"Me todella halutaan 500 euroa opintorahaa..."

  • 32 012
  • 275

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On se kyllä ihme juttu, ettei valtiovalta ole suostunut opintorahan korotukseen vaikka opiskelijat todella haluavat 500 euroa opintorahaa. Pitäisiköhän mennä myös tukilakkoon näin jalon asian tukemiseksi, sillä totta kai ihmisille pitää antaa mitä he kulloinkin haluavat.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
...ja mistäköhän mediasta koko jutun saisi lukea?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Olishan tuo kiva jos nousis. Mitäpä siihen muutakaan sanomaan. Itselläni ainakin ensi eduskuntavaaleissa ensimmäinen äänestysmotiivi on opintorahan korotus.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toivottavasti ei nouse

Itse toivoisin ettei opintotuki nouse senttiäkään.

Itsekin taistelin opiskeluajat läpi huomattavasti pienemmällä opintotuella kuin tuo 500e/kk ja kyllä sillä pärjää. Lainaa voi ottaa aina jos haluaa. Suomessa on jo ilmaiset opinnot, eikö opiskelijoille sen pitäisi riittää?? Toki aina saa pyytää lisää mutta vaatijoiden kannattaa muistaa millainen loppu on ahneella!
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
avatar kirjoitti:
Olishan tuo kiva jos nousis.


Aika harva ihminen sitä tosiaan kieltäytyy ilmaisesta rahasta, mutta kai ilmaisen rahan jakamiseen Valtion toimesta pitää olla jotain muita perusteita kuin se, että joku haluaa 500 euroa. Tällä hetkellä näille Helsingin yliopiston opiskelijoille tulee ilmaista rahaa 260 euroa, jonka jälkeen tulee vielä asumistuki. Tämän lisäksi näillä on mahdollisuus nostaa Valtion takaamaa opintolainaa.

Opintolainan avulla sitä on meikäläinenkin itsensä kouluttanut.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Ohmi kirjoitti:
Tällä hetkellä näille Helsingin yliopiston opiskelijoille tulee ilmaista rahaa 260 euroa, jonka jälkeen tulee vielä asumistuki. Tämän lisäksi näillä on mahdollisuus nostaa Valtion takaamaa opintolainaa.

Opintolainan avulla sitä on meikäläinenkin itsensä kouluttanut.

Omasta mielestä tuosta opiskelusta tulisi saada vähintään sama kuin kotona istumisesta työttömänä. Eipä työttömillekään sanota, että "käyppä hakemassa lainaa".

Toinen vaihtoehto on sitten on maksaa opintotukea tuloista huolimatta. Siis ettei työnteosta opintojen ohessa rankaistaisi.

Eipä itsellä ainakaan liikaa rahaa ollut opiskeluaikoina vaan pakko oli käydä töissä talvetkin. Mutta kyllähän se vitutti peruutella tukikuukausia, jolloin myös asumislisät lähtivät samantien. Elikkäs vuoden viimeiset kuukaudet teki "tappiota", kun kävi töissä. Mutta eipä sitä voinut työnantajalle sanoa, etten mää nyt pysty tuleen töihin, mutta käviskö taas parin kuukauden päästä.
 

Slowhand

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Falcons, George Parrosin pelkät
Mun on pakko mennä tänään tenttiin, ja palauttaa vielä esseekin. Olenko rikkuri?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Ohmi kirjoitti:
Opintolainan avulla sitä on meikäläinenkin itsensä kouluttanut.

Juu, kun en minä, niin ei toki muutkaan. Niinhän se menee.

Mutta jokatapauksessa on se nyt kuitenkin kumma, että ei tarvitse työttömän ottaa lainaa elääkseen. Yleensäkin on typerää, että erilaisilla statuksilla on erilaiset etuudet. Tässä mielessä olen samaa mieltä tiettyjen tahojen kanssa, että sosiaalietuuksia pitäisi yksinkertaistaa. Siinä varmasti säästyisi myöskin byrokratian kuluja jonkin verran. Ja vaikka ei olisikaan sama sosiaaliturva kaikille, niin en kyllä käsitä, miksi juuri opiskelijan pitäisi ottaa lainaa, mutta sohvaperunan ei? Luulisi asian vähintäänkin olevan toisinpäin jo kannustinaspekti huomioiden. Tiedä sitten. Ehkä en vain tajua.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mr. Smith kirjoitti:
Omasta mielestä tuosta opiskelusta tulisi saada vähintään sama kuin kotona istumisesta työttömänä.
No,no. Opiskelijahan saa Suomessa jo opetuksen/koulutuksen muodossa todella mittavan ilmaisen edun!
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minua ei tuen suuruus niinkään riso, mutta se puhe ja vittuilu, että opiskelijoiden tulisi hoitaa opiskelunsa nopeammin kuin nykyisin tehdään. Vaikeaahan se on, kun näiden tukien ohella suurimman osan on myös pakko käydä töissä ympäri vuoden, että pärjää. Silloin on päivän selvää, että opinnot venyvät siitä optimikestosta.

kakkonen kirjoitti:
No,no. Opiskelijahan saa Suomessa jo opetuksen/koulutuksen muodossa todella mittavan ilmaisen edun!
Ihan mutuna kysyisin, että jos tämä etu on todella mittava, miksei suurempi osa työttömistä siirry sitten opiskelijoiksi?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
kakkonen kirjoitti:
No,no. Opiskelijahan saa Suomessa jo opetuksen/koulutuksen muodossa todella mittavan ilmaisen edun!

Ja se opiskelija työhön mentyään maksaa puolet palkastaan valtiolle. Mielestäni se, että valtio maksaa ihmiselle koulutuksen, ei ole relevantti asia silloin jos verrataan sitä, että miksi sohvaperuna saa ilmaista rahaa, mutta opiskelija joutuu ottamaan lainaa.

Aletaan kaikki työttömiksi ja nostetaan vaan peruspäivärahaa kun pärjäähän sillä ainakin säällisesti. Kyllä pyörät pyörii.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Työttömien ja opiskelijoiden vertaaminen ontuu pahasti. Opiskelu on positiivinen elämänvaihe, tavallaan portaiden rakentamista itselleen kohti parempaa elämää. Työttömyys on useimmille ikävä elämäntilanne. Se on sitä myös niille, jotka eivät itse sitä tajua ja jotka eivät edes yritä pyristellä siitä irti. Jos nyt joutuisin valinnan eteen, että joko opiskelen persaukisena tai en tee mitään ja saisin vaikka 1500e kuussa, niin ilman muuta opiskelisin. Enkä olisi tippaakaan kateellinen työttömille. Kärjistettynä opiskelijalla on tulevaisuus, työttömällä ei. Mittaa sitä sitten rahalla.

Tosiaan tuo opiskelujen ilmaisuus on unohtunut täysin useimmilta rahan perään itkijöiltä. Oppilaitosten pitäisikin hinnoitella ja laskuttaa palvelunsa täysimääräisenä joka kuukausi. Opiskelu olisi edelleen ilmaista, mutta opiskelijoiden pitäisi hakea erikseen oppilaitoskorvausta Kelalta. Näin ilmaisuus ei olisi liian näkymätöntä, kuten nyt. Opiskelijat olisivat myös poissaoloistaan ja opiskelujen etenemisestä vastuussa suoraan Kelalle.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
avatar kirjoitti:
Aletaan kaikki työttömiksi ja nostetaan vaan peruspäivärahaa kun pärjäähän sillä ainakin säällisesti. Kyllä pyörät pyörii.

Valintahan on täysin sinun. Suomessa kukaan ei pakota sinua opiskelemaan tai tekemään juuri mitään. Sen kuin nostat rahaa sossusta ja täts it.

Mielestäni kakkonen puhuu ihan asiaa, että jo se, että Suomen valtio kustantaa opiskelijoille ilmaisen, laadukkaan koulutuksen on siinä määrin mittava, rahallisestikin arvokas tuki, että laiskojen opiskelijoiden olisi parempi pitää turpansa tukossa.

Itse elätin itseni opiskeluaikoina (korkeakoulussa) kesätöillä ja jo toisen vuoden aikana aloin työskentelemään oman alani tehtävissä. Siinä vähän mallia nykyajan sohvaperunasukupolvelle. Töihin saatana, jos tuntuu, etteivät rahat eivät riitä kaikkeen fantsuun!
 

Rocco

Jäsen
Opiskelu on investointi.

Olen sitä mieltä että tällaisen investoinnin kustantaminen ei kuulu valtion tehtäviin. Opintotukijärjestelmä tarvii paljon muutoksia ja säätöjä nykyaikaan sopivaksi, mutta ei välttämättä sitä että jaetaan ilmaista rahaa opiskelijoille. Itsekin kävin kouluni tekemällä sivutöitä yms.

Laitetaan opintolaina vaikka kokonaan korottomaksi tms.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
avatar kirjoitti:
Juu, kun en minä, niin ei toki muutkaan. Niinhän se menee.

Ymmärsit väärin. Opiskelijoille voitaisiin ihan hyvin maksaa minun puolestani vaikka 5000 euroa/kk, jos Valtiolla olisi rahaa. Valtiolla sitä ei kuitenkaan ole, joten opintorahan korotukset ovat jostain muualta pois. Opiskelijat ovat kuitenkin tulleet toimeen nykyisen kaltaisilla indeksikorotuksiin perustuvalla järjestelmällä jo vuosikymmeniä, niin miksei se se tulisi toimeen nytkin? Mikään ei ole Suomesssa muuttunut niin paljoa, että nyt tarvitsisi opintorahan suuruutta tuplata. Oikeastaan päinvastoin, koska olutpullon hinta on halvempi kuin koskaan ja se on tunnetusti opiskelijan suurin menoerä.

avatar kirjoitti:
Mutta jokatapauksessa on se nyt kuitenkin kumma, että ei tarvitse työttömän ottaa lainaa elääkseen.

Työttöymyysturva on tarkoitettu ihmisille, joilla ei ole vaihtoehtoja. Toisaalta, jos kerran sinä olet varma, että sinä et päädy työttömäksi sohvaperunaksi opiskelujesi jälkeen, niin mikset sinä ota sitä opintolainaa? Työssäkäyvällle ihmisille muutaman tonnin opintolaina ei voi olla mikään ongelma.
 

Shamaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, now and forever!!!
500 € kuukaudessa ei todellakaan olisi liikaa opiskelijoille. Ne sentään tekee jotain, toisin kuin työttömänä kotonaan lorvivat, jotka saavat suunnilleen saman 500 jo peruspäivärahana. Ja tähän vielä liiton päivistä nauttivat.

Opiskelijoiden kanssa voisi myös nostaa kotonaan lasta hoitavien toimeentuloa. Rankkaa duunia, josta ei mitään makseta.

Ihmetyttää myös joidenkin kommentit, että ei mullekaan ennen maksettu jne. jne. Onko se teiltä pois, jos valtio nykypäivänä kannustaisi ihmisiä opiskelemaan ja maksaisi siitä hieman parempaa korvausta. Te varmaan elätte muutenkin vielä pärelamppujen loisteessa, kun kerran ennen oli niin hyvin asiat eikä edistystä missään suvaittaisi.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ohmi kirjoitti:
. Tällä hetkellä näille Helsingin yliopiston opiskelijoille tulee ilmaista rahaa 260 euroa, jonka jälkeen tulee vielä asumistuki. Tämän lisäksi näillä on mahdollisuus nostaa Valtion takaamaa opintolainaa.

Mutta kelaa vähän niitä pikkukaupunkien opiskelijoita esim. Turku, joilla on pienemmät elinkustannukset esimerkiksi asumisen suhteen. Otetaan koko paska pois ja itse asiassa annetan mahdollisuus vain niille joiden pappa betalar. Itsekin olen opintolainalla kouluttanut itseäni ja kiinnittäisin enemmän huomiota ansaitsemisrajoihin opintotuen puitteissa. Muutaman kerran kävi hassusti opiskeluaikana, kun tuli yllättäviä isoja kulueriä ja joutui kierteeseen jossa ei tukea mahdollista ollut nostaa pitkään aikaan tukea koska piti tienata tietty määrä euroja. Ja nämä kuluerät eivät olleet mitään ekstrarajujen v-loppukännien tulosta, vaan elämän raadollisien tosiasioiden mukanaan tuomaa. No, shit happens.

Toivottavasti nämä Helsingin yliopiston opiskelijarasssukat menevät nurkkaan häpeämään ja häipyvät maasta. Kehtaavatkin. Toivottavasti jatkossa ei olisi mitään tuki- ja lainajärjestelmiä, koska tämän maan kehityksen pystyisi hyvin pitämään pystyssä hyvätuloisen eliitin jälkikasvu. Ne vois ajaa bemarilla, opiskella ja viedä Suomen nousuun.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
avatar kirjoitti:
Juu, Yleensäkin on typerää, että erilaisilla statuksilla on erilaiset etuudet.

Jep. Meikäläinen haluaa sen viisisataa kuussa, vaikka olen töissä. Tänne vaan rahaa. Ja vielä asumistukikin, miksi minulle ei sitä tule? On se niin väärin.

Että silleen...
 

Shamaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, now and forever!!!
Ohmi kirjoitti:
Työttöymyysturva on tarkoitettu ihmisille, joilla ei ole vaihtoehtoja. Toisaalta, jos kerran sinä olet varma, että sinä et päädy työttömäksi sohvaperunaksi opiskelujesi jälkeen, niin mikset sinä ota sitä opintolainaa? Työssäkäyvällle ihmisille muutaman tonnin opintolaina ei voi olla mikään ongelma.

Työttömällä on aina vaihtoehtoja. Mennä vaikka esimerkiksi opiskelemaan! Ja voit käydä MOL.fi sivuilla, rekryfirmojen sivuilla ym. vastaavilla katsomassa, kuinka paljon työttömille löytyy vaihtoehtoja. Mutta on hauskempaa räkiä kattoon ja muut maksaa. Sitten käydään nollaamassa liiton päivät ja homma eikun jatkuu hyvillä työttömyyskorvauksilla. Eikös tässäkin voisi palata entiseen; ei silloin esimerkiksi minun isäni ikäpolvelle maksettu työttömyyskorvauksia ja hengissä tuntuivat perkeleet pysyvän.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Black Adder kirjoitti:
Mielestäni kakkonen puhuu ihan asiaa, että jo se, että Suomen valtio kustantaa opiskelijoille ilmaisen, laadukkaan koulutuksen on siinä määrin mittava, rahallisestikin arvokas tuki, että laiskojen opiskelijoiden olisi parempi pitää turpansa tukossa.
Tulihan se sieltä. "Laiskojen opiskelijoiden" :D Provoa vielä vähän lisää. Suomessa on käytännössä jokaisen ihmisen opiskeltava, että pääsee töihin. Tällä veropolitiikalla olisi jo melko mieletöntä, että vielä saisi maksella isoja lainoja opiskelumaksuista. Toki voidaan laittaa yliopistot maksullisiksi, mutta silloin kyllä olisi myöskin verojen kevennyttävä melkoisesti. Opiskelijahan maksaa kyllä tulevaisuudessaan opintonsa takaisin valtiolle verotuloina.

Black Adder kirjoitti:
Itse elätin itseni opiskeluaikoina (korkeakoulussa) kesätöillä ja jo toisen vuoden aikana aloin työskentelemään oman alani tehtävissä. Siinä vähän mallia nykyajan sohvaperunasukupolvelle. Töihin saatana, jos tuntuu, etteivät rahat eivät riitä kaikkeen fantsuun!

Olisin muuten mieluusti mennyt viime kesänä töihin, jos olisi ollut sellaisia! Ja ennen kuin alat nyt sepostamaan jotain jostain laiskasta työnhausta ja saamattomuudesta niin voin kertoa, että kaikki mahdolliset hakukanavat kyllä käytiin läpi ja hakemuksia kirjoitin kymmenittäin. Viimeinen paikka johon hain kesäkuun puolella otti 4 ihmistä ja hakijoita oli paikan johtajan mukaan vajaat kaksisataa. Tiedän koulustamme yli kymmenen ihmistä, joilla ei ollut minkään sortin työtä viime kesänä. Elättelepä sitten siinä itseäsi.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ohmi kirjoitti:
On se kyllä ihme juttu, ettei valtiovalta ole suostunut opintorahan korotukseen vaikka opiskelijat todella haluavat 500 euroa opintorahaa. Pitäisiköhän mennä myös tukilakkoon näin jalon asian tukemiseksi, sillä totta kai ihmisille pitää antaa mitä he kulloinkin haluavat.
Kyllä perkele, kaikki vaan pärjäämään omillaan. Ei penniäkään lapsille, eläkeläisille tai opiskelijoille. Se on kova maailma, tottukoot siihen.

Oletko itse koskaan ollut tilanteessa, jossa joudut maksamaan ja opiskelet päätoimisesti? Jotenkin koko kirjoituksesta huokuu, että olet käynyt amatikoulun ja asunut sen aikaa äiteen helmoissa, tästä suoraan työelämään, ja ihmettelet kun ei ihmiset pärjää.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Silloin kun minä olin nuori, niin minäkin pärjäsin opintotuella ja jada-jada... Yhteistä tuohon menneeseen aikaan on vain se, että opintotuen suuruus on sama. Elinkustannukset ovat sensijaan nousseet, joten suhteessa opintotuen arvo on laskenut.

Minä en itse opintotukeen suuria korotuksia odota, joskin on selvää, että tukea tulisi korottaa edes jotenkunten vastaamaan nykypäivän tarpeita. Opintotukeen pitäisi saada lapsikorotus ja muutenkin perheellisten opiskelijoiden asemaa tulisi parantaa. Yleinen asumistuki ei toimi perheellisen opiskelijan kohdalla, mistä on muuten tehty tutkimuskin. Myös palkkarajaa tulisi muuttaa siten, että opiskelijalla olisi mahdollisuus tienata enemmän opiskeluaikana. Opintolaina ei saisi olla mikään tuen muoto.
 

Jeffrey

Jäsen
kakkonen kirjoitti:
No,no. Opiskelijahan saa Suomessa jo opetuksen/koulutuksen muodossa todella mittavan ilmaisen edun!

Koulutusko Suomessa ilmaista? En nyt esim. korkeakoulujen kirjojen hinnoista tiedä, mutta jo lukiossa menee se n. 400€ kirjoihin ja tarvikkeisiin/lukuvuosi. Toki kirjoja voi myös yrittää ostaa käytettynä, mutta jostain kumman syystä kursseilla käytettävät kirja merkit ja mallit vaihtuvat hyvin usein. Noh, kouluun pääsee sentään 20.40 eurolla kuukaudessa kiitos HKL:n. Ellei sitten asu eri kaupungissa missä koulu on. Ja sitten esim. yo-kirjoituksista perittävät maksut. Onko se nyt 50e/kerta + 22e/kirjoitettava aine.

Eli kyllä me tästä kuuluisasa ilmaisesta Suomalaisesta koulutuksesta kuluja saadaan ihan helposti.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Shamaani kirjoitti:
500 € kuukaudessa ei todellakaan olisi liikaa opiskelijoille. Ne sentään tekee jotain, toisin kuin työttömänä kotonaan lorvivat, jotka saavat suunnilleen saman 500 jo peruspäivärahana. Ja tähän vielä liiton päivistä nauttivat.

Opiskelijoiden kanssa voisi myös nostaa kotonaan lasta hoitavien toimeentuloa. Rankkaa duunia, josta ei mitään makseta.

Ihmetyttää myös joidenkin kommentit, että ei mullekaan ennen maksettu jne. jne. Onko se teiltä pois, jos valtio nykypäivänä kannustaisi ihmisiä opiskelemaan ja maksaisi siitä hieman parempaa korvausta. Te varmaan elätte muutenkin vielä pärelamppujen loisteessa, kun kerran ennen oli niin hyvin asiat eikä edistystä missään suvaittaisi.

Opiskelijat opiskelevat itseään ja omaa tulevaisuuttaan ja tienestejään varten. Opiskelu Suomessa on halpaa, joten opiskelijat saavat tällä tavalla aikamoisen tulonsiirron. Työttömyys on ihmiselle epäonnekas vaihe elämässä, jossa ei haluta olla vaan siitä pyritään pois.

On se sikäli muilta pois, että valtio saa tietyn määrän verotuloja, joista opiskelijoidenkin etuudet maksetaan. Kaikki yhdelle ryhmälle menevä lisäraha on muilta pois. En minä tosiaankaan halua lisää verojakaan opiskelijoiden rahatilannetta parantaakseni maksaa.

Mullekin kelpaisi se 500 euroa, ei siinä mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös