Pari peliä olen nähnyt Kärpiltä, mutta ne olivat ihan alkukaudesta. Saa nähdä, veikkaan Kärppiä sijoille 4-6 runkosarjan lopuksi. Hyvästä pelistä Tapparaa vastaan ei liikaa kannata innostua, siinä on Liigan eniten ylisuorittanut joukkue alkukaudella, ainakin jos maaliodottama-tilastoja on uskominen. Pudonnevat hekin 1-2 sijaa alaspäin, veikkaan. Ässätkin nimittäin vei reilu viikko sitten Tapparaa kuin pässiä narussa, ja vielä Tampereella.
Ässät esiintyi kyllä vakuuttavasti Tampereella ja siinä voisikin olla se kauden klassinen musta hevonen. Pelin kuva ei oikeastaan edes kauheasti eronnut muista Tapparan alkukauden otteluista ja ottelussa nähtiinkin mainiosti, miten vahva maalinedustapelaaminen ja huippumaalivahti tuntuivat saavan Tapparan aivan aseettomaksi.
Jääkiekko on siitä jännä laji, että ihan mahdoton sanoa, mihin suuntaan minkäkin joukkueen peli kehittyy ja kuka on keväällä iskussa. Kuka on ylisuorittanut, kuka on alisuorittanut, mikä on minkäkin joukkueen päivän taso jne. Ässiä kuitenkin uskaltaisin ennustaa vähintään kuuden joukkoon tällä kaudella, vaikka oma otanta onkin vielä aika puuttellinen. Niin hyvin vaikuttivat joukkueen pelin peruspalikat olevan kunnossa ja tämä vielä ilman Davidssoneja!
Tapparaa on tällä kaudella vaikeampi arvioida kuin vuosikausiin. Joukkue on kieltämättä napsinut suuren määrän voittoja, vaikka kenttätapahtumat eivät aina siihen olleet viitanneet. Täytyy kuitenkin muistaa, että myös Tapparassa ollaan paljon tällä hetkellä uuden äärellä ja siihen uskon vakaasti, että kevääseen mennessä peli tulee kehittymään suurin harppauksin. Mahdolliset vahvistukset myös tätä edesauttavat. Tulostaso on tähän mennessä ollut odotettua parempi, mutta vaikea sitä on huonona asiana nähdä. Maaliodottamien suhteen olen itse hieman skeptinen, sillä ne eivät nähdäkseni huomioi monia pieniä ja hyvinkin ratkaisevia nyansseja. Tuskin Tappara nyt kuitenkaan täysin pelkällä tuurilla sarjakärjessä on.
Ehkä tämä on se kausi, kun mestaruus voitetaan yksilötaidolla ja nopeudella. Tai sitten Tapparalle tulee keväällä seinä vastaan träpin ja pelitahdin tylsyttäessä joukkueen. Joka tapauksessa erittäin kiinnostavaa seurattavaa, kuinka hyvin Grönborgin vauhtikiekko toimii, kun kausi etenee ja joukkueiden peli kehittyy. Aika näyttää!