Itsekin olen nyt ollut kotona meidän puolitoistavuotiaan kanssa maaliskuun puolivälistä saakka, kun vaimo palasi töihin aprillipäivänä. Onhan tämä ollut antoisaa, mutta samalla on sanottava, etten ole koskaan ollut samalla tavalla loman tarpeessa. Etenkin sen jälkeen kun vanhemman pojan päiväkoti loppui juhannuksena, meno on ollut aika intensiivistä. Vaimon kesäloma alkoi eilen joten ehkä se tästä vielä.
Ylipäätään vanhemmuuden vaikeuksista puhutaan vähän liian vähän, ja etenkin vain osasta niitä. Tiettyihin asioihin en ainakaan itse osannut varautua ollenkaan, vaikka tein mielestäni tässäkin suhteessa paljon pohjatyötä. Esimerkkeinä vaikkapa kuulon alenema ja yöunien menetys.
Esikoisen täyttäessä n. puoli vuotta loppuvuodesta 2020, olin tietyiltä äänialueilta jo lähes kuuro, etenkin oikean korvan osalta. Tinnitus on jatkuvaa ja esim. kodinkoneiden piipitystä en enää kuule. Peltorit hankin liian myöhään, mutta nekään eivät olisi pelastaneet yht'äkkisiltä kovaäänisiltä itkuilta ja sellaisten aiheuttamilta vaikutuksilta kuuloon.
Yöunien osalta en vieläkään ymmärrä mistä on kyse. En ole kevään 2020 jälkeen pystynyt nukkumaan yli 5-6 tuntia kuin muutaman kerran. Tyypillisesti saan unta n. 3-4 tuntia yössä. On kiistelyn aihe, kuinka ns. "iltavirkkuus" vaikuttaa tällaisessa tilanteessa, mutta itse ainakin huomaan olevani lasten nukuttamisen jälkeen sellaisessa vireystilassa, ettei unen saaminen ole lainkaan mahdollista pitkään aikaan. Päivän ajan olen usein erittäin uupunut, ja lasten nukuttamisen jälkeen tulee ik. stressin laukaisemisen kaltainen tila jolloin myös piristyy kovasti.
Jos jollakulla on heittää vinkkejä tällaisiin haasteisiin, olisin kyllä kiitollinen. Magnesium ja melatoniini ovat käytössä jne.
Loman tarve kuulostaa tutulta. Vaikka en toki olekaan ollut yksin lapsen kanssa näitä kolmea kuukautta, niin silti jokainen täysin itsekseen vietetty tunti tulee todella tarpeeseen. Minulle näitä ovat pihatyöt ja kauppareissut, paljon muuta ”omaa aikaa” ei ole. Viime viikonloppu vietettiin meditaatioretriitillä, johon itse lähdin lähinnä olemaan vauvan kanssa (onneksi pääsin osallistumaan muuhunkin ohjelmaan, kiitos muiden osallistujien), jossa oli myös 17 muuta lasta. Se kuormituksen määrä etenkin ruokailujen yhteydessä ilmentyneen kakofonian muodossa oli sellaista, että olisin voinut vain hajota atomeiksi. Olihan se etukäteen tiedossa, ettei tuosta lepolomaa tule millään, mutta silti… Ylipäänsä tällaiselle hivenen ääniyliherkälle ihmiselle tuo oli kyllä hyvän ja kovan kasvun paikka.
Mulla ”onneksi” on etenkin oikeassa korvassa ollut kuulon alenema jo kauan, joten merkittävää muutosta tuskin on tapahtunut. Äänijänteet tuolla tytöllä kyllä on kunnossa, kun on livenä päässyt vertaamaan muihin lajitovereihinsa. Mulla tuo huono kuulo ilmenee niin, että jos en näe puhujaa, niin en välttämättä saa sanoista selvää, etenkään jos ympärillä on paljon muuta hälyä. Äänet vain puuroutuvat mössöksi. Myös tietyt taajuudet ovat kadonneet. Tuossa on yksi syy, miksi en viihdy suurissa väkijoukoissa, koska joudun koko ajan kysymään mitä mitä mitä.
Univaje on tuttuakin tutumpi olotila. Tuo kääryle vastustaa nukkumaan menoa ihan viimeiseen asti. Iltaisin olen aivan totaalisen loppu, ei riitä energiaa enää mihinkään, mutta silti pitää saada höyryttyä edes keittiö siihen kuntoon, että aamu ei ala siivoamisella. Aiemmin olen ollut ilta- ja yövirkku ja nukkunut aamuisin niin pitkään, että herään lopulta nälkään. Nykyään olen kuitenkin väsymyksestä huolimatta täysin valveilla ja virkkuna ihan viimeistään klo 7. Siinä sitten normaalisti on se pari tuntia täysin omaa aikaa, kun muut vielä nukkuvat. Silti hyviä unitunteja tulee maksimissaan kuusi per yö, useimmiten vähemmän. Pahin vaihe on onneksi jo takana, toivottavasti, ja viime kuukausina olo on tuolta osin ollut levänneempi. Tyttö heräilee paljon öisin, mutta onneksi nukahtaa nopeasti uudestaan. Itse en nukahda niin nopeasti uudestaan, joten tuo vähentää unta aika tehokkaasti. Toistaiseksi pahin aika kuitenkin oli ihan loppuvuodesta, jolloin jouduin ottamaan parin viikon ylimääräisen loman, kun alkoi olla loppuun palamisen oireita ilmassa.
Eli ei tämä todellakaan ole ollut pelkkää ruusuilla tanssimista. Silti nyt kun ensimmäinen vuosi on parin päivän päästä takana, niin sanoisin, että enemmän tämä on antanut kuin ottanut.