siirtymään toiseen huoneeseen nukkumaan, jotta jaksaa paremmin sitten päivisin olla avuksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kannattanee totuttaa lapsi myös pullosyöttöön ja äidinmaidon korvikkeeseen, niin voi isäkin jeesata öisin. Toinen heräilee lapsen mukana yöllä ja toinen nukkuu tulpat korvissa. Jos sitä molemmat tai toinen on kaikki yöt hereillä, niin aika rankkaa on...

Onnea myös kaikille uusille vanhemmille! Ainakin oman kokemuksen perusteella se vanhemmuus helpottaa koko ajan mitä vanhemmaksi muksu kasvaa. Nyt jo 1,5 vuotta. Huh kun aika mennyt nopeasti. Ottakaa myös paljon kuvia. Kun katsoo parikin kuukautta vanhoja kuvia, niin miettii näyttikö lapsi todella tuolta. Kehitys on huikean nopeaa.
 

444

Jäsen
Tänään viimein sairaalasta kotio. Ei meinanneet pikkuisen sokerit asettua millään, niin lisättiin vain maidon määrää luovutetulla maidolla niin paljon, että saatiin hyviä arvoja. Vaikka Lohjan synnytysosaston henkilökunta onkin oikein miellyttävää ja osaavaa, en voi väittää ettenkö olisi koko ajan odottanut sieltä pois pääsemistä. Kolmen tunnin välein öin ja päivin joku ravaa kyselemässä ja tutkimassa ja ottamassa näytteitä ja tuntui, ettei missään vaiheessa ehtinyt levähtää kunnolla. Lisänä tässä vielä se, että kotona odotti koira, joka on vähän herkkis, joten ei oikein ymmärtänyt, mihin mami yhtäkkiä katosi moneksi päiväksi ja ruokakin maittoi vain silloin, kun minä päivystin vieressä. Ja vaikka matka on vain 12km/suunta, niin tulihan pelkistä koirahommista lähemmäs 100km/päivä, ja kun matkoihin meni se pari tuntia päivässä ja päälle pari tuntia ulkoilutusta, niin onhan se ihan hiton kuluttavaa.

Mutta nyt sitten harjoitellaan perhe-elämää kotona. Aika jännittävää.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Heinäkuun viime hetkillä poika tuli maailmaan, huh! Vauva vietti pari päivää hengitystuessa vauvateholla infektion vuoksi, äidille nousi korkea kuume synnytyksen lopuksi, joka kesti lähes 30h, kunnes päädyttiin sektioon. Molemmat hyvää vauhtia toipumassa eikä mitään pysyvää haittaa kenellekään syntynyt.

Pojalle jatkuu antibiootit mutta hengitystukea ei tarvitse, oli osittainen varatoimi sekin.

Sanotaanko, että on ollut sellainen tunteiden vuoristorata tässä päivien aikana. Sunnuntaina illasta olin varma, että kohta olen leski ja lapseton sellainen, kun vaimo oli aivan poikki. Vauvaa piti hetki virvoitella mutta loppu hyvin ja kaikki hyvin, terve poika pl infektio. Tämä viikko menee vielä luultavasti vielä sairaalassa.

Onhan tämä vaan niin mahtavaa olla isä.
 

444

Jäsen
Heinäkuun viime hetkillä poika tuli maailmaan, huh! Vauva vietti pari päivää hengitystuessa vauvateholla infektion vuoksi, äidille nousi korkea kuume synnytyksen lopuksi, joka kesti lähes 30h, kunnes päädyttiin sektioon. Molemmat hyvää vauhtia toipumassa eikä mitään pysyvää haittaa kenellekään syntynyt.

Pojalle jatkuu antibiootit mutta hengitystukea ei tarvitse, oli osittainen varatoimi sekin.

Sanotaanko, että on ollut sellainen tunteiden vuoristorata tässä päivien aikana. Sunnuntaina illasta olin varma, että kohta olen leski ja lapseton sellainen, kun vaimo oli aivan poikki. Vauvaa piti hetki virvoitella mutta loppu hyvin ja kaikki hyvin, terve poika pl infektio. Tämä viikko menee vielä luultavasti vielä sairaalassa.

Onhan tämä vaan niin mahtavaa olla isä.
Suuret onnittelut!
Meillä meni myös tuo kolmisenkymmentä tuntia, ja lopussa päälle synnyttäjälle korkea kuume kahden vuorokauden valvomisen ja käytännössä syömättämyyden päälle. Tyttö kuitenkin esitti kuuluvan vastalauseensa välittömästi synnyttyään ja oli kaikin puolin kunnossa (samoin tuore äiti), joten saimme nauttia lohjalaisesta vieraanvaraisuudesta vain tarkkailun muodossa neljä päivää osastolla. Hienoa, että teillä pienokainen osoittaa myös sitkeytensä näin nopeasti. Varmasti on ollut pelottava tunne tuossa vaiheessa.
Itse en käytännössä ehtinyt pelätä, kun lopulta lähtö sairaalaan kotisynnytyksestä tuli niin nopeasti, että oma adrenaliinipiikkini kuohui kamppaillessani suljettujen ovien kanssa. :D Oltiin käyty tsekkaamassa reitti sairaalaan etukäteen, mutta yöllä ei ollut kuin päivystyksen ovi auki, ja ennen kuin pääsin synnytyssaliin perille olin saanut soittaa kolmea eri ovikelloa, kun ovi toisensa perään oli säpissä yöaikaan. Itse ponnistusvaihe oli raportin mukaan alle vartissa ohitse, kun tuleva äiti oli ensin saatu kytkettyä laitteisiin ja riittävät selvitykset oli tehty.

Isyys on kyllä jännä homma. Kahteen viikkoon en ole nukkunut hyvin kuin yhden yön. Pienokainen jaksaa kyllä nukkua yölläkin 3-4 tuntia putkeen, mutta oma ongelmani on huono kyky nukahtaa uudestaan sen jälkeen, kun kerran olen herännyt riippumatta nukutun ajan pituudesta. Tuore äiti ei juuri omaa aikaa saa, kun ruokkimisien välillä saa olla pumppaamassa lisämaitoa kaiken aikaa, kun tavoitteena on täysimetys, ja vauvelin pienen koon takia (2600g) lisämaitoa piti antaa säännöllisesti vuorokauden ympäri max 3h välein imetysapulaitteella. Välillä on raaskinut antaa minullekin tuon ruokinnan hoidettavaksi ehtiäkseen itse syödä, käydä suihkussa ja vessassa. Muun aikaa onkin sitten tissi suussa aina, kun pienokainen muistaa pyytää. Ja hänhän osaa, kuuluvasti. Suloinen pieni rulla kyllä siinä tuhistessaan ja kamppaillessaan. Oma roolini onkin lähinnä pitää huoli siitä, että myös äiti saa taukonsa ja että koira saa huomiota, ruokaa ja ulkoilua, ja että talosta löytyy kaikki tarvittava kaiken aikaa. Koiralla alkoi sopivasti juoksut juuri, joten tekeminen ei kyllä lopu kesken. Onneksi apuvoimia on jatkuvasti saatavilla, kun tutut ja sukulaiset tarjoutuvat tulemaan useammaksikin päiväksi pyörittämään arjen rutiineja, jotta tuoreet vanhemmat saavat edes vähän lepoa. Suurin haaste on ehdottomasti ollut siinä, että oppii sopeuttamaan oman rytminsä vauvan rytmiin. Eli jos ei nukuta yöllä, niin nukkumatin on syytä saapua paikalle myös päivällä, kun sopiva hetki tulee. Valehtelisin, jos väittäisin, ettenkö nauttisi myös kauppareissuista, kun saa ajatukset hetkeksi aivan muualle. Ja silti ei ole mitään mahtavampaa kuin katsella tuon pienen kasvamista tunti tunnilta.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@444 kannattaa oikeasti harkita sitä, että nukkuisit toisessa huoneessa jos se auttaisi nukkumaan riittävät yöunet.

Esikoisen kohdalla siirryin töihin palaamisen aikoihin nukkumaan työhuoneeseen muutamaksi kuukaudeksi, koska univajaisilla aivoilla töistä ei olisi tullut paljoa.

Tämän tuoreimman tulokkaan kohdalla siirryin jo kolmantena yönä työhuoneeseen, kun esikoinen on pääosin minun vastuulla niin herätys tapahtuu 6-7 välillä + satunnaiset yöheräilyt esikoisen kanssa.

Täytyy katsoa jos tämä nuorempi tyttö saisi parin kuukauden sisällä (5-6kk iässä) unirytmistä kiinni niin pääsisin takaisin omaan sänkyyn :D
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Valehtelisin, jos väittäisin, ettenkö nauttisi myös kauppareissuista, kun saa ajatukset hetkeksi aivan muualle. Ja silti ei ole mitään mahtavampaa kuin katsella tuon pienen kasvamista tunti tunnilta.
Tämä on täysin normaali tunne ihan kaikilla. Ajan kanssa sitä omaa aikaa ja tekemistä tarvitsee ihan jokainen, että jaksaa arkea.

Myö on kanssa tehty tuota, että jos toisella alkaa olla kova univaje, niin menee nukkumaan toiseen huoneeseen ja toinen tulee sitten herättämään jos tarvitsee.

Tarpeeksi väsyneenä 3-4 tuntia yhtäjaksoista unta tuntuu yllättävän hyvältä. Meillä on toki käynyt toisen lapsen kanssa hyvä tuuri, kun alusta asti nukkunut yöt yhdellä tai kahdella heräämisellä.

Ylipäätään välillä jos tulee kausia, että tuntuu ettei vauva nuku ikinä kunnolla (päivällä tai yöllä) niin kannattaa muistaa että se vaihe ei kestä loputtomiin.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Onnea kovasti myös sinne @444 ! Ei ole teilläkään ihan helpoimman kautta menty. Nuo naiset ja lapset kyllä tuntuu venyvän ihan uskomattomiin suorituksiin, ei voi kun arvostaa. Meillä hidasti synnytystä myös pojan suuri koko, melkein 4300g ja pituutta silmämääräisesti arvioiden se 53cm lastenlääkärin mukaan, tuota kun ei vielä ole saatu otsassa törröttävän kanyylin vuoksi otettua :)

Paljon toki jää nyt omalle vastuulle vauvan hoidon kanssa, mutta eipä tuo haittaa. Vaimo saa levätä ja kerätä voimia sekä keskittyä toipumaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ovat nämä kyllä hurjaa luettavaa, kun miettii, että meillä esikoinen oli avotarjonnassa (kirjaimellisesti päin vittua) ja tuolloin synnytystä pidettiin vaikeana ja sekin kesti lopulta "vain" seitsemän tuntia. Tämä jälkimmäinen olikin sitten toista maata: itse ponnistusvaihe oli ohi mallia parissa minuutissa.

Eli terveiset vaan sinne vaimoillenne ja lastenne äideille, hurjia sissejä ovat!
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Annan näin äiti-ihmisenä näkökulman, josta saa myös olla eri mieltä, mutta jonka toivoisin jokaisen tuoreen äidin lukevan: täysimetys on hieno tavoite, mutta siitä ei kannattaisi missään nimessä tehdä elämää suurempaa asiaa. Myös äidinmaidonvastikkeella lapsista kasvaa terveitä lapsia ja hienoja ihmisiä. On ihan oikein, että täysimetykseen kannustetaan, mutta oman kokemukseni mukaan kannustaminen muuttuu hyvin helposti ainoaksi tavoitteeksi, siihen painostetaankin ja koko perheen elämä pyörii imettämisen ympärillä. Itse koen sen vääränä. Vanhemmuus ja erityisesti äitiys varsinkin alussa on haastavaa aikaa kaikille, toki osa ei sitä asiaa koskaan myönnä, edes itselleen. Kaikkein tärkeintä lapselle on se, että hän saa riittävästi ravintoa ja läheisyyttä. Nämä kaksi asiaa ovat aivan kiistattomia faktoja. Jos lapsi roikkuu tissillä ihan koko ajan, siihen on yleensä aina kaksi syytä: joko hän ei oikeasti saa riittävästi ravintoa tai hän tankkaa pelkkää läheisyyttä. Luonnollisesti on olemassa tiheän imun kausia, mutta ei niidenkään kuulu olla sellaisia, että äiti vain imettää, imettää ja imettää. Kenenkään elämä ei saa olla pelkkänä tissinä olemista, vaan ihmisen pitää päästä ulos kotoaan ja tekemään ihan normaaleja asioita ilman, että koko ajan pitää olla huolissaan, onko vauvalla nyt nälkä.

Liian moni nainen kokee riittämättömyyden tunnetta joko siksi, että ei koe sopivansa johonkin muottiin tai ettei kykene ruokkimaan lastaan riittävästi. Imetystä ei tarvitse missään nimessä lopettaa kokonaan, mutta kannattaa ehdottomasti harkita sitä, että osa ruokailuista hoidettaisiin vaikka vastikkeella. Näin isä voisi aidosti ottaa osaa lapsesta huolehtimiseen, äiti saisi levätä ja myös kerryttää niitä maitovarantoja, jotta se tavara, mitä jakeluun tulee, olisi mahdollisimman ravitsevaa.

Univaje vaikuttaa kaikkeen, eikä vähiten äitiin. Ja kun äiti on väsynyt, yleensä koko perhe voi jollakin tavalla huonosti. Onko se oikeasti se asia, mitä halutaan vai onko se seurausta niistä odotuksista, mitä perheille ja erityisesti äideille asetetaan? Äitiyttä ei määritellä rintaruokinnalla tai kipulääkkeiden määrällä synnytyksessä. Hyvä äiti osaa laittaa myös itsensä etusijalle silloin, kun mennään äärirajoilla. On sulaa hulluutta yrittää pitää kiinni jostain täysimetyksestä, jos se on liian rankkaa. Jos neuvolantäti on tiukkapipo ja tuomitseva, hänelle ei tarvitse kertoa, että lapsi saa osan ruoasta vastikkeen muodossa pullosta. Ja kun neuvolantäti ei koko totuutta tiedä, hän kehuu ummet ja lammet, miten hienosti lapsi kasvaa hienosti täysimetyksellä. Pieni valkoinen valhe tällaisessa tilanteessa ei ole pahitteeksi, jos sillä saa vähän itselleen siimaa. Mutta korostan edelleen: imetyksen onnistuminen ei määrittele äitiyttä mihinkään suuntaan.

Minun lapseni ovat korvikelapsia, enkä ole koskaan hävennyt sitä. Päinvastoin, olen aina ollut ylpeä siitä, että päädyin olemaan heittämättä lastani seinään imetyksen takia, vaan annoin hänelle pullosta korviketta. Sen ensimmäisen korvikeannoksen jälkeen lapseni oli tyytyväisempi kuin koskaan aikaisemmin, röyhtäisi, kakki vaippaansa ja nukkui ennätykselliset 4h putkeen. Minä itkin, että olen huono äiti, enkä osaa hoitaa edes omaa lastani, jolloin mieheni näytti pienikokoista lastamme kämmenellään ja sanoi lempeästi: "Katso häntä, katso, miten onnellinen hän on. Miten sä voisit olla huono äiti, kun hän on kylläinen ja onnellisen näköinen. Mun mielestäni sä teit rohkeasti täysin oikean ratkaisun ja tässä on elävä todiste siitä". Ja sitten tuli ne kurat vaippaan. Meidän lapsemme ovat olleet terveitä, kummallakin vain pari korvatulehdusta päiväkodin aloittamisen jälkeen, kun pöpöjä tuli ovista ja ikkunoista. Ei ole allergioita, ovat kasvaneet omilla käyrillään kutakuinkin sen kokoisiksi kuin voi perintötekijöiden ja syntymäkoon mukaan odottaakin. Kummatkin ovat hyviä koulussa ja sosiaalisesti lahjakkaita. Jos ovat kasvaneet muuten kieroon, se ei johdu korvikkeesta, vaan siitä, että ovat meidän lapsiamme.

Toivottavasti puolisonne ihan aidosti antavat teidän isien osallistua ihan kaikkeen. Itse en ymmärrä sellaista äitien mystifiointia ollenkaan. Kuten aikustenkin kesken, myös lasten kanssa kemioilla on merkitystä. Eikä niitä voi pakottaa. Vanhemmuus ei ole kilpailu ja elämä on täynnä vaiheita. Se on elämää ja elämässä pitää oppia sietämään erilaisia tilanteita, mutta pitää myös muistaa, että jokaisen äidin ja isän takana on myös ihminen omine heikkouksineen ja vahvuuksineen. Kannattaa olla itselleen armollinen, jos on oikeasti parhaansa tehnyt ja kaikkensa antanut.

Tsemppiä kaikille!
 

Birchman

Jäsen
Suosittelen ottamaan ehdottomasti ennen lapsen syntymää laajimman mahdollisen, maksoi meille vuodessa alkujaan n. 600€ ja siitä voi sitten syntymän jälkeen pudotella pois ”turhia” lisäturvia kun lapsi on syntynyt ja jos (toivottavasti kun) mitään rakenteellisia yms. hoitoa vaativia juttuja ei ole tarve käyttää.

On totta että julkisella on ok palvelut mutta niiden saatavuus on ihan tuurista kiinni. On aivan eri soittaa lauantai-iltana klo 20 Pohjolan terveysmestarille ja varata lääkäriaika yksityiselle sunnuntaiaamuksi klo 9, kuin odottaa maanantaiaamuun ja soittaa silloin tunnin jonoajalla julkiselle ja saada aika ehkä parin päivän päähän.

Täältä siis iso ja varaukseton peukku vakuutukselle jos vain taloudellinen tilanne sen sallii. Ei välttämättä maksa itseään rahallisesti takaisin, mutta omaa mielenrauhaa ja lapsen hyvinvointia ei aina mitata rahassa.

Edit: typo

Tähän täysin samaa mieltä. Monesti vakuuttamisen tarkoitus ymmärretään väärin. Vakuutuksella suojaudutaan suurien vahinkojen varalta ja minimoidaan vahingot, kuten yllä todettiin. Oli kyse ihmisestä tai omaisuudesta.

Harvan kannattaa ajatella, että pienet asiat hoidetaan vakuutuksella, vaan kannattaa hoitaa ne pitkälti itse ja pitää omavastuut suurina ja sitä kautta vakuutusmaksut pieninä. Sitten kun tulee vakava sairastuminen, suurempi kolari tai vesivahinko on aika soittaa vakuutusyhtiöön.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
@BOL osuu hienosti kantaan naulan. Liian paljon porukka tankkaa odotuksia tai kyttää muiden mielipiteitä, lapset voi kasvattaa hienosti monella eri tapaa. Täysimetykseen ei todellakaan kaikki pysty, syystä tai toisesta, ja ei esim tälläisestä pitäisi potea syyllisyyttä.

Some ei auta tässäkään, sieltä pumpataan neuvoa ja odotusarvoa - ja niiden päälle pitää juuri niskapaskat vetäneelle lapselle heittää muodikas kolttu ja panta päähän, jotta saa instaan parit mukavat kuvat tykkäysten ja tuotelahjojen toivossa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Lapsen synnyttyä ensimmäinen neuvolantäti oli aika tiukka tapaus, varmasti tarkoitti hyvää, mutta esimerkiksi täysimetyksestä tuntui olevan ehdoton. Lapsen parhaaksi, kyllä sen jaksaa ja päläpäläpälä. Meillä imetys sujui ihan hyvin, mutta huomasin miten vaimo väsyy. Keskusteltiin sitten rouvan kanssa, että mitä jos minä ottaisin muutamat aamut viikossa, ja korvikkeella syöttäisin vauvan, jotta vaimo saa levätä. Ja kas kummaa, kaikkien elämä helpottui! Vaimo sai levätä, lapsi oli kylläinen ja minä isänä tunsin iloa, kun koin olevani hyödyksi myös syöttämisessä.

Tämä samainen täti paasasi myös tutin vaaroista, missään nimessä ei kannata siihen opettaa. Eräänä yönä sitten kyllästyin huutoon, ja annoin lapselle tutin suuhun. Ihan niinkuin napista olisi kääntänyt, neiti nukahti ja koko perhe nukkui useamman tunnin putkeen. Mentiin sitten ensimmäiseen lääkärineuvolaan, jossa oli vanhempi naislääkäri. Minä sitten Roudasta Rospuuttoon hengessä kerroin, että perkele, olemme antaneet korviketta! Ja minä olen antanut tutinkin perkele!

Tämä kokenut lääkäri katsoi meitä molempia hetken, ja sanoi tyyliin "te olette pienen vauvan vanhempia. Kaikki mitkä helpottaa teidän elämää, helpottaa vauvan elämää. Jos tutin kanssa tyttö nukkuu paremmin, niin antakaa tutti. Jos äiti saa levättyä välillä sen avulla, että annetaan korviketta, niin antaa palaa vaan". Vaimoni meinasi purskahtaa itkuun, sen verta helpottavat sanat lääkäri lausui.

Jokainen tekee tyylillään, tärkeintä on tietysti lapsen hyvinvointi. Vauvan kanssa meno on muutenkin raskasta, niin siihen ei tarvitse lisästressiä ulkopuolelta.

Kunhan tuo seuraava juniori putkahtaa maailmaan, niin aion ottaa asiat huomattavasti rennommin :)
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
@Knox tuntuu, että se on joillekin naisille kuninkuuslaji, kuka jaksaa hoitaa lapsensa vaikeimman kautta. OG-neuvolantädit ja -hoitajat sitten ruokkivat tätä.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä sitten Roudasta Rospuuttoon hengessä kerroin, että perkele, olemme antaneet korviketta! Ja minä olen antanut tutinkin perkele!
Mahtava mielikuva tuli tästä. Kai menit sen jälkeen vielä avantoon kellumaan vaatteet päällä?

Minä en enää edes oikein muista miten nuo alkuhommat lopulta menivät, muuta kuin että liian suurella vimmalla ja totisuudella sitä taisi kaikkeen suhtautua. Päiväkoliikki veti pataa jumiin koko perheeltä aika kunnolla alkuvaiheessa, mutta vaikka se silloin ajottain tuntui ihan loppumattomalta tuskalta yrittää saada peltorit päässä sitä 100 desibelin voimalla mahavaivojaan huutavaa lasta nukkumaan milloin minkäkin kengurupallon päällä pomppien, niin eipä se kuitenkaan isossa kuvassa ollut kuin lyhyt aika minkä sitä taistoa piti kestää. Nyt poika on jo 5 vuotta, ja aina vain siitä tulee mahtavampi ukko. Rautahampaita ja pyörällä ajoa ja uimaan oppimista on tässä viime aikoina ollut ohjelmassa. Vastahan se äsken huusi vain, ja nyt se osaa jo vaikka mitä, jopa kertoa niin mahtavan tyhmiä ja paskoja vitsejä että minulta tulee maidot nenästä, mistä lie oppinut. Kohta se varmaan jo pelaa NHL:ssä ja tuo Stanley Cupin meidän saunassa käymään.
 

444

Jäsen
@BOL
Hyvää tekstiä kaikkineen. Täällä tosiaan tavoitteena on täysimetys, vain ja ainoastaan äidin tahdosta. Neuvolassa asiaan ei ole otettu kantaa eikä myöskään kotikätilöt ole tätä puffanneet erityisemmin. Olen kuitenkin tuonut hänelle esiin useita kertoja, että oma jaksaminen pitää laittaa etusijalle. Että ruokinnan voi hoitaa muillakin tavoilla, ja korviketta on myös annettu silloin, kun oma jaksaminen ei enää ole mahdollistanut imetystä tai pumppausta. Minä katselen tilannetta hyvin eri näkökulmasta, koska a) en imetä ja b) rakastan nukkumista. Rakastan kuitenkin näitä kahta vielä enemmän, joten siksi olen valinnut nukkua samassa huoneessa ja yrittänyt ottaa univajetta kiinni päiväunilla. Sitten on tällaisia päiviä kuten tänään ja eilen, kun on vain pakko hoitaa juoksevia asioita eikä päiväunille jää aikaa. Silloin mennään vahvasti miinuksen puolelle jaksamisessa, mutta tiedän myös huomisen koittavan, jolloin mitään akuuttia hoidettavaa ei ole. Olen myös siitä onnellisessa asemassa, että palaan itse työelämään toden teolla vasta lokakuussa, jotta ehdin saada olla mukana luomassa vahvaa sidettä lapseeni, ja ehdin myös sopeutua muuttuneeseen arkeen. En oleta, että ensimmäiset kaksi viikkoa määrittelevät koko todellisuuden.

Mutta tosiaan, asiasta on keskusteltu myös kotona. Ymmärrän olla astumatta liikaa varpaille, koska taustalla voi olla myös sellaisia tunteita, joita ei osata pukea sanoiksi; riittämättömyyttä esimerkiksi. Mihinkään ei ole kiire ja annan ajalle mahdollisuuden näyttää. Mikäli mikään ei olennaisesti muutu ja tilanne alkaa käydä kaikkien kolmen voimille, niin otan asian esille painokkaammin. Eikä lapsen imetys ole minulta pois, vaan pystyn olemaan siinä heidän molempien kanssa ihan hyvin. Välillä sitten pidetään huoli siitä, että myös äiti saa riittävästi lepoa ja ravintoa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@BOL osuu hienosti kantaan naulan. Liian paljon porukka tankkaa odotuksia tai kyttää muiden mielipiteitä, lapset voi kasvattaa hienosti monella eri tapaa. Täysimetykseen ei todellakaan kaikki pysty, syystä tai toisesta, ja ei esim tälläisestä pitäisi potea syyllisyyttä.

Some ei auta tässäkään, sieltä pumpataan neuvoa ja odotusarvoa - ja niiden päälle pitää juuri niskapaskat vetäneelle lapselle heittää muodikas kolttu ja panta päähän, jotta saa instaan parit mukavat kuvat tykkäysten ja tuotelahjojen toivossa.

Vanhemmuus ei varsinaisesti poikkea muusta elämästä. Jokaisen olisi syytä miettiä ihan kaikkien asioiden kohdalla, minkälaisia mielipiteitä, arvoja, käsityksiä, jne. heillä on ja keskustella itsensä ja puolisonsa kanssa avoimesti asioista. Kun on tehnyt asiat itselleen selviksi ja punninnut ne tarkkaan, uskaltaa paremmin seistä omien valintojen takana. Vanhemmuudessa on todella paljon asioita, joista voi olla vaikka kuinka paljon ennakkokäsityksiä ja mielipiteitä, mutta lopulta vain omakohtainen kokemus tulee kertomaan, minkälaisiin ratkaisuihin itse päätyy. Ja eri lasten kanssa voi päätyä tekemään täysin erilaisia ratkaisuja, koska joku asia ei vain toimi jonkun lapsen kohdalla.

Itse olin esim. sitä mieltä, etten koskaan halua käyttää tuttia huvituttina, vaan ainoastaan "säännöstellen" nukkumaanmenon tai muun rauhoittumisen yhteydessä. Tämä toimi erittäin hyvin ensimmäisen lapsen kanssa, mutta toisen kohdalla jouduin olosuhteiden pakosta useinkin laittamaan nuoremmalle tutin suuhun, koska en pystynyt olemaan samalla tavalla hänen käytettävissään rauhoittajana kuin esikoisen kanssa ja hän muuttui tyytymättömästä tyytyväiseksi, kun sai tutin suuhunsa. Univaje pahensi tuskastumistani ylimääräiselle mölinälle, joten mielestäni syy oli hyvä. Toki se tutti otettiin pois, kun kädet ja huomio vapautuivat, eikä hänenkään kohdallaan koskaan ollut sellaista, että olisi esim. leikkinyt tutti suussa ja se olisi ollut meille ihan jees. Esikoiselle tutti ei ollut läheskään niin tärkeä kuin kuopukselle ja tajusin tämän aika varhaisessa vaiheessa ja siihen puututtiinkin ennen kuin tutista tuli liian tärkeä. Yksi merkki tutin tärkeydestä oli se, että oppiessaan liikkumaan itse, hän etsi aina itselleen jostain tutin ja iski sen itse suuhunsa. Tutti oli hyvä motivaattori liikkumisen oppimisessa ja hän sai palkita itsensä laittamalla tutin suuhun, mutta sen jälkeen hänen huomionsa keskitettiin johonkin muuhun ja tutti laitettiin jemmaan.

Vertaistuki on mahtava ja tärkeä asia ja siinä some voi auttaa paljonkin. Mutta somessa on myös paljon ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaisia käytöstapoja ja/tai omakohtaista kokemusta ko. asiasta, jolloin niillä kommenteilla voi loukata toisia paljonkin. Kaikesta ei tarvitse olla mielipidettä, eikä kaikkea tarvitse aina kommentoida. Jos on vaara, että oma kommentti aiheuttaa jollekin lisää epävarmuutta tai pahan mielen, kannattaa jättää kommentoimatta, mikäli asia ei oikeasti ole sellainen, että se vaatii juuri sinun mielipiteesi. Sellaisiakin asioita on, mutta harvemmin jonkun imetys, nukkumisjärjestelyt tai kestovaipat ovat sellainen asia.

Itse en usko elämässä muutenkaan minkäänlaiseen tuputtamiseen, joten vanhemmuuden kanssa on sama homma. Voin tarjota oman näkemykseni ja mielipiteeni ja joskus oikeita neuvojakin, mutta jokainen tekee omat päätöksensä. Jos jonkun ihmisen kasvatusmetodit poikkeavat omistani liikaa, eikä asioista voida keskustella järkevästi ja muut huomioiden, ei moisista asioista kannata keskustella lainkaan. Jos joku on totaalisen ärsyttävä tyyppi, ei sellaisten kanssa tarvitse asioida yhtään enempää kuin on pakko. Toki jotain sukulaisia voi olla pakko tavata silloin tällöin, mutta kenenkään kynnysmattona ei tarvitse näissäkään asioissa olla. Tietysti kaikenlaisiin laiminlyönteihin on jokaisella velvollisuus puuttua, mutta itse en ole törmännyt ikinä sellaiseen, missä olisin joutunut edes punnitsemaan, onkohan kaikki oikeasti ok ja pitäisiköhän tehdä vaikkapa lastensuojeluilmoitus. Onneksi.

@444 , unen merkitystä ei voi väheksyä ja sen aiheuttamat "vauriot" tulevat ilmi yleensä vasta viiveellä. Oma suositukseni on, että perheessä olisi edes yksi hyvin nukkunut henkilö, vaikka se voi myös lapsen äidin näkökulmasta tuntua joskus epäreilulta. Koska onhan se. Mutta kun palaat töihin, sun pitää varmasti olla työkunnossa ja kun säkään et ymmärtääkseni enää ole mikään parikymppinen, se unen puute näkyy kyllä melko nopeasti. Kaunis ajatus, mutta ei välttämättä se kaikkein fiksuin, että sinäkin valvot. Mutta varmasti itse tiedät, milloin on oikea hetki sanoa naisväelle, että heipparallaa :).

Mielestäni hyvä ohjenuora on pikkulapsivaiheessa on "mikä on perheelle parhaaksi". Se kantaa melko pitkälle, koska perhe muodostuu kaikista perheen jäsenistä. Vaikka lapsen ehdoilla mennäänkin, ei lapsi kuitenkaan voi tai saa tehdä päätöksiä. Äidillä voi olla vahvat omat mielipiteet, mutta ei äitikään saa mikään tyranni olla. Enkä siis nyt tarkoita kenenkään tälle sivulle kirjoittaneen puolisoja, vaan yleisesti. Lapsiin liittyvät asiat ovat erittäin herkkiä ja ymmärrän, että isille kynnys kommentoida "paljon mitään", on todella korkea. Erityisesti vauvavaiheessa, kun on vielä tuoreessa muistissa se, miten kovaa homma synnyttäminen on. Kyllä sekin unohtuu :). Mä peräänkuulutan enemmänkin äideiltä sitä, etteivät omisi vauvaa, vauvaan liittyviä asioita ja jättäisi miestä "kaiken päätöksenteon ulkopuolelle". Se käy nimittäin todella helposti ja se syö miestä ja vaikuttaa parisuhteeseenkin. Mutta tämä taitaa olla vähän väärä foorumi sille :).
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Tyttö syntyi eilen aamulla. Eka vuorokausi meni tuoreella neidillä tehon puolella kun vaati vähän lisähappea keuhkoihin, että lähti toimaan. Samalla avovaimo keräili koko päivän itseänsä keisarileikkauksen jälkeen kun iski huono olo leikkauksen jälkeen. Itse palloilin kahden osaston välillä ja nukuin pikkuneidin kanssa sitten teholla.

Tänä aamuna onneksi äiti ja pikkuneiti pääsivät näkemään toisiaan. Päästiin sitten vuodeosastolle kaikki kolme ja lisähappea ei pikkuneiti enää tarvitse. Ehkä huomenna sitten kotiin jos kaikki etenee hyvin kuten nyt on mennyt. Olihan tuo melkoinen kokemus ja aikamoista tunteiden vuoristorataa.

Tästä se sitten alkaa uusi luku elämän kirjassa.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Kyllä meilläkin korvikkeilla mentiin molempien lasten kohdalla. Hirveästi en enää muista kun nuorempikin on 8-vuotias, mutta sen muistan että se imetys ei vain onnistunut. Turha siinä on sitten tapella. Eikun korviketta naamaan, kyllä se silläkin elää.
 

Woofer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Barca
Esikoinen on tässä nyt noin viikon verran nähnyt maailmaa ja onhan tämä nyt aika helvetin hienoa.

Äiti ja poika voivat hyvin. Isä on vielä vähän sekaisin.

Samat sanat. Esikoinen putkahti maailmaan tuossa perjantaina aamusella ja sunnuntaina päästiin kotiutumaan. Äidiltä todella upea ja kova suoritus. Poika kun tuossa tuhisee vieressä niin on tässä kyllä loputtoman kiitollinen olo.

Vaikken tiedä onko suoraan tämän ketjun asia, mutta tämän kokemuksen myötä ei voi kun hattua nostaa ja kiittää TAYSin kätilöitä ja hoitajia, jotka meidänkin kanssa tuon viime viikonlopun vietti ja jakoi meidän kanssa tuon kokemuksen ja uuden elämän alkumetrit. Onhan tuon työn aina tiennyt tärkeäksi, mutta nyt kun sitä toimintaa pääsi läheltä seuraamaan, niin asian todella ymmärsi mistä on kyse. Sitten kun vielä miettii, että aina joukkoon mahtuu varmasti päiviä, että kaikki ei mene onnellisesti. Noita asioita pitäisi sitten pystyä jättämään työpaikalle. Psyyke on oltava valtavan luja. Todellisia arjen sankareita ja sotureita. Kiitos heille!
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Laitetaanpas taas jatkiksen isät (ja myös äidit) töihin. Haetaan nyt taas vanhemmalle tytölle uutta jakkaraa autoon, jotta nuorempi pääsee kaukalosta pois vanhemman nykyiseen istuimeen. Vanhempi on nyt reipas 90cm pitkä.

Toiveet:
- Turvallisuus prioriteetti yksi josta ei tingitä.
- Selkä menosuuntaan
- Käyttömukavuus sitten seuraavana listalla.
 

SteelGate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ilves, Bruins, HC Davos, Tunturi-Kiekko
Meillä on vähän samanlaiset pohdinnat menossa, joskin vanhempi on luokkaa metrin mittainen.

Meillä on käytännössä kaksi vaihtoehtoa katsottuna: kasvot menosuuntaan BRITAX Kidfix i-Size ja selkä menosuuntaan BRITAX Max-Way Plus.

Paljon sanelee se, että mahtuuko tuo selkä menosuuntaan oleva jakkara kuskin penkin taakse, sillä vänkärin puolella on jo paljon tilaa vievä pienemmän matkustajan BRITAX Dualfix M i-Size ja tämä jakkara ei kuskin taakse mahdu.

Itse olisin tuon kasvot menosuuntaan kannalla, koska sen saa Isofixeillä kiinni ja vie vähemmän tilaa. Toinen jakkara kiinnitetään vöillä auton lattiassa oleviin kiinnikkeisiin ja auton omalla turvavyöllä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös