"Me todella halutaan 500 euroa opintorahaa..."

  • 32 186
  • 275

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ei ole opintotuki ajankohtainen asia minun elämässäni, opintolainatkin taitaa olla jo maksettu. Vaikea asiahan tämä opintotukiasia todellakin on, jossa pitäisi sopivassa mittasuhteessa tarjota keppiä ja porkkanaa. Toisaalta pitäisi edistymistä vaatia opiskelussa, toisaalta opiskelun ohella tehtävän ansiotyön määrää ei pitäisi rajata tulorajoilla niin paljoa. Sitten on vielä tämä EU eli jollain lailla opintotuen tulisi olla yhteensopiva muiden maiden vastaavan järjestelmän kanssa, muuten Suomi kouluttaa kohta EU:n mun verorahoilla.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Shamaani kirjoitti:
Työttömällä on aina vaihtoehtoja. Mennä vaikka esimerkiksi opiskelemaan!

Kaikille työttömille tuo ei ole edes vaihtoehto, vaan edellytys työttömyystuelle. joku hienompi termi sillä on. Eräillä tuntemillani työttömillä tämä tarkoittaa opiskelujen ohella myös ilmaista työtä valtion laitoksissa "opintoihin kuuluvan työharjoittelun nimikkeellä".

Ylipäätään oletus, että "työtön = kattoon räkivä pummi" pätee ehkä sellaiseen parikymppiseen "ei nappaa mikään" -tyyppiin. Jos työttömällä onkin esimerkiksi perhe elätettävänään, kuten usein on, on työttömyys aika vastenmielinen tila.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Shamaani kirjoitti:
Ihmetyttää myös joidenkin kommentit, että ei mullekaan ennen maksettu jne. jne. Onko se teiltä pois, jos valtio nykypäivänä kannustaisi ihmisiä opiskelemaan ja maksaisi siitä hieman parempaa korvausta. Te varmaan elätte muutenkin vielä pärelamppujen loisteessa, kun kerran ennen oli niin hyvin asiat eikä edistystä missään suvaittaisi.

Tiedätkö arvon Shamaani mistä ne rahat tulevat? Joku puhui täällä 50% tuloverotuksesta. Niillä nurkilla tosiaan liikutaan, joten voin kai sanoa, että maksan merkittävän summan vuosittain Suomen valtiolle. Tästä summasta huomattava osa menee eri teitä pitkin samaan päämäärään, opiskelun tukemiseen. Minun mielestäni paras tapa kannustaa ihmisiä hyviksi työntekijöiksi (käsittääkseni opiskelun päätarkoitus loppujen lopuksi) ei ole antaa heille "ilmaista" rahaa kotiin, vaan paremminkin tukea voitaisiin pienentää, joka kannustaisi ahkeruuteen sekä opiskeluissa - nopeampi valmistuminen - ja ahkeruuteen opiskelun oheisessa työssä - työelämän tavoille oppiminen.
 

Setämies

Jäsen
Shamaani kirjoitti:
500 € kuukaudessa ei todellakaan olisi liikaa opiskelijoille. Ne sentään tekee jotain, toisin kuin työttömänä kotonaan lorvivat, jotka saavat suunnilleen saman 500 jo peruspäivärahana.

Vertailuun työttömien kanssa en nyt ota kantaa. Oma opiskeluaikani oli sellaista laiskottelua, että lukioaikaisilla tehoilla olisin valmistunut neljässä vuodessa lähes seitsemän sijaan (DI vm 2005). Lisäksi törmäsin huomattavasti minua boheemempeihin elämäntapaopiskelijoihin, jotka epäilemättä ottaisivat kaikki opintorahan parannukset avosylin vastaan ilman mitään näkyvää vaikutusta opintojen edistymiseen (kuten minäkin olisin ottanut vielä pari vuotta sitten). Mainittakoon vielä, että pääkaupunkiseudun ulkopuolella kyllä pärjää opintoraha + kesätyöt -yhdistelmällä, mikäli vaan pääsee edulliseen asuntoon.

Mitä enemmän asiaa pohtii, sitä enemmän toivoisi palkitsevan lainapohjaisen ratkaisun läpimenoa. Eli esimerkiksi nykyisenkokoisen opintorahan päälle tulisi lainaosuus, jonka saisi valtiolta "takaisin", mikäli valmistuu tavoiteajassa. Olisi motivoinut itseä kummasti...
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Vaativatko ne todella 500 euroa opintorahaa, ja siihen vielä asumislisän päälle?

Itse kyllä allekirjoitan sen, että opintorahan reaaliarvo pitäisi saada samalle tasolle mitä se oli vuonna 1993. Tuo 15 prosentin korotus riittäisi siihen mainiosti. Tällöin asumislisän kanssa opintotuki olisi noin 500 euroa. Etteivät olisi tarkoittaneet tätä yhteenlaskettua lukua vaatimuksissaan? Tilille napsahtaessahan nämä summat ovat köntässä.

Tehokkaampaa järjestelmää voisi kyllä hakea siten, että opintolainasta tehtäisiin todellinen porkkana. Esimerkiksi siten, että valmistumisella katsotaan osa opintolainasta kuitatuksi. Näin avustukset menisivät niille, joita opiskelu kiinnostaa valmistumiseen asti.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
SGD kirjoitti:
Ylipäätään oletus, että "työtön = kattoon räkivä pummi" pätee ehkä sellaiseen parikymppiseen "ei nappaa mikään" -tyyppiin. Jos työttömällä onkin esimerkiksi perhe elätettävänään, kuten usein on, on työttömyys aika vastenmielinen tila.

Myönnän, että itsekin syyllistyn stereotypian viljelyyn tässä asiassa, mutta samalla tavoin se vituttaa kun täällä hyvässä duunissa olevat viitsivät vittuilla, että "menkää laiskat opiskelijapaskat töihin älkääkä itkekö".

Ymmärrän kyllä työttömiä, että sinänsä pitäisi kyllä korjata omaa asennoitumistani. Ymmärrän siksi, kun ei niitä töitä löydy opiskelijallekaan.

Töitä en ole koskaan pelännyt ja laiska en ole ollut. Olen töitä tehnyt aiemmin hyvinkin paljon ennen nykyistä opiskelu-uraani. Ei vain viiden vuoden kokemus perusasiakaspalveluduunista ravintolapuolella näytä olevan yhtään mitään CV:ssä. Tai ainakaan sillä ei saa töitä. Totisesti toivon, että tänä keväänä nappaisi. Vitun paradoksi. Hanki alan töitä. Et saa kun ei ole työkokemusta. Mistäs hankit työkokemusta kun ei ole töitä. Vittu.

Ja mitä muuten tulee tuohon viidensadan määrään niin itse en kyllä sitä ole hinkumassa, mutta mielestäni olisi kohtuullista, että edes saman määrän saisi kuin mitä sosiaaliluukulta.
 

Shamaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, now and forever!!!
Alamummo kirjoitti:
Opiskelijat opiskelevat itseään ja omaa tulevaisuuttaan ja tienestejään varten. Opiskelu Suomessa on halpaa, joten opiskelijat saavat tällä tavalla aikamoisen tulonsiirron. Työttömyys on ihmiselle epäonnekas vaihe elämässä, jossa ei haluta olla vaan siitä pyritään pois.

On se sikäli muilta pois, että valtio saa tietyn määrän verotuloja, joista opiskelijoidenkin etuudet maksetaan. Kaikki yhdelle ryhmälle menevä lisäraha on muilta pois. En minä tosiaankaan halua lisää verojakaan opiskelijoiden rahatilannetta parantaakseni maksaa.

Mullekin kelpaisi se 500 euroa, ei siinä mitään.

Jos kerran työttömät haluaa (ei pitäis yleistää, joukossa varmaan ns. epäonnisiakin) töihin ja pois epäonnekkaasta elämänvaiheestaan, niin miksi ihmeessä avoimia työpaikkoja löytyy jatkuvasti noinkin paljon, mitä niitä tällähetkellä on? Sitten ne vielä tekevät pimeitä hommia ja elintaso on taattu!

Verorahoja jaetaan ja tulonsiirtoja tehdään kyllä niin paljon sellaisille ryhmille, jotka ovat mielestäni niitä paljon vähemmän oikeutettuja saamaan kuin opiskelijat. Saahan sellainenkin pers'aukinen jätkä kuin B. Wahlroos kaiken maailman maataloustukiaisia. Sinne ne veromarkat ilomielin luovuttaakin! Samaan kastiin voi laitta veronkiertomahdollisuudet osinkotulojen nostamisen muodossa. Mielelläni voisin omaa veroprosenttia vaikka parilla yksiköllä vuodessa nostaakin, jos se menisi esimerkiksi opiskelijoille ja lapsia kotonaan hoitaville.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Ohmi kirjoitti:
Opintolainan avulla sitä on meikäläinenkin itsensä kouluttanut.
Sama vika täällä. Tosin silloin ennenvanhaan kun tuota opintolainaa tuli nostettua niin sehän oli inhimilliskorkoista oikeaa opintolainaa eikä tätä nykyistä markkinakorkoista.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Ghost kirjoitti:
Vaativatko ne todella 500 euroa opintorahaa, ja siihen vielä asumislisän päälle?

Itse kyllä allekirjoitan sen, että opintorahan reaaliarvo pitäisi saada samalle tasolle mitä se oli vuonna 1993. Tuo 15 prosentin korotus riittäisi siihen mainiosti. Tällöin asumislisän kanssa opintotuki olisi noin 500 euroa. Etteivät olisi tarkoittaneet tätä yhteenlaskettua lukua vaatimuksissaan? Tilille napsahtaessahan nämä summat ovat köntässä.

Tehokkaampaa järjestelmää voisi kyllä hakea siten, että opintolainasta tehtäisiin todellinen porkkana. Esimerkiksi siten, että valmistumisella katsotaan osa opintolainasta kuitatuksi. Näin avustukset menisivät niille, joita opiskelu kiinnostaa valmistumiseen asti.

Niin.. Tuo 500:han on se koko potti. Eli tämän ketjun avaaja on laittanut otsikon aivan väärin. Opintoraha + Asumistuki=500€.. Eli Opintoraha ei todellakaan nousisi 500€ vaan johonkin 300€:n hujakoille. Ottaisivat edes asioista selvää ennen kun alkavat pätemään "hirveillä" korotuksilla. Ja sen kysyisin näiltä ketkä puhuvat lainan ottamisen puolesta.. Nykyään ei ole lainkaan varmaa, että saat töitä opiskelujen jälkeen. Ennen kun sinulla oli Dippainssin paperit töiden saanti oli lähes varmaa, nykyään Dippainssitkin joutuvat istumaan kotona työttöminä. Eli kannattaako ottaa lainaa jos on riski että joutuu työttömäksi? Mielestäni ei todellakaan kannata..

Sitten toinen juttu.. Sossusta kaikenmaailman pulsut sun muut saavat 600 euroa kuussa tukia. Ilman mitään perusteita. Ainoa peruste taitaa olla että rahaa ei ole. OK, tottakai sossusta hakee rahaa myös oikeasti ne ketkä sitä tarvitsevat, mm. yksinhuoltajat joilla ei työtä ole jne.. Mutta jos nämä yhteiskunnan "roskat" hakevat sen 600 euroa kuussa sossusta siksi, että saavat juoda Leijonaa Sinolin sijasta on jokin hieman pielessä. Toki kohta joku tulee tähän perään sanomaan, että "meneehän ne opiskelijoidenkin rahat viinaan". Itse olen tästä varsin eri mieltä. Itselläni (amk-opiskelija) rahat eivät yksinkertaisesti riitä mihinkään ylimääräiseen.. Tietysti nyt tilanne on parempi kun teen töitä opiskelujen lomassa, mutta ei sekään herkkua ole. Aamu 8 - Ilta 8 menossa koko ajan ja sitten pitäisi vielä yritää lukea tentteihin jne. Suomen koulutustaso on maailmassa huippuluokkaa ja itse toivoisin, että se myös pysyy sellaisena. Tätä menoa se ei todellakaan pysy, koska opiskelijoiden aika/motivaatio eivät riitä opiskelemiseen ja työntekoon samanaikaisesti. Ei se 50€ per nenä niin paljoa valtion kassassa tunnu, juurihan oli tehty laskelma, että jos kansanedustajien palkkoja olisi hieman laskettu nostamisen sijaan olisi koko opintorahan nousu kuitattu tällä. Itse en todellakaan aio äänestää hallituspuolueita eduskuntavaaleissa, sen verran huonosti ovat tämän "lupauksen" lunastaneet.
 

Sundis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Internazionale, Stavros Flatly
Olen aina ollut sitä mieltä että opintotukea pitäisi nostaa ja tällä tavoin kannustaa nuoria opiskelemman ja kehittämää itseään ja samalla Suomenvaltiota. Jokaiselle opintolinjalle laadittaisiin opiskelun kestoaika ja jos opiskeljia suoriutuu opinnoista suositeltavan ajan puitteissa niin hyvä, mutta niiltä joilta opinnot jää roikkumaan laiskuuttaan ja saamattomuuttaan voitaisiin opintotuki ottaa pois. Tämä voisi kannustaa nuoria opiskelemaan ja suorittamaan opinnot mahdollisimman nopeasti. Pitemmän päälle tämä voisi olla taloudellisesti Suomelle hyvä asia koska koulutettujen määärä nousee ja opiskeluajat lyhenisivät.

Raha opintotuen nostamiseksi saataisiin töystäkieltäytyneiden työttömien työttömyyspäivärahan laskemisella. Suomessa kyllä työtä tekevälle riittä mutta monet ovat niin hienoja ja hyviä että heitä ei voi mihinkään hanttihommiin laittaa, vaan mieluummin kieltäytyvät työstä ja jäävät kotiin odottamaan että saavat arvoistaan työtä. Heiltä voisi vähän tukia karsia koska työt ei kiinnosta. Myös alkoholin tai muiden päihteiden käytöstä johtuva työkyvyttömyys ei pitäisi olla peruste työttömyyskorvauksen nostamiseen.

Mieluummin rahat opiskelijoille kuin alkoholisteille ja narkkareille.
 

Shamaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, now and forever!!!
Black Adder kirjoitti:
Tiedätkö arvon Shamaani mistä ne rahat tulevat? Joku puhui täällä 50% tuloverotuksesta. Niillä nurkilla tosiaan liikutaan, joten voin kai sanoa, että maksan merkittävän summan vuosittain Suomen valtiolle. Tästä summasta huomattava osa menee eri teitä pitkin samaan päämäärään, opiskelun tukemiseen. Minun mielestäni paras tapa kannustaa ihmisiä hyviksi työntekijöiksi (käsittääkseni opiskelun päätarkoitus loppujen lopuksi) ei ole antaa heille "ilmaista" rahaa kotiin, vaan paremminkin tukea voitaisiin pienentää, joka kannustaisi ahkeruuteen sekä opiskeluissa - nopeampi valmistuminen - ja ahkeruuteen opiskelun oheisessa työssä - työelämän tavoille oppiminen.

Samaan aikaan ahkeruus opiskelussa ja ahkeruus työssä... Hmm. Mielenkiintoista. Tietäisi varmaan noin 25 tuntisia vuorokausia.

Se olisikin tosi hieno ja tasa-arvoinen juttu poistaa opiskelun tuet (tai pienentää niitä) kokonaan. Ja vielä opiskelu mahdollisesti maksulliseksi. Eikö vain? Silloin ainakin hyvätuloisten noin 50 % veroja maksavien lapsilla (ahkeria opiskelijoita ja ahkeria opiskelun ohessa työtä tekeviä) olisi mahdollisuus laadukkaaseen opiskeluun ilman häiritseviä rasvanahkojen opintotuella opiskelevien, huonon motivaation omaavien lapsien häirintää.

Olisi kiva tietää, kuinka paljon, koska ja missä elämänvaiheessa kukin mielipiteensä tänne antanut on opiskellut. Itse opiskelin ensin lukion, sitten amiksen. Sitten 10 vuotta alan töissä ja sen jälkeen AMK:n perheellisenä kahden lapsen isänä. Voi sanoa, että aika tiukkaa oli opiskeluaikana kun tipahti normaalille opintotuelle aikuisopintorahalta. Mutta kaikki onnistui, kiitos sukulaisten tuen (lastenvaatteita ja hieman rahaa) ja pankin (helpotusta asuntolainaan). Sossusta ei nimittäin ylimääräistä saanut, kun oli opiskelija. Näitä opiskeluja sitä maksellaan nyt monia vuosia eteenpäin (opintolaina ja viivästynyt asunnonmaksu), kun ensin herkuteltiin ja juhlittiin ah niin korkealla opintotuella!
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
avatar kirjoitti:
Tulihan se sieltä. "Laiskojen opiskelijoiden" :D Provoa vielä vähän lisää. Suomessa on käytännössä jokaisen ihmisen opiskeltava, että pääsee töihin. Tällä veropolitiikalla olisi jo melko mieletöntä, että vielä saisi maksella isoja lainoja opiskelumaksuista...

Olisin muuten mieluusti mennyt viime kesänä töihin, jos olisi ollut sellaisia! Ja ennen kuin alat nyt sepostamaan jotain jostain laiskasta työnhausta ja saamattomuudesta niin voin kertoa, että kaikki mahdolliset hakukanavat kyllä käytiin läpi ja hakemuksia kirjoitin kymmenittäin.

Tottakai ymmärrän myös opiskelijana olemisen hankaluuden, sillä ei se itselläkään ollut aina mitään ruusuilla tanssimista, kun opintotuesta oli vuokran maksanut ja jotain muuta pientä jäi baarireissua varten käteen kaksikymmentä MARKKAA! Nykyhinnoilla opiskelijat varmaan saavat baarissa juomisen unohtaa täysin... vai käyttekö euron illoissa kiskomassa kuravelliä?

Opiskelumaksuja Suomessa ei onneksi ole ja siihen olen yrittänyt kiinnittää tässä huomiota. Työkavereina on useita ulkomaalaisia kavereita ja he monesti mainitsevat - hieman kateellisina - kuinka hyvä suomalainen järjestelmä on opiskelijoille. Ottaa siksi aivoon tämä ainainen valitus, veronmaksajan roolista katsottuna.

Se mitä opiskelee ja miten opiskelee on jokaisen oma valinta. Eikö elämässä kannattaisi tehdä fiksuja valintoja? Enemmän järkipohjalta kuin tunnepohjalta? Vasta oli lehdessä tilasto, että 90% ammattikouluista valmistuneista päätyy töihin. Sitten täällä joku pallinaama mukahumanisti morkkaa ammattikoulusta valmistuneita. Sama tilanne oli aikoinaan tekniikkaa lukiessani. Nämä pallinaama mukahumanistit morkkasivat tekniikan ja talouden opiskelijoita... ja ovat kai tänäkin päivänä assistentteina, suojatyöpaikoissaan jonkin korkeakoulun takahuoneessa.

Töiden haussakin voi olla fiksu. Hommaan kun pätee, että se joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa. Kesällä on ihan lepposaa hommaa olla vaikkapa raksalla hanslankarina.

<EDIT>

Ja laiskat opiskelijat ovat ryhmä sinällään. Kaikki opiskelijat eivät ole laiskoja. Itse valmistuin vasta vuosien opiskelujen jälkeen, koska tein samalla töitä, mutta se kyllä kannatti. Oppiarvollahan ei ole juuri muuta merkitystä - ainakaan tekniikan alalla - kuin itselle hyvä mieli suoritetuista opinnoista. Työ on se, mikä opettaa.
 
Viimeksi muokattu:

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Mielestäni vapaan tulon rajoja tulisi nostaa merkittävästi. Se ei maksaisi valtiolle juuri mitään.

Nykyiset rajat paukkuvat jo kun vähän nostaa pikkurilliään palkan eteen. Aiheuttaa ylimääräistä stressiä tuo tukirajojen ja tukien kanssa kikkailu.

Rajojen pitäisi olla sellaiset, että osa-aikatyötä opiskelujen ohessa ja kesälomalla normaalisti työtä tekevä ei joutuisi luopumaan useamman kuukauden tukieuroista, kuten tilanne nyt on.

Korotuksen jälkeen voisi katsoa muutaman vuoden jälkeen onko vielä itse perustuellekin tarvetta tehdä nostoa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Black Adder kirjoitti:
Nykyhinnoilla opiskelijat varmaan saavat baarissa juomisen unohtaa täysin... vai käyttekö euron illoissa kiskomassa kuravelliä?
Melko vähän käyn baareissa. Itseasiassa ns. "sedulat" ja niihin rinnastettavat ovat jääneet miltei kokonaan. Motivaatiotakaan ei kyllä juuri ole, koska en jaksa etsiä naista mistään lihatiskiltä enkä kyllä opiskelujen lomassa nyt ehtisikään liiemmin heilastelemaan. Yhdessä paikallisessa kuppilassa käyn kerran pari kuussa muutaman pitkän verran rupattelemassa vakioäijien kanssa.

Black Adder kirjoitti:
Töiden haussakin voi olla fiksu. Hommaan kun pätee, että se joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa. Kesällä on ihan lepposaa hommaa olla vaikkapa raksalla hanslankarina.
Olisin mennyt muuten vaikka ISS:lle siivoamaan viime kesänä jos niitä duuneja olisi ollut. Lehdenjakajaksi olisin päässyt, mutta ei ollut omaa autoa ja piirejä ei ollut sellaisia, mitä olisi voinut hoitaa ilman autoa.

Niin ja sen verran vielä tähän, että kyllä minä ymmärrän ihmisten reaktion asiaan kun sanotaan, että opintorahaa pitäisi nostaa, mutta on se nyt vaan kumma, että ei kuitenkaan jakseta koskaan kelata sitä, että kuitenkin tässä maassa saa enemmän rahaa sillä, että hilaa perseensä kerran kuussa sossun luukulle. Ei vaan saatana mahdu minun kaaliini sellainen mentaliteetti. Ei sitten millään. Kyllä on yhteiskuntamme hieno järjestelmä ja siitä olen kiitollinen. Harvassa maassa maailmassa voi opiskella ns. "ilmaiseksi" kun eihän se tosiaan ilmaista ole. Minulla menee keskimäärin tästäkin pienestä opintorahasta koulumateriaaleihin ehkä neljä-viisikymppiä. Jonkin verran saan kirjaston kautta lainattua kirjallsuutta. Tietyt opukset kun on ihan hyvä olla itsellä ihan omana. Esim. tiettyä omaa ammattikirjallisuutta. Että sinänsä ei tämäkään tietysti täysin ilmaista ole. Joskus vaan kiehahtaa kyllä ja kovaa kun vielä haukutaan laiskoiksi paskoiksi, kun nytkin pukkaa tenttiä niin paljon kuin vain viitsisi tehdä ja enemmänkin. Tähän tietysti vaikuttaa osaltaan omat opintojeni myöhästymiset mielenterveydellisistä syistä, mutta ne nyt eivät kuulut tähän. Jokatapauksessa motivaatiota on.

Niin ja ymmärrän kyllä sen, että jokainen ajaa omaa etuaan. Sehän on selvä.
 

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Opintolainan ottamista suositellaan sillä perusteella, että valmistuttuaan opiskelija pääsee töihin ja pystyy maksamaan lainansa suhteellisen pikaisella aikataululla pois. Jos tämä opintojen jälkeinen pikainen työllistyminen kerran on näin varmalla pohjalla kuin ihmiset sanovat, niin silloinhan valtion kannattaa ilman muuta tukea opiskelijoita paremmin jotta näistä tulee nopeammin täysimääräisiä veroja maksavia kansalaisia.

Itse opiskelin opintorahalla (ottamatta lainaa) nelisen vuotta, saaden opiskelut gradua lukuun ottamatta valmiiksi. Kuitenkin, toimeentulon niukkuuden vuoksi aloin tehdä opintojen ohessa töitä, ja jossain vaiheessa oma rooli työelämässä kasvoi sitten sellaiselle tasolle että töitä oli tehtävä koko ajan vähintäänkin täysipäiväisesti. Tällaisessa tilanteessa tuo gradun tekeminen ei sitten olekaan enää aikatauluun sopinut, joten nyt on oltu kirjoilla kuutisen vuotta ilman että opintosuorituksia olisi paria kurssia enempää sinä aikana tullut. Uskoisin, että hivenen suuremmalla opintorahalla olisin pystynyt suorittamaan opinnot loppuun silloin kuusi vuotta sitten saman tien, ja päässyt työelämään puhtaalta pöydältä.

Itse kannatan 15 prosentin korotusta opintorahaan.
 

Shamaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, now and forever!!!
Black Adder kirjoitti:
Nämä pallinaama mukahumanistit morkkasivat tekniikan ja talouden opiskelijoita... ja ovat kai tänäkin päivänä assistentteina, suojatyöpaikoissaan jonkin korkeakoulun takahuoneessa.

Nämä pallinaamat suojatyöpaikassaan mahdollistavat opiskelun oppilaitoksen puolelta ja tekevät arvokasta työtä pienellä palkalla pitääkseen oppilaitoksen ja opetuksen tason edes nykyisellään.

Siis tekninen (jolla myös itse olen) ja kaupallinen ala ovat ainoat oikeat ja yhteiskuntaa pystyssä pitävät voimavarat? Muut vain tuhlaavat meidän verovaroja joutavuuteen ja keksivät uusia rahanreikiä meidän raukkojen työtätekevien harmiksi ja elintason laskemiseksi.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Nopeasti laskettuna 30 euron korotus opintotukeen tarkoittaisi 1650 euron tukea lisää 55 kuukaudessa, joka on maksimitukikuukausien määrä.

Jospa siis maisteriksi (tai dippainssiksi tai muuksi vastaavantasoiseksi) valmistuneelle annettaisiinkin valtion taholta 1650 euron palkkio valmistumisesta. Jos opintolainaa on otettu, tämä summa käytettäisiin automaattisesti sen lyhentämiseen. Jos ei, summan saisi puhtaana käteen.

Näin tuettaisiin ennen kaikkea valmistumista. Valmistuminen lienee valtion kannaltakin positiivinen asia, koska valmistuminen tuo lisää koulutettua työvoimaa. Opiskelijalla olisi valta päättää ottaako tuon 1650 euron verran opintolainaa jo opintojensa aikana, vai haluaako potin vasta valmistuttuaan. Summa on kuitenkin niin pieni, että sen ottaminen opintojen aikana ei aja perikatoon, vaikka valmistuminen jäisikin väliin.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisen asteen opintojen osaltahan tätä vinkumista ei kamalasti kuule.
Nehän nyt aika pitkälti käydään alaikäisenä ja vanhempien rahoittamana ainakin pääosin. Näitä aloja voi opiskella myös varsin kätevästi oppisopimuksella, jossa tienaa siinä samalla kun hankkii pätevyyttä suorittavan tason työtehtäviin. Siitä eteenpäin kouluttautuminen nyt muutenkin on "oman markkina-arvon nostamista".

Itse olen pärjännyt opiskeluaikani ilman opintolainaa ja ilman ongelmia tulorajojen kanssa. Minun puolesta nuo tulorajat voitaisiin vaikkapa nostaa 1000e/kk saakka jos joku ehtii/jaksaa/haluaa tehdä opiskelun päälle noin paljon extraa.

Itse opiskelusta en näe edes kohtuulliseksi vaatia euroakaan enempää. Se on investointi tulevaisuuteen ja jos korkeakoulututkinto on pakko saada, kyllä siihen pitäisi muutama tonni pystyä vaikka lainarahaa investoimaan jos ei menoistaan ole valmis tinkimään.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Black Adder
kirjoitti:
Minun mielestäni paras tapa kannustaa ihmisiä hyviksi työntekijöiksi (käsittääkseni opiskelun päätarkoitus loppujen lopuksi) ei ole antaa heille "ilmaista" rahaa kotiin, vaan paremminkin tukea voitaisiin pienentää, joka kannustaisi ahkeruuteen sekä opiskeluissa - nopeampi valmistuminen - ja ahkeruuteen opiskelun oheisessa työssä - työelämän tavoille oppiminen.

Tuen pienentäminen tarkoittais sitä, että opiskelijoiden täytyisi olla vielä enemmän töissä tai ottaa enemmän lainaa ja se ei todellakaan nopeuta valmistumista! On naurettavaa verrata tilannetta siihen, että kun minä opiskelin.. Niinkun täällä jo sanottiinkin on elämisestä tullut paljon kalliimpaa kun mitä se oli ennen. Eikä se koulu ilmasta ole, kirjoihin menee tuhottomasti rahaa, vaikka en yliopistossa opiskelekkaan. Vuokraan menee 250 euroa kuussa (halvalla sain), bussista saa maksaa 33 euroa kuussa, kirjoihin menee ehkä 20-50 euroa kuussa. Siihen vielä päälle kuukauden ruuat, joskus täytys vaatteitakin ostaa ja puhelinlasku olis hyvä maksaa. Siitä kun alkaa miettimään mitä käteen jää, niin ei se naamaa virneeseen vedä.

Ja ite oon ollut 5 viimistä kesää kesätöissä, lukuunottamatta yhtä kesää, mikä meni intissä. Kesälomaa näille 5 vuodelle on tullut ehkä 3-4 viikkoa. Kahtena kesänä meni lähes kaikki viikonloputkin töissä. Kyllähän sitä tukea täytyisi nostaa edes samalle tasolle, mitä se on ollut kymmenisen vuotta sitten. ja tarkotan tällä suhteutettuna niihin elämisen kustannuksiin kun silloinkin..
Ja kyllähän se pistää v*tuttamaan jos työtön saa enemmän rahaa, kun opiskelija. Töihin pääsee aina, joten miksi turhaan hyysätä sellasia, jotka ei halua/jaksa töitä tehdä. Itelle on syksyn aikaan tarjottu kahdesta paikkaa töitä, missä on tarvittaisiin työmiehiä. Eikä vaadi mitään koulutusta. Ennemmin työttömien tuet alas ja opiskelijoide ylös.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Shamaani kirjoitti:
Nämä pallinaamat suojatyöpaikassaan mahdollistavat opiskelun oppilaitoksen puolelta ja tekevät arvokasta työtä pienellä palkalla pitääkseen oppilaitoksen ja opetuksen tason edes nykyisellään.

Siis tekninen (jolla myös itse olen) ja kaupallinen ala ovat ainoat oikeat ja yhteiskuntaa pystyssä pitävät voimavarat? Muut vain tuhlaavat meidän verovaroja joutavuuteen ja keksivät uusia rahanreikiä meidän raukkojen työtätekevien harmiksi ja elintason laskemiseksi.
Taitaa Black Adderille olla mennyt hyvin perille keskustalainen filosofia, jonka mukaan vain maanviljelys on oikeea työtä, muu turhaa humputusta.

Herätys, 2000-luku on tullut jo.
 

Shamaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, now and forever!!!
JZZ kirjoitti:
Taitaa Black Adderille olla mennyt hyvin perille keskustalainen filosofia, jonka mukaan vain maanviljelys on oikeea työtä, muu turhaa humputusta.

Herätys, 2000-luku on tullut jo.

Aivan. Maanviljelys EU:n ja Suomen valtion tuilla. Pellot tuottaa rahaa itsestään ja luppoaikana käydään oikeissa töissä, jotta saadaan veroprosentiksi 50% ja voidaan brassailla sillä kavereille.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jeffrey kirjoitti:
kakkonen kirjoitti:
No,no. Opiskelijahan saa Suomessa jo opetuksen/koulutuksen muodossa todella mittavan ilmaisen edun!
Ihan mutuna kysyisin, että jos tämä etu on todella mittava, miksei suurempi osa työttömistä siirry sitten opiskelijoiksi?
mutuna=vitsinä? En oikein tiedä mitä tähän pitäisi vastata. Kysytkö tuota minulta tosissaan? "Mittava ilmainen etu" ei tietenkään tarkoita käteistä. Omasta mielestäni, jos se vain on mahdollista, niin järkevämpää (ja taloudellisesti kannattavampaa pitkällä tähtäimellä) on opiskella kuin maata työttömänä kotona, mutta tämä taitaa olla jo ihan toinen aihe keskusteltavaksi.

Jeffrey kirjoitti:
Koulutusko Suomessa ilmaista? En nyt esim. korkeakoulujen kirjojen hinnoista tiedä, mutta jo lukiossa menee se n. 400€ kirjoihin ja tarvikkeisiin/lukuvuosi. Toki kirjoja voi myös yrittää ostaa käytettynä, mutta jostain kumman syystä kursseilla käytettävät kirja merkit ja mallit vaihtuvat hyvin usein. Noh, kouluun pääsee sentään 20.40 eurolla kuukaudessa kiitos HKL:n. Ellei sitten asu eri kaupungissa missä koulu on. Ja sitten esim. yo-kirjoituksista perittävät maksut. Onko se nyt 50e/kerta + 22e/kirjoitettava aine.

Eli kyllä me tästä kuuluisasa ilmaisesta Suomalaisesta koulutuksesta kuluja saadaan ihan helposti.
Niin,kyllä niitä kuluja varmasti on. Maksaahan syöminen ja vaatteetkin, ne sinulta unohtui tuosta?

Olen myös itse opiskellut joten tiedän mitä se on. Itse kyllä suurimman osan kirjoista kierrätin (ja osan kylmästi kopioin) koska niitä tuloja ei ollut runsaasti. Kuitenkin muutamat kirjat, kynät yms (puhuit "tarvikkeista") on hinnaltaan kärpäsen paskan luokkaa jos miettii paljonko se opetus (tilat, opetusvälineet, opettajat/luonnoitsijat yms) muuten maksaa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Jaa opiskelijoille lisää rahaa? Ei perkele onnistu, en mäkään aikanaan saanut kun opiskelin! Olisihan se epäreilua, että niille nyt maksettaisiin enemmän kuin mulle silloin. Käykööt töissä laiskat paskat ja nostakoot lainaa niinkuin muutkin aikanaan, helvetin pullamössöt. Kyllä minäkin jaksoin ensin opiskella kahdeksan tuntia ja sitten olla kuusi tuntia töissä joka päivä joten siihen pystyy kaikki muutkin. Oikeastaan voisi siirtyä kokonaan opintolainaan kunnon korolla niin ei mene pelkäksi matkusteluksi ja kaljoitteluksi koko opiskelu. Opiskeluhan on yksilön sijoitus tulevaisuuteen, ei yhteiskunta siitä mitenkään hyödy joten ei yhteiskunnan sitä tarvitse tukeakaan!

Ei välttämättä ihan täysin oma mielipiteeni, mutta mennään nyt virran mukana.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Ohmi kirjoitti:
Opiskelijat ovat kuitenkin tulleet toimeen nykyisen kaltaisilla indeksikorotuksiin perustuvalla järjestelmällä jo vuosikymmeniä, niin miksei se se tulisi toimeen nytkin?

Anteeksi mitä? Olisikin indeksikorotus, niin tuskin näin paljon asiasta ulistaisiin. Jos tämä on tietämystaso koko systeemistä, niin ehkä kannattaisi olla avautumatta. Korkeakouluopiskelijoiden opintorahaan on viimeksi tehty muutos vuonna 1995. Silloin sitä laskettiin. Viimeksi sitä on nostettu 1992. Toisen asteen opintorahaa on viimeksi nostettu 1994. Kyllä tässä tosiaan on opiskelijat saaneet säännölliset indeksikorotukset.

Black Adder kirjoitti:
Opiskelumaksuja Suomessa ei onneksi ole ja siihen olen yrittänyt kiinnittää tässä huomiota. Työkavereina on useita ulkomaalaisia kavereita ja he monesti mainitsevat - hieman kateellisina - kuinka hyvä suomalainen järjestelmä on opiskelijoille. Ottaa siksi aivoon tämä ainainen valitus, veronmaksajan roolista katsottuna.

Toivottavasti opiskeleminen pysyy Suomessa ikuisesti maksuttomana. Yliopistoihin lukukausimaksut ja pikkuhiljaa valutaan luokkayhteiskuntaan, jossa elämän kortit jaetaan siinä vaiheessa kun mietitään paljonko perheellä on varaa panostaa lapsen opiskelemiseen. Rikkaiden kersat yliopistoihin ja Sirpa Siivoojan ja Timo Talonmiehen penska amikseen. Ah, se valinnan vapaus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös