Tässä on nyt menty semmoiset 1,5kk aika tiiviisti vauvaa pyöritellessä ja opetellessa. Aika hyvin minä olen oppinut, tuntuu menevän moni juttu jo rutiinilla, mutta kahdesta vauvan kanssa jäämiset esim. kun puoliso lähtee kauppaan, pikkuisen meinaa jännittää, jotta osaako jos tulee joku hätä vauvalle
Mutta voitteko kuvitella miten onnellinen minä olen ollut tämän 1,5kk aikana? Etteköhän. Olen niin onnellinen välillä, kun tyttö jo hymyilee tietoisesti takaisin, että ihan sattuu. Onneksi sain aikoinaan muutoksen elämääni ja saan nyt kokea tämän elämän sitä ihanuutta. Aina ei vauva-arjessa se päivä ole sitä ihanuutta, huutoa ja itkua riittää, mutta kuuntelen sitä aina ennemmin kuin en saisi kuulla oman lapsen ääntä ollenkaan. Ja sitten sekin vielä, että kun tyttöä katsoo, niin tuntuu, että minä katson omaa peilikuvaa. Siinä on niin paljon samaa näköä kuin minussa ja etenkin minun vauvakuvissa, että huh huh. Ja on siinä äitiänsäkin paljon, onneksi, koska kuitenkin tyttö kyseessä :)
Niin, meillä on tosiaan vauva ollut kotona nyt sen parisen viikkoa, ja on siis 2,5 viikon ikäinen. Olen nyt itse heti sen 18 päivää isyyslomalla, minkä Kela antaa ensin alkuun olla, ei ole mitään tarvetta säästellä ja sitä paitsi haluan ehdottomasti olla läsnä. Kaikki on mennyt hyvin ja moni juttu tuntuu menevän nyt jo rutiinilla, käytännössä siis vaipanvaihdot ja pukemiset. Vaunuilemassa käydään joka päivä, ja vauva on jo ollut mukana kun on käyty kaupoilla asioimassakin, emme halua elättää häntä liian pitkään missään "pumpulissa", etteikö mihinkään uskaltaisi viedä pöpöjen tms. pelossa.. kuulemma ihan suositeltavaakin että viedään
Oma kokemukseni vauvoista on käytännössä nolla, mutta olen antanut itseni ymmärtää että meillä on ns. helppo tapaus. Poika ei todellakaan tee juuri mitään muuta kuin syö ja nukkuu, vielä kun toki on niin pieni. Kaveri ei myöskään ole mikään valtaisan itkuisa tapaus, taas siis verrattuna siihen mitä se käsitykseni mukaan voisi olla. Ei tunnu olevan vatsavaivoja tai muutakaan, ainakaan nyt vielä. Suurin osa öistäkin on mennyt niin, että kaveri nukkuu sen ainakin kolme tuntia (joskus jopa lähes viisi tuntia) kerrallaan syöttöjen välillä. Olen iloinen tästä etenkin vaimon takia, hän saa nukkua yönsä varsin hyvin raskaiden imetyssessioiden välillä. Yleensä itsekin nousen yöllä ylös ja pyrin jotenkin olemaan tilanteessa, vaihdan esimerkiksi lakanat ja pissasuojat pinnasänkyyn jos tarvetta on..
Tuo imetys on kyllä sellainen naisen oma show, ettei sitä edes ymmärrä arvostaa kuin nyt vasta kun seuraa sitä vierestä. Mitään en voi tehdä sen sujumisen eteen, muuta kuin kantaa vaimolle mehua ja pientä syötävää, koska vauva saattaa syödä varsin pitkäänkin kerralla ja nämähän toistuvat ainakin kahdeksan kertaa vuorokaudessa (toki epätasaisesti jakautuen). Tosin tuon kait pitäisi helpottaa ehkä jo parin-kolmen viikon päästä, kun vauvan poski- ja leukalihakset kuulemma vahvistuvat, niin tällöin hän saa kerralla enemmän äidinmaitoa ja syömiskerrat lyhenevät ja harvenevat
Suoraan sanoen, tämä vauva-arki ei ole ainakaan vielä edes ollut niin pahaa kuin kuvittelin. On tullut kirjoiteltua mm. tänne palstalle hyvin paljon viimeisen viikon aikana, koska omaakin aikaa kuitenkin on. Paljon silti pidän vauvaa vain ihan sylissä nyt kun hän kuitenkin on jo hyvin paljon valveillakin ja on etenkin alkuiltaisin usein hyvin virkeä, ja kun on muuten tyytyväinen niin sitten vain tapitamme toisiamme, juttelen hänelle ja kuljetan ympäri kämppää. On tämä niin ihmeellistä, vaikea sitä on millään sanoilla kuvata..
Ja täällä on muuten sama homma kuin Lunaticolla: poika on todellakin hyvin paljon minun näköiseni, kaksikin kätilöä mainitsi asiasta jo heti laitoksella, että isästä ei voi ainakaan erehtyä. Tuntuu tyhmältä itse edes näin sanoa, mutta niin se nyt vain on. Äitinsä nenä hänellä on, mutta sitten aikalailla kaikki muu on kyllä minua. En ole koskaan pitänyt itseäni mitenkään erityisen komeana miehenä, mutta uskotaan että poika elää silti onnellisen elämän vaikka isältään näyttääkin :D pojalla on myös valtavasti hiuksia heti syntymälahjana, vaimolla ja minulla on molemmilla hyvät hiuslaadut, joten sikäli vauva saa hyvät geenit. Pojalla on sellainen "aikuisrock" tukka jo valmiina, tätä isäpappa arvostaa erityisesti :D