Jotkut ihmiset ovat valmiita ajamaan sen 50 kilsaa suuntaansa töihin (en malta olla ottamatta Matti Vanhasta esimerkiksi tästä) ja jos käytössä sähköautot joiden sähkö on tuotettu ekologisesti, niin se ei saastuta. Aika iso osa Suomen pinta-alasta koostuu tuollaisista 50 km säteellä kaupungeista asuvista tyypeistä.
Ensinnä, meillä ei ole niitä sähköautoja. Niitä ei ole tulossa matka-ajoon tarkoitetussa mallistossa lähivuosikymmeninä.
autoilun haitat eivät tule vain ja ainoastaan fossiilisten poltosta, vaan myös teiden rakentamisesta ja ylläpidosta. Auto vaatii aina isoja infra investointeja yhteskunnalta.
50km ei ole ongelma, jos olisi raideliikennettä, mutta tällaistä malliahan kepu on vastustanut kiivaasti (nauhaklaupunkimallia radanvarsille).
50km ei ole ongelma normaalikuntoiselle autoa ajavalla ihmiselle, mutta se 50km pitäisi sitten ajaa myös terveyskeskukseen, kouluun, tarhaan, postiin, kauppaan jne. jne. ja mysö lasten ja vanhusten ja ajokortittomien. Ei ole mahdollista, ellei sitä kylärakennetta tueta verovaroin kuten nyt (rahansiirtoa rikkaista kunnista köyhille).
Sähkön tuottaminen ekologisesti on haaste jo nyt, saati sitten, jos liikennekin siirrettäisiin sähkönkuluttajaksi muutaman vuosikymmenen perästä. Siksipä autoteollisuus panostaakin polttoaineen mukanaan kuljettaviin versioihin, eli sähköauton tapauksessa vetyautoon (polttokennon platinakatalyytin korvaaminen vaaditaan tähänkin muutokseen). ei ole ihan lähinäköpiirissä.
Eli utopistista lätinää vailla reaalimaailman toteutusmahdollisuuksia on Vanhas Masan visiot. Mutta kuulostaa tietysti kivalta, jos on punanen tupa ja perunamaa, ja palvelut on heti kotiovesta astuttuna kävelymatkan päässä. Ikävä kyllä näin ei vaan ole ilman suurta subventiota.