"Me todella halutaan 500 euroa opintorahaa..."

  • 32 014
  • 275

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
sampio kirjoitti:
tuon vilperin mainitseman Kauhavan lisäksi, joista kämppä irtoaa alle 400 euron.

Pakko korjata sen verran, että kysehän oli siis Kauhajoki ei Kauhava. Mutta älä välitä, tämä on yleinen virhe ihmisten keskuudessa.

Ja tällä koululla on käsittääkseni ihan mukava mainekin etenkin Pohjanmaan seudulla, vaikka kyse onkin pikkukaupungista, itse pidän tosin maaseutuna. Tämä Kauhajoen amk on esimerkiksi tilastojen kärkipäässä työllistymisissäkin. Etenkin, jos kyse on siitä mistä koulusta eniten valmistuneet opiskelijat pääsevät erilaisiin johtotehtäviin tai asiantuntijatehtäviin. Päihittää vertailussa esimerkiksi myös Helsingin amk:n.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Czescku kirjoitti:
Tätä olen ihmetellyt jo pidemmän aikaa, että miksi ihmeessä pitää asua yksiössä ja valittaa rahapulaa kun vaihtoehtona on reilusti halvempi soluasuminen? Minä en ainakaan opiskeluaikanani (valmistuin 4v sitten) havainnut mitään haittaa solussa asumisessa vaikka erilaisia kämppiksiä olikin.
Ikävä kyllä näitä kämppiä ei riitä kaikille halukkaille. Kaikkein erikoisinta tässä on se, että jos asut jo yksiössä, et ole enää "kiireinen tapaus" etkä välttämättä pääse edes jonossa eteenpäin saadaksesi kimppakämpän. Pienemmistä kaupungeista näitä tosiaan löytyy suhteessa enemmän, mutta esimerkiksi Turku ja Helsinki (ja Rauma, jossa itse opiskelin) olivat "loppuunmyytyjä" jo monen vuoden varauksella.

Edelleenkään, yliopistoja näiltä halvemmilta paikkakunnilta ei löydy. Ja pienillä paikkakunnilla esimerkiksi IT-alan työpaikat ovat vain kaukaista unelmaa, jolloin kesäksi joudut muuttamaan työharjoitteluun toiseen (kalliimpaan) kaupunkiin.

Toinen asia mitä olen ihmetellyt on suomalaisten nihkeä suhtautuminen opintolainaan. Mikä siinä on niin kauheaa ja suurin piirtein häpeällistä että rahoittaa opiskeluaan lainarahalla? Lainalla opiskeluhan on kuitenkin käsittääkseni käytäntö lähes kaikkialla maailmassa (tiedän kyllä että muualla on korkeammat palkat koulutetuilla, mutta ei tuo selitä kaikkea lainainhoa).
Ei mun mielestä opintolainassa mitään hävettävää ole, ja itsekin otin sitä täyden määrän, vaikka opiskeluaikoinani kävin töissäkin osa-aikaisena. Silti suomen opintotuen määrä on liian pieni - sillä ei yksinkertaisesti ole mitään mahdollisuutta pärjätä isommassa kaupungissa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
JZZ kirjoitti:
Ikävä kyllä näitä kämppiä ei riitä kaikille halukkaille. Kaikkein erikoisinta tässä on se, että jos asut jo yksiössä, et ole enää "kiireinen tapaus" etkä välttämättä pääse edes jonossa eteenpäin saadaksesi kimppakämpän. Pienemmistä kaupungeista näitä tosiaan löytyy suhteessa enemmän, mutta esimerkiksi Turku ja Helsinki (ja Rauma, jossa itse opiskelin) olivat "loppuunmyytyjä" jo monen vuoden varauksella.

Höpö höpö. Kyse on vain siitä, että suostuuko menemään jollekin vähemmän trendikkäälle alueelle. Itse opiskellessani sain soluasunnon Kannelmäestä kuukaudessa ja esimerkiksi Vantaan puolella jossain Koivukylässä on käsittääkseni kaiken aikaa tyhjiä kämppiä yllin kyllin. Junalla tuolta pääse Helsingin keskustaan noin 25 minuutissa, eli samassa ajassa kuin Käpylästä sporalla tai Munkkivuoresta bussilla.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Snakster kirjoitti:
Höpö höpö. Kyse on vain siitä, että suostuuko menemään jollekin vähemmän trendikkäälle alueelle. Itse opiskellessani sain soluasunnon Kannelmäestä kuukaudessa ja esimerkiksi Vantaan puolella jossain Koivukylässä on käsittääkseni kaiken aikaa tyhjiä kämppiä yllin kyllin. Junalla tuolta pääse Helsingin keskustaan noin 25 minuutissa, eli samassa ajassa kuin Käpylästä sporalla tai Munkkivuoresta bussilla.

Jeesh. Kun näitä nyt lukee, niin tuntuu monella vaatimustaso olevan melkoisen kova. Itse olen myöskin Kannelmäessä asustanut eikä paikassa mitään suurempaa vikaa ole (jossei nyt mitään erityisen hyvääkään), tietenkin keskusta on aina keskusta.

Toisekseen ihmettelen hieman sitä, miksi opiskelijat maksavat noita korkeita vuokria yksiöistä. Muailmalta tunnen jonkin verran opiskelijoita, heistä kukaan ei yksin.

Minusta tuo rontti 400 on ihan sopiva määrä, kun siihen lisätään vielä opintolaina, niin saavutetaan ns. eksistenssiminimi. Jos tarttee käydä kapakoissa tai tehdä ei-vältämättömiä hankintoja, niin voi käydä töissä.
 
Löytyykö Jatkoajasta niitä, jotka ovat ottaneet opintolainaa sijoitusmielessä? Itsellä ei ole kyllä mitään hajua miten osakeomaisuus vaikuttaa tukiin, mutta 3000 eurolla vuodessa saisi kyllä jo osakkeen jos toisenkin.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hazardipakki kirjoitti:
Löytyykö Jatkoajasta niitä, jotka ovat ottaneet opintolainaa sijoitusmielessä? Itsellä ei ole kyllä mitään hajua miten osakeomaisuus vaikuttaa tukiin, mutta 3000 eurolla vuodessa saisi kyllä jo osakkeen jos toisenkin.

3000e? Mistäs niin paljon saa opintolainaa vuodessa?
 
V-man kirjoitti:
3000e? Mistäs niin paljon saa opintolainaa vuodessa?
Opintolainan valtiontakaus 300,00 e/kk * 10kk
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hazardipakki kirjoitti:
Löytyykö Jatkoajasta niitä, jotka ovat ottaneet opintolainaa sijoitusmielessä? Itsellä ei ole kyllä mitään hajua miten osakeomaisuus vaikuttaa tukiin, mutta 3000 eurolla vuodessa saisi kyllä jo osakkeen jos toisenkin.
Itselläni on käynyt mielessä sama, mutta toistaikseksi olen sijoitellut vain säästötilillä olevia rahoja. Toisaalta harrastan rahastosijoittamista ja minulla lähtee tietynlaisella hajautuksella pari sataa euroa kuukausittain enkä näe järkeväksi nostaa summaa nyt tässä vaiheessa. Sitten kun lähdetään suoria sijoituksia tekemään niin asia on toinen.

Ajattelin josko tässä kohta pääsisi valmistumaan=auton ostoon. Nostaisi opintolainan pienentämään autolainaa :)
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hazardipakki kirjoitti:
Opintolainan valtiontakaus 300,00 e/kk * 10kk

Ai sitä on nostettu heti kun meikäläisen tukikuukaudet loppuivat. Joo helppohan se näillä nykynuorilla, mutta silloin ku minä olin nuori niin...

Opintolainaa tuli otettua ihan kiitettävästi. Ne olivat kyllä elämäni parhaiten sijoitetut rahat. Viinaa, kaljaa, takseja baariin ja baarista kotiin ja joskus jonnekkin muuallekkin, roskaruokaa, tupakkaa, reissu Ausseihin ja lopuilla kaikkea turhuuksia. Tekisin kaiken uudestaan mielelläni. Paitsi ehkä niitä krapuloita.
 

MusanMake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Suomi
Poison kirjoitti:
Itse käsitin MusanMaken viestin niin, että hän nimenomaan kuvasi sitä, miten hänen tilanteessaan on PAKKO tehdä töitä. Tai sitten vaihtoehtoisesti ottaa lainaa. Eli pelkkä asumislisä ja opintoraha eivät riitä alkuunkaan, kun on vielä noita terveyteenkin liittyviä kuluja. Olisiko tämä fakta, josta on kitinä kaukana? Ja kuitenkin jonkinlaisena ajatuksena on se, että opiskelun pitäisi olla opiskelijan työ. Nyt siihen usein pakko tehdä töitä oheen, jotta pärjää. Ja kuten aiemmissa viesteissä on mainittu, niin ei ne toistuvat 12 tunnin mittaiset päivät ole oikein inhimillisiä.
Tässä on viestini pointti, kiitoksia Poison! Niinkuin wilcokin totesi, minähän tulen toimeen varsin hyvin kun vertaa suurimpaan osaan muista opiskelijoista. On vaan melkoista tehdä pidempään tällaisia 14-16 tuntisia päiviä ihan vaan että saa ruokaa pyötään. Mutta niinkuin viestissäni sanoin, ei tartte auttaa, kyllä minä pärjään. Sitten taas kaikki eivät välttämättä jaksa tällaisia päiviä tehdä. Eikä siihen ole varmasti monella edes mahdollisuutta. Minulla siis on käynyt tuuri, tai sanotaan vaikka että olen niin kova työmies että duunia löytyy:)

Tämäkin päivä on seuraavanlainen: Herätys aamulla klo 03:30. Nopee bregu ja siitä fillarin selkään vajaan 10 km aamufillaroinnille. Tehtaalla työt alkaa klo 04:30. (Olen työharjoittelussa, tietenkin palkattomassa sellaisessa) Duunipäivä siellä ja matka jatkuu kohti iltatyöpaikkaa jossa vuoro alkaa klo 14:00 (Olen nytkin täällä ja tauolla teitä ilahdutan vastauksellani) Hommat pakettiin ja siitä himaan, kotona hippasen ennen kello 23:a. Taas jotain naamaan, mikäli kaapista löytyy (kauppaan ehtii lähinnä viikonloppuisin), hurjat neljän tunnin unet ja aamulla taas sama rumba. Ei tuollaista välttämättä ihan jokainen jaksa. Kouluaamut ovat sikäli helpompia että alkavat vasta klo 8. Olenkin miettinyt, että nyt kun taas saa kesän olla tekemässä ihan vaan pelkästään 8:n tunnin päiviä, niin se ei enää tunnu miltään. On kuin lomalla olisi. Pitkiä päiviä teen yleensä maanantaista torstaihin, viikonloput yritän pitää vapaana että ehtii edes pyykit pestä ja pitää yllä jonkinlaista sosiaalista elämää. Välillä tosin joutuu viikolla antamaan vuoron pois, kun yksinkertaisesti ei jaksa, vaan pitää nukkua kunnolla. Onneksi työpaikkani on joustava ja tämänlainenkin toiminta on mahdollista silloin tällöin.

Eikä siinä mitään, kyllähän minä itse tiesin mikä rumba siitä tulee kun opiskelut taas aloitin. Mutta kyllä edelleen minun mielestäni pitäisi opiskelijoiden tulot olla ainakin työttömien luokkaa, sillä meikäläiset sentään tekee jotain. Ja nuo tulorajat ovat aivan älyttömät. Mikäli jonkun mielestä on normaalia että ihminen tekee tuollaisia päiviä kuin minä, on hänen päässään vikaa. Minä teen sen siksi, että olisi joskus edes hieman sitä sinistä lompakossa, sillä minua ei huvita syödä pelkkää makaroonia koko opiskeluaikaa. Sitäpaitsi kun pääsen vapaalle, olen minä melkoisen kova poika ottamaan viinaa:) Siihenkin siis täytyy löytyä fyffeä jostain. Jos tuo hupi vietäisiin pois, niin tulisin varmasti hulluksi:) Ja jos joku nyt räksyttää tuostakin, niin saa minun puolestani painua vittuun tai tulla nenän eteen isottelemaan. Pitää sitä opiskelijallakin olla jotain hupia elämässään ja mulla se nyt sattuu olemaan kännien veto aina kun on mahdollisuus.

Sanotaan nyt vielä jussi_j:lle, että meilläpäinhän ei isot miehet kitise eikä räkänokat hypi äijien silmille. Sinähän poika kun tekisit edes puolet siitä määrästä duunia kuin minä, niin henki sinulta menisi. Ja mitä luultavammin minä maksan verojakin enemmän kuin sinä, niin että tuskinpa sinun leipääsi syön, vaikka tukea nostankin.

Bottom line: minä pärjään kyllä aivan varmasti, vaikkei tukea tulisi pennin hyrrää. Aina sitä jotain keksii. Näin ei vain ole kaikilla. Olisi mielekkäämpää jos olisi varaa keskittyä ihan vaan pelkästään síihen koulun loppuun saattamiseen. Tiukilla mennään eikä se ole kivaa. Mutta kaipa näitäkin aikoja muistelee sitten joskus hymyssä suin, kunhan on paperit taskussa ja hyvä ja leppoisa duuni jossa olla. Ynnä tietysti helvetisti rahaa börsässä ja aikaa vittuilla internetissä opiskelijoita "kitisijöiksi" kun he pyytävät itselleen ihmismäisiä tuloja elääkseen ja oppiakseen. Silloin minäkin äänestän varmaan kokoomusta..:)
 

Miguel

Jäsen
HangoverFairy kirjoitti:
Aivan turhaa on valittaa korkeista vuokratasoista,jne. Kyllä kouluja on pienilläkin paikkakunnilla.

Aika tylyä vedota lahjakkaalle ja määrätietoiselle nuorelle, että älä mene yliopistoon vaan amk:hon ja valitse jokin toinen pääaine, kun yliopistokaupungeissa on niin kallista.

Hazardipakki kirjoitti:
Itsellä ei ole kyllä mitään hajua miten osakeomaisuus vaikuttaa tukiin, mutta 3000 eurolla vuodessa saisi kyllä jo osakkeen jos toisenkin.

Käsittääkseni osinkotulot luetaan samanlaiseksi tuloksi kuin ansiotyöstä saatava palkka, mutta muuten osakeomaisuus yksinään ei vaikuta opintotukeen. Asian kettumaisempi puoli on se, että osakkeiden myyntivoittokin lasketaan tuloksi, joten opiskeluaikana ei kannata realisoida omaisuuttaan rahaksi. Akuutin rahapulan tai osakemarkkinoiden alamäen aikaan voi vain voivotella, että rahaa olisi, mutta sitä ei ole mitään järkeä nostaa käyttöön.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
MusanMake kirjoitti:
Sanotaan nyt vielä jussi_j:lle, että meilläpäinhän ei isot miehet kitise eikä räkänokat hypi äijien silmille. Sinähän poika kun tekisit edes puolet siitä määrästä duunia kuin minä, niin henki sinulta menisi. Ja mitä luultavammin minä maksan verojakin enemmän kuin sinä, niin että tuskinpa sinun leipääsi syön, vaikka tukea nostankin.
...

Voipi olla että teet duunia enemmän kun minä, ikävä juttu sulle. Minä kävin aikoinaan koulua sen verran, ettei enää tarvi hirveesti paiskia. Palkkakin on reilusti tupla suomalaisten keskiarvoon, joten ei oikein enempää viittis tehdä vaikka voisikin.

Otin muuten kaiken opintolainan mitä sain pankista. Vaimoni myös synnytti 2 lasta opiskeluaikanani, joten siinä oli sellainen parin vuoden jakso, jolloin nukuin varmaan keskimäärin 4 tuntia yössä. Mitään harrastuksia tms. vapaa-aikaa ei ollut. Kävin neljän vuoden ajan töissä joka ikinen arkipäivä jolloin ei ollut koulua, joten lomiakaan ei ollut.

Koko opiskelu aikana kävin baarissa joka vuosi kerran, koska ei viittinyt lainarahalla porsastella. En ymmärrä miksi minun pitäisi nyt maksaa nykyopiskelijoiden baarireissuja, kun en itsekään niihin ole muilta rahaa saanut.

Kipin kapin pankkitiskille takauslapun kanssa ja sitten hyvillä mielillä baariin, kuten ilmeisen ansiokkaasti opiskellut V-man on tehnyt.
 
Miguel kirjoitti:
Käsittääkseni osinkotulot luetaan samanlaiseksi tuloksi kuin ansiotyöstä saatava palkka, mutta muuten osakeomaisuus yksinään ei vaikuta opintotukeen. Asian kettumaisempi puoli on se, että osakkeiden myyntivoittokin lasketaan tuloksi, joten opiskeluaikana ei kannata realisoida omaisuuttaan rahaksi. Akuutin rahapulan tai osakemarkkinoiden alamäen aikaan voi vain voivotella, että rahaa olisi, mutta sitä ei ole mitään järkeä nostaa käyttöön.
Juuri näin sen itsekin ymmärsin. Jos olisin vähän rohkeampi niin saattaisin kokeillakin.

MusanMake kirjoitti:
On vaan melkoista tehdä pidempään tällaisia 14-16 tuntisia päiviä ihan vaan että saa ruokaa pyötään.
Pakko sanoa: olet hullu mies.

On kyllä aika kohtuutonta, jos opintotuella pitää saada noin kovat lääkekulut kustannettua. Saisi valtio tulla ainakin tällaisissa tapauksissa vastaan.
 

Ender00

Jäsen
jussi_j kirjoitti:
Koko opiskelu aikana kävin baarissa joka vuosi kerran, koska ei viittinyt lainarahalla porsastella.

Ja tälläistä kerrotaan ylpeydellä. Jotkut haluavat elää opiskeluaikanakin. Nyt kun opiskeluaika on takana ja olet työelämässä niin onko sinulla nyt aikaa nauttiakin elämästä? Vai odotatko sitä hetkeä eläkkeelle saakka?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ender00 kirjoitti:
Ja tälläistä kerrotaan ylpeydellä. Jotkut haluavat elää opiskeluaikanakin. Nyt kun opiskeluaika on takana ja olet työelämässä niin onko sinulla nyt aikaa nauttiakin elämästä? Vai odotatko sitä hetkeä eläkkeelle saakka?

Jos luit edellisen viestini ajatuksella niin ehkä arvaat. Totesinhan siinä mm. että ei hirveästi huvita tai ole tarvetta tehdä mitään ylimääräistä duunia. Tänäänkin tulin ysin jälkeen duuniin ja lähden varmasti ennen neljää. Tiistaina en tullut lainkaan paikalle kun ei huvittanut ja se ei ollut välttämätöntä. Työaikani on lievästi sanottuna joustava.

Eli kyllä, olen ylpeä siitä, että opiskelin ahkerasti ja elin minimitasolla sen neljä vuotta. Nyt poimin sen hedelmiä ja minulla ei ole minkäänlaisia vaikeuksia maksaa opintolainaani pois tai lähteä tänään baariin jos huvittaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vihdoinkin.

Itsehän olen jo työelämässä ja makselen hitaasti opintovelkojani takaisin, mutta olen hyvin tyytyväinen päätökseen. Tuo tulorajojen nostokin oli hyvä homma. Nykyisellä vuokratasolla tuostakin on oikeasti hyötyä.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
wilco kirjoitti:
Itselläni hallituksen vaikutus on, että panen seuraavan kerran tosissani vasta kesäkuussa 2009...

Että silleen...

Jos kyseessä oli kenties joku vedonlyöntiin ja opintotuen korotukseen liittyvä seikka, olisi sinun kannattanut huomioida, että edellisenkin kerran opintotuen korotus vaati nimenomaan SDP oppositiopaikan... kuten nytkin.

Onkohan tämä tuleva 15%:n korotus tukeen ja 30%:n korotus tulorajoihin nyt hyvä. Itse olisin mielelläni nähnyt vastaavat luvut jo kymmnen vuotta sitten eikä vasta nyt. Omalla kohdallani hyöty menee jo ohi.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
jussi_j kirjoitti:
Otin muuten kaiken opintolainan mitä sain pankista. Vaimoni myös synnytti 2 lasta opiskeluaikanani, joten siinä oli sellainen parin vuoden jakso, jolloin nukuin varmaan keskimäärin 4 tuntia yössä. Mitään harrastuksia tms. vapaa-aikaa ei ollut. Kävin neljän vuoden ajan töissä joka ikinen arkipäivä jolloin ei ollut koulua, joten lomiakaan ei ollut.

Koko opiskelu aikana kävin baarissa joka vuosi kerran, koska ei viittinyt lainarahalla porsastella. En ymmärrä miksi minun pitäisi nyt maksaa nykyopiskelijoiden baarireissuja, kun en itsekään niihin ole muilta rahaa saanut.

Kipin kapin pankkitiskille takauslapun kanssa ja sitten hyvillä mielillä baariin, kuten ilmeisen ansiokkaasti opiskellut V-man on tehnyt.

Eiköhän jokainen saa tehdä lainarahalla ihan mitä itse haluaa. Korkojen kerahan ne on takaisin kuitenkin maksettava. Joku laittaa ne rahat hauskanpitoon, joku Pilttiin.

Jokainen eläköön elämänsä miten parhaaksi näkee. Joillekin onnea on 150 000 asuntolainalla ostettu tönö täällä Siperiassa ja 10v vanha farmariauto. Kaikki muu uhrataan sen eteen, koska "niin kuuluu elää".

Itselläni on perheettömänä eri arvot ja unelmat.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja ainakin pääkaupunkiseudun opiskelijoita lohduttaa se, että YTV:n opiskelija-alennuksille ollaan ilmeisesti tekemässä jonkinlaista karsintaa.

Se ollaan tietääkseni poistamassa. Vastaavasti "lastenlipun" yläikärajaa kaavaillaan nostettavaksi nykyisestä 16 vuodesta jonnekin kahdenkymmenen ikävuoden korville.

Tämä on mielestäni ihan hyvä järjestely. Harva alle parikymppinen kuitenkaan on missään kovin hyväpalkkaisissa duuneissa ja toisekseen joukkoliikennettä on hyvä opetella käyttämään jo nuorena, koska muuten se jää opettelematta.

Ja epäilemättä taustalla on myös opiskelija-alennusten väärinkäyttö, mikä on kokemusteni perusteella erittäin yleistä. Toivottavasti myös VR ja Matkahuolto seuraavat YTV:n esimerkkiä. Tässä on vähän sama juttu kuin lastenvaunujen kanssa liikkuvien ilmaisissa matkoissa pk-seudulla. Riittävän kauan kun etua käytetään härskisti väärin niin se poistetaan. Näin se vaan menee.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja ainakin pääkaupunkiseudun opiskelijoita lohduttaa se, että YTV:n opiskelija-alennuksille ollaan ilmeisesti tekemässä jonkinlaista karsintaa.
Kyseinen homma on kyllä niin totaalisen suolesta, ettei mitään rajaa. Haluaako ne, että köyhät opiskelijat päättää matkustaa pummilla sitten? No, jos saavat kiikkiin, niin rahaahan siitäkin valuu.

Ei hyvää päivää. Eipä tuo ongelma ole, jos asuu Helsingissä ja lähellä keskustaa, mutta Espoossa ja Vantaalla asuville opiskelijoille huomattavasti ikävempi juttu.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eipä tuo ongelma ole, jos asuu Helsingissä ja lähellä keskustaa, mutta Espoossa ja Vantaalla asuville opiskelijoille huomattavasti ikävempi juttu.
Tämähän on ilmiselvästi suunniteltu juttu. Seutulipun hinta nousee noin 40 euroa, opintoraha nousee noin 40 euroa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös