Designer kirjoitti:
Jos asia on noin, niin pidetään tuet ennallaan. En tunne tilannetta ennen vuotta 1991 ja välittömästi sen jälkeen joten olen väärä henkilö sanomaan, miksi opiskeluajat eivät tuolloin lyhentyneet.
Minun mielestäni olennaista on juuri se, että suoritusajat eivät tästä radikaalista_muutoksesta_huolimatta lyhentyneet (juuri) lainkaan.
Minä suhtaudun epäilevästi siihen, että opiskelijat ja opiskeluelämä yleisemminkin olisivat tänä päivänä jotenkin ratkaisevasti erilaisia kuin 15 vuotta sitten.
Voi olla, että muualla maailmassa tutkinnot ovat erilaisia rakenteeltaan.
Näissä on tietysti eroja. Mutta Euroopassa tapahtuu jatkuvasti integrointia (Bologna) eivätkä tutkinnot vaativuudeltaan ole eri planeetoilta tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta.
Voi olla, että muualla maailmassa opiskelijoiden perheet maksavat aivan perkeleesti siitä, että jälkikasvu kouluttautuu.
Noh, kyllähän varakkaat perheet taitavat lasten opiskeluun käyttää rutosti rahaa järjestelmästä riippumatta. Se on minun puolestani ihan ok, jos niin haluaa tehdä.
Voi olla, että siellä muualla on stipendejä, joiden avulla köyhienkin perheiden fiksut muksut saavat opiskeltua.
Tästä en tiedä riittävästi kommentoidakseni.
Voi olla, että siellä muualla opiskelijat joutuvat opiskelemaan velaksi ja maksavat tuota velkaa eläkeikään saakka.
...ja toisaalta valmistuttuaan säästyvät progressiivisen tuloverotuksen radikaaleimmilta muodoilta. Toisekseen uskon velkarahalla opiskelun parantavan motivaatiota ja tehokkuutta. Ei viitsitä löysäillä liikaa, kun tiedetään, että kuukausittainen 400 (tai 500) euroa menee viimekädessä omasta pussista.
Eikä tuosta tarvitse mitään eläkeikään ulottuvia kauhukuvia rakentaa. Jos nyt mietitään vaikka DI-koulutusta, joka parin teekkarikaverini mukaan (tästä voi kukin esittää paremman tietonsa) on täysin mahdollista viidessä vuodessa suorittaa, saataisiin (mielestäni) kohtuullinen määrä lainaa: 45*500= lainapääoma 22500. Mä en tiedä, kuinka moni DI tuollaista summaa eläkeikään asti maksaa, jos korot olisivat lyhennyskelpoisia ja veroprosentti pienempi.
Osa varmaan käy töissä opintojen ohessa, jolloin nukkumiseen jää useita tunteja vuorokaudessa joten kampusalueilla on liikkeellä henkisesti hyvin mielenkiintoisessa tilassa olevia henkilöitä.
Opiskelijat käyvät työssä varmaan joka puolella maailmaa, ja se on minun mielestäni ihan hyvä. Kuitenkin olen samaa mieltä siitä, ettei opiskelujen aikana ole järkevää saattaa opiskelijoita tilanteeseen, jossa näiden on viikon aikana (pl. kesät) työskenneltävä enemmän kuin opiskeltava.
Jos siis kotimainen yhtälö, jonka edelleen näen yksinkertaisena, ei kelpaa, niin mitä näistä tekijöistä kannattaisi ottaa malliin mukaan?
Lainavaihtoehto on mielestäni hyvä. Sitten on tietysti tämä "vastikkeellinen tuki", jossa valtiovalta perii tavalla tai toisella sitä tukea valmistumisen jälkeen takaisin.