Mitä tulisi opiskelijan tehdä silloin, jos kaikki tuet menevät vuokran maksuun, koska muuta järkevää vaihtoehtoa ei asumiselle ole? Mennä töihin? Entäs, jos koulua on vaikka 40 tuntia viikossa ja siihen kotona tehtävät suoritteet päälle, on varmaan helppo valmistua ajoissa. Ainiin, opintolaina.
Veronmaksajakortti on melko naurettava, jokaista verotetaan tässä maassa tulojensa mukaan, myös opiskelijoita.
Sama koskee "opiskelijat juhlivat aina" väitettä, melko raju yleistys. Osa opiskelijoista juhlii paljon, osa vähän ja osa ei yhtään. Haluaisinpa nähdä sen hepun joka tuntee kaikki opiskelijat ja pystyy ihan tietoon vedoten sanomaan jotta kaikki opiskelijat juhlivat koko ajan.
Nykyinen opintoraha+asumislisä riittävät minulle itselleni, siihen päälle säästän kesätöistä rahaa. Olen hyvin onnekas opiskelija, sillä olen aina saanut hyväpalkkaista oman alani työtä, josta saan siis rahallisen korvauksen lisäksi opintopisteitä harjoittelun muodossa. Itse en juhli sen enempää kuin tuntemani työssäkäyvät veroja maksavat normaalit ihmiset, päinvastoin. Säätelen juhlimistani rahatilanteeni mukaan, jos raha on tiukalla alkoholi on ensimmäisenä listalla mistä säästän. Uskon että näin tekeviä opiskelijoita on paljon, vaan en tiedä.
Monilla on huono tilanne opiskellessa, kuten yllä esitetty vuokratilanne, oman alan kesätyötä ei löydy, puhumattakaan siitä että se olisi hyväpalkkaista. Minä olen onnellinen siitä, että pärjään hienosti elämässä vaikka opiskelen.
Opintolainaa ei onneksi ole tarvinnut ottaa, en halua velkaantua ennen kuin oikeasti on tarvetta, ts. asunto tai auto (mikäli sille on oikeaa tarvetta). Tällä hetkellä ajelen kymmenkunta vuotta vanhalla autolla, ja auto on suurin yksittäinen menoerä minulle jos ei välttämättömiä elintoimintoja huomioida. Monet kaverini ovat myös sanoneet, etteivät opintolainaa halua ottaa, koska eivät halua velkaantua ilman vakituista tulonlähdettä. Toiset taas repivät irti kaiken minkä saavat.
Loppuyhteenvetona sanottakoon että opiskelijoiden elämäntilanteita on tasan niin monta kuin opiskelijoita, toiset ovat onnellisemmassa asemassa, toisilla menee huonommin. Turhat yleistykset kertovat melko paljon niiden esittäjästä.
Onnea ja menestystä kaikille opiskeluihin ja muuhunkin elämään.
T: Nykyinen ja tuleva veronmaksaja