McTorson voimasuhdearvio kaudelle 2023–2024

  • 850 171
  • 4 009

Jarna90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mun point oli että ei Pelsu muihin vertautuneena koko kauden otanalla ole sen enempää muukalaislegiona kun mikään muukaan TOP6 jengi. Esim Jukureilla ei taida juuri olla omia kasvatteja muuta kuin Soini ja Piitulainen.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tähän muuten vähän harhaanjohtavaa puhua
Pelsun osalta muukalaislegionasta.
Jokainen määrittelee muukalaislegioonan omalla tavallaan. Minä tarkoitin sillä tässä tapauksessa runsasta ulkomaalaisten pelaajien määrää. Eli Pelsuilla on kokoonpanossaan 11 ulkomaalaista pelaajaa. Se on paljon.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Sharks, Rafael Nadal, Die Mannschaft
Sen verran sohaisen tuota kasvatti- / kotimaisuusaihetta itsekin, että loppujen lopuksi näillä ei ole väliä, kun maaleja lasketaan ja mestaruuksia jaetaan - organisaatiotasolla tuolla merkitystä nyt enemmän on, mutta ei "muukalaislegioona" nyt edes niin paha ilmaisu ole (Pelicans on melkoinen kokoelma tällä kaudella).

McTorsolle kiitokset ansiokkaista analyyseistä, jotka pystyy hyvin pitkälti allekirjoittamaan. Mielenkiintoista nähdä näistä lähtökohdista, ketkä puolivälierissä vastakkain pelaavatkaan, kun sijat 3-6 todennäköisesti vielä liikkuvat joiltain osin. Pelicansin osalta itse olen hyvin luottavainen, sillä pelikirja tarjoaa tällä hetkellä hyvän selkänojan, vaikkakin erikoistilanteet tökkivät.
 

mas59

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Pitää sanoa: Minä en vaihtaisi kaksikkoa Schnarr - Horky kevääksi mihinkään muuhun pari. Horky on nyt löytänyt itsensä ja Schnarr on monipuolisin keskushyökkääjä liigassa.
Lisäksi Pelicansin materiaali on erittäin leveä myös kärjen osalta. Bryggman, Lasch, Carlsson, Tyrväinen, Jämsen ja Vilen mahtuisivat minkä tahansa liigaseuran pelaavaan kokoonpanoon.
Pakeista Jordan ja Kral kuuluvat liigan parhaisiin puolustajiin.

Kaikilla on mielipiteensä. Tämä on minun arvioni
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pelicansin materiaali on erittäin leveä myös kärjen osalta. Bryggman, Lasch, Carlsson, Tyrväinen, Jämsen ja Vilen
Meillä on eri näkemys siitä, mitä tarkoittaa kärkiosaaminen. Minulle se tarkoittaa liigan eliittiä tyyliin Turunen, Koivunen, Levtchi, Palve, Suomi, Lehterä. Tyrväinen, Jämsen ja Vilen ovat kaukana tästä. Halusin vain tarkentaa, missä mielessä minä käytän tässä ketjussa käsitettä kärkiosaaminen.
 

Jarna90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Meillä on eri näkemys siitä, mitä tarkoittaa kärkiosaaminen. Minulle se tarkoittaa liigan eliittiä tyyliin Turunen, Koivunen, Levtchi, Palve, Suomi, Lehterä. Tyrväinen, Jämsen ja Vilen ovat kaukana tästä. Halusin vain tarkentaa, missä mielessä minä käytän tässä ketjussa käsitettä kärkiosaaminen.
Koivunen liigan kärkiosaamista? Bryggman, Lasch, Schnar. Väittäisin että Koivunen ei ihan yllä näiden tasolle. Koivunen ei taida olla jätkä joka voidaan heittää kaikiin pelin tilanteisiin. Ja Lasch vs Koivunen ero taitaa näkyä herrojen CV.stä. Koivunen aika yksipuolinen pisteiden tekijä ei juuri muuta lisäarvoa.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Koivunen liigan kärkiosaamista? Bryggman, Lasch, Schnar. Väittäisin että Koivunen ei ihan yllä näiden tasolle. Koivunen ei taida olla jätkä joka voidaan heittää kaikiin pelin tilanteisiin. Ja Lasch vs Koivunen ero taitaa näkyä herrojen CV.stä. Koivunen aika yksipuolinen pisteiden tekijä ei juuri muuta lisäarvoa.

Kyllä itse ainakin näen Koivusen kasvaneen tällä kaudella liigan kärkeen. Mielestäni on hölmöä puhua CV:stä kun vertaillaan parikymppistä sälliä ja lähellä eläkeikää olevaa pelaajaa.
 

Jarna90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyllä itse ainakin näen Koivusen kasvaneen tällä kaudella liigan kärkeen. Mielestäni on hölmöä puhua CV:stä kun vertaillaan parikymppistä sälliä ja lähellä eläkeikää olevaa pelaajaa.
Niin silti se eläkeläinen on kovempi yhä ppg vertailussa. Koivunen ei taida pelata juuri alivoimaa. Ei ole ykkösvalinta kun puolustetaan maalinjohtoa isoissa peleissä kuten vaikka Letvchi, Suomi, Lehterä, Turunen, Schnar jotka kuitenkin myös tuottaa pisteitä samaantahtiin kuin Koivunen.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin silti se eläkeläinen on kovempi yhä ppg vertailussa. Koivunen ei taida pelata juuri alivoimaa. Ei ole ykkösvalinta kun puolustetaan maalinjohtoa isoissa peleissä kuten vaikka Letvchi, Suomi, Lehterä, Turunen, Schnar jotka kuitenkin myös tuottaa pisteitä samaantahtiin kuin Koivunen.

Joo on kyllä järkyttävä ero ppg-vertailussa. Näen, että Kärpillä on ihan eri ukot maalin johdon turvaamiseen ja alivoimaan. Ei se silti poista etteikö Koivunen juurikin pisteiden teossa olisi liigan kärkeä
 

Jarna90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Joo on kyllä järkyttävä ero ppg-vertailussa. Näen, että Kärpillä on ihan eri ukot maalin johdon turvaamiseen ja alivoimaan. Ei se silti poista etteikö Koivunen juurikin pisteiden teossa olisi liigan kärkeä
Jep pisteiden valossa pitää paikkansa kyllä,että Koivunen on kärkeä mutta kokonaisvaltainen lisäarvo joukkueelle on muutakin kun pelkät pisteet. Siinä Koivusella on vielä eliittipelaajiin matkaa.
 

#J81#

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin silti se eläkeläinen on kovempi yhä ppg vertailussa. Koivunen ei taida pelata juuri alivoimaa. Ei ole ykkösvalinta kun puolustetaan maalinjohtoa isoissa peleissä kuten vaikka Letvchi, Suomi, Lehterä, Turunen, Schnar jotka kuitenkin myös tuottaa pisteitä samaantahtiin kuin Koivunen.

Onko Turunen ja Levtchi näitä pelaajia, jotka laitetaan tuossa tilanteessa kentälle?

Ilvekseltä löytyy monesti näissä tilanteissa Suomi(21+33=54) - Ikonen(20+23=43) kaksikko. Ikonen muutenkin pelaa säännöllisesti alivoimaa, Mäntykiven parina(17+27=44). Ovat myös keränneet jonkun verran alivoimapisteitä. Eli ihan ok kaksikko tuo Ilveksen kakkoskentän parikin.

E. Mäntykivi oli ainakin jonkun aika sitten vielä tasatilanteessa alivoimalla itse tehdyissä ja omiin päästetyissä. Kohtuu kova suoritus tuokin.
 
Viimeksi muokattu:

Aleesa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ville Mäntymaan povitaskut
Onko Turunen ja Levtchi näitä pelaajia, jotka laitetaan tuossa tilanteessa kentälle?
Levtchistä en tiedä, mutta Turunen on. On ollut käytännössä koko kauden Kärppien toisessa alivoimanyrkissä Kemppaisen kanssa, ja täten neljänneksi eniten AV-aikaa hyökkääjistä, 1.33 per ottelu (edellä Kepun lisäksi luonnollisesti Hyry-Anttila duo). Muutenkin saanut vastuuta paljon puolustustilanteissa, ja on AV-pelaajana oikeasti hyvä.

Mutta tällainen virtuaalimiekkailu on loppupeleissä ihan turhaa, aina värilasit vaikuttaa jonkun verran ja varsinkin tällainen monipuolisuus tulee oikeasti ilmi vain paljon pelejä katsomalla. Eipä sillä ole niin paljoa merkitystä että onko x vai y parempi (toki olisi eri asia jos siellä olisi oikeasti joku selkeästi paras McDavid, vaan ei ole), vaan sillä kokonaisuudella.
 

totonboset

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canes & Junnon aikakauden Kärpät
Levtchistä en tiedä, mutta Turunen on. On ollut käytännössä koko kauden Kärppien toisessa alivoimanyrkissä Kemppaisen kanssa, ja täten neljänneksi eniten AV-aikaa hyökkääjistä, 1.33 per ottelu (edellä Kepun lisäksi luonnollisesti Hyry-Anttila duo). Muutenkin saanut vastuuta paljon puolustustilanteissa, ja on AV-pelaajana oikeasti hyvä.

Mutta tällainen virtuaalimiekkailu on loppupeleissä ihan turhaa, aina värilasit vaikuttaa jonkun verran ja varsinkin tällainen monipuolisuus tulee oikeasti ilmi vain paljon pelejä katsomalla. Eipä sillä ole niin paljoa merkitystä että onko x vai y parempi (toki olisi eri asia jos siellä olisi oikeasti joku selkeästi paras McDavid, vaan ei ole), vaan sillä kokonaisuudella.
Harvemmin sitä katsotaan muita kuin oman joukkueen pelejä, mikä sitten luo omista pelaajista sen parhaan mahdollisen kuvan. Muiden pelaajien kohdalla luodaan sitten mielikuva muutamien pelien perusteella, joka ei luonnollisesti vastaa totuutta. Toinen on sitten katsoa tilastoja ja luoda sitä kautta kuva kahden pelaajan välisestä paremmuudesta, mikä sekään ei onnistu kovin helposti, koska on monia elementtejä pelaajan ympärillä, jotka vaikuttavat siihen miten hän suoriutuu yksilönä tilastojen valossa.

Loppupeleissä mitään muuta ei muisteta kuin se, että kuka sitä kannua nosteli ilmaan keväällä. Tilastot muistavat huikeimmat suoritukset ennätyksinä ja tarpeeksi kun tekee tulosta uran aikana, niin jokunen pelaaja saattaa saada paitansa kattoon. Mutta kikkelin mittailut kauden vielä ollessa kesken on kyllä aivan turhaa kun kyse on lajista, jossa on paljon erilaisia yksilöitä. Absoluuttisesti Liigan parasta tai edes maailman parasta pelaajaa on mahdotonta valita, koska eri ihmisillä on eri kriteerit sen puolesta mikä päätökseen eniten vaikuttaa. Ehkä lähemmäksi totuutta päästään jos halutaan valita "paras kahdensuunnan hyökkääjä" tai "paras hyökkäävä puolustaja" tyylisesti lokeroimalla erityyppisiä pelaajia keskenään.

Se mitä Koivuseen ja Turuseen tulee, niin nämä kaksi pelaajaa ovat aivan ehdotonta eliittiä Liigassa tämän päivän tasollaan. Turunen on hyvä lähes kaikessa. Koivunen on Liigan juonikkaimpia yksilöitä, jolla löytyy poikkeuksellista visiota kentällä. Koivunen voi olla vielä NHL-tason pelaaja, mutta töitä se vieläkin vaatii, että pääsee murtautumaan Canesin laituriosastolle, jossa Teräväinen on pelaillut nyt useamman ottelun neloskentässä. Mutta Koivusella on silti sellaista poikkeuksellista yksilötaitoa ja kykyä nähdä peliä, että se tekee hänestä "huippuluokan lupauksen", vaikka esimerkiksi luistelu ja fyysinen preesens ei ole vielä NHL-kärkikentän tasoa.
 

Psykopaimen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viipurin Pauke
Pelaajien paremmuutta oleellisempaa olisi arvioida pelaajan merkitystä joukkueelle. Silloin se on myös suhteessa voimasuhteisiin.

Pelaaja, joka ei ominaisuuksiensa puolesta ole välttämättä ihan eliittipelaaja, voi olla joukkueen rosteriin juuri se, mitä lääkäri määrää.

Vastaavasti huippupelaaja, joka ängetään väkisin rosteriin, jossa on jo vastaavan profiilin pelaajia voi aiheuttaa suorituskuopan.

Kumpi noista kahdesta pelaajasta on sitten parempi palaaja? Itse jotenkin hahmotan pelaajan tärkeyttä mieluummin kuin paremmuutta. Eli paljonko joukkue heikkenee, jos kyseinen pelaaja istuu työterveyden aulassa.
 

mas59

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Meillä on eri näkemys siitä, mitä tarkoittaa kärkiosaaminen. Minulle se tarkoittaa liigan eliittiä tyyliin Turunen, Koivunen, Levtchi, Palve, Suomi, Lehterä. Tyrväinen, Jämsen ja Vilen ovat kaukana tästä. Halusin vain tarkentaa, missä mielessä minä käytän tässä ketjussa käsitettä kärkiosaaminen.
Minusta taas esimerkiksi Hyry ja jopa Antttila ovat liigan kärkiosaamista. Jopa voitossa tärkeämpiä kuin Koivunen.
En myöskään pidä Koivusta tai Palvetta tai edes Lehterää parempana kuin Schnarr.
Horky, Kral, Jordan, Bryggman, Carlsson ja roolipelaajat kuten Komarov, Hyry ja Tyrväinen ovat taas ehdottoman tarpeellisia voittavalle joukkueelle!
Suomen maajoukkue on näyttänyt tämän monta kertaa. Eikö?

Kärpät esimerkiksi voittaa tai häviää keväällä Turusen kautta. Mutta ei voita ilman Hyryä tai Anttilaa. Ilman Koivusta voi voittaakin.
En ikinä vaihtaisi Play Offs Schnarria Koivuseen. Enkä Bryggrania tai edes Carlssonia... Mutta Hyryyn voisin vaihtaa jonkun.
En myöskään vaihtaisi Ohtamaata Kraliin tai Jordaniin. Utuseen juuri ja juuri

Meillä on selkeästi eri käsitys huippupelaajasta keväällä. Hyvä on keskusteltavaa.
 

mas59

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Meillä on eri näkemys siitä, mitä tarkoittaa kärkiosaaminen. Minulle se tarkoittaa liigan eliittiä tyyliin Turunen, Koivunen, Levtchi, Palve, Suomi, Lehterä. Tyrväinen, Jämsen ja Vilen ovat kaukana tästä. Halusin vain tarkentaa, missä mielessä minä käytän tässä ketjussa käsitettä kärkiosaaminen.
Ennuste: Minusta on todennäköisempää, että Aatu Jämsen päätyy NHL pelaajaksi, kuin että Koivunen sinne päätyy.
Jämsen on isompi ja ulottuvampi ja taitavampi käsistään. Toki vielä raakile, mutta taidot ovat paremmat.
 

Sturba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Myllykosken imuri, Kärpät, Carolina Hurricanes
Ilman Koivusta voi voittaakin.
Ei. Turunen jäisi täysin yksin. Koivunen on Turusen kanssa Kärppien MVP hyökkääjistä ja jos jompi kumpi tippuu, me ollaan kusessa. Hyry ja Anttila ovat erittäin tärkeitä myös, mutta he eivät tee samalla tehokkuudella paikoista maaleja. Jos tekisivät, molemmilla olisi 20 maalia kasassa.

Kärppien menestys pleijareissa riippuu hyvin pitkälti kolmikosta Turunen, Koivunen, Ohtamaa. Kukaan noista ei saisi tippua pois.
 

Ccrb

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars
Pelicanssin joukkueesta löytyy leveästi kärkiosaamista. Kyllä playoffeihin silti vaikka Lehterän sata sadasta ottaisin mieluummin kuin Schnarrin. Schnarrilla selvästi uran kovin yksittäinen runkosarja nyt menossa, mutta toistaiseksi nyt ainakin vielä näin. Koivunen samoin en nosta vielä kyllä mihinkään liigan ihan sinne kärki eliitiin, siihen vaaditaan enemmän.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Pelicanssin joukkueesta löytyy leveästi kärkiosaamista. Kyllä playoffeihin silti vaikka Lehterän sata sadasta ottaisin mieluummin kuin Schnarrin. Schnarrilla selvästi uran kovin yksittäinen runkosarja nyt menossa, mutta toistaiseksi nyt ainakin vielä näin.
Samaa mieltä. Schnarr on laatulohi, mutta Lehterä on pelaaja, jossa sellainen X-factor jota ei kovin monelle ole suotu. Poikkeuksellinen pelaaja.
 

Mettis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers & Pelicans
Pitää sanoa: Minä en vaihtaisi kaksikkoa Schnarr - Horky kevääksi mihinkään muuhun pari. Horky on nyt löytänyt itsensä ja Schnarr on monipuolisin keskushyökkääjä liigassa.
Lisäksi Pelicansin materiaali on erittäin leveä myös kärjen osalta. Bryggman, Lasch, Carlsson, Tyrväinen, Jämsen ja Vilen mahtuisivat minkä tahansa liigaseuran pelaavaan kokoonpanoon.
Pakeista Jordan ja Kral kuuluvat liigan parhaisiin puolustajiin.

Kaikilla on mielipiteensä. Tämä on minun arvioni
Kyllä Jämsen on ollut ihan kujalla viime aikoina. Oikeastaan koko kolmoskenttä ei ole tuottanut hirveästi 5vs5 pelissä..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös