Mielestäni tässä mennään nyt vähän liikaa vertaamaan itse sarjojen tasoeroja, sen sijaan että pysyttäisiin sarjoissa pelaavien joukkueiden välisissä tasoeroissa. SM-liigan tason vertaaminen KHL:n tasoon on lähes yhtä reilua, kuin sen vertaaminen NHL:n tasoon.Mitä tulee KHL:ään, niin siellä on toki tasoeroja, mutta eihän sitä nyt voi nimittää mitenkään tylsäksi tai 2 joukkueen liigaksi. Kun sarjassa on 25-30 joukkuetta, niin heikoimmat ovat toki surkeita jos verrataan parhaisiin. Tämä johtuu kuitenkin enemmän siitä, että parhaat 10-12 ovat oikeasti kovia joukkueita. Esim. TPS, Lukko, HIFK jne ovat myös paskoja jos heitä vertaa Automobilistin, Lokomotivin tai UFAn kaltaisiin nopeisiin, taitaviin ja maalineduskyvykkäisiin joukkueisiin, mutta se ei tarkoita että he olisivat surkeita heikomman liigan kontekstissa. Keskikastin KHL-jengit ovatkin sitten jo oikeasti hyviä, joku Spartak-Astana on jo hyvä ottelu, koska pelaajien perusominaisuudet ovat niin korkealla tasolla, ettei junnumaisia pakottamattomia virheitä satu jatkuvalla syötöllä, jolloin peli soljuu mukavan selkeästi sekavan puuron sijaan.
KHL:ssä on ollut sen n 10 vuoden aikana 6 eri mestaria ja finaalissa on nähty 11 eri joukkuetta. Kazan on "selkeä" ykkönen 3 pytyllä ja 1 finaalitappiolla. En näe tuota kuitenkaan mitenkään suurena dominointina. Paljon palstatilaa täällä Suomessa saava Moskovan ZSKA voitti viime keväänä mestaruuden, mutta sitä edellinen on niinkin kaukaa kuin 80-luvun lopusta kun Neuvostoliitto oli vielä voimissaan. He eivät siis voittaneet kertaakaan Venäjän Superliigaa. Siellä riehuivat Kazan, Magnitogorsk, Lokomotiv, Moskovan Dynamo ym perinteiset joukkueet jotka ovat edelleen kovia kärkipään ryhmiä.
Tuskinpa kukaan seuraa SM-liigaa, jos haluaa nähdä yksinkertaisesti parasta mahdollista jääkiekkoa ja parhaita pelaajia. SM-liigaa seurataan, koska se on meidän paikallinen ykkössarja. Minun on hyvin vaikea seurata jääkiekkoa pelkästään lajin itsensä vuoksi, vaikka jääkiekkoa lajina rakastankin. Kaipaan aina jonkinlaisia tunnesiteitä tai kevyempiä fiiliksiä niitä joukkueita kohtaan, joiden otteluita katson. SM-liigassa ei ole vaikea löytää tällaista, koska liigaa on tullut seurattua koko elämäni ajan ja käytännössä jokaista joukkuetta kohtaan on jonkinlaisia tuntemuksia.
Nykyisellään kotoisen liigamme kiinnostavuutta minun silmissäni vähentää korkeintaan Kärppien ja Tapparan kestomenestymiset, mutta toisaalta on näitä nähty ennenkin ja yksikään seura ei ole lopputomiin kyennyt kärkikahinoissa pysyttelemään. Tavallaan on myös kiinnostavaa seurata, että tuleeko niitä kunnollisia alamäkiä myös näille tämän hetken kestomenestyjille. HPK:n mestaruus oli toki myös iso plussa.
Kaikesta huolimatta minulla ei ole sellaista oloa, että tässä sarjassa yksikään joukkue on voittamaton. Myös monet paljon pohjilla viihtyneet joukkueet ovat ajoittain kyenneet suorittamaan yksittäisten kausien aikana todella hyvin. Poikkeuksena tähän lähinnä viimeksi liigaan nousseet joukkueet, jotka eivät ole vielä ihan täysin selvinneet liigaosakkeen maksun rasituksista. Uskon vahvasti, että nämäkin joukkueet tulevat ennen pitkää saavuttamaan liigassa hyviä sijoituksia.
Näistä asioista on aina hyvä keskustella, koska aihe on tärkeä. Mielestäni juuri nyt ei ole kuitenkaan syytä huoleen, kun tarkastellaan liigan joukkueiden välisiä tasoeroja. Itse ainakin koen, että jos joitain katsojia ei liigan katsominen enää nappaa, niin syyt löytyvät jostain muualta, kuin liigan yleisestä tasaisuudesta (tai epätasaisuudesta).