Juuri kirjoitit tälle sivulle pitkän kommentin, jonka toteutukseen oli nähtävä vaivaa niin pelaajien historiaan kuin minun kirjoituksiini tutustuen.
Juu, ja sen kirjoituksen lopussa kerroin, että jatkossa pidän näitä huomattavasti kevyempinä
Kuten olen kertonut, tämä on totuutta jahtaava McTorson analyysi.
Tähän vielä tartun, koska minun on vaikea nähdä tätä "totuutta jahtaavana". Tiede jahtaa totuutta ja tiede pyrkii tähän muuttumalla aina jos löytyy näyttöä siitä, että aiemmin faktaksi luultu ei olekaan totta tai koko totuus. Samalla tavalla ajattelen, että totuutta jahtaava ihminen muuttaisi mielipidettään silloin, kun hän saa uutta tietoa, joka korjaa hänen aiempia vääriä luulojaan. Totuutta jahtaava olisi pikemminkin kiitollinen siitä, jos saa lisätietoa, joka auttaa hänet lähemmäs sitä objektiivista totuutta, mitä hän kertoo jahtaavansa.
Olet itse myöntänyt tässä keskustelussa, että arvioit Lukasin pelkästään kurkkaamalla Eliteprospectista hänen tilastonsa. Ymmärtänet itsekin, että se kertoo vain jotani? Myönsit itsekin, että et Lukasin arviota kirjoittaessasi tiennyt, että Kari Jalonen valitsi hänet viime kaudella maajoukkueeseen? Etkä ilmeisesti tiennyt sitä, että Tsekkimedia valitsi hänet viime kaudella extraliigan parhaaksi pelaajaksi?
Useampaan kohtaan sanoit, että et arvosta Lukasia, koska "hänellä on ollut vaikeuksia vakiinnuttaa ykkösmaalivahdin paikkaa Tsekin liigassa". Tosiasiassa hän oli pelannut ykkösvahtina vuosia jo ennen Olomouciin siirtymistä. Olomoucissa hän pelasi kakkosena vain siksi, että toinen maalivahti on Extraliigan ehkä nimekkäin maalivahti, kaksissa olympialaisissa ja kolmessa MM-turnauksessa pelannut Bran Konrad, jota vastaan aika harva liigavahtikaan pystyisi vakiinnuttamaan ykkösvahdin paikkaa. Ei Westerholmkaan Konradin rinnalla olisi ykkösvahti. Jos Ässät hankkisi nyt Andrei Vasilevskin ja Rubin putoaisi siksi kakkoseksi, ei se tarkoittaisi, että Rubin on nyt huonompi maalivahti vaan, että siinä on rinnalla vielä suurempi tähti.
Lukas siirtyi Olomouciin tietäen, että pelaa olympiavahti-Konradin takana. Ja Olomouc palkkasi toisen ykkösvahdin keventääkseen Konradin taakkaa, koska kahdella edelliskaudella Konrad oli pelannut 48-49 runkosarjapeliä, pudotuspelit, olympialaiset ja EHT-matseja, eli oli jopa ylikuormitettu. Sinä tulkitsit tuon tilastoista jotenkin oudosti niin, että Lukas paljastuikin kakkosvahdin tasoiseksi.
Kerrot olevasi totuutta jahtaava. Olisin silloin olettanut, että kun saat jostain pelaajasta merkittäviä tietoja, mitä sinulla ei ollut arviota kirjoittaessasi, olisi asenne ehkä pikemminkin nöyrä tyyliin:
"Tässä on paljon tietoa, mitä en tiennytkään, olisi varmaan pitänyt arvioida pelaaja korkeammalle"
Sen sijaan saatuasi kaikki sinulta puuttuneet tiedot kuittasitkin arvion edelleen paikkaansapitäväksi sanomalla:
"Olen omalta osaltani perustellut arvioni taustat kestävällä tavalla lyömällä
faktat pöytään."
Tuon takia näitä onkin varmaan turha kommentoida, jos tosiaan pystyt pelkän Eliteprospectsin tilastosivun perusteella näkemään niin kiistattomat faktat, että mikään ulkopuolelta tuleva tieto ei käsityksiäsi enää muuta. Minä en vain näe tuota totuutta jahtaavana ajatteluna vaan ehkä pikemminkin itsepäisenä omiin hätäisesti muodostettuihin kantoihin juuttumisena.
Ja ei, en ole sitä mieltä, että SaiPa olisi pitänyt rankata johonkin keskikastiin vaan omatkin arvioni SaiPasta olisivat about seuraavat verrattuna muihin liigajoukkueisiin:
Valmentaja: 15/15
Maalivahdit: 13/15 (takana Jukurit ja TPS, aika tasoissa Sportin kanssa)
Puolustus: 15/15
Hyökkäys: 12/15 (takana HPK, Ässät ja ehkä Jukurit)
Keskiarvo jää niin huonksi, että sillä ollaan varmaan ennakolta se huonoin joukkue.
Sinä McTorso teet ihan käsittämättömän kokoisen työurakan noita arvioita kirjoittaessasi ja mietin, että kun homma on valmis, voisit koota kaikki wordiin, että näkisi arvion kokonaismerkkimäärän. Se noussee jonnekin 50 000-100 000 merkkiin. Se on joka tapauksessa hatunnoston arvoinen urakka. Itseäni jää harmittamaan, että pienellä objektiivisuuden lisäyksellä tuo suoritus kasvaisi vieläkin arvokkaammaksi. Mutta nämä ovat lopulta makuasioita, eikä minun mielipiteeni ole mikään fakta vaan lopulta vain minun mielipiteeni.
Minun osaltani tähän viestiketjuun kirjoittelu on ohi, koska ei ole ollut tarkoitus aiheuttaa harmia, ja selvästi olet nyt kirjoituksistani harmistunut.