Meille tulee vauva!

• 467 312
  • 2 180

Kawalski

Jäsen
Suosikkijoukkue
pesäkissat
Meidän esikoinen syntyi päiviä sitten ja synnytyksestä sekä Jorvissa vietetystä ajasta ei jäänyt oikeastaan yhtään mitään positiivista mieleen. Ei voi kun toivottaa jaksamista niille, jotka joutuvat nyt kesällä tuolla Jorvissa synnyttämään.
Kätilöillä tuntui olevan todella kiire (tämä ennätyskesä 2009) ja itse emme saaneet mm. mitään ohjeita ennen kotiin lähtöä melkeinpä mistään asiasta vaikka useita kertoja kyselimme. "Kyllä se siitä.." "Kyllä te pärjäätte.." lähes kokoajan pahoiteltiin, että "on niin kiire.." seurauksena elämämme kauheimmat 3-4 ensimmäistä päivää kotona ja vaimon useat itkut, joita on vaikea ehkä koskaan unohtaa. Taas tuli todistetuksi, että Suomessa ei ole osaavaa terveydenhuoltoa, ellet ole jo kuoleman porteilla. Veistä osataan kyllä heiluttaa sitten.

Nykyään hommat rullaavat jo paremmin ja on aikaa jopa lukea jatkoaika.com foorumeita! Epäilen tosin jo alkavaa kuulovaurioita itselläni kun tuntuu, että korvassa liikkuu jokin palanen tämän neidin rääkyessä kaikuvassa pesuhuoneessa :) Olisi mukava mitata DB mittarilla joskus ja katsoa olisiko Peltorit tarpeelliset.

Elämämme ehdottomasti järkyttävin kokemus tuo synnytys kaikkineen. Ensi Isille ja Äideille siis tiedoksi, että ne pilvilinnat joista unelmoitte sen pienokaisen syntymän jälkeen, voivat muuttua täydeksi hel..ksi yhdessä hetkessä ja myös siihen kannattaa varautua henkisesti. Univelan vuoksi oma lepopulssinikin oli nukkumaan mennessä ensimmäisinä päivinä varmaan lähempänä 150 ja näin päivisin välähdyshallusinaatioita. Ei muuta kuin onnea siis muille ja koittakaa onnistua paremmin siitä alkushokista.
Kävittekö niissä neuvolan valmennuksissa?

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meidän esikoinen syntyi päiviä sitten ja synnytyksestä sekä Jorvissa vietetystä ajasta ei jäänyt oikeastaan yhtään mitään positiivista mieleen. Ei voi kun toivottaa jaksamista niille, jotka joutuvat nyt kesällä tuolla Jorvissa synnyttämään.
Kätilöillä tuntui olevan todella kiire (tämä ennätyskesä 2009) ja itse emme saaneet mm. mitään ohjeita ennen kotiin lähtöä melkeinpä mistään asiasta vaikka useita kertoja kyselimme. "Kyllä se siitä.." "Kyllä te pärjäätte.." lähes kokoajan pahoiteltiin, että "on niin kiire.." seurauksena elämämme kauheimmat 3-4 ensimmäistä päivää kotona ja vaimon useat itkut, joita on vaikea ehkä koskaan unohtaa. Taas tuli todistetuksi, että Suomessa ei ole osaavaa terveydenhuoltoa, ellet ole jo kuoleman porteilla. Veistä osataan kyllä heiluttaa sitten.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että minkälaisia ohjeita erityisesti olisitte kaivanneet? En lainkaan halua vähätellä tuskaanne ja tiedän kyllä, että ihminen voi olla kohtalaisen kuutamolla uuden tulokkaan kanssa alkuunsa, mutta jos vauva saa tissistä maitoa ja vaippa osataan vaihtaa, niin eikös tuolla jo kotona alkuun pääse. Neuvolaan voi olla joka päivä puhelimella yhteydessä ja ongelmatilanteissa myös osastolle, josta on lähdetty, voi soittaa. Lisäksi on terveyspalveluiden neuvontanumero 10023, josta ainakin itse olen saanut aina asiallista ohjausta liittyen kaikkeen mahdolliseen vauvan hoidossa mietityttävään.

Kyllä terveiden aikuisten pitää terveen vauvan kanssa pärjätä, vaikka ihan joka juttua ei oltaisi kädestä pitäen opetettukaan. Kiire toki on ikävä asia varsinkin, jos jotain oikeaa ongelmaa on olemassa.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että minkälaisia ohjeita erityisesti olisitte kaivanneet? En lainkaan halua vähätellä tuskaanne ja tiedän kyllä, että ihminen voi olla kohtalaisen kuutamolla uuden tulokkaan kanssa alkuunsa, mutta jos vauva saa tissistä maitoa ja vaippa osataan vaihtaa, niin eikös tuolla jo kotona alkuun pääse. Neuvolaan voi olla joka päivä puhelimella yhteydessä ja ongelmatilanteissa myös osastolle, josta on lähdetty, voi soittaa. Lisäksi on terveyspalveluiden neuvontanumero 10023, josta ainakin itse olen saanut aina asiallista ohjausta liittyen kaikkeen mahdolliseen vauvan hoidossa mietityttävään.

Kyllä terveiden aikuisten pitää terveen vauvan kanssa pärjätä, vaikka ihan joka juttua ei oltaisi kädestä pitäen opetettukaan. Kiire toki on ikävä asia varsinkin, jos jotain oikeaa ongelmaa on olemassa.

Ja tosiasia on myös se, että ensimmäisen kanssa sitä itekin panikoitiin ties mistä joka on luonnollista. Nyt toisen kanssa osaa ottaa vähän rennommin. Ei itku vauvaa tapa kun tosiaan vaipat hoitelee ja tissiä suun eteen. Sitä on synnytelty kautta aikain ties missä saunoissa ja hengissä(vahvimmat) ovat säilyneet..

En tietenkään vähättele niitä uusia tuntemuksia joita tulee kun elämä menee ensimmäisen kanssa uusiksi. Toisen kanssa samaa ei tule. On luopunut jo vapaaehtoisestikin kaikesta jonninjoutavasta mitä lapseton elämä piti sisällään. Ja voihan sitä sitten taas irrotellakin kun juniori tuosta vähän kasvaa. Niin ja itsekkyys vähenee huomattavasti ajan kanssa mikä on pelkästään hyvä asia. Kaikki ei pyörikään oman navan ympärillä.

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Tässä tapauksessa oli monta ongelmaa heti alusta alkaen, mikään ei siis käytännössä mennyt "rutiinien" mukaan enkä ala niitä sen tarkemmin täällä kommentoimaan, sen verran kuitenkin arvostan vaimoni ponnistuksia. Viestini pointti vaan oli, että mitä tahansa voi tapahtua ja että mielestämme suomen sairaalat ovat vain sairas vitsi.

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä tapauksessa oli monta ongelmaa heti alusta alkaen, mikään ei siis käytännössä mennyt "rutiinien" mukaan enkä ala niitä sen tarkemmin täällä kommentoimaan, sen verran kuitenkin arvostan vaimoni ponnistuksia. Viestini pointti vaan oli, että mitä tahansa voi tapahtua ja että mielestämme suomen sairaalat ovat vain sairas vitsi.

No olisit vienyt vaimosi Venäjälle synnyttämään, jos täkäläiset sairaalat eivät kelpaa. Jos et ole valmis ongelmia yksilöimään ja niistä tarkemmin kertomaan, niin vaikea on valitukseesi asiallisesti vastata.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Tässä omaa henkilökohtaista kokemusta seuraa voimakas yleistys, mikä on tietysti ymmärrettävää. Omalta kohdalta voin taas kertoa erittäin hienoista kokemuksista lapsieni syntymän kohdalla. Porissa on varmasti rauhallisempaa ja henkilökunta ehtii enemmän. Näiden kokemusten perusteella voin ainoastaan kehua Suomen terveydenhuoltoa.

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
No olisit vienyt vaimosi Venäjälle synnyttämään, jos täkäläiset sairaalat eivät kelpaa.
Se olikin viimeiseen asti harkinnassa, mutta käytännön järjestelyjen vaikeuden vuoksi päädyimme läheiseen laitokseen. Mielestäni on aika helv.. huolestuttavaa, jos kätilö mm. ramppaa kahden huoneen väliä kesken synnytyksen. Näin meillä täällä paratiisissa.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se olikin viimeiseen asti harkinnassa, mutta käytännön järjestelyjen vaikeuden vuoksi päädyimme läheiseen laitokseen. Mielestäni on aika helv.. huolestuttavaa, jos kätilö mm. ramppaa kahden huoneen väliä kesken synnytyksen. Näin meillä täällä paratiisissa.

En tiedä mikä tilanne teillä on ollut, mutta mielestä tuo on aika normaalia, varsinkin päivystysaikana. Tyttöni syntyessä yöllä katselin Atlantan naisten keihäänheiton palkintojenjaon useampaan kertaan ja kätilö kävi aina välillä moikkaamassa. Tietysti jos joku äidillä tai lapsella on joku hätä niin silloin pitää henkilökuntaa olla paikalla.

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kun olette ihan normaalissa perhe-elämässä,niin kannattaisi ehkä vähän miettiä koska pannaan vaimoa paksuksi. Sellaiset ihmiset, jotka eivät halua lapsia, käyttävät ehkäisyä siitä huolimatta, että paljaana paneminen on hiton kivaa.

Jos esikoinen ei ole joku erikoislapsi, niin en näe kovinkaan suuria ongelmia toisenlapsen kanssa. Kaksi menee siinä kuin yksikin. Kannattaa tosiaan tehdä perhesuunnittelu etukäteen, eikä vasta silloin kun on pakko.

Sitä jollain tavalla jaksaa omaa elämäänsä paremmin, kun on tämänkaltaisia fiksuja palstaveljiä neuvomassa. Kiitos.

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics

Ei kuulosta minustakaan erikoiselta, ellet nyt tarkoita ponnistusvaihetta?? Ja sitä en ihan heti usko, että kätilö feidaa siinä vaiheessa. Ennen ponnistusta ei edes tarvi olla koko ajan paikalla, koska napin painalluksella kätilö singahtaa huoneeseen. Itsellä on kokemukset sekä Kätilöopistolta että Naistenklinikalta, eikä valittamista ollut kummassakaan mestassa. Kiitettävää toimintaa!

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Rankkaa on ollut nämä kotiäitivuodet, mutta kummasti on helpottanut tietoisuus siitä, että jonakin tiettynä päivämääränä tämäkin on ohi. Lapsilla on ihana päiväkoti ja pääsivät samaan ryhmäänkin, joten suuria pilviä ei etukäteen ajateltuna töihin paluun suhteen ole. Uskon, että pienen totuttelun jälkeen osaan ja uskallan nauttia siitä, että mulla on taas uudet kuviot elämässäni. Suuresti toivon, etten kovasti syyllistyisi huonoon omatuntoon siitä ja tästä, koska parhaani kuitenkin yritän ja yritetään. Ja normaalilla järjelläja ahkeruudella varustetulta ihmiseltä ei kai enempää voi vaatiakaan. Tytöistä on toisilleen seuraa myös päiväkodissa ja kuopus on luonteeltaan reipas, joten oletan, ettei suurta draamaa tämän suhteen ole luvassa, pientä kuitenkin. Ja hyvä niin. Ei sitä pidäkään sulattaa ihan kaikkea samantien, mitä vanhemmat lapsille kauppaavat.

Hatunnosto, että olet ollut noin pitkään lastesi kanssa kotona! Se sijoitus tulee takaisin aivan varmasti. Aina ei ole tuohon mahdollisuutta ja oma vaimo aloitti duunit viime keskiviikkona. On sellaisella alalla, että on vähän pakko näinä aikoina ottaa duunia vastaan, kun sitä tarjotaan. Hieman haikeana hänkin duuniin lähti, mutta ymmärtäähän sen, kun meidän nuorimmainen on vasta vajaa 11-kk. Lisäksi meillä on 3-v. poika. Hoito järjestyy helposti, kun ite teen vuorotöitä ja sit isovanhemmat paikkaa aukot. Ens vuoden puolella on sitten varmaan nuo lapset laitettava päiväkotiin, eikä toi meidän poika huoleta, mutta tyttö on vielä silloin kovin pieni. No, katsotaan, miten se järjestyy.

Joka tapauksessa piti sanomani, että olet osuutesi hoitanut ja voit olla siitä ylpeä. Äidillä saa olla muutakin ajateltavaa kuin lapset, vaikka toki ne päällimmäisenä tulevatkin. Ei siitä tarvitse potea huonoa omatuntoa, että tekee duunia ja on siitä innoissaan. Ja ne lapset pärjää kyllä hoidossa/päiväkodissa. Se lapsen/lasten toisen hoiviin jättäminen taitaa síttenkin olla meille vanhemmille raskaampaa. ;)

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ei kuulosta minustakaan erikoiselta, ellet nyt tarkoita ponnistusvaihetta?? Ja sitä en ihan heti usko, että kätilö feidaa siinä vaiheessa. Ennen ponnistusta ei edes tarvi olla koko ajan paikalla, koska napin painalluksella kätilö singahtaa huoneeseen. Itsellä on kokemukset sekä Kätilöopistolta että Naistenklinikalta, eikä valittamista ollut kummassakaan mestassa. Kiitettävää toimintaa!

Täysin samat sanat voin sanoa Keski-Suomen keskussairaalasta Jyväskylästä. Vaimon kanssa oltiin pääasiassa kahdestaan lepohuoneessa ennen synnytyssaliin vientiä kun tuskissaan supisteli. Kätilö kävi 15-30 min välein tarkistamassa etenemisen. Salissa oli kyllä sitten ponnistusvaiheessa paikalla. Ja täytyy muistaa että ne on miljoonavehkeitä ne sydänanturit sun muut jotka ovat käytössäsi naurettavalla omavastuu eli vuorokausihinnalla. Kiiteltiin kovasti kun terve kaveri saatiin maailmaan.

Ja kiire voi tosiaan olla. Oli Jyväskylässäkin syntynyt 30 vauvaa saman vuorokauden puolella. Sellainen ryysis sattumalta kun tulee aiheuttaa kiireen on resurssit mitkä tahansa..

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Mutta ensimmäisestä viestistäsi käsitin, että ongelma oli nimenomaan nopea ja heikoin evästyksin tapahtunut kotiutus. Edelleen kuulisin mielelläni minkälaisia arkeen sopeutumista helpottavia neuvoja jäitte kaipaamaan ja miten ensimmäisinä kotipäivinä yhteydenpito neuvolaan sujui?

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Synnytyksen ja jälkihoidon aiheuttamaa mielipahaa ei pitäisi mielestäni aliarvioida, koska sillä voi olla kauaskantoiset seuraukset, jotka vaikuttavat pahimmassa tapauksessa myös lapsen hyvinvointiin. Itselläni ensisynnytys oli traumaattinen kokemus ja sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Kovin pahasta masennuksesta ei onneksi ollut kysymys, enkä sitä tuolloin edes itselleni myöntänyt, mutta ajan kuluessa tunnistin itsessäni hyvin yleisesti symaan liitettäviä piirteitä.

Mulla traumaattisinta oli synnytyslääkärin kohtelu mua kohtaan. Kätilöt olivat kaikki, noin 4kpl + opiskelijat 3kpl oikein ihania ja ammattitaitoisia. Mutta se lääkäri vaikutti omalla toiminnallaan muhun niin henkisesti kuin fyysisestikin niin paljon, että mulla meni puolisen vuotta ennen kuin koin äitiyden onnea ollenkaan. Siis tottakai olin onnellinen lapsestani, mutta siihen saakka mukana oli ollut aina synkkä varjo. Tunnetta on aika vaikea kuvailla, mutta se ei ollut positiivinen. En ole koskaan pelännyt puhua tunteistani avoimesti, mutta tuolloin se oli vaikeaa, koska äitiyteen liitetään niin paljon asioita, että niihin uskoo itsekin aika sokeasti. Mulla on aina ollut ihanat neuvolantädit ja varovasti asiasta mainitsin tuolloin, mutta täysin avoin en ollut.

Mun oli hirveän vaikea toimia vauvan kanssa ja tunsin suurta pelkoa ja epävarmuutta vauvan hoidossa aluksi. Mieheni opetti mut jopa vaihtamaan vaipat, koska sairaalassa sen opettamiseen mulle ei koettu tarvetta. Ymmärrän jollakin tasolla, että on kiire, mutta samaan aikaan en ymmärrä sitä, että jos noinkin pieniä toimia tukemalla voidaan saada paljon paremmat lähtökohdat vanhemmuudelle, miksi siihen ei panosteta. Sairaaloissa on eroja, kuin myös osastoissa. Ensimmäisen synnytyksen jälkeen mut pakotettiin pitämään lapsi jatkuvasti vieressä ja imettämään, vaikka maitoa ei tullut tarpeeksi ja vauva oli pienikokoinen. Ymmärrän, että äitejä kannustetaan imettämään, mutta siinä vaiheessa, kun on lähes täysi paniikki päällä lapsen vuoksi, pitäisi ymmärtää antaa äidille aikaa toipua ja antaa lapselle maitoa pullosta, jos äiti vain tätä haluaa. Mua juoksutettiin hakemassa lisämaitoa ja annettiin vain pieniä määriä kerralla, vaikka mä en pystynyt kävelemään, istumaan tai seisomaan. Kun mieheni kävi pyytämässä lisämaitoa, sitä annettiin mielinkielin heti reippaasti. Lopulta lähetin mieheni asialle, että sain oikeasti toipua. Imetysneuvoja kysyin joka päivä. Ehdin olla osastolla 4,5 päivää ja aina mulle sanottiin, että seuraava vuoro neuvoo. Eipä neuvottu.

Ensimmäisenä päivänä, kun jäin vauvan kanssa yksin, itkin koko päivän, koska pelkäsin rikkovani hänet. Kuulostaa typerältä, mutta pelko oli todellinen. Ja samalla halusin näyttää kaikille, että pärjään kyllä. Se oli kamalaa. Mulla oli tolkuttomia kiputiloja ja hyvä että pystyin pitämään itsestäni huolta ja nyt mä olin vastuussa yksin vielä vauvastakin. Mies ehti olla 2 vkoa himassa meidän kanssa, mutta se ei ollut tarpeeksi. Onneksi olen sisukas sissi ja sain pidettyä itseni sen verran kasassa, että kykenin huolehtimaan vauvasta. Eikä mikään viittaa siihen, että nykyisin nelivuotiaalle lapselle olisi mitään traumoja masennuksestani jäänyt. Jouduin kuitenkin ensimmäiset kuukaudet teeskentelemään iloista naamaa ja toimimaan kuin robotti.

Toista lasta odottaessani mä kerroin heti neuvolassa kaikki traumani ja pelkoni. Ilokseni sain huomata, että synnytyksen koittaessa mulla oli merkintä edellisestä synnytyksen jälkeisestä masennuksesta ja se otettiin huomioon kaikessa. Mä en edes etukäteen osannut odottaa moista palvelua. Nyt mä olin kuitenkin jo kokeneempi ja itsevarmempi, mutta silti mua pidettiin kuin kukkaa kämmenellä. Vauva haettiin lähes väkipakolla yöksi toimistoon nukkumaan, jotta mä saisin levätä. Oli ihanaa huomata, että mä en suinkaan halunnut päästä lapsesta eroon, vaan pitää hänet lähelläni.

Sairaala oli sama, tosin eri osasto ja eroa oli kuin yöllä ja päivällä. Synnytyssali oli ihan sattumalta tismalleen sama kuin ekallakin kerralla ja mä koin vahvasti palaavani rikospaikalle. Kaikki meni synnytyksessä putkeen ja mä hyppelin kirjaimellisesti sairaalan käytävillä tunti synnytyksen jälkeen. Toisesta synnytyksestä jäi niin "hyvä maku" että voisin periaatteessa hyvinkin kuvitella vielä joskus synnyttäväni. Ensimmäisen synnytyksen jälkeen kesti vuosi ennen kuin halusin edes ajatella vastaavaa. Ja kun lopulta oli "pakko" ajatella, ahdisti ihan hirveästi.

On kamalaa, jos synnytyksestä ja jälkihoidosta jää paha maku suuhun. En usko, että se on kenenkään tarkoitus, mutta niin vain käy. Vaikka ei saisi. Hoitohenkilöstön pitäisi kaiken kiireen keskellä pystyä tukemaan myös niitä, jotka kaipaavat vähän enemmän kuin tarja tasalakki, koska kyseessä on pienen avuttoman ihmisen vanhemmat, joille on tapahtunut suuri elämänmuutos ja joka jo itsessään saa tuoreet vanhemmat ulalle. On parempi katsoa kuin katua, koska väsyneet ja epävarmat ihmiset voivat tehdä tekoja, joita eivät ikimaailmassa selväjärkisinä tekisi. Näin siis äärimmilleen ajateltuna. Mutta kun naamasta ei näy, kuka mihinkäkin kykenee tai mitä päässä pyörii.

Se on sinänsä ihan normaalia, että kätilöillä on useita äitejä eri saleissa synnyttämässä. Aika harvoin ihan samalla sekunnilla ponnistellaan ja onhan ne kai juuri jaettukin niin, että todennäköisyys yhtäaikaiselle syntymälle on aika pieni. Mulla on molemmissa synnytyksissä ollut ihan vieraita kasvoja salissa, eikä mulla ollut aikaa alkaa miettiä suhdettani heihin, vaan mulla oli tärkeämpää tekemistä. Ekassa synnytyksessä mä luulin näkeväni unta, kun Pelle Hermannin tyttöystävän, Sylvia Sussuran, näköinen mummeli otti mua kintuista kiinni ja käski ponnistaa. Mieheni näki saman "näyn", joten unta se ei ollut. Omakin kätilö oli paikalla ja vetovastuussa, mutta oma roolinsa oli näillä muillakin.

Toivon voimia ja jaksamisia erityisesti Mapkobin pesueelle. Kannattaa rohkeasti ottaa yhteyttä synnytyssairaalaan ja pyytää päästä paikan päälle keskustelemaan asiasta, jotta saatte asian päällimmäisenä pois mielestänne ja pääsette keskittymään olennaiseen, eli vauvaanne. Uskon, että jälkikäteen esitetty pahoittelukin voi jättää ihan hyvän maun, ainakin sellaisen, ettei suuria pelkoja jatkossa ole. Tsemppiä!

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
BoreOldLadyn viesti osoitti kyllä senkin että kokemukset ovat aina henkilökohtaisia eikä niihín(varsinkaan synnytysten) osalta kannata ulkopuolelta paljoa viisastella. Sen verran on kova homma tuo lapsen saattaminen maailmaan. Tsemppiä vaan kaikille haastavaan tehtävään niin isät kun äidit. Silti Venäjällelähtöjutut voidaan ehkä laittaa omaan arvoonsa. Hyvää työtä Suomessa tehdään.

juza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Noin 15min sitten (emäntä vetämässä viimeistä tupakkaa, ehtii kirjoittaa)
kahden vuoden sinnikkään yrittämisen jälkeen vihdoin kaksi viivaa testissä!

Vielä on pitkä matka isäksi, mutta kyllähän tässä tippa linssissä on.

Nyt tuo pitkä tie Marraskuusta on kuljettu ja väsyneenä mutta onnellisena 20h synnytyksen jälkeen suoraan synnytysosastolta tuoreena pienen prinsessan isänä!

Elämäni ei tähän astikaan ole ollut onneton, mutta tämän hetkinen onnen määrä on käsittämätön! Kun se voimattomuuden tunne ponnistushetkellä vaihtuu pienokaisen ensi rääkäisyyn. Voi taivas.

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt tuo pitkä tie Marraskuusta on kuljettu ja väsyneenä mutta onnellisena 20h synnytyksen jälkeen suoraan synnytysosastolta tuoreena pienen prinsessan isänä!

Elämäni ei tähän astikaan ole ollut onneton, mutta tämän hetkinen onnen määrä on käsittämätön! Kun se voimattomuuden tunne ponnistushetkellä vaihtuu pienokaisen ensi rääkäisyyn. Voi taivas.
Onneksi olkoon! Tuollaisia tekstejä on aina todella hieno lukea. Vaikka eläminen pienen vauvan kanssa voi olla välillä raskasta ja väsyttävää aikaa, ei kovin moni asia tunnu niin hienolta, kun se, että lapsi hymyilee ja naureskelee kun sille juttelee.

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Noniin, meidän perheeseen syntyi lauantaina ensimmäinen poika kahden tytön seuraksi. Kyllähän tuossa saikin odotella lähes maksimiajan, koska raskausviikkoja (ja -päiviä) tuli 41+6. Varsinkin kun molemmat tytöt syntyivät etuajassa olivat nuo viimeiset pari viikkoa varsin pitkiä odotella. Poika on varsin rauhallinen tapaus ainakin toistaiseksi ja aloin jo eilen miettimään onko ihan normaalia, että vauva vain nukkuu ja syömäänkin saa lähes herätellä. Aiemmat tapaukset ovat olleet huomattavasti rauhattomampia, mihin on syyksi sittemmin selvinneet ruoka-aineallergiat, jotka vauvasta lähtien aiheuttivat vatsanväänteitä. Noinkin paljon yliaikaisena syntyvä vauva on heti paljon "isomman" lapsen oloinen kuin hieman etuajassa syntyneet. Olihan tämä kaveri fyysisestikin siis isompi kuin siskonsa, mutta tarkoitan sitä, että tämä on myös paljon "jäntevämmän" oloinen.

Isosiskot ovat ottaneet uuden tulokkaan hienosti vastaan ja ovat innoissaan auttamassa vauvanhoidossa. Nuorempi tytöistä on toki hieman kiukutellutkin, johtuneeko sitten nuorimman aseman menettämisestä, mutta hänelläkin on sen verran ikää (3,5 vuotta), ettei kummempaa mustasukkaisuutta ole ainakaan vielä havaittavissa.

rosswell

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Hokki, Liverpool, Real Madrid, Vfb Stuttgart
Viikkoja takana 23+5 ja saatiin vähän aikaa sitten tietää, että poika on tulossa. Näin ollen parin vuoden päästä päästään jo takapihalla palloa potkimaan ja jossain vaiheessa aloitella luisteluharjoittelutkin :)

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Toivon voimia ja jaksamisia erityisesti Mapkobin pesueelle. Kannattaa rohkeasti ottaa yhteyttä synnytyssairaalaan ja pyytää päästä paikan päälle keskustelemaan asiasta, jotta saatte asian päällimmäisenä pois mielestänne ja pääsette keskittymään olennaiseen, eli vauvaanne. Uskon, että jälkikäteen esitetty pahoittelukin voi jättää ihan hyvän maun, ainakin sellaisen, ettei suuria pelkoja jatkossa ole. Tsemppiä!
Laitoit sen verran asiallisen vastauksen, että tähän lähden vielä vastaamaan. En viitsinyt lainata tähän koko kirjoitustasi, mutta kokemukset ensimmäisestä synnytyksestäsi ja sen jälkeisestä ajasta kaikkineen olivat lähes 100% identtiset siihen, mitä itse koimme. Masennukseen emme ehtineet kuitenkaan vaipua kumpikaan vaan nykyään elämä hymyilee kaikin puolin vauvalle, itselle sekä vaimolle! Olemme jo puhuneet kokemuksesta ulkopuolisen kanssa ja mielestäni se oli yksi ratkaisevimmista käänteistä nykyiseen hyvään tilanteeseemme!

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laitoit sen verran asiallisen vastauksen, että tähän lähden vielä vastaamaan. En viitsinyt lainata tähän koko kirjoitustasi, mutta kokemukset ensimmäisestä synnytyksestäsi ja sen jälkeisestä ajasta kaikkineen olivat lähes 100% identtiset siihen, mitä itse koimme. Masennukseen emme ehtineet kuitenkaan vaipua kumpikaan vaan nykyään elämä hymyilee kaikin puolin vauvalle, itselle sekä vaimolle! Olemme jo puhuneet kokemuksesta ulkopuolisen kanssa ja mielestäni se oli yksi ratkaisevimmista käänteistä nykyiseen hyvään tilanteeseemme!

Hienoa, että olette saaneet purkaa asiaa ja asiat näyttävät kääntyneen parhain päin. On tärkeää saada "hyväksyntä" omille tunteilleen ja kokemuksilleen, koska helposti käy niin, että seinät tuntuvat kaatuvan päälle ja kokee itsensä erilaiseksi kuin kaikki muut onnea tihkuvat vanhemmat. Vaikka aika suuri osa kokee myös niitä negatiivisia tunteita, asioista ei uskalleta puhua. Ei, vaikka siihen kannustetaan myös neuvolan puolelta. Aika harva vain haluaa olla julkisesti vanhempi, joka kokee runsaasti negatiivisia tunteita. Pelätään, että siitä jää jokin merkintä ja aletaan kytätä ja kyseenalaistaa vanhemmuutta. Onneksi moni kuitenkin avautuu tunteistaan viimeistään silloin, kun tilanne ei ole enää päällä. Näin saadaan tietoa, jota voidaan hyväksikäyttää muiden auttamisessa.

Sen verran puutun kirjoituksessasi mainitsemaasi kohtaan, missä kerrot ettette ehtineet vaipua masennukseen. En halua pelotella tai maalata piruja seinille, mutta aivan vielä ei voida sanoa, etteikö vaimosi voisi synnytyksen jälkeiseen masennukseen sairastua. Yleisimmin synnytyksen jälkeinen masennus puhkeaa 6-8 viikon kuluttua synnytyksestä, mutta ei suinkaan aina. Masennus voi puhjeta myöhemmin ja rajana voidaan pitää ensimmäistä vuotta. Mutta ei sitä kannata liikaa miettiä tai pelätä, koska sen puhkeaminen ei ole omissa käsissä. Kunhan tietää, että mahdollista se on. Ja itse olen suositellut kaikille raskaana olleille ystävilleni ottamaan aiheesta jotakin selvää jo raskausaikana, koska tilanteen ollessa päällä, voimat eivät välttämättä siihen riitä.

Toivon teille kaikkea hyvää. Vaikka oma masennukseni ei onneksi pahimmasta päästä ollutkaan, oli se silti rankka kokemus. Vaikka pystyn ihan järkevästi asiaa käsittelemäänkin, en voi siltikään välttyä ajatukselta, että monta ilon ja onnen hetkeä jäi itseltäni kokematta sen takia. Onnekseni sain kokea ne toisen lapseni vauva-aikana. Tosin siitäkin tulee välillä huono omatunto, koska tunne sanoo yhtä ja järki toista tässäkin asiassa. Eihän se omaa syytäni ollut, että sairastuin. Niin olisi ehkä käynyt, vaikka kaikki olisi ekassa synnytyksessä mennyt täysin nappiin. Mistä sitä tietää. Olen kuitenkin elävä esimerkki siitä, että asiat järjestyvät ja elämä jatkuu. Ja olenhan mä yhtä kokemusta rikkaampi, vaikka olisin se voinut jättää läpikäymättäkin.

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos joskus sattuu huono päivä eikä koe olleensa paras mahdollinen vanhempi, niin kannattaa muistaa, että asiat voisivat olla pahemminkin. 'Hollywoodin huonoimmat vanhemmat' on valittu ja kirkkaimpana (?) heistä loistaa Ryan O'Neil, joka muun muassa yritti iskeä tyttärensä rakastettunsa Farrah Fawcettin hautajaisissa: http://www.huffingtonpost.com/2009/08/03/ryan-oneal-i-hit-on-my-da_n_249668.html

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Voi jumalauta. Kaksi viivaa.

Paremmalle puoliskolle sanottiin lääkärin toimesta jokunen vuosi sitten, että raskauden alulle saaminen luonnollista tietä on hyvin, hyvin epätodennäköistä epäsäännöllisten kuukautisten takia. Hän söi ehkäisypillereitä kolmisen vuotta lähinnä ikävien kuukautiskipujen vuoksi, mutta lopetti ne nyt alkuvuodesta, kun mieliala ei ollut kovin kummoinen, eikä muutenkaan oikein elämä luistanut.

No pillerien lopettaminen auttoi ainakin siihen, että mieliala parani, eikä menkkakivutkaan olleet niin pahoja kuin ennen. No nyt se lääkärin aikoinaan mainitsema "5%" mahdollisuus tulla raskaaksi tapahtui.

Mitäs helvettiä, minustako isä vähän päälle parikymppisenä?

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Poikavauva 4095g/50cm näki päivänvalon sunnuntai-iltana puoliyhdeksän aikoihin. Synnytys oli esikoistyttäreen verrattuna äärettömän helppo ja nopea toimitus. Supistukset alkoivat kuuden aikoihin aamulla ja tihenivät ja voimistuivat päivän mittaan pikkuhiljaa. Pitkästä matkasta johtuen lähdettiin liikenteeseen hyvissä ajoin ja jappastiin Treen keskustassa toista tuntia odotellen sairaalaan menoa. Viiden aikoihin mentiin TAYSiin ja poika putkahti maailmaan kuuden minuutin ponnistuksen tuloksena.

Äiti lapsi haettiin jo eilen kotiin ja molemmat ovat todella hyvävointisia. Äiti istuskeli jo tunti synnytyksen jälkeen sängyn reunalla, eikä isompia kipuja tuntunut olevan. Esikoisen jälkeen meni pari viikkoa ennen kuin pystyi istumaan ilman rengasta takamuksen alla.

Onnea kovasti Broden perheelle ja muillekin tuoreille vanhemmille.

Onko muilla jatkilaisilla pieni vauva (meillä 5kk) ja suunnitteilla tehdä toinen aika piankin? Meillä olisi tarkoitus kesän jälkeen elo/syyskuussa alkaa yrittämään toista, mikäli luoja vain suo. Onko kokemuksia miten siis sujuu arki kahden pienen kanssa kun ikäero on alle 1,5v.? Toiset ovat suuren ikäeron kannalla, mutta meille ajatus pienestä ikäerosta kuulostaa paremmalta. Onhan lapsista silloin enemmän seuraa toisilleen.
Meillä tuli ikäeroksi pikkuisen reilu 1,5v. Ainakaan toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmia. Vauvaa on saanut hoitaa ja imettää ilman mitään mustasukkaisuuskohtauksia. Esikoinen ei ole ainakaan vielä kokenut vauvaa kilpailijaksi, joka on vienyt huomiota häneltä. Sen sijaan tyttö on ottanut totisen hoitajan roolin auttamalla viemällä omien vaippojensa ohella vauvan vaippoja roskiin, tuomalla vauvalle puhtaita vaippoja, kuivailemalla peppua ym. Kaikessa on saanut olla mukana, vaikka kaikki tietenkään noin nuorella onnistukaan aivan hänen suunnitelmiensa mukaan. Pääasia kuitenkin, että saa olla mukana ja tuntee uuden tulokkaan hoidettavaksi perheenjäseneksi, ei kilpailijaksi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy