"Me todella halutaan 500 euroa opintorahaa..."

  • 32 186
  • 275

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ted Raikas kirjoitti:
J Ihmiset nyt ei vaan ole sillä tapaa verrattavisa keskenään, tai ainakin itse taistelen henkeen ja vereen sitä, että ruvetaan ihmisiä yhdenmukaistamaan. Siinä katoaa yksilön vahvuudet ja myös samalla heikkoudet täysin, persoonalla ei ole enää väliä, ainoastaan sillä mitä tekee on arvoa ja merkitystä. Hyi vittu saatana! Kuvottava ajatusmalli.

Minusta kuvottava ajatusmalli on sellainen, jossa raha kelpaa, mutta suoritteita ei vastineeksi olla valmiita hoitamaan pyydetyssä tahdissa. Ja sitten kun mennään töihin, niin parhaimmassa tapauksessa vielä kitistään veroprosentista (tähän en tosin usko sinun syyllistyvän).
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Snakster kirjoitti:
Minusta kuvottava ajatusmalli on sellainen, jossa raha kelpaa, mutta suoritteita ei vastineeksi olla valmiita hoitamaan pyydetyssä tahdissa.
No, itse onneksi olen melko lailla opinnoissani edennyt opintopisteisiin katsottuna ajallaan. Mene ja tiedä sitten siitä tasosta, millä kuljen, mutta siitä voin lopulta syyttää vain itseäni jos ne tulokset ei miellytä (ja paskoja opettajia, hah). Mielestäni olen jokaisen pennin, tai tässä tapauksessa centin ansainnut siitä opintotuesta mitä olen saanut ja satanen pari lisää siihen kuukaudessa ei tekisi lainkaan pahaa.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Snakster kirjoitti:
Jos nukkuu 8 tuntia yössä, jää muuhun kuin nukkumiseen 112 tuntia. Jos vaikka harrastuksille lohkaisee kaksi tuntia päivässä ja erilaisiin siirtymiin ja joutenoloon samoin kaksi tuntia, jää silti eri tyyppiseen suorittamiseen 88 tuntia. Jos koulu vie tuon 40 ja kotihommat vaikkapa 20 tuntia viikossa, niin 28 tuntia jää silti edelleen esimerkiksi työntekoon.

Ei tuo minusta mitenkään mahdottomalta tunnu eikä vaadia suuria urotekoja. Se on eri asia, jos työnteko ei huvita, mutta mahdotonta se ei tosiaan voi olla.

Lisättäköön vielä, että aiemmin olen opiskellut päätoimisesti ja tuolloin valittelin opiskelujen raskautta ja välttelin työntekoa ja kaikkea epämiellyttävää puuhaa. Silloin tietysti itkin opintotuen pienuutta minäkin, mutta nykyään ovat silmäni avautuneet huomattuani, että keskittämällä tarmoa oikeisiin asioihin, ehtii vaikka mitä. Tänäänkin tosin jäi lätkämatsi väliin, kun piti istua koulunpenkillä klo 16-20.

Noh jos opiskelee vaikkapa Yliopistossa ja tahtoo valmistua 4-vuodessa, niin luuletko tosiaan että voi samalla ihan jokainen tehdä töitä?

Ja väitätkö että jos joku sopii sinulle tai minulle, niin se sopii kaikille muille? Ja väitätkö että jokainen opiskelu on täysin saman tasoista raskauden suhteen.

Itse teen töitä, opiskelen ja olen mitä ilmeisimmin valmistumassa ns. minimiajassa. Olen todella niukasti ja en tuhlaile, rahaa on säästössäkin vähän ja kesäisin teen ns. hulluna töitä. Mutta en minä oleta että kaikki jaksaisivat samalla tavalla. Toisille ihmisille sopii työt jopa tasapainottamaan opiskelua, mutta toisaalta se työ voi olla niin raskasta että se vaikuttaa niin henkisesti kuin fyysisestikkin ihmiseen.

Se että sinulta onnistuu 40op:ta iltaisin yliopistossa työnkäynnin sivussa on hieno asia ja hyvä sinulle. Mutta että se minimi 42,5 tjsp OP:ta tulee kaikille päätoisimille opiskelijoille kasaan ei välttämättä ole niin helppoa.

Sama asia kuin se että jotkut opiskelijat ovat rikkaasta perheestä. Tuttavani opiskelee ja asuu vanhempien asunnossa, ei tarvitse maksaa vuokraa. Ja samoin jotkut voivat olla niin fiksuja että itse opiskelu menee ns. vasurilla ja samalla helposti tekee töitä. Mutta kyllä opiskelun&tukien rajoitukset ovat sellaiset että lähes mahdotonta on pelkästään keskittyä opiskeluun ottamatta lainaa. Ja jos samalla kehotetaan siihen että valmistu mahdollisimman nopeasti ja samalla pitäisi tehdä töitä, niin eikö se ole ristiriidassa?
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Ted Raikas kirjoitti:
No, itse onneksi olen melko lailla opinnoissani edennyt opintopisteisiin katsottuna ajallaan. Mene ja tiedä sitten siitä tasosta, millä kuljen, mutta siitä voin lopulta syyttää vain itseäni jos ne tulokset ei miellytä (ja paskoja opettajia, hah). Mielestäni olen jokaisen pennin, tai tässä tapauksessa centin ansainnut siitä opintotuesta mitä olen saanut ja satanen pari lisää siihen kuukaudessa ei tekisi lainkaan pahaa.

Eihän nyt olla vaatimassa satasia vaan tuollaista ~50 euroa. Se olisi jo monelle jolla ei ole mahdollisuutta tehdä töitä iso raha ja poistaisi lainan tarvetta. Tiedän monta tapausta missä on otettu lainaa opiskelun aikana surutta, mutta sitten ei ole päästykkään töihin koulun jälkeen. Siinä on vähän nihkeät olot, kun korot elää ja velka kasvaa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
eagle kirjoitti:
Eihän nyt olla vaatimassa satasia vaan tuollaista ~50 euroa.
Kelpaisi sekin. 50 euroa on yllättävän paljon rahaa, jos sen käyttää harkiten ja fiksusti.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
eagle kirjoitti:
Noh jos opiskelee vaikkapa Yliopistossa ja tahtoo valmistua 4-vuodessa, niin luuletko tosiaan että voi samalla ihan jokainen tehdä töitä?

Ja väitätkö että jos joku sopii sinulle tai minulle, niin se sopii kaikille muille? Ja väitätkö että jokainen opiskelu on täysin saman tasoista raskauden suhteen.

En luule enkä väitä, enkä nyt muutenkaan vaadi, että kaikkien pitäisi jaksaa opiskella minimiajassa ja käydä töissä samalla. Tosiasia kuitenkin on niin tilastojen kuin perstuntumankin valossa, että mitenkään tajutonta yritystä ei ihan jokaiselta opiskelijalta löydy. Vaikka kyseessä on elämänvaihe, jossa lievä velttoilu, elämänkokemuksen hankkiminen päihteiden ja promiskuiteetin muodossa kuuluu asiaan, niin ei kai ole kohtuuton vaatimus, että samalla satsaa myös itse asiaan ja käy tarvittaessa töissä, jos lainan ottaminen ei houkuttele.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Snakster kirjoitti:
Lisättäköön vielä, että aiemmin olen opiskellut päätoimisesti ja tuolloin valittelin opiskelujen raskautta ja välttelin työntekoa ja kaikkea epämiellyttävää puuhaa. Silloin tietysti itkin opintotuen pienuutta minäkin, mutta nykyään ovat silmäni avautuneet huomattuani, että keskittämällä tarmoa oikeisiin asioihin, ehtii vaikka mitä. Tänäänkin tosin jäi lätkämatsi väliin, kun piti istua koulunpenkillä klo 16-20.

Minäkin olen opiskellut aiemmin enkä silloin(kaan) valittanut mitään. Töissä en tosin käynyt kun en todellakaan olisi opiskeluiltani töihin ehtinyt. Opintotukea en saanut, mutta ei silloin saanut melkein kukaan muukaan. Lainalla opiskeltiin muistini mukaan koko jengi ja laina oli valtion takaamaa mutta korkoprosentti oli kylläkin korkeampi kuin tänä päivänä halvinkaan markkinakorkoinen luotto.
Silmäni taas eivät ole auenneet vieläkään kun syksyllä jälleen löysin itseni yliopistolta ja tälläkertaa maksan ihan omasta pussista, ihan kohtalaisen kokoisen summan, että saan tuota lystiä harrastaa.
Ansiotyössä käyn myös päivittäin ja on minulla perhekin enkä vieläkään valita mutta oikeisiin asioihin vielä kun viitsisi keskittyä niin saattaisi Joulu tulla tähänkin ”sikolättiin” jota jotkut kodiksikin kutsuu.
Onnittelut kuitenkin opintopisteistäsi, tuo on mielestäni huippu hyvin työn ohessa vajaassa vuodessa.
Minulla laahaa ”vähän” jäljessä, ja kämppä näyttää siltä, että äiti ei ole läsnä.


Mitä taas tulee opintorahaan niin joko korotusta tai sitten opiskelijoiden pitäisi ainakin kesällä saada ansaita työnteolla rajattomasti.
Jotenkin vaan olis mukavammat fiilikset kun kaikilla olisi tarpeeksi rahaa.


Terveisin koo
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Snakster kirjoitti:
En luule enkä väitä, enkä nyt muutenkaan vaadi, että kaikkien pitäisi jaksaa opiskella minimiajassa ja käydä töissä samalla. Tosiasia kuitenkin on niin tilastojen kuin perstuntumankin valossa, että mitenkään tajutonta yritystä ei ihan jokaiselta opiskelijalta löydy. Vaikka kyseessä on elämänvaihe, jossa lievä velttoilu, elämänkokemuksen hankkiminen päihteiden ja promiskuiteetin muodossa kuuluu asiaan, niin ei kai ole kohtuuton vaatimus, että samalla satsaa myös itse asiaan ja käy tarvittaessa töissä, jos lainan ottaminen ei houkuttele.

Niin itse olen ihan samoin elämäntapa opiskelijoita/laiskoja opiskelijoita vastaan kuin työttymyyskassa huvikseen istuvia tai sossun luukulla ainoastaan ulkona käyviä laiskimuksia "vastaan". Tosin itse näen sen aika selväksi että jos tahdot oikeasti laiskotella ja olla tekemättä mitään, niin taloudellisesti kannattaa ennemmin olla työtön kuin opiskella. Ei nimittäin kuitenkaan opintotuilla niin kauheasti pääse juhlimaan. Kuitenkin 430e/kk saat maksimissaan, kun esim. sossusta saat 200-300 enemmän.
 

dingus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Chicago Blackhawks
Snakster kirjoitti:
Jos nukkuu 8 tuntia yössä, jää muuhun kuin nukkumiseen 112 tuntia. Jos vaikka harrastuksille lohkaisee kaksi tuntia päivässä ja erilaisiin siirtymiin ja joutenoloon samoin kaksi tuntia, jää silti eri tyyppiseen suorittamiseen 88 tuntia. Jos koulu vie tuon 40 ja kotihommat vaikkapa 20 tuntia viikossa, niin 28 tuntia jää silti edelleen esimerkiksi työntekoon.

Ihan tehokkaan oloinen laskelma, muistaen tietenkin että tuolla olettamalla voi itse päättää milloin tekee töitä välttyäkseen päällekkäisyyksiltä.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
eagle kirjoitti:
Ei nimittäin kuitenkaan opintotuilla niin kauheasti pääse juhlimaan. Kuitenkin 430e/kk saat maksimissaan, kun esim. sossusta saat 200-300 enemmän.

Miten ihmeessä sossu tuohon liittyy, kun ihan vastaavasti sekä työttömät että opiskelijat voivat hakea sossusta rahaa tarpeeseensa?

Vai tarkoitatko, että opiskelijat saavat tuon 200-300 enemmän sossusta? Mihin he sitten tarvitsevat opintorahan nostoa, jos tarvitsevat hakevat rahansa sossusta? Vai juhlimiseenko juuri, miksi se pitäisi automaattisesti tulla kaikille, niillekkin jotka eivät halua juhlia?

Että silleen...
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Miguel kirjoitti:
Ei tuo opintorahan korottaminen pahitteeksi olisi, mutta keskustelun tulisi keskittyä enemmän tulorajojen tuntuvaan korottamiseen. Se on opiskelijoiden toimeentulon kannalta paljon ratkaisevampi asia, koska leveämpi leipä kesätöistä tai sivuduunista vaikuttaa elintasoon paljon selkeämmin kuin kuukausittainen 30 euron korotus opintorahaan. Mututuntumalla arvioituna ratkaisu ei edes olisi valtiolle älyttömän kallis.

Miten tämä auttaa niitä jotka eivät töitä saa? Tai opiskelut eivät mahdollista kovin aktiivista töiden tekoa ohessa? Tai ei ole saatavissa sellaista työtä, mitä voisi tehdä ilman että opinnot kärsii?

Jos tienaa yli 9000€ vuodessa, minkä jälkeen paukahtaa ensimmäinen tukikuukausi pois, tienaa varmasti tarpeeksi että elää yhden vuoden. 434€*9+9000€=12 906€, tuolla elää jo suhteellisen leveästi, tympeäähän se on että euronkin ylitys vie yhden kuukauden tuen, mutta ei nämä ihmiset enää enempää apua tarvitse. Apua tarvitsevat eniten ne jotka eivät saa töitä tai voi töissä käydä ja heille tuo 15% olisi jo tuntuva apu. Edes muutaman vuoden indeksikorotus ja jonkunlainen tuen indeksiin sitominen olisi riittävä apu näin alkuun.

Taustana kerrottakoon että olen itse toisen vuoden AMK-opiskelija, joka käy opintojen ohessa pari iltaa viikossa töissä ja opinnot ovat tällä hetkellä aikataulussa, ensimmäinen vuosi meni säästöillä. Varmasti ottaa päähän jos tulorajat alkavat paukkua, mutta se on sitten sen ajan murhe, ainakaan rahahuolia ei sillä hetkellä pitäisi olla.
 

Kaivanto

Jäsen
MS kirjoitti:
Huono vertaus, koska eläkkeet on ansaittu työnteolla. Opintotuet on ansaittu?

Ei eläkettä ole ansaittu. Palkka eikä eläke on työnteosta maksettava vastike. Eläke on sosiaalietuus, jonka eduskunta voi niin halutessaan vaikka poistaa koska lystää ihan riippumatta siitä, miten paljon kukin on elämässään työeläkemaksuja maksanut. Jos mielestäsi eläke on palkasta kerättävien työeläkemaksujen vuoksi ansaittu, tällöin mielestäsi tietysti myös työttömyyskorvaus on palkasta kerättävien työttömyysvakuutusmaksujen vuoksi ansaittu. Eläkettä saavat myös yli kuusvitoset luumut, jotka eivät ole tehneet päivääkään palkkatyötä.

Jos elettäisiin kuitenkin kaikki samaa vuotta, aikakoneita ei ole kuin Aku Ankassa.
 
Viimeksi muokattu:

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
eagle kirjoitti:
Eihän nyt olla vaatimassa satasia vaan tuollaista ~50 euroa. Se olisi jo monelle jolla ei ole mahdollisuutta tehdä töitä iso raha ja poistaisi lainan tarvetta. Tiedän monta tapausta missä on otettu lainaa opiskelun aikana surutta, mutta sitten ei ole päästykkään töihin koulun jälkeen. Siinä on vähän nihkeät olot, kun korot elää ja velka kasvaa.

Tämä on muuten todella käsittämätön ongelma, tämä työttömyys vastavalmistuneille. Karmea tilanne toteutuessaan ei voi muuta sanoa. Itselläni ei onneksi tällä alalla ole siitä mitään pelkoa, mutta aika nihkeitä sivupiirteitä liittyy omaankin alaan.

Työllisyyden turva on aika tärkeä juttu ainakin itselle.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
wilco kirjoitti:
Miten ihmeessä sossu tuohon liittyy, kun ihan vastaavasti sekä työttömät että opiskelijat voivat hakea sossusta rahaa tarpeeseensa?

Opiskelijan pitää ensin käyttää täysimääräisesti opintolaina(vuosittainen) ennenkuin sossusta rahaa irtoaa(tämä ainakin koskee useimpia kuntia).
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse valmistuin aikanaan tekusta minimiajassa, täydellä opintolainalla mikä ei ollut tätä vanhaa halpaa, vaan ihan markkinakorkoista. Taitaa tällä hetkellä olla kallein velkani, mutta onneksi määrä alkaa olla melko pieni.

Täysin käsittämättömänä pidän tuota opiskelijoiden kitinää, mitä kyllä esiintyi silloin kun itsekin opiskelin, enkä tajunnut sitä silloinkaan. Siirryin opiskelemaan hyväpalkkaisesta "duunarin hommasta" ja tuloni putosivat noin 90%. Otin opiskelun projektina, jonaka aikana kävin 4 kertaa vetämässä kännit, en ostanut mitään muuta kun ruokaa ja luovuin kaikista ylellisyydestä.

Tajuatteko te urpot, että mp3 soitin ja dvd soitin eivät ole suomessa jokamiehenoikeuksia, vaan ne pitää ansaita. Veikkaan, että tässäkin ketjussa kitisevistä puolella on ipodi korvassa ja kotiteatteri himassa. Minunko ne pitää maksaa? Myöskään kaljalla käyminen ei ole normaalia, mikäli siihen ei ole varaa.

Opinorahalla ja -lainalla pärjää varsin hyvin ja minusta koko opintorahan maksaminen on täysin kyseenalaista.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
jussi_j kirjoitti:
Tajuatteko te urpot, että mp3 soitin ja dvd soitin eivät ole suomessa jokamiehenoikeuksia, vaan ne pitää ansaita. Veikkaan, että tässäkin ketjussa kitisevistä puolella on ipodi korvassa ja kotiteatteri himassa. Minunko ne pitää maksaa? Myöskään kaljalla käyminen ei ole normaalia, mikäli siihen ei ole varaa.

Opinorahalla ja -lainalla pärjää varsin hyvin ja minusta koko opintorahan maksaminen on täysin kyseenalaista.

Niin kysehän on siitä että onko järkevää se että pakotetaan ottamaan lainaa tai käymään töissä. Eikö pitäisi olla mahdollista opiskella ilman että kun valmistut on kauhea kasa lainaa? Kuten sanottua mitäs sitten jos valmistut työttömäksi?

Kiintoisaa myös että jos on sinun kanssasi eri mieltä on "saatanan urpo".

Voin toistaa oman tilanteeni, teen töitä, pieni laina tuli otettua että sain maksettua kesällä opintotuen&palkan välissä vuokran&laskut. Tulen hyvin toimeen koska elän säästäväisesti. Eli kyllä itse tulen toimeen, kun olen säästäväinen ja teen töitäkin opiskelun lomassa. Kuitenkin kaikilla ei ole mahdollisuutta syystä tai tosiesta tehdä töitä ja on tyhmää että heidät pakotetaan lainan ottamiseen kun ei ole varmuutta töistä kuitenkaan koskaan.

Itse tiedän että vaikka korotus tulisi, niin en siitä enää hyötyisi koska valmistun sitä ennen kuitenkin. Ei se kuitenkaan estä tukemasta asiaa ja ottamatta tätäkin asiaa huomioon. Varsinkin kun pitää muistaa että kaikki muut saavat korotuksia, paitsi opiskelijat ja eläminen samalla kohoaa.

Ilmeisesti tämä on tätä perinteistä mitä kaikessa muussakin, kun itse ei opiskella tai eletään tietyllä tavalla, niin ei osata ottaa huomioon muita tai muiden elämistä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
"pitäisi olla mahdollista..." miksi ihmeessä? Yhtä hyvin pitäisi olla mahdollista, että saan maksaa puolet vähemmän veroja, mutta vaan ei ole, ei vähiten sinun kaltaisiesi ihmisten takia. Minusta on täysin luonnollista, että jos hankkii jotain, niin siitä on maksettava ihan itse, eikä maksatettava muilla. Tämän pitäisi koskea myös koulutusta.
 
Suosikkijoukkue
löytyy
Kyllä! Opiskelijoille lisää rahaa etteivät joudu olemaan joka maanantaita ilman baarikeikkaa. Opintotuella pärjää vallan mainiosti kun vähän miettii mihin sen rahansa haluaa laittaa.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
jussi_j kirjoitti:
"pitäisi olla mahdollista..." miksi ihmeessä? Yhtä hyvin pitäisi olla mahdollista, että saan maksaa puolet vähemmän veroja, mutta vaan ei ole, ei vähiten sinun kaltaisiesi ihmisten takia. Minusta on täysin luonnollista, että jos hankkii jotain, niin siitä on maksettava ihan itse, eikä maksatettava muilla. Tämän pitäisi koskea myös koulutusta.

Niin sitten jos ei saa töitä kun valmistuu ja on velkaa tuhansia niin ollaankin pysyvästi kusessa.

Se on hyvä kun ei pysty puhumaan asioista, vaan pitää huudella henkilökohtaisuuksia. Kuten sanottua minä teen töitä ja opiskelen. Itse sanoit aiemmin että opiskelit&otit lainaa, eli sinä et edes maksanut veroja samassa määrässä kun itse maksan koko opiskeluni ajan.

Hauskaa sinällään että puhut "on maksettava itse, eikä maksettava muilla". Kun ensin puhut kuinka lainoja on vaikka kuinka paljon. Ja sitten avaudut minulle, joka itse maksaa elämisensä eikä elä lainoilla.
 
Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Kunu kirjoitti:
Kyllä! Opiskelijoille lisää rahaa etteivät joudu olemaan joka maanantaita ilman baarikeikkaa. Opintotuella pärjää vallan mainiosti kun vähän miettii mihin sen rahansa haluaa laittaa.

Sinusta siis 430e/kk riittää vallan mainiosti. Kerroppa minulle miten normaali asunto mikä maksaa vaikkapa pk-seudulla reilistu yli 300e/kk, niin kun maksat vuoran&sähkölaskun sinulle jää kuukaudessa alle 100e ruokaan ja muihin kuluihin. Onko se vallan mainiosti elämistä?
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
eagle kirjoitti:
Sinusta siis 430e/kk riittää vallan mainiosti. Kerroppa minulle miten normaali asunto mikä maksaa vaikkapa pk-seudulla reilistu yli 300e/kk, niin kun maksat vuoran&sähkölaskun sinulle jää kuukaudessa alle 100e ruokaan ja muihin kuluihin. Onko se vallan mainiosti elämistä?

Aika hyvin jos jää lähes satanen kaikkien maksujen jälkeen. Itsellä jää noin 50 e.

Oli muuten ihan miettimisen arvoinen ehdotus se taannoinen, että opintoraha nousisi 600 tienoille ja opiskeluaikaan tulisi kovat rajoitukset. En nyt ihan heti näe siinä huonoja puolia, ellen sitten muista ihan väärin tuota. Faktahan se on että aika moni ottaa opiskeluajan todella löysästi, minä mukaanlukien. Esim. Englannissa College on kolmen vuoden setti ja opiskelijat valmistuvat akateeminen tutkinto takataskussa reilu kaksikymppisenä. Tehokasta yhteiskuntamallia!
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Kuvernööri kirjoitti:
Aika hyvin jos jää lähes satanen kaikkien maksujen jälkeen. Itsellä jää noin 50 e.

Niin otin lähinnä sen mukaan että olisi ihan minimilaskut ja esim. asunnon mukana sähkö&vesi vuokraan kuuluen. Itselläni jää tuista kun maksan vuokran&laskut&bussikortin(suhteellisen pakollinen kun asuu koulusta n.30km päässä ja talvisinkin sinne tahtoo) jälkeen rahaa n.30e. Ja vuokra on vielä Tampereen tasoon nähden suhteellisen edullinen, ei ainakaan läheskään keskustan hintoja, jne. Mutta tosiaan nyt vain puhuin siitä mitä ns. parhaimmillaan voi jollain jäädä.
 

Tuamas

Jäsen
Kuvernööri kirjoitti:
Faktahan se on että aika moni ottaa opiskeluajan todella löysästi, minä mukaanlukien. Esim. Englannissa College on kolmen vuoden setti ja opiskelijat valmistuvat akateeminen tutkinto takataskussa reilu kaksikymppisenä. Tehokasta yhteiskuntamallia!

Niin, tokihan tulee ottaa huomioon että tämä tutkinto jota itsekin suoritan, eli Bachelor of Arts (Business)-tutkinto vastaa suomessa kandin? tutkintoa, eli kun suomessa yleensä opiskellaan yhdessä putkessa maisteriksi saakka, täällä on sääntönä lukea ensin tuo kolmen vuoden pätkä, sitten työelämään ja mahdollisesti sitten Masters-tutkinto jos kiinnostusta/rahaa riittää.

Ja täällä vaikka opiskelu on periaatteessa maksullista, on opiskelijoita auttamaan monenmoista laina-, stipendi- ja tukipakettia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös