"Me todella halutaan 500 euroa opintorahaa..."

  • 32 186
  • 275

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Silloisen tyttöystävän (nykyisen vaimon) kanssa opiskelimme molemmat AMK:ssa - asunto oli Toasilta. Molemmat teimme lähes tuon tulorajan verran töitä kuukaudessa. Tuolla tavalla lainaa nostettiin yhteensä 2500 euroa koko opintojen aikana ja samalla maksettiin 200 euroa kuukaudessa auton osamaksua ja Toasin toki kohtuullista vuokraa. Päälle sitten muut kustannukset kuten auton bensat ja vakuutukset.

Ravintoloissa läträäminen jäi aika vähiin, mutta pärjättiin kohtuullisesti ja valmistuttiin molemmat ajallaan.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Ghost kirjoitti:
Itse kyllä allekirjoitan sen, että opintorahan reaaliarvo pitäisi saada samalle tasolle mitä se oli vuonna 1993. Tuo 15 prosentin korotus riittäisi siihen mainiosti. Tällöin asumislisän kanssa opintotuki olisi noin 500 euroa. Etteivät olisi tarkoittaneet tätä yhteenlaskettua lukua vaatimuksissaan? Tilille napsahtaessahan nämä summat ovat köntässä.

Niin kyseessähän taisi olla juuri tämä tilanne että vaativat 15% korotusta, jolloin summa olisi 500.

Samalla kannalla olen kanssasi tuossa reealiarvon ajalleen laittamisessa, maailma muuttuu, hinnat myös.. Tulorajan nosto olisi myös yksi asia mistä keskustella, mikä olisi se sopiva raja minkä yli ei mennä, jos haluaa täydet tuet? En muista paljonko se nykyään on, 500 euroa?? Siinäkin parin sadan nosto olisi jo summa millä tulisi elää 700+500= 1200.

Mutta töissä käydessä opiskelut tuppaavat viivästymään.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Shamaani kirjoitti:
Siis tekninen (jolla myös itse olen) ja kaupallinen ala ovat ainoat oikeat ja yhteiskuntaa pystyssä pitävät voimavarat? Muut vain tuhlaavat meidän verovaroja joutavuuteen ja keksivät uusia rahanreikiä meidän raukkojen työtätekevien harmiksi ja elintason laskemiseksi.

Sanoinko jotain tällaista? En todellakaan, mutta nyt puhutaan syvään juurtuneista asenteista, joihin olen törmännyt useammin kuin 100 kertaa. Näitä asenteita tosikorkeakoulutetuista pitävät useimmiten yllä nämä nukkavieruhumanistit, mollaten muita. Tässäkin ketjussa on mm. ammattikoulun käyneitä ammattilaisia morkattu useampaan kertaan. Kysyn vain syytä miksi? Tympeä homma, mutta useimmilla ko. koulutustason hankkineilla on a) selkeämmät työajat (8-8,5 t/päivä) b) paremmat palkat kuin meillä korkeampaa oppia hakeneilla. Elämä on valintoja.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ongelmahan ei ole missään nimessä opintotuki tai sen määrä. Ongelma on se, että viimeisen ainakin kymmenen vuotta tässä maassa on tehty kovasti töitä, että opiskelikoiden työnteko olisi mahdollisimman vaikeaa. Opiskeluajat alas oli mottona noina aikoina. Nyt on vedetty opiskeluajoille sitten rajat ja muutenkin pitkään tehty kovasti työtä, ettei opiskelija vaan voisi ainakaan töitä tehdä. Kukaan ei ollut niin suuri paskiainen, kuin se, jonka opiskelut töiden takia hidastuivat.

Ja nyt alkaa itku, kun pitäisi ruveta kaivelemaan kuvetta, kun ei ole opiskelijalla rahaa, kun ei saa tehdä töitä. Kyllä muistan kovasti käydyn keskustelua siitä, kuinka työntekoon pitäisi taata opiskelijalle mahdollisuus, mutta eipä kelvannut silloin. Hassua kuinka nyt rupeaa kelpaamaan.
 

Miguel

Jäsen
Ei tuo opintorahan korottaminen pahitteeksi olisi, mutta keskustelun tulisi keskittyä enemmän tulorajojen tuntuvaan korottamiseen. Se on opiskelijoiden toimeentulon kannalta paljon ratkaisevampi asia, koska leveämpi leipä kesätöistä tai sivuduunista vaikuttaa elintasoon paljon selkeämmin kuin kuukausittainen 30 euron korotus opintorahaan. Mututuntumalla arvioituna ratkaisu ei edes olisi valtiolle älyttömän kallis.

Ja ei, opintotuen nostamiseen oikeuttavaa vuosittaista opintopistemäärää ei tule laskea mihinkään. Eivätpähän pääse opiskelijoiden elintason kauhistelijat syyttämään passiivisesta opiskelusta.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Niin jos et asu solussa etkä nosta lainaa, niin puhutaan sellaisesta 150eurosta maksimissaan kuussa mikä on laskuihin&ruokaa käytettävissä. Ilman rahaa kun yhteensä saa sen ~430e/kk. Harvemmin ainakaan vähänkin suositummilta asuinalueilta(siis esim pk-seutu/Tre/Turku/JKL) saa asuntoja missä yksiön saisi alle 250e/kk. Lähinnä puhutaan hinnoista yli 300e/kk. Eli rahaa on ~100e/kk kaikkiin laskuihin ja ruokaan. Pakollisina laskuina kuitenkin esim. sähkö ja matkakulut isommissa paikoissa. Nämä jos laskee kummatkin että olisivat ~20e/kk(matkakulut ovat kyllä suuremmatkin), niin päästään siihen että rahaa jää ~60e/kk ruokaan ja mahdollisiin muihin laskuihin. Jos tämä sitten on jonkun mielestä liikaa, niin mikäs siinä.

Itse käyn töissä ja olen vähän ottanut lainaakin, mutta kun siitä lainasta ei tiedä miten korkokin elää, niin ei mielestäni ole mitenkään hyvä asia että siihen "pakotetaan" jos ei töitä tee.

Kyllä itsekkin tunnen näitä loisijaopiskelijoita, MUTTA niin tiedän myös sossun&työkkärin tuella loisijoita. Niitä jotka eivät tahdo tehdä mitään töitä tai muutakaan. Silti heidän tulonsa ovat paljon korkeammat. Onko se sitten oikein, ilmeisesti joidenkin mielestä on.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
hihhu kirjoitti:
Ja nyt alkaa itku, kun pitäisi ruveta kaivelemaan kuvetta, kun ei ole opiskelijalla rahaa, kun ei saa tehdä töitä. Kyllä muistan kovasti käydyn keskustelua siitä, kuinka työntekoon pitäisi taata opiskelijalle mahdollisuus, mutta eipä kelvannut silloin. Hassua kuinka nyt rupeaa kelpaamaan.

Niin, samaan aikaan siis kehotetaan että pitäisi käydä töissä, vaikka samaan aikaan on tiukat tulorajat ja opiskelulla aikarajat. Vielä tähän kun lisätään se että elinkustannukset ovat vain nousseet, niin...
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Tpip kirjoitti:
Anteeksi mitä? Olisikin indeksikorotus, niin tuskin näin paljon asiasta ulistaisiin. Jos tämä on tietämystaso koko systeemistä, niin ehkä kannattaisi olla avautumatta. Korkeakouluopiskelijoiden opintorahaan on viimeksi tehty muutos vuonna 1995. Silloin sitä laskettiin. Viimeksi sitä on nostettu 1992. Toisen asteen opintorahaa on viimeksi nostettu 1994. Kyllä tässä tosiaan on opiskelijat saaneet säännölliset indeksikorotukset.
Juuri näin, ongelmahan on juuri se, että kaikista muista sosiaalietuuksista poiketen opintorahan suuruus on kiinteä eikä indeksisidonnainen. Ostovoima hupenee koko ajan ja edes elinkustannusten nousua vastaava korotus antaa vuodesta toiseen odottaa itseään. Varsinkin pääkaupunkiseudulla tilanne on kestämätön, huiman vuokratason johdosta edes täyttä opintolainaa nostamalla ei mitenkään suoriudu kohtuullisista juoksevista kuluja ellei satu saamaan puoli-ilmaista HOASin opiskelijakämppää (joita ei tietenkään riitä läheskään kaikille). Kun vielä tulorajoilla rankaistaan jo melko vähäisestä työnteosta, on vaikea pitää tilannetta kovin kannustavana. Ehkä asia näyttää hieman erilaiselta pikkukaupungissa, jossa 200€/kk kämppiä riittää kaikille.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
OldTimeHockey kirjoitti:
Ehkä asia näyttää hieman erilaiselta pikkukaupungissa, jossa 200€/kk kämppiä riittää kaikille.

Täällä tosiaan kohtuullisen hyvin saa itselleen esim. solukämpän ja alimmat vuokrat niissä kulkevat siinä hiukan parinsadan yläpuolella. 220 about. Myönnän kyllä, että asuntoasia on täällä varmasti parempi.

Selvä ero sitte pk-seudun hyväksi on taas se, että siellä ilmeisesti kohtuullisen hyvin töitä löytyy kun taas täällä ne ovat ihan kiven alla.

Niin ja opintotuki tosiaan pitäisi olla ehdottomasti indeksiin sidottu. Olen siitä sanonut jo ennenkin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Shamaani kirjoitti:
Työttömällä on aina vaihtoehtoja. Mennä vaikka esimerkiksi opiskelemaan! Ja voit käydä MOL.fi sivuilla, rekryfirmojen sivuilla ym. vastaavilla katsomassa, kuinka paljon työttömille löytyy vaihtoehtoja. Mutta on hauskempaa räkiä kattoon ja muut maksaa. Sitten käydään nollaamassa liiton päivät ja homma eikun jatkuu hyvillä työttömyyskorvauksilla. Eikös tässäkin voisi palata entiseen; ei silloin esimerkiksi minun isäni ikäpolvelle maksettu työttömyyskorvauksia ja hengissä tuntuivat perkeleet pysyvän.

Onhan sinullakin vaihtoehto, voit alkaa työttömäksi. Ei tarvitse tehdä mitään ja raha senkuin tuntuu virtaavan taskuihin.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
avatar kirjoitti:
Täällä tosiaan kohtuullisen hyvin saa itselleen esim. solukämpän ja alimmat vuokrat niissä kulkevat siinä hiukan parinsadan yläpuolella. 220 about. Myönnän kyllä, että asuntoasia on täällä varmasti parempi.
...
Selvä ero sitte pk-seudun hyväksi on taas se, että siellä ilmeisesti kohtuullisen hyvin töitä löytyy kun taas täällä ne ovat ihan kiven alla.
Tuo työnsaantiasia on varmasti ihan totta. Pk-seudulta löytyy takuulla jotain hanttihommaa henkensä pitimiksi, jos ei oman alan duuniin pääse.

Indeksisidonnaisuus olisi tärkeä uudistus. Lisäksi toivoisin, että opintotukipolitiikkaan saataisiin selkeä linjanveto. JOKO minimoidaan opiskeluajat (=tuet sille tasolle, että pärjää) TAI velvoitetaan opiskelija rahoittamaan opintojaan työnteolla (=tulorajat hemmettiin tai ainakin huomattavasti väljemmiksi). Nykypolitiikka on ristiriitainen, valtion taholta vaaditaan nopeampia valmistumisaikoja, mutta samalla käytännössä välttämättömästä työnteosta rangaistaan taloudellisesti. Aivan järjetön tilanne.

Itse olin aikanaan siinä tilanteessa, että kuukausituloni (opintoraha + asumislisä + maksimitienestit tulorajojen puitteissa) kattoi suurinpiirtein väistämättömimmät minimikulut, eikä mitään ollut varaa ostaa. Lainan sijaan päätin tehdä enemmän duunia ja sitähän sitten paiskittiin, kun kohonneesta palkasta tuli opintorahan vähenemisen johdosta vain osa omaan pussiin. Ei siinä mitään, hyvin pärjättiin, mutta jos joku eeroheinäseiväs olisi silloin tullut heristämään sormeaan opintojen venymisestä, olisi luuvitonen ollut todella lähellä.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Indeksikorotus on varmasti oikeus ja kohtuus tässä asiassa. Itse kun opiskelin Forssan maksalaatikko maksoi n. 0,85€ ja nykyään taitaa olla jopa 1,2€. Eipä ole ikävä maksalaatikkoa, mutta opiskelijana joutui hieman tinkimään elämän laadusta.

Ulkomailla opiskelleena voin sanoa, että moni ei varmasti tajua kuinka hieno homma lukumaksuttomuus oikein on. Opiskelusta maksetaan vasta työelämässä korkeina veroina, mutta lukumaksuttomuus luo todella tasa-arvoisen mahdollisuuden kaikille sosiaaliseen taustaan katsomatta kouluttaa itseään.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
MadMike kirjoitti:
lukumaksuttomuus luo todella tasa-arvoisen mahdollisuuden kaikille sosiaaliseen taustaan katsomatta kouluttaa itseään.

Mielestäni se on myöskin yhteiskunnan etu, koska silloin ei jää hyvä aivokapasiteetti käyttämättä ainakaan sen vuoksi, että ei olisi mahdollisuutta opiskella. Tuskin se nyt on ainoa asia, miksi Suomi on reilussa viidessäkymmenessä vuodessa muuttunut agraarivaltiosta yhdeksi maailman kehittyneimmistä yhteiskunnista, mutta kai tälläkin on joku yhteys asiaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jaa, täällä mainostetaan, että koulutus on ilmaista. No, onhan se tietysti ja kiitos siitä, mutta hieman koulusta vaihdellen tulee kyllä niitä kustannuksia mm. opiskelumateriaalissa (joka joissain paikoissa on enemmän kuin pakollista hankittavaa) niin saamarin paljon, että siinä ei tahdo opintotuet ja lainatkaan enää riittää. Tai riittää ehkä, mutta sitten syödäänkin makaroonia ja ketsuppia.

Niin, työntekohan on toki keksitty, mutta mielestäni ei ole ideaalia, että opiskelijat joutuvat siihen tilanteeseen, että on tehtävä opiskelun lomassa töitä jotta pysyy hengissä. Monia se ylikuormittaa, eikä ole varmaankaan kenenkään etu tuottaa masentuneita ja väsähtäneitä työntekijöitä yhteiskunnalle tuollaisen ruljanssin päätteeksi.

Eli ehdoton: Kyllä, opintukien korotukselle. Tuo 500€ mitä isketään puhtaana käteen on mielestäni minimi.
 

Kaivanto

Jäsen
Shamaani kirjoitti:
Ihmetyttää myös joidenkin kommentit, että ei mullekaan ennen maksettu jne. jne. Onko se teiltä pois, jos valtio nykypäivänä kannustaisi ihmisiä opiskelemaan ja maksaisi siitä hieman parempaa korvausta. Te varmaan elätte muutenkin vielä pärelamppujen loisteessa, kun kerran ennen oli niin hyvin asiat eikä edistystä missään suvaittaisi.

Tästä aiheesta oli Aamulehdessä jonkin aikaa sitten erinomainen yleisönosastokirjoitus. Se oli kirjoittajan 2 vastaus kirjoittajan 1 tekstiin.

Kirjoittaja 1 kertoi olevansa 1930-luvulla opiskellut vanhus, selosti, mitä opiskelija silloin tienasi (ei mitään) ja miten nykyisten opiskelijoiden tulisi pystyä elämään samanlaisissa puitteissa. Kirjoittaja 2 totesi tähän, että tässä tapauksessa kirjoittaja 1 on varmaankin sitä mieltä, että myös hänelle maksettavan eläkkeen osalta tulisi noudattaa 30-luvun käytäntöä.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Asiasta kymmenenteen.. kyselisin tässä käytännön kokemuksista että minkälaista apua voisin saada kelalta jne, jos muuttaisin pois kotoa. Olen 17 vuotias opiskelija, opiskelen lukiossa ja käyn töissä satunnaisesti. Tällä hetkellä saan opintotukea sen 63,91e/kk mikä on maksimi tässä tapauksessa? Äiti yksinhuoltaja&työtön.

Tuntuu siltä että vois muuttaa pois täältä kun en jaksaisi kovin kauaa enää tätä meininkiä katella.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
JussiK kirjoitti:
...minkälaista apua voisin saada kelalta jne, jos muuttaisin pois kotoa. Olen 17 vuotias opiskelija, opiskelen lukiossa ja käyn töissä satunnaisesti. Tällä hetkellä saan opintotukea sen 63,91e/kk mikä on maksimi tässä tapauksessa? Äiti yksinhuoltaja&työtön.
www.kela.fi:

Itsenäisesti asuva 18-19 -vuotias

Opintoraha 213,60; asumislisä 201,60 opintolaina 220,00; yht. 635,20

Itsenäisesti asuva 17-vuotias

Opintoraha 84,09; asumislisä 201,60; opintolaina 160,00; yht. 445,69

Molemmissa tapauksissa vanhempien tulot voivat vaikuttaa opintorahan suuruuteen; ensimmäisessä tapauksessa vähentävästi, jälkimmäisessä korottavasti. Opintolaina paukahtaa maksuun pari vuotta valmistumisen jälkeen, joten kannattaa miettiä sen ottamista tuossa vaiheessa. Tuettuina kuukausina saat tienata 505 euroa ilman tukien pienenemistä, kesällä tonnin enemmän.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen tässä nyt vuoden päivät opiskellut yliopistossa iltaisin ja ollut samalla päätoimisesti työelämässä. Perheenkin parissa on tullut aikaa vietettyä. Tämän kalenterivuoden aikana olen saanut 40 opintopistettä, mikä lienee hyvää keskitasoa päätoimistenkin opiskelijoiden keskuudessa.

En siis ymmärrä, että jos minä perheellisenä miehenä käyn töissä ja opiskelen silti ihan hyvää tahtia, niin miten kukaan joka joutuu opintojensa ohella tekemään sivutoimisesti töitä voi olla ihmeemmin ylikuormittunut. Jos taas opiskeluista koituu niin paljon työtä ja vaivaa, ettei ehdi muuta tekemään, niin sitten voisi alan vaihto johonkin vähemmän haastavaan tulla kyseeseen. Toisaalta moni opiskelijahan joutaa ihan hyvin vonkaamaan pillua risteilyillä ja muissa juhlissa, minkä senkin ajan voisi käyttää tehtävien tekemiseen tai rahan tienaamiseen.

Toisin sanoen minusta on hyvä, että on opintotuki mahdollistamassa osaltaan opintojen rahoitusta. Toisaalta kyllä opiskelijoidenkin on hieman tultava tuossa asiassa vastaan ja laskea esimerkiksi kustannuksia, joita pelkästä opetuksen tarjoamisesta koituu. Eli nyt vaan opiskelijat barrikadeilta helvettiin ja ryhtiä tuohon touhuun.
 

dingus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Chicago Blackhawks
Mitä tulisi opiskelijan tehdä silloin, jos kaikki tuet menevät vuokran maksuun, koska muuta järkevää vaihtoehtoa ei asumiselle ole? Mennä töihin? Entäs, jos koulua on vaikka 40 tuntia viikossa ja siihen kotona tehtävät suoritteet päälle, on varmaan helppo valmistua ajoissa. Ainiin, opintolaina.

Veronmaksajakortti on melko naurettava, jokaista verotetaan tässä maassa tulojensa mukaan, myös opiskelijoita.

Sama koskee "opiskelijat juhlivat aina" väitettä, melko raju yleistys. Osa opiskelijoista juhlii paljon, osa vähän ja osa ei yhtään. Haluaisinpa nähdä sen hepun joka tuntee kaikki opiskelijat ja pystyy ihan tietoon vedoten sanomaan jotta kaikki opiskelijat juhlivat koko ajan.

Nykyinen opintoraha+asumislisä riittävät minulle itselleni, siihen päälle säästän kesätöistä rahaa. Olen hyvin onnekas opiskelija, sillä olen aina saanut hyväpalkkaista oman alani työtä, josta saan siis rahallisen korvauksen lisäksi opintopisteitä harjoittelun muodossa. Itse en juhli sen enempää kuin tuntemani työssäkäyvät veroja maksavat normaalit ihmiset, päinvastoin. Säätelen juhlimistani rahatilanteeni mukaan, jos raha on tiukalla alkoholi on ensimmäisenä listalla mistä säästän. Uskon että näin tekeviä opiskelijoita on paljon, vaan en tiedä.

Monilla on huono tilanne opiskellessa, kuten yllä esitetty vuokratilanne, oman alan kesätyötä ei löydy, puhumattakaan siitä että se olisi hyväpalkkaista. Minä olen onnellinen siitä, että pärjään hienosti elämässä vaikka opiskelen.

Opintolainaa ei onneksi ole tarvinnut ottaa, en halua velkaantua ennen kuin oikeasti on tarvetta, ts. asunto tai auto (mikäli sille on oikeaa tarvetta). Tällä hetkellä ajelen kymmenkunta vuotta vanhalla autolla, ja auto on suurin yksittäinen menoerä minulle jos ei välttämättömiä elintoimintoja huomioida. Monet kaverini ovat myös sanoneet, etteivät opintolainaa halua ottaa, koska eivät halua velkaantua ilman vakituista tulonlähdettä. Toiset taas repivät irti kaiken minkä saavat.

Loppuyhteenvetona sanottakoon että opiskelijoiden elämäntilanteita on tasan niin monta kuin opiskelijoita, toiset ovat onnellisemmassa asemassa, toisilla menee huonommin. Turhat yleistykset kertovat melko paljon niiden esittäjästä.

Onnea ja menestystä kaikille opiskeluihin ja muuhunkin elämään.

T: Nykyinen ja tuleva veronmaksaja
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Kaivanto kirjoitti:
Kirjoittaja 1 kertoi olevansa 1930-luvulla opiskellut vanhus, selosti, mitä opiskelija silloin tienasi (ei mitään) ja miten nykyisten opiskelijoiden tulisi pystyä elämään samanlaisissa puitteissa. Kirjoittaja 2 totesi tähän, että tässä tapauksessa kirjoittaja 1 on varmaankin sitä mieltä, että myös hänelle maksettavan eläkkeen osalta tulisi noudattaa 30-luvun käytäntöä.
Huono vertaus, koska eläkkeet on ansaittu työnteolla. Opintotuet on ansaittu?
 

dingus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Chicago Blackhawks
Snakster kirjoitti:
Jos taas opiskeluista koituu niin paljon työtä ja vaivaa, ettei ehdi muuta tekemään, niin sitten voisi alan vaihto johonkin vähemmän haastavaan tulla kyseeseen.

Onko sillä mitään tekemistä opiskelijan kykyyn kohdata haasteita jos siihen koulunkäyntiin ihan oikeasti lintsaamatta menee 40 tuntia koulun penkillä ja kotitehtävät ym. päälle?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Snakster kirjoitti:
En siis ymmärrä, että jos minä perheellisenä miehenä käyn töissä ja opiskelen silti ihan hyvää tahtia, niin miten kukaan joka joutuu opintojensa ohella tekemään sivutoimisesti töitä voi olla ihmeemmin ylikuormittunut.
Jos minäkin... Kun kerran minä... Minä minä minä minä... blah blah blaa blaa blaa!

Kiva kun tulee aina ennen pitkää nämä urheat uroot esiin, jotka jaksavat korostaa omaa itseään ja asettaa oitis muut sille samalla viivalle missä kenties itse sattuu olemaan. Juuri mikään muu ei tässä maailmassa voi enempää mennä pieleen, kun lähdetään olettamaan ja vaatimaan, että yksi jaksaa ja osaa kaiken sen minkä joku toinen (tuleeko kenties mieleen yhtään joku kommunistinen yhteiskunta tai vaihtoehtoisesti natsiaate?). Ihmiset nyt ei vaan ole sillä tapaa verrattavisa keskenään, tai ainakin itse taistelen henkeen ja vereen sitä, että ruvetaan ihmisiä yhdenmukaistamaan. Siinä katoaa yksilön vahvuudet ja myös samalla heikkoudet täysin, persoonalla ei ole enää väliä, ainoastaan sillä mitä tekee on arvoa ja merkitystä. Hyi vittu saatana! Kuvottava ajatusmalli.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
dingus kirjoitti:
Onko sillä mitään tekemistä opiskelijan kykyyn kohdata haasteita jos siihen koulunkäyntiin ihan oikeasti lintsaamatta menee 40 tuntia koulun penkillä ja kotitehtävät ym. päälle?

Niin ja henkilökohtaisesti tiedän että varsinkin tietyissä kouluissa ja tietyillä aloilla löytyy sellaisia "höpöhöpö"-kursseja että OP:kin on vähän huono vertailukohta. Ja rajahan on 42,5 OP:ta tjsp että saa 9kk tukia.

Esim. omassa koulussani on kursseja joista saa 5op:ta kun käy tentissä, noin kärjistetysti. Ja sitten taas joitain missä saa 3op:ta vaikka tekee niska limassa töitä.
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
MS kirjoitti:
Huono vertaus, koska eläkkeet on ansaittu työnteolla. Opintotuet on ansaittu?
Ei ole huono vertaus, koska kirjoituksessa vedotaan 30-luvulla olleisiin opintotukiin. Tällöin myös eläke pitäisi suhteuttaa 30-luvulle.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
dingus kirjoitti:
Onko sillä mitään tekemistä opiskelijan kykyyn kohdata haasteita jos siihen koulunkäyntiin ihan oikeasti lintsaamatta menee 40 tuntia koulun penkillä ja kotitehtävät ym. päälle?

Jos nukkuu 8 tuntia yössä, jää muuhun kuin nukkumiseen 112 tuntia. Jos vaikka harrastuksille lohkaisee kaksi tuntia päivässä ja erilaisiin siirtymiin ja joutenoloon samoin kaksi tuntia, jää silti eri tyyppiseen suorittamiseen 88 tuntia. Jos koulu vie tuon 40 ja kotihommat vaikkapa 20 tuntia viikossa, niin 28 tuntia jää silti edelleen esimerkiksi työntekoon.

Ei tuo minusta mitenkään mahdottomalta tunnu eikä vaadia suuria urotekoja. Se on eri asia, jos työnteko ei huvita, mutta mahdotonta se ei tosiaan voi olla.

Lisättäköön vielä, että aiemmin olen opiskellut päätoimisesti ja tuolloin valittelin opiskelujen raskautta ja välttelin työntekoa ja kaikkea epämiellyttävää puuhaa. Silloin tietysti itkin opintotuen pienuutta minäkin, mutta nykyään ovat silmäni avautuneet huomattuani, että keskittämällä tarmoa oikeisiin asioihin, ehtii vaikka mitä. Tänäänkin tosin jäi lätkämatsi väliin, kun piti istua koulunpenkillä klo 16-20.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös