Matkalla avaruuteen?

  • 196 200
  • 1 368

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Nyt jonkun työpaikan pellen tulee ehdottomasti panna kamerafeediin rakeinen kuva Matt Damonista!

Hahaa, kylmiä väreitähän tässä meni, älytön juttu edes funtsia, että siellä saatana Marsin pinnalla taas mönkii joku vehje joka reilusti alle vuosi sitten oli vielä täällä maan pinnalla osina.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mahtavaa! Avaruustutkimuksen kannalta elelee juuri nyt aika suotuisaa aikaa, kun omana elinaikana voi tulla aika seikkaperäistä tietoa Aurinkokuntamme muista kiertolaisista.

Toivottavasti Perseen mukana on perunan mukuloita, joita voi ihmiskunta sitten kasvatella paskastaan vuosikymmenten päästä, jahka sinne jengiä vaikkapa Elon sankarin raketeilla eksyy.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Etsivät merkkejä muinaisesta elämästä. Testaavat hengitettäväksi kelpaavan hapen tuottamista Marsin ilmakehässä. Testaavat uutta helikopteria jonka avulla voidaan kartoittaa mönkijän tulevia tehtäviä. Ja tietty miljoona muuta juttua.


Erityisesti... kuullaan ääntä. Toi laskeutuminenkin äänitetiin, mutta sitä ei tietenkään livenä voinu saada, mutta äänidata lähetetään myöhemmin. Ja jatkossa siis voidaan kuunnella tuulta, tai marsjäristyksiä tai tutkimuksen aiheuttamia ääniä. Tälläkin on iso merkitys, ja erityisesti tämä kiinnostaa (dronen ohella) tässä paljon.
 

A Siente

Jäsen
On vaikea ymmärtää miten isosta asiasta tässä on kyse. Nyt meillä on marsissa teknologiaa, jonka avulla saadaan paljon enemmän informaatiota kuin koskaan ennen. Liveä katsoin pari tuntia ja olihan se todella mielenkiintoista seurattavaa.

Maanantaina ilmeisesti tulossa videokuvaa laskeutumisesta.
 

Byvajet

Jäsen
Saadaan tuhlattua määrärahat.

Kieltämättä mullakin on avaruuspöhinästä fiilis, että tehdään, koska pystytään. Mieluummin kuitenkin sijoittaisin käytetyt rahat muuhun luonnontieteelliseen tutkimukseen.

Olen niin kyyninen, etten usko merkittäviin löytöihin. Sen sijaan olen varma, että kaikki havaittu uutisoidaan kuin se olisi jotain suurta. Sillä hankitaan uutta rahoitusta. Myös monenlaisia spekulaatioita tullaan esittämään. Tietoa ei ole, mutta visioita on.
 

redpecka

Jäsen
Saadaan tuhlattua määrärahat.
Kieltämättä mullakin on avaruuspöhinästä fiilis, että tehdään, koska pystytään. Mieluummin kuitenkin sijoittaisin käytetyt rahat muuhun luonnontieteelliseen tutkimukseen.

Olen niin kyyninen, etten usko merkittäviin löytöihin. Sen sijaan olen varma, että kaikki havaittu uutisoidaan kuin se olisi jotain suurta. Sillä hankitaan uutta rahoitusta. Myös monenlaisia spekulaatioita tullaan esittämään. Tietoa ei ole, mutta visioita on.
En tajua mistä määrärahoista tässä puhutaan. Mihin ne avaruusrahat nyt sitten pitäisi laittaa?

Olen sitä mieltä, että tutkimusta ja tiedettä pitää vaan tehdä vaikkei "palkintoa" olisikaan just meidän elinaikanamme luvassa. Tämä edes pieni siivu jota voimme seurata oman elinaikamme ikkunassa jo itsessään antaa syyn elää ja tehdä lapsia.
 

Byvajet

Jäsen
En tajua mistä määrärahoista tässä puhutaan. Mihin ne avaruusrahat nyt sitten pitäisi laittaa?

Yliopistojen luonnontieteiden perustutkimukseen.

Olen sitä mieltä, että tutkimusta ja tiedettä pitää vaan tehdä vaikkei "palkintoa" olisikaan just meidän elinaikanamme luvassa

Olen samaa mieltä, jos tavoitteena on tutkimus, mutta en ole vakuuttunut, että avaruuteen tunkeutumisen perusmotiivi on tutkimus, koska nykymenetelmin tutkimusta siellä voi tehdä hyvin vähän.

On yksinkertaisesti seksikästä ja suuriin massoihin vetoavaa lähettää jokin miljardikapistus vieraalle kappaleelle, mutta täysin eri asia on se, mitä tekemistä sillä on tieteen kanssa.

Muutenkaan en ymmärrä avaruuden valloituksen viehätystä. Lähiseudut ovat ihmiselle vihamielistä aluetta, eikä kauemmas päästä. Jossain vaiheessa kaiketi päästään Marsiin, mutta mitä sitten. Siellä käydään ja ehkä päästään poiskin ja siihen se sitten jää. Äkkiä menetti Kuukin viehätyksensä. Viimeinen vierailu taisi olla vuonna 1972.

Seurataanpa nyt tämänkin mönkijän tuottamia tuloksia. Pahoinpa pelkään, ettei niistä saada irti mitään mullistavaa. Kunhan on insinööriluonteisiin vetoava valloitusretki. Lasjuvarjojääkärit menevät pohjoisnavalle, Veikka vuorille. Mönkijä Marsiin. Samaa sarjaa.
 

redpecka

Jäsen
@Byvajet Pessimististä joo. Siitä kai olemme sama mieltä, että tiede on hyvä ja tieteen rahoitus on hyvä. Minä en pysty arvottamaan mille tieteenalalle pitäisi enemmän pennosia jakaa ja mitä pitäisi tutkia kenties enemmän ja suhtaudun varauksella sellaiseen merkkiin joka sanoo tämän tietävän.

En kiistä ollenkaan sitä, että varmaan maapallolta löytyy väkeä mikä tarvitsisi nämä avaruuspesetatkin parempaan ja ennenkaikkea konkreettisempaan käyttöön kuten vaikka syömiseen ja juomiseen, mutta tuossa aikaisemmassa viestissäni yritin hahmottaa isoa kuvaa.

Luultavasti monet tuotakin miljardimönkijää suunnittelemassa ja rakentamassa olleet ihmiset eivät tule näkemään niitä tuloksia mitä tästäkin aikaan saatiin (kun 2030-luvulla päästään materiaaleihin käsiksi). Onneksi heidän lapsensa voivat sentään lukea sen internetistä ja Jatkoajasta.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Yliopistojen luonnontieteiden perustutkimukseen.

Olen samaa mieltä, jos tavoitteena on tutkimus, mutta en ole vakuuttunut, että avaruuteen tunkeutumisen perusmotiivi on tutkimus, koska nykymenetelmin tutkimusta siellä voi tehdä hyvin vähän.

On yksinkertaisesti seksikästä ja suuriin massoihin vetoavaa lähettää jokin miljardikapistus vieraalle kappaleelle, mutta täysin eri asia on se, mitä tekemistä sillä on tieteen kanssa.

Muutenkaan en ymmärrä avaruuden valloituksen viehätystä. Lähiseudut ovat ihmiselle vihamielistä aluetta, eikä kauemmas päästä. Jossain vaiheessa kaiketi päästään Marsiin, mutta mitä sitten. Siellä käydään ja ehkä päästään poiskin ja siihen se sitten jää. Äkkiä menetti Kuukin viehätyksensä. Viimeinen vierailu taisi olla vuonna 1972.

Seurataanpa nyt tämänkin mönkijän tuottamia tuloksia. Pahoinpa pelkään, ettei niistä saada irti mitään mullistavaa. Kunhan on insinööriluonteisiin vetoava valloitusretki. Lasjuvarjojääkärit menevät pohjoisnavalle, Veikka vuorille. Mönkijä Marsiin. Samaa sarjaa.

Jaahas, nyt on kyllä vähintään mielenkiintoista mielipidettä.

Marsin pinnalta saadaan todennäköisesti aika hemmetin paljon tietoa paitsi Marsista itsestään, niin myös yleisesti materiaaleista avaruudessa sekä tietysti ehkä jopa mahdollisesti se, joka nyt tuskin ketään edes kiinnostaa, mutta kunhan nyt kävästään zekkaamassa, eli onko siellä joskus näiden miljardien vuosien aikana ollut meille tuntemaa elämänmuotoa.
 

redpecka

Jäsen
Marsin pinnalta saadaan todennäköisesti aika hemmetin paljon tietoa paitsi Marsista itsestään, niin myös yleisesti materiaaleista avaruudessa sekä tietysti ehkä jopa mahdollisesti se, joka nyt tuskin ketään edes kiinnostaa, mutta kunhan nyt kävästään zekkaamassa, eli onko siellä joskus näiden miljardien vuosien aikana ollut meille tuntemaa elämänmuotoa.
Kyllä näin. Kaikki tämä on sitä hidasta ja järjestelmällistä työtä mikä liittyy siis ihan kaikkeen - jopa siis juuri tähän kun yritämme saada selville miten elämä on meidän aurinkokuntaan pesiytynyt/syntynyt.

Nyt tämä mönkilaattori kerää näytteitä marsperästä ja säilöö ne ja kymmenen vuoden kuluttua kuulemma olisi tarkoitus hakea ne maahan. Minä olen ainakin ihan täpinöissäni - ei tartte odottaa että jostain löytyy miljardi vuotta sitten Maahan eksynyt marsbiitti vaan päästään ihan kohta hypistelemään tuoretta sellaista.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuosta marsin asuttamisesta minä olen sitä mieltä, että jos me todellakin ollaan niin uunoja, että me tehdään tästä maasta sellainen, että täällä ei kaikki pysty asumaan, niin pitäisikö meidän oikeasti pikkuhetkeksi pysähtyä miettimään, että mitä helvettiä olemme tekemässä, jos meidän pitää ampua tsiljoonia maksavan avaruusohjelman tuloksena ihmisiä satojen miljoonien kilometrien päähän?

Mutta joo, jos nyt ihan vakavasti otetaan, niin eiköhän nämä ole vain näitä scifi-juttuja. Pistää vaan todellakin pyörittämään päätään, kun jotkut ihan vakavissaan näitä juttuja tarjoaa "ihmiskunnan pelastamiseksi".
 

redpecka

Jäsen
Tuo on muuten söpöä kun tuolla Perseverancella on oma twitter-tili, seuraajia vajaa kaksi miljoonaa ja se pistää twiittiä tulemaan: "Ooh! Jännä kivi tuossa! Mikähän se on?"

Olisi hauska jos joku edellinen mönkijä olisi herännyt eloon ja nämä kohtaisivat toisensa. Meidän pikku Percy twiittaisi Maahan että apua apua, tunnistamaton mönkijä näkopiirissä, mitä teen? Missä minun laserpyssy?

Maailman murheet unohtuu aina hetkeksi kun on tällaisia hyviä asioita olemassa, jossa ei ole poliittista juonittelua sun muuta tappelemista (enää nykypäivänä).
 

A Siente

Jäsen
Olisi hauska jos joku edellinen mönkijä olisi herännyt eloon ja nämä kohtaisivat toisensa. Meidän pikku Percy twiittaisi Maahan että apua apua, tunnistamaton mönkijä näkopiirissä, mitä teen? Missä minun laserpyssy?

Olisi aika surullista, jos törmäisivät vahingossa toisiinsa ja hajoaisivat. Nämä vissiin toimivat itsenäisesti, vai onko maasta minkäänlaista kontrollia ohjauksiin?
 

redpecka

Jäsen
Olisi aika surullista, jos törmäisivät vahingossa toisiinsa ja hajoaisivat. Nämä vissiin toimivat itsenäisesti, vai onko maasta minkäänlaista kontrollia ohjauksiin?
Olen käsittänyt, etteivät ole enää toimintakuntoisia ne edeltävät. Joku jäi puristuksiin heti alkuunsa ja nääntyi niille sijoilleen.

(Muistikuvia mitä tässä nyt asian tiimoilta hatarasti luin otsikkotasolla. Joku perilläoleva voisi jaksaessaan valottaa tarkan asianlaidan.)
 

Glove

Jäsen
Wikipedian mukaan 2018 vuoden Mars Insight olisi vielä toiminnassa, mutta tiedäpä tuosta onko vanhaa tietoa. Aika huonolla prosentilla on nuo Mars laskeutumiset onnistuneet, seitsemästätoista yrityksestä seitsemän on onnistunut.

edit: InSightin ja Percyn laskeutumispaikat ovat noin 2000 mailin päässä toisistaan. Aika kauan saa Percy ajella, jos haluaa mennä moikkaamaan InSightia, joka on vain paikallaan.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Wikipedian mukaan 2018 vuoden Mars Insight olisi vielä toiminnassa, mutta tiedäpä tuosta onko vanhaa tietoa. Aika huonolla prosentilla on nuo Mars laskeutumiset onnistuneet, seitsemästätoista yrityksestä seitsemän on onnistunut.
Ei kai tuo InSight ole mönkijä. Tässä listaa: Mars rover - Wikipedia

Aktiivisena on vielä Curiosity, joka laskeutui 2011. Eiköhän näitä mönkijöitä voida pitää melko onnistuneina. Useimmat ovat toimineet vuositolkulla yli aiotun toiminta-ajan. Nuo ihan ensimmäiset taisivat olla vielä jostain "halpisosista" koottuja demoja---näissä kustannuksissa "halpoja"---joista todettiin, että tämmöisethän toimii!

Ja mikä hienointa, näissähän on vissiin useimmissa ollut suomalaista teknologiaa mukana!
 

redpecka

Jäsen
Ei kai tuo InSight ole mönkijä. Tässä listaa: Mars rover - Wikipedia

Aktiivisena on vielä Curiosity, joka laskeutui 2011. Eiköhän näitä mönkijöitä voida pitää melko onnistuneina. Useimmat ovat toimineet vuositolkulla yli aiotun toiminta-ajan. Nuo ihan ensimmäiset taisivat olla vielä jostain "halpisosista" koottuja demoja---näissä kustannuksissa "halpoja"---joista todettiin, että tämmöisethän toimii!

Ja mikä hienointa, näissähän on vissiin useimmissa ollut suomalaista teknologiaa mukana!
Okei, eli Curiosityn mönkii tuolla edelleen ja kiinalainen Tianwen saapui Marsin kiertoradalle kymmenen päivää sitten ja laskeutuu kamaralle toukokuussa.
 

redpecka

Jäsen
Tässä kun välillä aina mietinitään täytyykö sinne pirun tähtiin nyt mennä vai keskittyä tekemään edes Maasta hyvinvointipallo niin tässä on leppoisaa filosofista keskustelua aiheesta ihan meidän Ylen tuotantona (tunnin kestää ja takkatuli rätisee):




Vuodelta 2008 tämä viisiosainen Esko Valtaojan houstaama lämminhenkinen keskustelupiiri vaihtuvine vieraineen, kandee kattoo muutkin osat jos kiinnostaa avaruus kaikkineen.

Itse kattelen ehkä viiden vuoden välein nämä jaksot aina muistaessani läpi.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Olisi hauska jos joku edellinen mönkijä olisi herännyt eloon ja nämä kohtaisivat toisensa. Meidän pikku Percy twiittaisi Maahan että apua apua, tunnistamaton mönkijä näkopiirissä, mitä teen? Missä minun laserpyssy?

Maailman murheet unohtuu aina hetkeksi kun on tällaisia hyviä asioita olemassa, jossa ei ole poliittista juonittelua sun muuta tappelemista (enää nykypäivänä).

Ehkä Marsin pinnalla tullaankin näkemään dramaattinen robottitappelu sitten nuija-/vasaravivuilla ja lasereilla, kun Kiina saa oman laitteensa sinne. USAvsChina...
 
On kyllä käsittämätöntä miten melkein 500 miljoonan kilometrin päästä voidaan lähettää videota, kuvaa sekä ääntä. Maapallolla kun menee töissä pukkariin (pommisuoja) niin häviää jo kentät ja puhelin toimintakelvoton. Ehkä jotkun foliohatut selittävätkin tämän sillä että spielberg sitä showta ohjaa tuolla nevadan aavikolla. Onko tietoa että ohjataanko sitä robottia maasta käsin vai toimiiko tekoälyllä itsenäisesti?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Space X Starship SN10 koelento onnistu paremmin kuin kahden edellisen. Se onnistui ”belly flop” manooverissa kuten edellisetkin, mutta se onnistui laskeutumaan ehjänä laskeutumisalustalle.

Mutta jokin siinäkin meni vikaan, tulipalo ilmeisesti yhdessä Raptorissa räjäytti aluksen muutamia minuutteja laskeutumisen jälkeen (Tossa videossa sitä ei ole, mutta löytyy helposti tuupista).


Enivei, seuraavaksi SN11 ja sitten jo hypätäänkin SN15:sta, niin paljon on tupeellista dataa saatu näistä koelennoista.
Itse avaruuteen tän viä sit Super Heavy rocket , jonka kahta ekaa iteraatiota jo kasataan Boca Chica:n keskuksessa... aikamoisen nopeaa rakettikehitystyötä SpaceX tekee



 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös