Meille tulee vauva!

  • 455 249
  • 2 171
Itsellä kaksi lasta ja täytyy sanoa, että neuvola ja tarvittaessa sairaalan päivystys toimivat niin hyvin, että lapsille aina saanut avun julkiselta samassa ajassa, kuin itse yksityiseltäkin. Eli en liputa vauvavakuutusten puolesta, ellei esim. oma asuinpaikka ole kaukana julkisista palveluista. Monta laskelmaakin löytyy, miten kannattamatonta on. Pienemmällä rahalla käy tarvittaessa pari kertaa vuodessa yksityisellä. Lääkkeisiin ja hoitokuluihin on Suomessa kulukatto, joten taloudellinen katastrofikaan ei ole riskinä.
Näissä varmaan isoja eroja kaupunkien välillä. Huomattiin hyvin nopeasti että meiltä ei neuvolan kautta apua saa jos ei jaksa kinuamalla kinuta kun koitettiin alkuun pyytää sieltä apua eikä älytty hyödyntää vakuutusta kun oltiin niin sekaisin lapsen syntymästä ja koko ruljanssista.
Syksyllä koettiin nämä yksityisen lapsivakuutuksen "parhaat" puolet (vieläpä useamman kerran), käytiin siis ensiksi kierros yksityisellä ja päädyttiin lopulta julkiselle puolelle (Lastensairaala) labroihin yms. Helpommalla ja huomattavasti nopeammin olisi mennyt, jos olisi suoraan menty julkisen kautta. Eli ei todellakaan ole niin kätevä, mitä ihmiset sanovat, varsinkin kun arkisin neuvola/terveysasema on tosiaan tuossa kilometrin päässä. Joihinkin perus korvatulehduksiin viikonloppuisin toki toimii, mutta muuten en näe yhtään mitään hyötyä, lapsia kuitenkin hoidetaan täällä Helsingissä pääosin ripeästi ja hyvin myös julkisella puolella.
Nojoo, kuulostaa kyllä aikamoiselta pompottelulta. Omasta puolesta täytyy todeta että ei paljoa paremmin olisi voineet sujua, parin vuoden aikana ollaan käyty vakuutuksen kautta lääkärissä kymmenisen kertaa (on ollut flunssaa, ihottumaa, nukkumisongelmaa, korvatulehdusta jnejne.) ilman mutinoita. Hyvä jos julkisella homma toimii jossain kuten pitää ja tärkeintä että hoitoa saa :)
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Kiva juttu, että julkinen puoli toimii edes jossain. Täällä periferiassa en lastani julkiselle puolelle enää vie, vaikka aseella uhattaisiin. Väärät diagnoosit, väärä lääkitys, josta lapsi sai vittumaisia oireita, puolivillainen allergiatestaus epäselvine tuloksineen ja jumalattoman sekava lastenlääkäri, josta on tehty useita valituksia.

Kirpaiseehan se maksaa >1000€/a kahden lapsen vakuutuksista, mutta kun tässä vuosien saatossa on tullut useampia yli vuosikulun kustantavia tutkimuksia (mm. kardiologia, astma ja anafylaksia), joista on saanut maalaisjärjelle sovitetut tulokset sekä selkeät ohjeet jatkon osalta, ei laskujen maksaminen tunnu niin ikävältä.

Arpapeliähän se on. Ellei lapselle tule mitään odottamatonta ja vakavaa, ja julkinen puoli palvelee ison kaupungin malliin, niin mitä sitä vakuutuksesta maksamaan. Jos taas on vähänkään epäselvyyttä hoitoon pääsyn nopeudesta tai sen laadukkuudesta, eikä puhuta mistään nenän kutinasta, kannattaa lyödä lanttia pöytään. Erikoislääkärit ovat tittelinsä yleensä ihan syystä ansainneet.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Ei kai julkisella ole enää kapasiteettia hoitaa kuin eläkeläisiä, työttömiä ja akuutisti kuolemassa olevia?

Vakuutuksilla koko perhe.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Sen verran sanottava, että ekan lapsen kanssa kun oli tuo vakuutus, niin piti vaippaihottuman takia ravata terveystalolla ja ihan samanlaista arpomista se oli sielläkin ja muistaakseni kolmannella kerralla saatiin oikea diagnoosi ja hoito.

Julkisella puolella lapset kyllä pääsee nopeasti hoitoon. Otettiin vakuutus myös toiselle lapselle ja kun synnytyksen jälkeen piti olla muutama päivä lastenosastolla, niin siinä vakuutus tuntui ihan hyvältä kun ei tarvitse murehtia monen päivän hoitopäivämaksuja.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Itse olemme voineet hoitaa melkein kaiken julkisella puolella, mutta aika vähän on ollut mitään kommervenkkejä toistaiseksi. Ensimmäisen lapsen kohdalla käytiin Hesperiankadun Mehiläisessä leikkauttamassa kireät kieli- ja huulijänteet kun synnärillä eivät koronahäslingissä sitä tehneet. Se maksoi reilut parisataa, joten toisen lapsen kohdalla oli kiva, että perhehotellin lekuri katsoi tuonkin kerralla kondikseen.

Itse ymmärrän hyvin perustelut sekä vakuutusten puolesta että vastaan. Itsekin sitä jonkin verran pondeerattiin, mutta kavereiden kokemukset ja omat mietinnät saivat päätymään pärjäämiseen ilman. Helsingissä tuntuu olevan varsin yleistä tämä tyyli.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lapsivakuutusten kannattavuus riippuu varmaan paljon siitä missä asuu. Meillä otettiin molemmille lapsille varmuuden vuoksi jo raskausaikana vakuutukset, mutta about puoli vuotta sitten, lasten ollessa 3,5 ja 0,5 vuotiaita päätettiin noista säästää. Lapset ovat onneksi (koputtaa puuta) olleet kohtalaisen terveitä, jotain pikkujuttuja lukuun ottamatta. Vakuutuksen omavastuuosuus taisi ylittyä vain kerran. Päätökseen vaikutti (säästön lisäksi) se ettei tässä pk-seudun naapurikunnassa ollut yksityisiä lääkäriasemia, tai ainakaan lapsille suunnattuja palveluita, vaan niiden perässä piti aina ajaa vähintään 20km/suunta ja toisaalta kunnallinen terveyskeskus on muutaman kilometrin päässä ja toiminut ihan kiitettävästi; soittopyynnön joutuu yleensä jättämään mutta parin tunnin sisällä soittavat takaisin ja ensimmäinen aika on yleensä tarjolla tunnin sisään. Lääkärit ja hoitajatkin mielestäni olleet vähintään yhtä hyviä kuin esim. Mehiläisessä. Päivystystä ei (onneksi) ole jouduttu testaamaan, mutta tarvittaessa yksityiselläkin muutaman kerran kävisi tuolla vakuutuksen omavastuun osuudella vaikka kattava vakuutus olisi.

Vaimo nuo meidän vakuutukset kilpailutti ja ihan tarkkaan yksityiskohtia en muista, mutta nyt meillä on sellainen lapsivakuutus jossa on suurempi omavastuu jonkun enemmän lääkärikäyntejä/erikoishoitoa vaativan syyn varalle ja vuosittaiset vakuutusmaksut putosivat usealla satasella tuon muutoksen johdosta.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Eilen oli kyllä ihan hauska, kun meillä on iltaisin vauvan sängyn vieressä vanha matkaradio sillä tavalla, että ei ole millään kanavalla ja radiosta kuuluu taustakohinaa. Tämä siis sillä, että ei illasta herää muiden kolisteluun.

Olin yksin kotona lasten kanssa ja molemmat lapset olivat nukahtaneet ja katselin rauhassa golfia olkkarissa. Yht’äkkiä radio näköjään päätti löytää kanavan aika sopivalla hetkellä kun alkoi kuulua makkarista ”EIKUN MORJESTA PÖYTÄÄN!”.

Ja kyllä, vauva heräsi tähän.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Olin yksin kotona lasten kanssa ja molemmat lapset olivat nukahtaneet ja katselin rauhassa golfia olkkarissa. Yht’äkkiä radio näköjään päätti löytää kanavan aika sopivalla hetkellä kun alkoi kuulua makkarista ”EIKUN MORJESTA PÖYTÄÄN!”.
White- ja muitakin noiseja varten on olemassa erilaisia äppejä ja laitteitakin, mutta JOS HALUUT TEHDÄ SEN ITSE...
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
White- ja muitakin noiseja varten on olemassa erilaisia äppejä ja laitteitakin, mutta JOS HALUUT TEHDÄ SEN ITSE...
Mutta sittenhän isin puhelin on vauvan white noise-käytössä eikä isi pääse jatkoaikaan. Aika arvokasta ostaa vauvalle oma puhelin/tabletti.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Mutta sittenhän isin puhelin on vauvan white noise-käytössä eikä isi pääse jatkoaikaan. Aika arvokasta ostaa vauvalle oma puhelin/tabletti.
Meillä on taaperokännykkänä vaimon vanha samsung. Tänäänkin se katseli siitä tyytyväisenä 128 kertaa baby sharkin kun ajettiin mökille, ja kyllästyttyään soitti pari kertaa häkeen muka vahingossa. Nyt istun kuistilla punaviinilasi kourassa ja kuuntelen kuinka pedistä kuuluu "dädishak tyttyttytytytty".

Kannatti.
 

Liitteet

  • PhotoGrid_1658170391731.jpg
    PhotoGrid_1658170391731.jpg
    464,3 KB · kertaa luettu: 163

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meillä on taaperokännykkänä vaimon vanha samsung. Tänäänkin se katseli siitä tyytyväisenä 128 kertaa baby sharkin kun ajettiin mökille, ja kyllästyttyään soitti pari kertaa häkeen muka vahingossa. Nyt istun kuistilla punaviinilasi kourassa ja kuuntelen kuinka pedistä kuuluu "dädishak tyttyttytytytty".

Kannatti.

Siinä onkin elämän suuria mysteerejä kuinka monta kertaa taapero olisi valmis kuuntelemaan saman kappaleen peräkkäin. Veikkaan ettei tuohon koskaan saada lopullista vastausta, kun joko ne sammuvat tai rupeavat räyhäämään, kun pitäisi ennätystä alkaa rikkomaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

444

Jäsen
Täällä mennään kotisynnytystä luomuna eli ilman mitään kivunlievitystä. Täytyy sanoa, että kunnioitus tätä naista kohtaan on aivan ääretön. Vittu mikä soturi!
Ihan rehellisesti voin myöntää, että minusta ei olisi kestämään noita kipuja. Pelkkä sivusta seuraaminen tekee jo niin helvetin kipeää.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Mutta sittenhän isin puhelin on vauvan white noise-käytössä eikä isi pääse jatkoaikaan.
Tämähän se on. Lisäksi radiossa on se oma viehätys, että voi odottaa jos alkaisi tulla jotain viestejä tuonpuoleisesta (toki jos ne saisivat lapsen nukkumaan hyvin, niin en asiaan puuttuisi).

Toukokuussa tosiaan syntyi toinen lapsi ja kesän aikana omat menot ovat jääneet aika vähäiseksi, joten jatkoaika on vähän sellainen henkireikä. Näkyy kyllä nykyään myös aika vahvasti mun viestien tasossa.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Täällä mennään kotisynnytystä luomuna eli ilman mitään kivunlievitystä. Täytyy sanoa, että kunnioitus tätä naista kohtaan on aivan ääretön. Vittu mikä soturi!
Ihan rehellisesti voin myöntää, että minusta ei olisi kestämään noita kipuja. Pelkkä sivusta seuraaminen tekee jo niin helvetin kipeää.
Huh Huh..
Tuollaisen suorituksen jälkeen ei kyllä kehtaa alkaa valittaa edes murtuneesta ranteesta..
Kaksi kertaa ollut mukana synnytyksessä. Molemmat menneet yllättävän rauhallisesti.

Tietysti löytyy ihmisiä jotka erimieltä…



 

Herra Hopotin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Vakuutuksen kannattavuuteen taitaa tosiaan vaikuttaa paikkakunta aika paljon. Ainakin täällä vaihtelee ammattitaito noilla julkisen puolen lääkäreillä sen verran, että vielä toistaiseksi olen antanut vakuutusten olla.

Vastaan on tullut esimerkiksi vastavalmistunut, joka ei meinannut uskaltaa koskea itkevään taaperon. Edellinen käynti julkisella oli, kun tyttö käytti kaikki voimansa hengittämiseen, muuta ei jaksanut oikein tehdä. Lääkäri oli sitä mieltä, että lepoa ja buranaa. Onneksi sattui samalla lastenlääkäri tulemaan muissa asioissa huoneeseen. Otti välittömästi osastolle, jossa meni pari yötä.

Yksityisellä on ollut ainakin täällä osaavaa porukkaa ja aina saanut palvelua. Välillä vähän omasta mielestä liiankin hyvää, ja menty jopa ylihoitamisen puolelle.

White- ja muitakin noiseja varten on olemassa erilaisia äppejä ja laitteitakin, mutta JOS HALUUT TEHDÄ SEN ITSE...
Käteviä laitoksia, mutta jäävät noihin koukkuun. Poika jo neljä, eikä suostu nukkumaan ilman.
Täällä mennään kotisynnytystä luomuna eli ilman mitään kivunlievitystä. Täytyy sanoa, että kunnioitus tätä naista kohtaan on aivan ääretön. Vittu mikä soturi!
Ihan rehellisesti voin myöntää, että minusta ei olisi kestämään noita kipuja. Pelkkä sivusta seuraaminen tekee jo niin helvetin kipeää.

En kyllä itse olisi uskaltanut mihinkään kotisynnytykseen. Eka jäi olkapäistä kiinni, ja toisen kanssa lähdettiin kiireellisen sektioon. Siinä olisi kotona ollut molemmissa aika tekemätön paikka.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Käteviä laitoksia, mutta jäävät noihin koukkuun. Poika jo neljä, eikä suostu nukkumaan ilman.
Varmasti näin onkin monella. Meillä tuota kohinaa käytettiin ekan lapsen kohdalla vauvana, mutta lopetettiin taaperoiässä. Käynyt hyvä tsägä meillä, sillä esikoinen on nukkunut alle vuotiaasta yönsä heräämättä kertaakaan, paitsi tietysti kipeänä. Tämän toisen kohdalla käytetään nyt ocean waves -äppiä, koska brown noise ei toiminut. Saapa nähdä miten hänen kanssaan käy jatkossa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täällä mennään kotisynnytystä luomuna eli ilman mitään kivunlievitystä. Täytyy sanoa, että kunnioitus tätä naista kohtaan on aivan ääretön. Vittu mikä soturi!
Ihan rehellisesti voin myöntää, että minusta ei olisi kestämään noita kipuja. Pelkkä sivusta seuraaminen tekee jo niin helvetin kipeää.

Onnea matkaan!

Meillä molemmat tytöt syntyivät ilman kivunlievitystä, tosin sen takia, että synnytykset etenivät niin nopeasti ettei vaimo ehtinyt saada mitään kivunlievitystä. Toinen meinasi tulla jo kotona (ei tarkoituksellisesti), mutta selvisivät lanssilla naistenklinikalle jossa 2 minuuttia myöhemmin tyttö syntyi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444

444

Jäsen
En kyllä itse olisi uskaltanut mihinkään kotisynnytykseen. Eka jäi olkapäistä kiinni, ja toisen kanssa lähdettiin kiireellisen sektioon. Siinä olisi kotona ollut molemmissa aika tekemätön paikka.
Ei ollut minunkaan ykkösvaihtoehtoni, mutta olen myös sitä mieltä, että nainen päättäköön omasta kehostaan. Eikä tämä toki ole mikään 100 vuoden takainen ”peltotöiden ohessa käyn puskemassa pennun pihalle” -synnytys, vaan nyt paikalla on kaksi kätilöä, jotka valvovat kaiken menevän oikein ja luonnollisesti. Hiton kallista lystiä kyllä, koska tämän kustannuksiin yhteiskunta osallistuu yhtä paljon kuin Valavuori verojen maksamiseen.
Synnytyssairaalaan ajaa tarvittaessa vartissa (ja siellä ollaan tietoisia, että täällä on kotisynnytys käynnissä nyt) ja luottamus on kova, että me emme kuulu siihen epäonnekkaaseen vähemmistöön, joilla synnytykseen sisältyy komplikaatioita. Hienoa, että teidän kohdallanne kaikki kääntyi parhain päin ja saitte ammattitaitoista apua heti.
Huh Huh..
Tuollaisen suorituksen jälkeen ei kyllä kehtaa alkaa valittaa edes murtuneesta ranteesta..
Kaksi kertaa ollut mukana synnytyksessä. Molemmat menneet yllättävän rauhallisesti.

Tietysti löytyy ihmisiä jotka erimieltä…



On kyllä kova suoritus. Minähän en uskalla mennä edes hammaslääkäriin ilman puudutusta.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Puhutaan enää päivistä, kun esikoinen putkahtaa. Laskettu aika alle 2vk päästä ja hiljalleen tässä tajuaa, mitä sitä onkaan tehnyt :D Jännitys ja odotus on kova. Jänniä päiviä elellään siis. Toivotaan myös, että synnytys menee hyvin, kun melkein puoliväliin asti vaimolla oli voimakasta pahoinvointia. Huh, mitä aikoja, piti ostaa uusin änärikin että saa näille päiville vähän tekemisestä, kun kesäloma alkoi eilen..
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Te jotka olette käyttäneet tuota white noisea vauvojen kanssa, oletteko koittaneet soittaa Anthraxin Sound of White Noisea levyä? Saa hyviä vaikutteita siinä samalla ja osaa sitten pyytää ikioman rässiliivin syntymäpäivälahjaksi. Meillä jos vauva ei nukahtanut, niin käytettiin klassista autoon nukuttamista. Jos sielläkään ei uni meinannut tulla, niin viimeinen vaihtoehto oli laittaa tämä soimaan, uni tuli välittömästi:



 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Te jotka olette käyttäneet tuota white noisea vauvojen kanssa, oletteko koittaneet soittaa Anthraxin Sound of White Noisea levyä? Saa hyviä vaikutteita siinä samalla ja osaa sitten pyytää ikioman rässiliivin syntymäpäivälahjaksi. Meillä jos vauva ei nukahtanut, niin käytettiin klassista autoon nukuttamista. Jos sielläkään ei uni meinannut tulla, niin viimeinen vaihtoehto oli laittaa tämä soimaan, uni tuli välittömästi:



Kyllä mä oon saanu ton neljävuotiaan jo vähän raskaampaa musiikkia kuuntelemaan mutta ei se Slayeristä ihan vielä syty. Annetaan aikaa.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kyllä mä oon saanu ton neljävuotiaan jo vähän raskaampaa musiikkia kuuntelemaan mutta ei se Slayeristä ihan vielä syty. Annetaan aikaa.
Meillä toimii sellainen kikka kohta neljävuotiaan kanssa, että laittaa mitä vaan örinää soimaan, niin pitää ensin sanoa, että tämmöistä musiikkia isi kuunteli pienenä. Mielenkiinto herää heti.
 

444

Jäsen
Tulihan se sieltä. Ei kyllä helpoimman kautta. Yhteensä 30 tuntia kesti. Viimeinen tunti suoritettiin (tai no, minähän katsoin vierestä) sairaalassa, kun kotikätilöt totesivat sen paremmaksi vaihtoehdoksi; äidille nousi kova kuume nopeasti, minkä seurauksena vauvan sykkeet nousivat pilviin. Toinen kätilöistä lähti mukaan ja hoiti ohjeet sairaalahenkilökunnalle perille. Loppurutistus oli tunnissa ohitse ja terve tyttölapsi pääsi äitinsä syliin. Vaan ei voi muuta sanoa kuin että ”ristus mikä reissu”. Synnyttäjä itse ei nukkunut kuin pari silmällistä 40 tunnin aikana, ei käyttänyt mitään kipulääkkeitä eikä kiroillut kertaakaan koko aikana. Viimeisten 30 tunnin aikana ravinto koostui kookosvedestä ja kahdesta taatelista. Tuskan, turhautumisen, väsymyksen, kaiken näki kauas, ja samalla tunsi olonsa niin mitättömäksi, kun mitään ei pystynyt tekemään. Mutta aivan ääretön kunnioitus ja arvostus tätä soturinaista kohtaan. Sen verran kovat tropit oma kroppa oli kuitenkin keittänyt, että kysyi tunti synnytyksen jälkeen, että minä päivänä synnytys alkoi ja mikä päivä nyt on. Itse olisin kiskonut kipulääkkeitä jo positiivisen raskaustestituloksen jälkeen.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tulihan se sieltä. Ei kyllä helpoimman kautta. Yhteensä 30 tuntia kesti. Viimeinen tunti suoritettiin (tai no, minähän katsoin vierestä) sairaalassa, kun kotikätilöt totesivat sen paremmaksi vaihtoehdoksi; äidille nousi kova kuume nopeasti, minkä seurauksena vauvan sykkeet nousivat pilviin. Toinen kätilöistä lähti mukaan ja hoiti ohjeet sairaalahenkilökunnalle perille. Loppurutistus oli tunnissa ohitse ja terve tyttölapsi pääsi äitinsä syliin. Vaan ei voi muuta sanoa kuin että ”ristus mikä reissu”. Synnyttäjä itse ei nukkunut kuin pari silmällistä 40 tunnin aikana, ei käyttänyt mitään kipulääkkeitä eikä kiroillut kertaakaan koko aikana. Viimeisten 30 tunnin aikana ravinto koostui kookosvedestä ja kahdesta taatelista. Tuskan, turhautumisen, väsymyksen, kaiken näki kauas, ja samalla tunsi olonsa niin mitättömäksi, kun mitään ei pystynyt tekemään. Mutta aivan ääretön kunnioitus ja arvostus tätä soturinaista kohtaan. Sen verran kovat tropit oma kroppa oli kuitenkin keittänyt, että kysyi tunti synnytyksen jälkeen, että minä päivänä synnytys alkoi ja mikä päivä nyt on. Itse olisin kiskonut kipulääkkeitä jo positiivisen raskaustestituloksen jälkeen.
Aikamoinen rutistus on isällekin tuo 30 tuntia seurata vieressä kun oikein mitään muuta ei voi tehdä kun vähän yrittää tsempata. Onneksi lähditte sinne synnärille, niin voit jättää perheen sinne turvallisesti ja itse lähteä kavereiden kanssa varpajaisiin hengähtämään. Ota mieluiten viinaa, niin ehdit olla edes hetken jurrissa ennen kun uni tulee. No ei vaan, paljon onnea teille!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös