Poison kirjoitti:
Itse käsitin MusanMaken viestin niin, että hän nimenomaan kuvasi sitä, miten hänen tilanteessaan on PAKKO tehdä töitä. Tai sitten vaihtoehtoisesti ottaa lainaa. Eli pelkkä asumislisä ja opintoraha eivät riitä alkuunkaan, kun on vielä noita terveyteenkin liittyviä kuluja. Olisiko tämä fakta, josta on kitinä kaukana? Ja kuitenkin jonkinlaisena ajatuksena on se, että opiskelun pitäisi olla opiskelijan työ. Nyt siihen usein pakko tehdä töitä oheen, jotta pärjää. Ja kuten aiemmissa viesteissä on mainittu, niin ei ne toistuvat 12 tunnin mittaiset päivät ole oikein inhimillisiä.
Tässä on viestini pointti, kiitoksia Poison! Niinkuin wilcokin totesi, minähän tulen toimeen varsin hyvin kun vertaa suurimpaan osaan muista opiskelijoista. On vaan melkoista tehdä pidempään tällaisia 14-16 tuntisia päiviä ihan vaan että saa ruokaa pyötään. Mutta niinkuin viestissäni sanoin, ei tartte auttaa, kyllä minä pärjään. Sitten taas kaikki eivät välttämättä jaksa tällaisia päiviä tehdä. Eikä siihen ole varmasti monella edes mahdollisuutta. Minulla siis on käynyt tuuri, tai sanotaan vaikka että olen niin kova työmies että duunia löytyy:)
Tämäkin päivä on seuraavanlainen: Herätys aamulla klo 03:30. Nopee bregu ja siitä fillarin selkään vajaan 10 km aamufillaroinnille. Tehtaalla työt alkaa klo 04:30. (Olen työharjoittelussa, tietenkin palkattomassa sellaisessa) Duunipäivä siellä ja matka jatkuu kohti iltatyöpaikkaa jossa vuoro alkaa klo 14:00 (Olen nytkin täällä ja tauolla teitä ilahdutan vastauksellani) Hommat pakettiin ja siitä himaan, kotona hippasen ennen kello 23:a. Taas jotain naamaan, mikäli kaapista löytyy (kauppaan ehtii lähinnä viikonloppuisin), hurjat neljän tunnin unet ja aamulla taas sama rumba. Ei tuollaista välttämättä ihan jokainen jaksa. Kouluaamut ovat sikäli helpompia että alkavat vasta klo 8. Olenkin miettinyt, että nyt kun taas saa kesän olla tekemässä ihan vaan pelkästään 8:n tunnin päiviä, niin se ei enää tunnu miltään. On kuin lomalla olisi. Pitkiä päiviä teen yleensä maanantaista torstaihin, viikonloput yritän pitää vapaana että ehtii edes pyykit pestä ja pitää yllä jonkinlaista sosiaalista elämää. Välillä tosin joutuu viikolla antamaan vuoron pois, kun yksinkertaisesti ei jaksa, vaan pitää nukkua kunnolla. Onneksi työpaikkani on joustava ja tämänlainenkin toiminta on mahdollista silloin tällöin.
Eikä siinä mitään, kyllähän minä itse tiesin mikä rumba siitä tulee kun opiskelut taas aloitin. Mutta kyllä edelleen minun mielestäni pitäisi opiskelijoiden tulot olla ainakin työttömien luokkaa, sillä meikäläiset sentään tekee jotain. Ja nuo tulorajat ovat aivan älyttömät. Mikäli jonkun mielestä on normaalia että ihminen tekee tuollaisia päiviä kuin minä, on hänen päässään vikaa. Minä teen sen siksi, että olisi joskus edes hieman sitä sinistä lompakossa, sillä minua ei huvita syödä pelkkää makaroonia koko opiskeluaikaa. Sitäpaitsi kun pääsen vapaalle, olen minä melkoisen kova poika ottamaan viinaa:) Siihenkin siis täytyy löytyä fyffeä jostain. Jos tuo hupi vietäisiin pois, niin tulisin varmasti hulluksi:) Ja jos joku nyt räksyttää tuostakin, niin saa minun puolestani painua vittuun tai tulla nenän eteen isottelemaan. Pitää sitä opiskelijallakin olla jotain hupia elämässään ja mulla se nyt sattuu olemaan kännien veto aina kun on mahdollisuus.
Sanotaan nyt vielä jussi_j:lle, että meilläpäinhän ei isot miehet kitise eikä räkänokat hypi äijien silmille. Sinähän poika kun tekisit edes puolet siitä määrästä duunia kuin minä, niin henki sinulta menisi. Ja mitä luultavammin minä maksan verojakin enemmän kuin sinä, niin että tuskinpa sinun leipääsi syön, vaikka tukea nostankin.
Bottom line: minä pärjään kyllä aivan varmasti, vaikkei tukea tulisi pennin hyrrää. Aina sitä jotain keksii. Näin ei vain ole kaikilla. Olisi mielekkäämpää jos olisi varaa keskittyä ihan vaan pelkästään síihen koulun loppuun saattamiseen. Tiukilla mennään eikä se ole kivaa. Mutta kaipa näitäkin aikoja muistelee sitten joskus hymyssä suin, kunhan on paperit taskussa ja hyvä ja leppoisa duuni jossa olla. Ynnä tietysti helvetisti rahaa börsässä ja aikaa vittuilla internetissä opiskelijoita "kitisijöiksi" kun he pyytävät itselleen ihmismäisiä tuloja elääkseen ja oppiakseen. Silloin minäkin äänestän varmaan kokoomusta..:)